مشخصات و قابلیت ها
مایکروسافت به طور رسمی از ویندوز 11 رونمایی کرد
مایکروسافت از نسل بعدی ویندوز رونمایی کرد تا طرفداران مشتاق این سیستم‌عامل شاهد هنرمایی ردموندی‌ها در نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز 11 باشند. تصاویر که پیش از این منتشر شده بود نشان می‌داد که مایکروسافت در ارتباط با رابط کاربری و به ویژه تنظیمات تغییرات زیادی در سیستم‌عامل جدید به وجود آورده است. در چند وقت اخیر، ردموندی‌ها به ورود نسخه جدیدی از ویندوز اشاره کرده بودند و حتا سرنخ‌هایی منتشر کردند تا نشان دهند برخلاف حرف‌های قبلی قرار است نسخه دیگری از ویندوز به‌نام ویندوز 11 منتشر شود. مایکروسافت از رشد انفجاری میزان استفاده از ویندوز در دوران دنیاگیری ویروس کرونا متعجب شد و به‌نظر می‌رسد از طریق ویندوز 11 قصد دارد بخت خود را برای اثبات این موضوع امتحان کند که بیش ‌از پیش روی سلامت سیستم‌عامل چندده‌ساله‌اش سرمایه‌گذاری کرده است. اکنون کاربران ویندوز به رقم 1.3 میلیارد کاربر در سراسر جهان رسیده است. ویندوزی که رابط کاربری آن شباهت زیادی به سیستم عامل مک اواس دارد.

1606683296_1_0.gif

چند ماهی است که اطلاع داریم مایکروسافت در تلاش است تا رابط کاربری ویندوز را بهبود بخشد و از قرار معلوم اکثر تغییرات رابط کاربری این سیستم‌عامل گویا در ویندوز 11 از راه می‌رسند. در نسخه‌های اولیه منتشر شده از ویندوز 11 شاهد به‌روزشدن منو استارت جدید بودیم که این‌بار برخلاف نسخه‌های پیشین در مرکز نوار وظیفه (تسکبار) به‌چشم می‌خورد. طرح کلی ویندوز 11 شباهت‌های زیادی به سیستم‌عاملی دارد که با نام ویندوز ۱۰ ایکس می‌شناختیم. پروژه‌‌ای که مایکروسافت با جاه‌طلبی فراوان معرفی‌اش کرد، اما درنهایت تصمیم گرفت آن‌را لغو و اعلام کند. پیشرفت‌هایی که قرار بود در ویندوز ۱۰ ایکس رخ دهد، وارد نسخه اصلی ویندوز شد. ویندوز ۱۰ ایکس در ابتدا برای دستگاه‌های دونمایشگره تولید شده بود، با این‌حال مایکروسافت این پروژه را مسکوت گذاشت. ویندوز 11 قرار است تبدیل به زیرساختی برای ساخت برنامه‌های بعدی و به ویژه وب‌محور باشد.

حداقل سخت‌افزارهای موردنیاز برای اجرای ویندوز 11

حداقل مشخصات سخت‌افزاری مورد نیاز برای اجرای ویندوز 11 به شرح زیر است: (دقت کنید که ویندوز 11 بر مبنای معماری x64 منتشر خواهد شد و از برنامه‌های 32 بیتی هم پشتیبانی می‌کند.)

  • پردازنده‌ ۶۴ بیتی دو هسته‌ای با فرکانس یک گیگاهرتز
  • ۴ گیگابایت رم
  • ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی
  • نمایشگر ۹ اینچی با تفکیک‌پذیری ۱۳۶۶ در ۷۶۸ (همان‌گونه که مشاهده می‌کنید دیگر خبری از پشتیبانی از تبلت‌ها یا مینی لپ‌تاپ‌های 8 اینچی از جانب ویندوز 11 نیست.)
  • پشتیبانی از UEFI، Secure Boot و TPM 2.0
  • پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲ و WWWDM 2.x

رابط کاربری جدید

طرح کلی ویندوز 11 شباهت‌ بسیار زیادی به ویندوز 10X دارد و مشخص است که بیشتر تغییرات رابط کاربری این سیستم‌عامل به ویندوز 11 منتقل شده است. نسخه‌ای که پیش از این در ارتباط با ویندوز 11 منتشر شده بود نشان داد که شاهد یک منو استارت جدید است که این منوی شروع در وسط صفحه قرار دارد که این‌بار برخلاف نسخه‌های پیشین در مرکز نوار وظیفه (تسکبار) به‌چشم می‌خورد.در نسخه ویندوز 11، منو استارت بیشتر در نقش لانچر ظاهر می‌شود و امکان می‌دهد اسناد اخیرا بازشده یا برنامه‌های دلخواه‌تان را سریعا پیدا کنید. در تمامی بخش‌های ویندوز شاهد گوشه‌های گرد هستیم و یک رابط کاربری جدید و قدرتمند برای وای‌فای در نظر گرفته شده است. در بخش ویجیت هنگامی که آن‌را باز می‌کنید به نظر می‌رسد شیشه‌ای در صفحه‌نمایش باز کرده‌اید. کاشی‌های زنده (Live Tile) که نخست در سیستم‌عامل ویندوز 8 ظاهر شدند، در ویندوز 11 دیده نمی‌شوند، اما همچنان می‌توانید منو استارت را به‌سمت چپ صفحه‌نمایش منتقل کنید. به ‌غیر از منو استارت، ویندوز 11 میزبان تغییرات جزئی دیگری در بخش رابط کاربری شده است. منوی جدید استارت‌آپ به گونه‌ای طراحی شده تا کاربران بتوانند به سرعت چیزهای موردنظر خود را پیدا کنند. علاوه بر این بر مبنای قابلیت ابر به کاربر اجازه می‌دهد فارغ از دستگاهی که از آن استفاده کرده‌اید در منوی استارت‌آپ به جدیدترین برنامه‌ها دسترسی داشته باشید. ویندوز 11 به شما اجازه می‌دهد با سرعت بیشتری به برنامه‌ها دسترسی پیدا کرده و صفحه را به خوبی تقسیم کنید. این قابلیت Snap Layout نام دارد. Snap Group قابلیت دیگری است که برای گروه بندی برنامه ها استفاده می شود. هنگام باز کردن چند برنامه زمانی که روی نوتیفکشن جدیدی مثل ایمیل دریافت کنید به‌طور خودکار در حالت تمام صفحه ظاهر شده و آن‌را مشاهده می‌کنید و پس از اتمام مشاهده همه چیز به حالت قبل و در گروه تعریف شده قرار می‌گیرند بدون آن‌که نیازی به انجام کار اضافی باشد.

قابلیت جدید Windows Widget

قابلیت فوق می‌تواند به شکل تمام صفحه یا نصف صفحه‌ باشد و برای صفحه‌نمایش‌های لمسی و عادی در دسترس است و به کاربر اجازه می‌دهد از ویجت‌های شخصی استفاده کند. تجربه کار با ویندوز بدون صفحه‌کلید را مایکروسافت از نو طراحی کرد تا کاربران دستگاه‌های لمسی بتوانند بهتر از آن استفاده کنند. در گذشته کاربران بدون صفحه‌کلید و حتا اگر سرفیس داشتند به سختی قادر به استفاده از ویندوز 10 بودند، اما اکنون دیگر این‌گونه نیست و شما بدون صفحه‌کلید به راحتی قادر به استفاده از صفحه‌نمایش دستگاه‌تان همگام با ویندوز 11 هستید. به‌طور مثال، اگر از قلم نوری همراه با سرفیس استفاده کنید بهترین تجربه کاربری را دریافت خواهید کرد. صفحه‌کلید مجازی که ویندوز 11 در اختیار کاربران قرار می‌دهد همراه با ایموجی‌هایی که ارائه می‌کند قابل مقایسه با نمونه‌های پیشین نیست. موضوعی که برای کاربران ممکن است جالب باشد ارائه خبرها به شکل سریع و سینک کردن گوشی‌ها با ویجت‌ها است.

قابلیت ذخیره‌سازی هوشمند کارها در تعامل با HDMI

هنگامی که لپ‌تاپ را به مانیتور متصل می‌کنید و از قابلیت چند مانیتوری استفاده می‌کنید، کابل HDMI را که جدا می‌کنید آن مانیتور با تمام کارها ذخیره می‌شود و زمانی که آن‌را متصل کنید تمامی آن کارها به حالت اولیه باز می‌گردد. برای افرادی که لپ‌تاپ خود را به سر کار می‌برند و لپ‌تاپ را به مانیتور متصل می‌کند با یک قطع و وصل کابل HDMI همه کارها به شکل خودکار ذخیره شده و در دسترس‌تان قرار می‌گیرد، بدون آن‌که نیازی به هیچ عمل اضافی باشد. یکی از بزرگ‌ترین قابلیت‌های دیگر بازگشت از حالت Sleep به حالت فعال است. ویندوز 11 در مقایسه با ویندوز 10 مصرف بهینه‌تری از انرژی دارد و بنابر گفته‌ این شرکت ایمن‌‌ترین ویندوزی است که تاکنون طراحی شده است. ویندوز 11 عملکرد چندوظیفه‌ای را در تبلت و لپ‌تاپ و سیستم‌های دسکتاپ بهبود خواهد بخشید. ویندوز 11 تمامی تغییرات رابط کاربری این سیستم‌عامل را دربر نمی‌گیرد و مایکروسافت هنگام معرفی رسمی سیستم‌عامل جدیدش، تغییراتی را به‌نمایش بگذارد که در نواروظیفه و بخش نوتیفیکیشن و دیگر بخش‌های عمومی ویندوز، مثل پنجره شناور تنظیم شدت صدا اعمال می‌کند.

فروشگاه جدید ویندوز

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، پیش‌تر گفته بود که به‌روزرسانی‌های قابل توجهی در ویندوز اعمال می‌شوند که روی فرصت‌های اقتصادی برای توسعه‌دهندگان و خالقان محتوا متمرکز خواهند بود. نادلا می‌گوید: «مایکروسافت قصد دارد فرصت‌‌های بیشتری برای تمامی توسعه‌دهندگان فعلی ویندوز ایجاد کند و به استقبال تمامی کسانی برود که به‌دنبال پلتفرم نوآورانه جدیدی برای کسب درآمد هستند.» مایکروسافت از مدت‌ها پیش کار روی نسخه اصلاح‌شده ویندوز استور را آغاز کرده بود و قصد داشت تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را در آن وارد کند. بازطراحی ویندوز استور راه را برای توسعه‌دهندگان به‌منظور انتشار تمام انواع اپلیکیشن‌های ویندوز در این فروشگاه نظیر مرورگرهای کروم و فایرفاکس می‌تواند هموار کند. حتی شاید اجازه انتشار پلتفرم‌های تجاری متفرقه در اپلیکیشن‌های ویندوز استور صادر شود. عملی‌شدن این اتفاق در ویندوز استور به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد کارمزد ۱۵ درصدی ویندوز استور را دور بزنند که مایکروسافت بابت پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای دریافت می‌کند. رویکرد فوق می‌تواند تغییری بسیار بزرگ باشد، آن‌هم در زمانی که مایکروسافت و اپیک گیمز و دیگر شرکت‌ها در حال افزایش فشار بر اپل به‌منظور تغییر سیاست‌های اپ استور هستند. مایکروسافت به تازگی اعلام کرد خط‌مشی مبنی‌بر دریافت کارمزد ۳۰ درصدی از بازی‌های منتشرشده روی ویندوز استور را تغییر می‌دهد. با تغییر سیاست‌های مایکروسافت، کارمزد از ۳۰ به ۱۲ درصد کاهش یافت؛ یعنی کمتر از کارمزد ۱۵ درصدی که مایکروسافت از اپلیکیشن‌ها دریافت می‌کند. در مجموع باید بگوییم که فروشگاه ویندوز به‌طور کامل بازطراحی شده است. مایکروسافت در فروشگاه جدید به شرکت‌های بزرگ اجازه داده تا فرآیند به‌روزرسانی محصولات خود را از طریق فروشگاه ویندوز مدیریت کنند. فروشگاه استور اجازه می‌دهد برنامه‌های تخصصی یا برنامه‌های عادی را روی آن میزبانی کند. مایکروسافت از مدت‌ها قبل با شرکای تجاری مثل اینتل و کوالکام تعامل برقرار کرده و تمامی نیازهای کاربران را به این شرکت‌ها منتقل است.

قابلیت‌های مرتبط با بازی ها در ویندوز 11

بازی یکی از قابلیت‌های مورد توجه مایکروسافت بوده است Gaming یکی از میراث‌های مایکروسافت بوده تا سدها را بشکند تا کاربران بتوانند تجربه کاربری بهتری از انجام بازی‌ها داشته باشند. ویندوز 11 گرافیک بهتر، سرعت بهتر و مجموعه‌ای بهتر از بازی‌ها را به کاربران هدیه می‌کند. قابلیت Auto HDR به‌طور خودکار رنگ بازی‌ها را بهینه‌سازی می‌کند. قابلیت فوق به‌طور خودکار برخی بازی‌ها را در حالت Auto HDR اجرا می‌کند. به بیان بهتر شاهد بهینه شدن گرافیک حتا در مانیتورهای عادی خواهید بود. علاوه بر این، بازی‌ها در ویندوز 11 سریع‌تر بارگذاری می‌شوند. قابلیت مهم دیگری که ویندوز 11 ارائه می‌کند Game Pass است که البته کاربران برای بهره‌مندی از آن باید حق اشتراک 10 دلاری را پرداخت کنند که کاربرد چندانی برای کاربران ایرانی ندارد. ویندوز 11 به شما اجازه می‌دهد از انواع مختلفی از کنترلرها، سخت‌افزارها یا دستگاه‌های جانبی در زمان بازی استفاده کنید. مایکروسافت این فرصت را دارد که در ویندوز 11 تمرکز بیشتری روی حوزه گیمینگ کند. این شرکت اخیرا روی ایکس باکس بسیار متمرکز شده و چند سال قبل اعتراف کرد بخش گیمینگ ویندوز روی کامپیوترها هنوز جای کار دارد. برخی از تغییرات جدید در قالب نسخه به‌روز‌شده اپلیکیشن ایکس باکس از راه می‌رسند که احتمالا به‌صورت پیش‌فرض با ویندوز 11 منتشر می‌شود. مایکروسافت تغییراتی روی قابلیت تحسین‌برانگیز گیم بار نیز اعمال خواهد کرد. در نهایت دایرکت ایکس 12 تجربه کاربری بهتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

تمرکز بر کاربرانی که وابسته به ویندوز هستند

مایکروسافت پیش‌تر بارها تلاش کرده بود توسعه‌دهندگان و خالقان محتوا و دیگر افراد را به استفاده از ویندوز ترغیب کند و این روند در ویندوز 11 از طریق تمرکز بر بازطراحی قابلیت‌های اصلی ویندوز جدی‌تر انجام شود. این بهبودها برای افرادی مفید است که روزانه با ویندوز کارهای متعددی انجام می‌دهند. مایکروسافت در ویندوز 11 بیشتر از هر سیستم‌عامل دیگری روی بهره‌وری متمرکز است و قابلیت‌هایی برای کاربران حرفه‌ای ارائه داده است. مایکروسافت معمولا با نسخه‌های جدید ویندوز قابلیت‌های اضافه‌ای در حوزه امنیت به ‌‌ارمغان می‌آورد، هرچند در رونمایی جدید اشاره‌ای به این موضوع نکرد. در دمویی که مایکروسافت منتشر شد مشاه کردیم که مایکروسافت قصد دارد رابط کاربری بخش عملکرد چندوظیفه‌ای را در دسکتاپ و تبلت‌ها بهبود دهد. در رابط کاربری جدید، می‌توانید به‌راحتی اپلکیشن‌ها را در یک صفحه کنارهم قرار دهید. مایکروسافت نحوه مدیریت چند مانیتور را نیز در ویندوز 11 بهبود می‌دهد و مشکلاتی را از بین می‌برد که کاربران حرفه‌ای چند سال است با آن‌ها مواجه هستند.

ویندوز 11 از برنامه Chat جدیدی مبتنی بر Microsoft Teams بهره می‌برد

ویندوز 11 برنامه‌ جدیدی به‌نام Chat دارد که در تسک‌بار این سیستم عامل قرار دارد. این نرم‌افزار مبتنی بر سرویس Microsoft Teams است. با استفاده از برنامه چت جدید ویندوز می‌توانید به سرعت به گفت‌وگوهای اخیر دسترسی داشته باشید و با چند کلیک تماس صوتی برقرار کنید. کلاینت جدید چت از نسخه مصرف‌کنندگان Microsoft Teams استفاده می‌کند و امکان اشتراک‌گذاری متن، تصویر، فایل و آغاز تماس متنی یا صوتی را از تسک‌بار ویندوز 11 ارائه می‌کند. با کلاینت فوق می‌توانید با هر فردی روی پی‌سی، اندروید یا آیفون ارتباط برقرار کنید.

اجرای برنامه‌های اندرویدی در ویندوز 11

یکی از مهم‌ترین تغییرات ویندوز 11، آوردن برنامه‌های اندرویدی به این سیستم عامل است. برنامه‌های اندرویدی به‌طور مستقیم روی ویندوز 11 اجرا می‌شوند و می‌توان آن‌ها را از طریق ویندوز استور جدید دانلود کرد. مایکروسافت از اپ استور آمازون برای آوردن برنامه‌های اندرویدی به ویندوز 11 استفاده می‌کنند. برنامه‌ها به‌طور مستقیم از طریق ویندوز استور در اختیار کاربران قرار می‌‌گیرند و از فناوری Intel Bridge استفاده می‌کنند. کاربران می‌توانند برنامه‌های اندرویدی را در ویندوز 11 در تسکبار هم پین کنید.

ویندوز 11 چه زمانی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت؟

مایکروسافت قصد دارد نسخه عمومی ویندوز 11 را در تعطیلات سال جاری میلادی، در ماه نوامبر یعنی میانه‌های آبان تا آذرماه در دسترس کاربران قرار دهد. البته از هفته آینده نسخه آزمایشی ویندوز ۱۱ عرضه می‌شود.

به‌روزرسانی به ویندوز 11 رایگان است

این احتمال وجود دارد که مایکروسافت به تمامی کاربران ویندوز 10 امکان دهد به‌رایگان سیستم‌عامل‌شان را به ویندوز 11 ارتقا دهند. در دوران انتشار ویندوز 10، ردموندی‌ها حساب ویژه‌ای روی ارائه رایگان این سیستم‌عامل باز کرده بودند تا تعداد زیادی از کاربران سریعا سراغ آن بروند، ازاین‌رو، تغییر این سیاست در ویندوز 11 دور از انتظار نیست. مایکروسافت اکثر درآمدهای واحد تجاری ویندوز را از طریق مجوزهای تجاری دریافت می‌کند، به‌همین‌دلیل، هوشمندانه است که این شرکت بخواهد دسترسی به ویندوز 11 را برای کاربران فعلی رایگان کند. علاوه بر این، مایکروسافت اعلام کرد تمامی دستگاه‌های جدید همراه با ویندوز 11 در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟