راهنمای خرید Outdoor Security Camera
۵ نکته مهم درباره خرید یک دوربین امنیتی مناسب خارج از خانه
آیا دوربین امنیتی باید دید در شب داشته باشد؟ تا چند متر و در چه زاویه‌ای؟ آیا باید ضدآب و ضد گردوغبار باشد؟ چگونه به شبکه متصل شود؟ برق آن را از کجا تامین کنیم؟ کیفیت دوربین و ویدیو باید در چه حدی باشد که بتوان جزئی‌ترین موارد و اطلاعات را در تصاویر واضح دید؟ و پرسش‌هایی از این شکل باعث‌شده انتخاب و خرید چنین دوربین‌هایی تا حدودی دشوار شود. در ادامه سعی بر این بوده به چند پرسش اساسی درباره دوربین‌های امنیتی بیرون از خانه پاسخ دهیم.

1606683296_1_0.gif

۱. باتری، وای‌فای و PoE در دوربین‌های امنیتی

اولین مسئله‌ مورد بحث درباره یک دوربین بیرونی، منبع انرژی آن است. غالب دوربین‌ها با کابل به برق متصل می‌شوند و به یک اتصال سیمی برای شبکه نیاز دارند. ممکن است محلی که می‌خواهید دوربین را نصب کنید، به پریز برق نزدیک باشد و بتوانید به راحتی برق دوربین را تامین کنید. همین‌طور، شاید با کشیدن یک کابل شبکه چند متری به داخل خانه مشکل اتصالات دوربین را برطرف کنید. اما در بیشتر مواقع این شرایط امکان‌پذیر نیست و در دسترسی به برق و شبکه مشکل دارید یا باید متحمل کابل‌کشی زیادی شوید که هم طراحی فضای بیرون از خانه را زشت می‌کند و هم احتمال قطعی و خرابی را بالا می‌برد. بنابراین، استفاده از دوربین‌های مجهز به وای‌فای در این شرایط پیشنهاد می‌شود. برای منبع تغذیه دوربین نیز سراغ باتری می‌روند. باتری هم در مدل‌های مختلفی در بازار یافت می‌شود: باتری‌های قابل شارژ و جداشدنی  یا باتری‌هایی که با پنل و انرژی خورشیدی شارژ می‌شوند. یکی از راهکارهای اصلی در نصب دوربین‌های امنیتی بیرون از خانه، استفاده از فناوری PoE است. Power Over Ethernet به شما این امکان را می‌دهد دوربین نظارتی را به یک سوییچ PoE متصل کنید و از منبع تغذیه سوییچ برای تامین برق دوربین بهره ببرید. در این شرایط، فقط به یک کابل برای اتصال دوربین به سوییچ نیاز دارید. 

۵ نکته مهم درباره خرید یک دوربین امنیتی مناسب خارج از خانهشکل ۱. برخی دوربین‌ها از باتری‌های جداشدنی و قابل شارژ استفاده می‌کنند تا دیگر به کابل برق نیازی نباشد. همین‌طور، به وای‌فای و ارتباطات بی‌سیم برای اتصال به روتر بی‌سیم مجهز شده‌اند.

۲. دید در شب و زاویه دید در دوربین‌های امنیتی

همه دوربین‌های امنیتی قابلیت دید در شب ندارند. برخی دوربین‌ها هم به قابلیت دید در شب مجهز هستند، ولی عملا قابل استفاده نیست. فاصله‌ای که دوربین امنیتی بیرونی می‌تواند تصاویر را در شب و شرایط نوری بسیار پایین ضبط کند، در تعیین قدرت دید دوربین در شب تاثیرگذار است. البته می‌توان با نصب نورافکن‌ها و چراغ‌های روشنایی کیفیت تصاویر را بالا برد. زاویه و میدان دید دوربین هم باید متناسب با نیاز شما باشد. برخی دوربین‌ها روی خودشان چراغ‌های LED دارند که به‌طور خودکار در شب روشن شده و سعی می‌کنند میدان دید وسیع‌تری بسازند. چراغ‌های LED این دوربین‌ها می‌توانند مسافت‌هایی تا 30 متر  را روشن و برای تصویربرداری در شب آماده کنند.

۵ نکته مهم درباره خرید یک دوربین امنیتی مناسب خارج از خانهشکل ۲. نمونه‌ای از دوربین‌های مدرن امروزی که از چراغ‌های LED برای روشن‌سازی میدان دید در شب استفاده می‌کنند.

باید هنگام خرید یک دوربین بررسی کنید آیا ناحیه و جسم مورد نظر شما در میدان دید دوربین در شب قرار می‌گیرد یا خیر؟ معمولا در مشخصات دوربین به میدان دید در شب آن اشاره شده است. هرچقدر دوربین‌های امنیتی که انتخاب می‌کنید، هوشمندتر و پیشرفته‌تر باشند، در تشخیص سوژه و نورافکنی روی آن برای عکس‌برداری در شب یا کنترل میزان نور محیط در شب بهتر عمل می‌کنند. دوربین‌های ارزان‌تر از فناوری‌های ساده‌تر و سریع‌تری برای دید در شب استفاده می‌کنند اما دوربین‌های گران‌قیمت و پیشرفته‌تر سعی کردند این چالش را اصولی و زیربنایی حل کنند. هنگام خرید دوربین باید زاویه دید آن را هم بررسی کنید. برخی دوربین‌ها زاویه دید ۷۰ الی ۸۰ درجه‌ای دارند و برخی دوربین‌های دیگر میدان دیدی وسیع‌تری تا ۲۷۰ درجه خواهند داشت. دوربین‌های حرفه‌ای نظارتی از زاویه دید ۳۶۰ درجه سود می‌برند. 

۵ نکته مهم درباره خرید یک دوربین امنیتی مناسب خارج از خانه

مطلب پیشنهادی

آموزش تبدیل گوشی اندرویدی به دوربین امنیتی
چگونه یک گوشی قدیمی را به دوربین امنیتی تبدیل کنیم؟

۳. ضدآب و ضد گردوغبار بودن دوربین‌های امنیتی

همه می‌دانیم که دوربین‌های بیرونی باید ضدآب و ضد گردوغبار باشند، اما تا چه اندازه‌ای؟ گاهی اوقات درباره یک ساعت باران صحبت می‌کنیم و گاهی اوقات منظورمان بارش‌های 24 ساعته مانند شمال کشور است. به‌یقین مشخصات یک دوربین امنیتی بیرونی برای استفاده در شمال کشور با آب‌وهوای مرطوب و اغلب بارانی، با مشخصات دوربین امنیتی بیرونی برای استفاده در جنوب کشور که نزدیک به ۸ ماه از سال زیر تابش شدید نور آفتاب قرار دارند و با انواع ریزگردها و غبارها روبه‌رو می‌شوند، بسیار متفاوت است. برای تعیین سطح تحمل‌پذیری ضدآب و ضد گردوغبار دوربین‌ها از استاندارد IP استفاده می‌شود.

۵ نکته مهم درباره خرید یک دوربین امنیتی مناسب خارج از خانه شکل ۳. غالب دوربین‌های امنیتی بیرونی ضدآب هستند، اما تحمل‌پذیری آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. هنگام خرید دوربین بیرونی سوال کنید چقدر در برابر آب،  هوای رطوبتی و باران مقاوم هستند.

برای مثال، استاندارد IP56 یک‌سری مشخصات و استاندارد IP66 یک‌سری مشخصات تحمل‌پذیر دیگری برای دوربین تعریف می‌کند. در این استاندارد، شماره اول به تحمل‌پذیری دوربین در برابر جامدات و شماره دوم به تحمل‌پذیری دوربین در برابر مایعات مربوط است. بنابراین دوربین با استاندارد IP66، نسبت به دوربین با استاندارد IP56، تحمل‌پذیری بیشتری در برابر گردوغبار دارد. هنگام انتخاب یک دوربین امنیتی بیرونی باید دقیقا استاندارد IP دوربین را بررسی کنید و مطمئن شوید برای محلی که می‌خواهید نصب کنید، مناسب باشد و به‌زودی خراب نشود. نکته گفتنی دیگر تفاوت میان دو عبارت «Weatherproof» و «Waterproof» است. گاهی اوقات با دیدن یکی از این دو عبارت روی جعبه دوربین یا مشخصات آن تصور می‌کنیم ضدآب است، در حالی‌که عبارت «Weatherproof» بیشتر ضد باران است تا ضدآب.

۴. تشخیص حرکت در دوربین‌های امنیتی

هر دوربین امنیتی باید به قابلیت Motion Detection مجهز باشد. اما نحوه عملکرد این قابلیت برای کاربران اهمیت دارد. به طورکلی، دو روش پیاده‌سازی Motion Detection وجود دارد. برخی دوربین‌ها از سنسورهای حرکتی استفاده می‌کنند و برخی دوربین‌های دیگر با نرم‌افزار و تحلیل تصاویر می‌توانند حرکت را تشخیص دهند. دوربین‌های مجهز به سنسورهای حرکتی بهتر از گونه دیگر هستند و حساسیت و دقت تشخیص بالاتری دارند. برخی دوربین‌ها هنگام مشاهده یک حرکت، فقط به تصویربرداری و فیلم‌برداری اقدام می‌کنند. دوربین‌های کمی پیشرفته‌ می‌توانند زنگ و آژیر خطر را به صدا درآورند و دوربین‌های فوق پیشرفته توانایی ارسال ایمیل، پیامک و تماس تلفنی با صاحب‌خانه را دارند.

۵ نکته مهم درباره خرید یک دوربین امنیتی مناسب خارج از خانهشکل ۴. دوربین‌هایی که به سنسور تشخیص حرکت مجهز هستند؛ عملکرد بهتری نسبت به دوربین‌های معمولی دارند.

حتی می‌توانند تصاویر و فیلم‌های حرکت تشخیص داده شده را روی گوشی موبایل صاحب‌خانه ارسال کنند تا او با مشاهده آن‌ها بفهمد یک گربه وارد حیاط خانه شده یا غریبه‌ای در تصاویر دیده می‌شود. دوربین‌های امنیتی تحت مجوزهای اینترنت اشیا یا هوشمند ویژگی‌های دیگری هم در بخش قابلیت Motion Detection دارند. برای مثال، می‌توانند افراد خودی را تشخیص داده و آژیر خطر را برای آن‌ها به صدا درنیاورند. همچنین می‌توانند حرکت‌های شناسایی‌شده را دسته‌بندی کرده و برای هر حرکت طبق یک سیاست تعریف‌شده عمل کنند. برای مثال، برای حرکت‌های با خطرپذیری پایین پیامک بزنند و برای حرکت‌های با خطرپذیری بالا سیستم قفل امنیتی خانه را فعال کنند. هرچقدر دوربینی که انتخاب می‌کنید، به‌روزتر باشد و از فناوری‌های پیشرفته‌تری سود ببرد، درصد تشخیص‌های اشتباه کمتر می‌شود. بسیاری از دوربین‌های اولیه، وزش باد، شروع رعد و برق، باران، طوفان و حتی حرکت درختان را هشدار می‌دهند؛ در حالی‌که یک دوربین امنیتی هوشمند باید بتواند میان حرکت‌های مختلف تفاوت ایجاد کند.

۵ نکته مهم درباره خرید یک دوربین امنیتی مناسب خارج از خانه  شکل5. دوربین‌های پیشرفته امروزی به تجهیزاتی مانند اسکنر چهره، اسکنر اثر انگشت و پشتیبانی از دستورات صوتی مجهز شده‌اند.

۵. قابلیت‌های پیشرفته دوربین‌های امنیتی

امروزه، دوربین‌های امنیتی پیشرفت بسیار زیادی داشتند و به انواع فناوری‌های مدرن مجهز شدند. شما باید برحسب بودجه و نیازتان تعیین کنید کدام‌یک از فناوری‌ها و امکانات پیشرفته را نیاز دارید. آیا تمایل دارید تصاویر و فیلم‌ها به طور مستقیم روی اینترنت و سرویس‌های کلاود ذخیره‌سازی شوند تا از هر کجای دنیا با یک گوشی موبایل آن‌ها را مشاهده کنید؟ آیا تمایل دارید دوربین‌های شما قابلیت تشخیص چهره داشته باشند و چهره افراد خودی را شناسایی کنند؟ برخی دوربین‌ها به دستیارهای صوتی دیجیتالی مانند آمازون الکسا یا گوگل اسیستنت متصل می‌شوند و می‌توانید با دستورهای صوتی آن‌ها را کنترل کنید. برخی دیگر نسبت به ژست‌های حرکتی حساس هستند و می‌توانید با علائم حرکتی آن‌ها را روشن و خاموش کنید. شرکت‌های سازنده دوربین‌ها روی اپلیکیشن‌های خود انواع امکانات را عرضه کردند و گاهی اوقات اپلیکیشن یک دوربین، فاکتور مهمی برای تصمیم‌گیری و انتخاب است. مثلا، دوربین روی اپلیکیشن به شما می‌گوید کدام‌یک از دوستان، اعضای خانواده یا فرد غریبه‌ای وارد خانه شده یا می‌توانید روی یک سوژه و جسم خاصی زوم کنید، زاویه دید دوربین را تغییر دهید و از راه دور آن را خاموش/روشن کنید.

۵ نکته مهم درباره خرید یک دوربین امنیتی مناسب خارج از خانه

نتیجه‌گیری

ابتدا فهرستی از نیازمندی‌ها و انتظارات خودتان تهیه کنید. اینکه دقیقا به چند دوربین امنیتی بیرونی نیاز دارید و کجاها باید نصب شوند. آیا امکان کابل‌کشی و اتصال به برق وجود دارد یا باید دوربین‌های وای‌فای بخرید؟ قرار است در چه محیط آب و هوایی نصب شوند و باید کدام استاندارد تحمل‌پذیری را داشته باشند؟ قابلیت‌های تشخیص حرکت و دید در شب دوربین‌ها چقدر باید پیشرفته باشد و انتظار دارید چه امکاناتی داشته باشد؟ آیا دوربینی نیاز دارید که بتواند نور میدان دید در شب را تامین کند یا اینکه محیط اطراف دوربین در شب به‌طور کامل روشن است؟ کیفیت تصاویر و ویدیوها چقدر برایتان اهمیت دارد؟ تصاویر و فیلم‌ها باید روی کارت میکرو اس‌دی، هارددیسک یا فضای کلاود ذخیره شوند، تصور می‌کنید به چه ظرفیت‌هایی نیاز دارید؟ باتری دوربین باید چند روز دوام بیاورد؟ دنبال نصب یک دوربین امنیتی بیرونی هستید یا تمایل دارید دوربین شما بخشی از یک راهکار کامل امنیتی اینترنت اشیا برای خانه و باغ‌تان باشد؟
پاسخ‌گویی به این پرسش‌ها می‌تواند تا حدود زیادی مشخص کند، به چه نوع دوربینی نیاز دارید. پس از آن به راحتی سراغ بازار یا فروشگاه‌های اینترنتی بروید و مدل‌های مختلف دوربین را بررسی و از نظر قیمتی و گارانتی ارزیابی کنید. اگر شرکت خاصی را برای نصب دوربین‌ها در نظر گرفته‌اید، فهرست دوربین‌های موجود را بگیرید و بهترین دوربین را انتخاب کرده و سفارش دهید. فراموش نکنید که با نصب یک دوربین امنیتی داخلی یا بیرونی، امنیت خانه و باغ و ویلای‌تان تامین نمی‌شود و این کار تازه شروع یک پروسه امن‌سازی است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟