انویدیا: مطمئن باشید به ماه رفته‌ایم!
بعد از گذشت حدود نیم‌ قرن، هنوز برخی معتقدند فرود آپولو۱۱ بر سطح ماه یک دروغ رسانه‌ای بوده و چنین مأموریتی در واقعیت انجام نشده است. از جمله دلایل این افراد هم نوع نورپردازی عکسی از این مأموریت است که قدم گذاشتن انسان بر ماه را نشان می‌دهد. شرکت انویدیا چهار سال پیش سعی کرد با کمک پردازنده‌های گرافیکی‌‌اش، پاسخی به این شکاکان بدهد و صحنه نشان داده شده در عکس مورد بحث را بطور سه بعدی باز‌آفرینی کرده و ثابت کند نورپردازی این عکس حقیقی است و حقه‌ای در کار نبوده است. حالا بار دیگر، محققان انویدیا همین کار را با استفاده از پردازنده‌های گرافیکی RTX انجام داده‌اند. این پردازنده‌ها که مبتنی بر معماری تورینگ ( Turing) هستند امکان «ردیابی‌ زنده پرتو» ( real-time ray-tracing ) را در اختیار قرار می‌دهند.

1606683296_1_0.gif

گروهی از محققان انویدیا با استفاده از کارت‌های گرافیکی RTX که به تازگی معرفی شده و موتور بازی‌سازی آنریل‌اینجین ( Unreal Engine 4 )، یکی از عکس‌های معروف مأموریت آپولو ۱۱ را بطور دیجیتال بازسازی کرده‌اند. در این آزمایش گرافیکی، نحوه تابش پرتوهای خورشید از پشت ماه‌نشین، بازتاب این پرتوها از سطح ماه و لباس آرمسترانگ و در نهایت برخورد به لباس آلدرین، شبیه‌سازی شده است. این گروه از شرکت انویدیا چهار سال پیش جزییات زیادی را در رابطه با صحنه‌ای که در این عکس دیده می‌شود جمع‌آوری کرده بودند؛ از خصوصیات خاک روی ماه گرفته تا میزان بازتابندگی مواد بکار رفته در لباس فضایی فضانوردان. در آن آزمایش گرافیکی، آن‌ها از پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر معماریMaxwell استفاده کرده بودند. انویدیا بر اساس شبیه‌سازی کامپیوتری جدیدی که با پردازنده‌های مبتنی بر معماری تورینگ انجام داده است، ادعای پیشین خود مبنی بر اصالت این عکس را تأیید می‌کند: « فضانوردان در این عکس فقط با نوری که از خورشید می‌رسد نورپردازی شده‌اند». سال‌هاست که برخی معتقدند این عکس در استودیو گرفته شده است و نوع نورپردازی به نظر جعلی می‌آید و چنین نورپردازی بر روی ماه، غیرممکن است.

یکی از عکس‌های مربوط به مأموریت آپولو۱۱ که مورد تردید شکاکان است. این عکس، «باز آلدرین» را در حال پایین آمدن از ماه‌نشین به تصویر کشیده است.

 

انویدیا عکس قدم گذاشتن انسان بر ماه را بطور سه‌بعدی بازسازی کرده تا با نمایش مجازی نورپردازی ثابت کند عکس‌های تهیه شده در مأموریت آپولو۱۱ جعلی نیستند.

جنسن هوانگ ( Jensen Huang) مدیر ارشد اجرایی شرکت انویدیا در این‌باره می‌گوید:‌ « ما می‌توانیم با استفاده از این نوع فناوری رندرینگ، فیزیک نور را شبیه‌سازی کنیم بطوریکه آنچه در صحنه‌های بازسازی شده می‌بینیم همانگونه که باید باشند به تصویر کشیده شوند». معماری تورینگ این امکان را به ما می‌دهد که مسیر هر پرتوی نوری را در صحنه دنبال کرده و بتوانیم در کامپیوتر بازتاب‌ها، سایه‌ها و حالات مختلف نورپردازی را با دقت زیادی بازسازی کنیم. انویدیا مدعی است که با فناوری پردازنده‌های گرافیکی RTX موفق به ساخت صحنه‌ای شده است که در صورت استفاده از رندرفارم‌های پرقدرت، ساخت آن هفته‌ها یا ماه‌ها زمان می‌برد.

انویدیا در نهایت اینطور به شکاکان طعنه می‌زند:‌ « دو احتمال وجود دارد؛ یا فرود آپولو۱۱ بر سطح ماه حقیقت دارد یا اینکه ناسا در آن سال به این نتیجه رسیده که رفتن به ماه کار بسیار دشواری است و در نهایت تصمیم گرفته یک ماشین زمان بسازد و فردی را به پنجاه سال آینده بفرستد تا یک پردازنده RTX انویدیا را بردارد (و با خود ببرد) »!

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر ایوب
ایوب

با سلام

ممنون از پست بسیار جالب

شرکت nvidia واقعا کارش درسته