داستان موفقیت بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های گرافیکی جهان
انویدیا چگونه به بزرگ‌ترین بازیگر دنیای تراشه‌ها تبدیل شد؟
جنسن هوانگ، مدیر‌عامل شرکت انویدیا موفق شد شرکت تحت سرپرستی خود را در مسیر رقابت با بزرگان دنیای فناوری قرار دهد و با خرید شرکت آرم چند پله از رقبا بالاتر بایستد. در میانه بحران ویروس کرونا و زمانی‌که تمامی شرکت‌ها به دنبال پیدا راهکارهایی برای مقابله با این بحران و حفظ جایگاه خود در بازار به شدت رقابتی دنیای فناوری بودند، جنسن هوانگ در آشپزخانه خود یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات تاریخ انویدیا را رقم زد. جالب است بدانید که از زمان همه‌‌گیری ویروس کرونا، هوانگ تمام کنفرانس‌های خود را به صورت مجازی در همین آشپزخانه ترتیب می‌دهد.

1606683296_1_0.gif

انویدیا چگونه به بزرگ‌ترین بازیگر دنیای تراشه‌ها تبدیل شد؟

  • جنسن هواهنگ اعلام کرد که پس از گذشت ماه‌های متمادی و مذاکره‌های فشرده برای خرید شرکت آرم از سافت‌بانک این قرارداد به ارزش 40 میلیارد دلار منعقد شده است. این خبر نه تنها ارزش سهام شرکت انویدیا را بیشتر کرد، بلکه هوانگ را در مسیر تبدیل شدن به مهم‌ترین مدیرعامل صنعت نیمه‌هادی‌های جهان قرار داد. رسانه‌های بزرگ جهان واگذاری شرکت آرم از مالک ژاپنی آن سافت‌بانک به انویدیا را بزرگ‌ترین قرارداد فروش تاریخ صنعت تراشه‌ها نام‌گذاری کردند. این قرارداد می‌تواند انویدیا را به بزرگ‌ترین بازیگر حوزه پردازش و به ویژه محاسبات موازی تبدیل کند. برخی کارشناسان حوزه محاسبات بر این باور هستند که خرید فوق باعث فراگیرتر شدن محاسبات موازی و به ویژه الگوریتم‌های هوشمند خواهد شد. خرید فوق برای اینتل یک تهدید بزرگ است، زیرا ممکن است به سلطه این شرکت بر دنیای کامپیوترهای شخصی و سرورها پایان دهد، زیرا انویدیا این ظرفیت را به دست خواهد آورد تا به قدرت بلامنازع دنیای محاسبات تبدیل شود و طیف گسترده‌ای از تجهیزات هوشمند را تهیه کند. به اعتقاد کارشناسان این بزرگ‌ترین تهدید تاریخ شرکت اینتل است. البته هوانگ برای رسیدن به چنین هدف مهمی با چالش‌های مختلفی به ویژه از سمت قانون‌گذاران و رقبا روبرو است. قرارداد خرید آرم را می‌توان دستاورد مهمی در مسیر موفقیت شرکت انویدیا دانست. مسیری که این شرکت را از تولیدکننده کارت‌های گرافیکی حرفه‌ای مخصوص بازی به ارزشمندترین شرکت آمریکایی دنیای تراشه‌ها تبدیل می‌کند. هوانگ در مصاحبه‌ اخیر خود به وال‌استریت ژورنال گفت: «دو سال قبل به هیچ عنوان پیش‌بینی نمی‌کردم که انویدیا به چنین جایگاهی برسد.» ارزش بازار شرکت انویدیا به رقم خیره‌کننده 319 میلیارد دلار رسیده که بیش از ارزش بازار 214 میلیارد دلاری اینتل است. انویدیا در سال مالی گذشته، فروش سالانه 10.92 میلیارد دلار را ثبت کرد، در حالی‌که گزارش فروش سالانه اینتل 71.97 میلیارد دلار بود. 
  • تمایل انویدیا برای ورود و فعالیت در حوزه‌های مهم و داغ صنعت فناوری همچون بازی‌های ویدیویی و هوش منصوعی باعث شده تا سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کند. در نقطه مقابل، اینتل در زمینه تولید برخی از پیشرفته‌ترین تراشه‌های خود با چالش‌های جدی روبرو شده و روزبه‌روز بازارش از جانب رقبای مختلفی همچون ای‌ام‌دی و اکنون انویدیا تهدید می‌شود. جنسن هوانگ در سال 1993 و در جشن 30 سالگی خود همراه با تعدادی از دوستان خود در سن‌خوزه کالیفرنیا به فکر افتاد تا یک شرکت فناوری را تاسیس کند. آن‌ها به دنبال تحقق ایده‌ای بودند که مصرف‌کنندگان بتوانند از گرافیک کامپیوتری به شکل بهتری استفاده کنند. دستیابی به گرافیک‌های کامپیوتری بهتر و پیشرفته‌تر به سخت‌افزاری تخصصی با عملکرد بالا نیاز داشت که در آن زمان در دسترس همه مردم قرار نداشت. سرمایه‌گذاری هوانگ و دوستانش در سال 1993 با موفقیت همراه شد. در خلال آن سال‌ها بازی‌های ویدیویی رشد سریعی را تجربه کردند و برای پردازنده‌های گرافیکی کاربردهای جدیدتر و بیشتری تعریف شد. تراشه‌های گرافیکی انویدیا برای ارائه بهترین محتوای ویدیویی داده‌ها را با روشی متفاوت از پردازنده‌های عادی مدیریت و پردازش می‌کنند. آن‌ها از یک ساختار موازی برای مدیریت داده‌ها استفاده می‌کنند که متفاوت از ساختار متوالی رایج است. رویکرد فوق باعث شده تا پردازنده‌های گرافیکی در حوزه‌های دیگری همچون معدن‌کاوی رمزارزها و الگوریتم‌های هوشمند عملکرد بهتری داشته باشد. همین مسئله باعث افزایش فروش کارت‌های گرافیکی پیشرفته شده است. 
  • هوانگ 57 ساله در اوایل کار دنباله‌رو استیو جابز بود و حتا از ژاکت چرمی مشکی استفاده می‌کرد که شباهت زیادی به لباس یقه اسکی استیو جابز داشت. هوانگ همانند استیو جابز فقید در مراسم رونمایی محصولات جدید شرکت مدام روی صحنه راه می‌رفت و از فن بیانی شبیه به استیو جابز تقلید می‌کرد. اگر هوانگ با مدیرعامل سافت‌بانک ماسایوشی سان ارتباط نزدیکی نداشت قرارداد 40 میلیارد دلاری خرید آرم به آسانی محقق نمی‌شد. آقای سان در سال 2016 با پرداخت 32 میلیارد دلار، شرکت آرم مستقر در کمبریج انگلستان را خریداری کرد. در اواخر ماه ژوئن، سافت‌بانک با خرید سهام انویدیا به ارزش تقریبی 245 میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد. سافت‌بانک برای تشویق انویدیا به بستن این قرارداد اوایل سال جاری میلادی با هوانگ تماس گرفت. هوانگ در مصاحبه‌ای گفت: «متوجه شدم که سافت‌بانک دیگر علاقه‌ای ندارد آرم تحت تملک این شرکت قرار داشته باشد و به همین دلیل تصمیم گرفتم به سرعت وارد مذاکره با آن‌ها شوم. در تمام این مدت تلاش کردم تا انویدیا بالاترین پیشنهاد را برای خرید آرم بدهد.»
  • هوانگ در مذاکره‌های مالی با سافت‌بانک از تیم‌های حقوقی و مالی خارجی استفاده نکرد و به جای آن گروهی در داخل این شرکت را برای خرید شرکت آرم مشخص کرد. در بحبوحه کرونا او تمام جزییات قرارداد را نه از دفتر مرکزی سانتاکلارا در کالیفرنیا بلکه از خانه خود که در تپه‌های پالو آلتو قرار دارد بررسی کرد. او از همان خانه تمام کنفرانس‌ها و معرفی محصولات جدید را ترتیب داد و حتا تصمیم گرفت برخی محصولات را از درون آشپزخانه خانه معرفی کنند (شکل 1). در این رونمایی‌ها نیز از جلیقه معروف چرمی استفاده کرد. جیمز وانگ از مدیران اسبق انویدیا که اکنون تحلیل‌گر شرکت نیویورکی Ark Invest است و سرمایه‌گذاری‌هایی در انویدیا انجام داده بر این باور است که خرید آرم نشان می‌دهد که هوانگ می‌داند قدم بعدی پیشرفت شرکتش بدون کمک خارجی امکان‌پذیر نیست. او می‌گوید: «انویدیا شرکتی بود که از فرآیندهای خرید و ادغام دوری می‌کرد، اما اکنون تمایل زیادی برای خریدهای بزرگ دارد. این همان تغییر رفتاری است که باعث خواهد شد انویدیا به رقیب جدی شرکت‌هایی همچون اینتل در حوزه‌های محاسباتی تبدیل شود.» 

انویدیا چگونه به بزرگ‌ترین بازیگر دنیای تراشه‌ها تبدیل شد؟

  • آرم شرکتی است که به دلیل طراحی تراشه‌های با توان پردازشی و بازدهی زیاد شناخته می‌شود، اکنون همانند بخشی جدید برای انویدیا کار خواهد کرد. بنابراین دور از انتظار نیست که انویدیا بتواند در آینده اینتل را در بازارهای مختلف صنعت تراشه شکست دهد. به‌طور مثال، تصمیم اپل برای مهاجرت از پردازنده‌های مبتنی بر معماری x86 اینتل به آرم، گامی مهم در تغییر ساختار این صنعت به شمار می‌رود که انویدیا نقش بزرگی در آن خواهد داشت. هوانگ بر این باور است که انویدیا می‌تواند آرم را به دنیای پردازش‌های هوش مصنوعی وارد کند و تراشه‌های هوشمندی برای گوشی‌ها، ساعت‌ها و گجت‌های هوشمند و در مرحله بعد خودروهای خودران تولید کند. آرم در این حوزه‌ها فعالیت‌های تجاری مهمی نداشته و حضور کم رنگی داشته است. از طرف دیگر، انویدیا می‌تواند دستگاه‌های مبتنی بر آرم را به دنیای پردازنده‌های مرکزی مورد استفاده در سرورها وارد کند. با چنین رویکردی، بانک‌های اطلاعات بزرگ از پردازنده‌های آرم استفاده می‌کنند و حتا ابرکامپیوترها نیز به مشتریان آرم تبدیل می‌شوند. ترکیب این عوامل با یکدیگر در بلندمدت اینتل را با بحران جدی روبرو می‌کند. 
  • اریک راس استراتژیست ارشد شرکت Cascend Securities در نیویورک می‌گوید: «هوانگ از دو دهه قبل برای شکست اینتل برنامه‌ریزی کرده بود. او از همان زمان مطمئن بود که پردازنده‌های گرافیکی به قدرت اصلی دنیای محاسبات تبدیل خواهند شد و حتا جای پردازنده‌های مرکزی را خواهند گرفت. اکنون به نظر می‌رسد با گذشت زمانی نسبتا طولانی برخی از پیش‌بینی‌های هوانگ به حقیقت تبدیل شده‌اند.»
  • روند حرکتی انویدیا در سال‌های گذشته همواره با پیشرفت نبوده و با چالش‌هایی نیز روبرو شده است. انویدیا پس از رشد انفجاری رمزارزها و فروکش کردن نسبی تب رمزارزها در سال 2018 با کاهش فروش روبرو شد. همچنین، تلاش برای ورود به دنیای مودم‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند که در سال 2011 میلادی با خرید شرکتی در این زمینه آغاز شد در سال 2015 میلادی به شکست انجامید و در نهایت انویدیا زیرمجموعه مذکور را برای فروش گذاشت. همچنین به دلیل فروش تراشه‌های هوش مصنوعی به برخی شرکت‌های خارجی با فشارهای زیادی از سوی دولت امریکا روبرو شدند. 
  • فروش آرم به انویدیا به احتمال زیاد چالش‌های جدی برای هوآوی به وجود می‌آورد، زیرا هووآی یکی از مشتریان اصلی آرم است و اگر انویدیا مالیکت شرکت و مجوزهای آرم را به دست آورد، ممکن است هوآوی در تامین مجوزها با مشکلات جدی روبرو شود. البته انویدیا در خریدهای قبلی نیز با مشکلات مختلفی روبرو شده است. بزرگ‌ترین خرید انویدیا تا به امروز خرید شرکت Mellanox Technologies به ارزش 7 میلیارد دلار بود که به دلیل قوانین رگولاتوری سخت‌گیرانه در چین با تأخیر روبرو شد و در نهایت اوایل آوریل سال جاری میلادی نهایی شد. سیاست‌مداران بریتانیایی مدتی است که نگرانی خود بابت از دست رفتن احتمالی شغل‌ها در پایگاه خانگی آرم را عنوان کرده‌اند. در حال حاضر آرم حدود 6700 نفر کارمند دارد که با فروش این شرکت به انویدیا بخش عمده‌ای از آن‌ها با خطر بیکاری روبرو می‌شوند. از طرفی آرم و انویدیا متعهد شده‌اند که یک مرکز تحقیقاتی هوش مصنوعی را با یک ابرکامیپوتر جدید در کمبریج راه‌اندازی کنند تا محققان بریتانیایی و سایر فعالان این حوزه در سراسر جهان بتوانند از آن استفاده کنند. 
  • کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که فعالان صنعت تراشه به مخالفت‌های خود با قرارداد فروش آرم به انویدیا ادامه می‌دهند. برخی از مشتریان آرم از رقبای انویدیا هستند و در صورت نهایی شدن قرارداد حفظ بی‌طرفی برای آرم کار مشکلی است. آرم به دلیل ارائه عدم جانب‌داری و ارائه طرح‌های خود به فعالان این صنعت سابقه درخشانی دارد. البته آرم و انویدیا تاکید کرده‌اند که بی طرفی این شرکت همچون گذشته ادامه خواهد داشت. هوانگ که روزگاری افزایش تقاضا برای محتوای با گرافیک بالا را پیش‌بینی کرده بود، اکنون آینده‌ای با نیاز به پردازش‌های حرفه‌ای‌تر را پیش‌بینی کرده است. او در کنفرانس مجازی اخیر خود گفت: «در آینده تمامی مردم در خانه‌های خود به فناوری‌هایی برای ارسال و دریافت سریع داده‌ها نیاز خواهند داشت. باید در انتظار آینده‌ای باشیم که چنین نیازها و بازارهایی رنگ واقعیت به خود بگیرند. بازارهایی که روزبه‌روز به بزرگ‌تر شدن فعالان صنعت تراشه کمک می‌کند.» 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟