دنیای دوربین
هرگز به ماه نرفتیم؟
«ما هرگز به ماه نرفتیم: کلاه‌برداری سی میلیارد دلاری امریکایی» یکی از کتاب‌هایی است که قدم گذاشتن انسان بر کره ماه را یک دروغ می‌پندارد. «انجمن زمین تخت» (Flat Earth Society) هم در فرود انسان بر کره ماه تردیدهای جدی وارد کرده است و تصاویر این واقعه را ساختگی و یک اثر هالیوودی (با سرمایه‌گذاری والت دیزنی، بر اساس فیلم‌نامه‌ای از آرتور‌ سی کلارک و به کارگردانی استنلی کوبریک) می‌داند.

«ما هرگز به ماه نرفتیم: کلاه‌برداری سی میلیارد دلاری امریکایی» یکی از کتاب‌هایی است که قدم گذاشتن انسان بر کره ماه را یک دروغ می‌پندارد. «انجمن زمین تخت» (Flat Earth Society) هم در فرود انسان بر کره ماه تردیدهای جدی وارد کرده است و تصاویر این واقعه را ساختگی و یک اثر هالیوودی (با سرمایه‌گذاری والت دیزنی، بر اساس فیلم‌نامه‌ای از آرتور‌ سی کلارک و به کارگردانی استنلی کوبریک) می‌داند. در ادامه، خواهیم دید ان‌ویدیا برای نمایش قدرت معماری گرافیکی جدید خود، چطور از این بحث و جدل استفاده کرده است. نکته دیگری که در این بخش به آن اشاره خواهیم کرد، معرفی دوربینی توسط سامسونگ است که به افراد امکان می‌دهد تصاویری سه‌بعدی و 360 درجه از محیط اطراف خود بگیرند؛ چیزی که تکمیل‌کننده Gear VR خواهد بود.

ان‌ویدیا: به ماه رفته‌ایم!

درباره مأموریت آپولو 11 که در جریان آن انسان نخستین گام‌ها را بر کره ماه گذاشت، همواره شک و تردیدهایی مطرح شده است؛ این‌که عکس‌های این مأموریت همگی ساختگی هستند و نه بر کره ماه که در یک استودیو گرفته شده‌اند. از جمله تصاویری هم که به‌طور گسترده مورد توجه منتقدان است، عکسی است که توسط «نیل آرمسترانگ» گرفته شده و «باز آلدرین» را نشان می‌دهد که از نردبان‌های ماه‌نشین در حال پایین آمدن است. این گروه معتقدند ازآن‌جا‌که آلدرین در سایه ماه‌نشین قرار دارد، نباید در عکس به این خوبی دیده شود. از جمله موارد دیگری که درباره این عکس‌ها مطرح می‌شود، غیبت ستارگان در تصاویر است؛ ادعا می‌شود که ستارگان به عمد در این عکس‌ها نشان داده نشده‌اند. ان‌ویدیا این موضوع را دستمایه‌ای برای نمایش قدرت معماری گرافیکی جدیدش Maxwell قرار داده است. این شرکت با استفاده از این معماری گرافیکی و بهره بردن از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 (از شرکت Epic)، عکس پایین آمدن آلدرین از ماه‌نشین را با حداکثر جزییات به ‌طور سه‌بعدی بازسازی کرده است (شکل 1).

 شکل 1: عکسی که بسیاری معتقدند ساختگی و جعلی بوده است؛ در این تصویر بازسازی شده، محل قرار گرفتن آرمسترانگ و میزان نور بازتابیده از لباسش قابل مشاهده است.

ان‌ویدیا برای این ‌کار به‌ طور مشخص روی قابلیت VXGI (سرنام Voxel-Based Global Illumination) معماری Maxwell تکیه کرده است. VXGI نحوه عملکرد نور در یک صحنه را بی‌درنگ نشان می‌دهد. به این‌ گونه که VXGI یک صحنه را به هزاران مکعب بسیار کوچک به‌نام وکسل (یا پیکسل‌های سه‌بعدی) تقسیم می‌کند. پردازنده گرافیکی شش وجه هریک از این مکعب‌ها را تجزیه و تحلیل می‌‌کند و میزان قابلیت گذردهی نور، این‌که چه میزان نور و چه رنگی از سایر اجسام به هر وجه رسیده و چه مقدار نور را بازتاب می‌دهد، تعیین می‌کند. به ‌این ترتیب، می‌توان نوع نورپردازی را بررسی کرد و حتی میزان نوردهی دوربین را تغییر داد. به‌منظور بازسازی سه‌بعدی عکس قدم گذاشتن بر ماه، تا حد امکان اطلاعاتی دقیق درباره جزییات صحنه فراهم شد؛ درباره ماه‌نشین، ویژگی‌های غباری که روی سطح ماه را پوشانده و خصوصیات بازتابش نور مواد به‌کار رفته در لباس‌های فضایی فضانوردان.
ان‌ویدیا مدعی است با استفاده از این تجزیه و تحلیل دریافته است که آلدرین می‌توانسته توسط چند منبع نورپردازی شود؛ از جمله لباس خود آرمسترانگ (کسی که عکس را گرفته است). ان‌ویدیا نقطه‌ای نورانی را یافته است که با پایین آمدن آلدرین از نردبان همراه دوربین است. پس از حذف سایر احتمالات، آن‌ها دریافتند که این نور ناشی از لباس فضایی آرمسترانگ است. از طرفی، این روش ان‌ویدیا یکی دیگر از شبهه‌های مطرح شده در زمینه مأموریت آپولو 11 را نیز پاسخ می‌دهد: «غیبت ستارگان در بیش‌تر این تصاویر». ان‌ویدیا مدعی است که پاسخی نیز برای این ایراد دارد: «با استفاده از روش ما و تغییر میزان نوردهی عکس‌ها می‌توانید این ستاره‌ها را بیابید». به‌دلیل میزان بالای بازتاب نور از سطح ماه، فضانوردان مجبور بودند برای گرفتن عکس، از دوربینی با دیافراگم کوچک‌تر استفاده کنند و در نتیجه نورهایی از منابع دورتر (نظیر ستارگان) در تصویر نمی‌افتند. کاربرانی که از کارت‌های‌گرافیکی GTX 970 و GTX 980 شرکت ان‌ویدیا استفاده می‌کنند، می‌توانند دموی Maxwell Apollo 11  را از سایت این شرکت دانلود کنند و خود به بررسی این موضوع بپردازند.

عکس‌هایی با دوربین Illum 

عکاسی به‌نام کریس برکاد با استفاده از Illum، نخستین دوربین میدان نوری حرفه‌ای شرکت Lytro، چند تصویر از مناظر ایسلند گرفته است که در نوع خود جالب توجه هستند. می‌توان روی این تصاویر زوم کرد (با دو بار زدن ماوس)، پرسپکتیو را تغییر داد (با درگ کردن ماوس) یا فوکوس را عوض کرد (با کلیک روی نقطه مورد نظر). این تصاویر در سایت رسمی Lytro قابل مشاهده هستند (مشاهده عکس‌ها در آدرس http://tinyurl.com/q6vzdeq). شرکت Lytro سعی دارد دوربین را از حالت سنتی خود خارج و آن‌ را به یک پلتفرم عکاسی محاسباتی قدرت‌مند تبدیل کند. این شرکت از فناوری میدان نور (Light field) استفاده می‌کند که دوربین را قادر می‌سازد تمام پرتوهای نوری یک صحنه را ثبت کند و از این طریق عکسی تعاملی و زنده تهیه شود. علاوه بر این‌که با این دوربین امکان گرفتن تصاویری با حس سه‌بعدی وجود دارد، به فرد اجازه می‌دهد تا پس از گرفتن عکس، تغییراتی در آن ایجاد کند و به‌طور مثال نقطه فوکوس، زاویه دید یا عمق میدان را تغییر دهد (شکل 2). 
(منبع: ونچر بیت. عکس‌ها از Lytro)

 شکل 2: نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده توسط Illum؛ می‌توان برخی از ویژگی‌های عکس‌ها را هنگام مشاهده تغییر داد، به ‌طور مثال نقاط فوکوس.

 

دوربین سامسونگ 

سامسونگ با معرفی Gear V وارد حوزه واقعیت مجازی شده است. یک ابزار واقعیت مجازی نیازمند محتوای خاص خود است و سامسونگ اخیراً دوربینی را معرفی کرده است که می‌تواند این محتوا را در اختیار کاربران Gear VR قرار دهد (تصویر 3).

 شکل 3: نمایی کلی از دوربین Beyond

دوربین Project Beyond سامسونگ که حاصل پژوهش‌های یکی از گروه‌های تحقیقاتی سامسونگ (Think Tank Team) است، قادر به تهیه تصاویر سه‌بعدی و 360 درجه از محیط اطراف است. Beyond که فریم‌هایی 35 مگاپیکسلی را (بیش از یک گیگا پیکسل در ثانیه) ثبت و پردازش می‌کند، متشکل از آرایه‌ای از 16 دوربین Full HD است که به هریک لنزی با زاویه بسیار باز متصل است (تصویر 4).

 شکل 4: اجزای Beyond

بنا به ادعای سازندگان، علاوه بر این‌که این دوربین با تقلید از چشم انسان حس سه‌بعدی بهتری را نسبت به نمونه‌های مشابه ایجاد می‌کند، بسیار جمع‌وجورتر هم است. نمونه ارائه شده، نخستین نسخه عملیاتی از این ابزار است و هنوز به‌عنوان یک محصول تجاری مطرح نیست. این دوربین قادر خواهد بود رویدادها را به‌طور زنده پخش یا برای مشاهده در آینده ذخیره کند. با این‌که هنوز این دوربین به بازار عرضه نخواهد شد، ولی محتواهایی که توسط آن تولید شده‌اند، برای کاربران Gear VR در دسترس خواهند بود.
با وارد شدن سامسونگ به حوزه‌ای که می‌توان آن‌ را «حوزه واقعیت مجازی موبایل» دانست، ارائه چنین ابزارهایی نیز دور از ذهن نیست. مدت‌ها پیش، خرید شرکت Oculus VR توسط شرکت فیس‌بوک، خیلی‌ها را متعجب کرده بود و اکنون زمان آن رسیده است که دریابیم، چرا فیس‌بوک برای شرکتی که هنوز حتی یک محصول فیزیکی به بازار عرضه نکرده است، چنین مبلغی را می‌پردازد. موضوع زمانی جالب می‌شود که بدانیم در توسعه Gear VR،شرکت Oculus VR همکاری داشته است و چه چیز فیس‌‌بوک را خوشحال می‌کند؟ این‌که کاربرانش دلایل بهتری برای استفاده از خدماتش داشته باشند. جریانی در حوزه مجازی کلید خورده است که کاربران را تا چند سال آینده وارد نسل جدیدی از شبکه‌های مجازی خواهد کرد: «فیس‌بوک با طعم واقعیت مجازی» و اکنون شرکت‌هایی نظیر سامسونگ خیلی زودتر از آن‌چه فکرش را می‌کردیم، در حال آماده کردن مقدمات برای حضور مشتریان‌شان در چنین فضاهایی هستند. دوربین Beyond پس از معرفی Gear VR یکی از همین گام‌ها است.
منبع

 

برچسب: