قابلیت‌های مودم خوب
چگونه یک مودم همراه خوب خریداری کنیم؟
شبکه‌های ارتباطی سیار باعث شده‌اند بسیاری از کاربران، اینترنت ADSL را به عنوان یک راه‌حل پشتیبان در نظر بگیرند و به سراغ اینترنت همراه بروند. اینترنتی که در شرایط ایده‌آل سرعت بیشتری نسبت به اینترنت ثابت ADSL دارد. برای آن‌که بتوانید از اینترنت همراه به بهترین شکل استفاده کنید باید به فکر تهیه یک مودم همراه خوب باشید.

1606683296_1_0.gif

مودم‌های سیم‌کارت‌خور به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند.

  • گروه اول مودم‌های دارای باتری داخلی هستند و اجازه می‌دهند در حال حرکت از آن‌ها استفاده کرد، مشابه با حالتی که اینترنت روی گوشی هوشمند را روشن می‌کنید.
  • گروه دوم مودم‌های خانگی هستند که شبیه به مودم‌های ثابت در مکانی قرار می‌گیرند و باید به پریز برق متصل شوند.
  • گروه سوم مودم‌های دانگلی هستند که از طریق پورت یو‌اس‌بی به کامپیوتر متصل می‌شوند.

مودم همراه

مودم همراه یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های حال حاضر است که به دلیل مجهز بودن به باتری داخلی و عدم وجود صفحه‌نمایش رنگی مدت زمان زیادی به کاربران سرویس‌دهی می‌کنند. عملکرد مودم‌های همراه مشابه با گوشی‌های هوشمند است، با این تفاوت که دیگر خبری از تخلیه زودهنگام باتری دستگاه نیست و زمانی که روشن می‌شوند دستگاه‌های کلاینت باید از طریق وای‌فای به آن متصل شوید. یکی از معایب مودم‌های همراه در پشتیبانی محدود از تعداد دستگاه‌های متصل است. در حالت کلی این مودم‌ها حداکثر از 10 کلاینت به شکل همزمان پشتیبانی می‌کنند. وجود صفحه‌نمایش کوچکی که اطلاعات مهمی در اختیار کاربر قرار می‌دهند از مزایای شاخص مودم‌های همراه هستند. البته دقت کنید خرید مودم‌های همراه با معنای آن است که دستگاه دیگری نیازمند شارژ است. مودم‌های همراه امروزی از شبکه‌های 4G پشتیانی کرده و عمدتا کم مصرف هستند، زیرا صفحه‌نمایش آن‌ها تنها اطلاعات موردنیاز را ارائه می‌کند. در مقابل مودم‌های رومیزی اندازه و وزن بیشتری نسبت به مودم‌های همراه دارند و مجهز به آنتن‌های خارجی هستند. این مودم‌ها از درگاه‌های LAN، WAN و درگاه یو‌اس‌بی پشتیبانی کرده و بدون نیاز به باتری از برق شهری استفاده می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید بهترین مودم‌ روترهای 4G موجود در بازار ایران

سرعت موردنیاز

سرعتی که مودم همراه از آن پشتیبانی می‌کند مهم است، البته مودم‌های 4G از سرعت 150 مگابیت بر ثانیه و مودم‌های 4.5G از سرعت 300 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند، اما پیش از خرید مودم‌های با سرعت بالا ابتدا از سرعتی که اپراتور همراه از آن پشتیبانی می‌کند اطمینان حاصل کنید تا بیهوده برای مودمی که هیچ‌گاه به سرعت اصلی آن دسترسی پیدا نخواهید کرد هزینه نکنید.

وای‌فای دو بانده یا تک بانده

تعداد آنتن‌ها یکی دیگر از فاکتورهای مهم در ارتباط با مودم است. برخی از مودم‌های همراه تنها از استاندارد 802.11n روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند و تنها سرعتی برابر با 300 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کنند. مودم‌های قدرتمندتر از استاندارد 802.11ac پشتیبانی کرده و اجازه اتصال به وای‌فای روی باند 5 گیگاهرتز را ارائه می‌کنند. این مودم‌ها در حالت کلی سرعتی برابر با 867 مگابیت بر ثانیه ارائه کرده که این سرعت ممکن است به چند گیگابیت نیز برسد که البته این مهم به لطف فناوری MIMO 2x2 انجام می‌شود.

باتری، بازیگر کلیدی مودم‌های همراه

مودم‌های مجهز به باتری 3000 میلی‌آمپر بر ساعت قادر هستند به مدت 8 تا 12 ساعت به کاربر خدمت‌رسانی کنند. البته مودم‌های گران‌تری که به شکل بهینه از منابع استفاده می‌کنند دست‌کم تا 12 ساعت قادر به ارائه سرویس دهند. امروزه بیشتر مودم‌های موجود در بازار به باتری‌هایی با 2500 تا 3000 میلی‌آمپر مجهز شده‌اند، البته نمونه‌های اقتصادی به باتری‌های 1800 تا 2500 میلی‌آمپر ساعت تجهیز شده‌اند.

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید بهترین روتر خانگی
معرفی بهترین روترهای وایرلس موجود در بازار ایران

قابلیت‌های اضافی مودم

پشتیبانی از کدهای دستوری، پنل ارسال و دریافت پیام کوتاه دو قابلیت مهمی هستند که بسیاری از کاربران به آن نیاز دارند، اما همه مودم‌ها به چنین قابلیتی مجهز نیستند و تنها به یک صفحه‌نمایش کوچک که اطلاعاتی همچون وضعیت شبکه، سرعت دانلود و آپلود، میزان داده‌های مبادله شده و میزان شارژ باتری را نشان می‌دهند بسنده می‌کنند. تعریف شبکه میهمان، کنترل‌های نظارتی، دیوارآتش، تنظیم شبکه خصوصی مجازی، کلید WPS، پشتیبانی از کارت حافظه و.... از قابلیت‌های اضافی مودم‌های همراه هستند.

کلام آخر

مودم دستگاهی است که وظیفه اصلی آن مدلاسیون‌سازی داده‌ها است. به عبارت دقیق‌تر، داده‌های آنالوگ را به داده‌های دیجیتال و بالعکس تبدیل می‌کند. به همین دلیل برای برقراری یک ارتباط اینترنتی مبتنی بر Dial up به مودمی نیاز است که یک سر آن به کامپیوتر و سر دیگر آن به خط تلفن متصل شود. به همین دلیل مودم را به عنوان یک متصل کننده دنیای دیجیتال و آنالوگ توصیف می‌کنند. روتر دستگاهی است که وظیفه مسیریابی داده‌های اینترنتی در شبکه را عهده‌دار است. به زبان ساده، روتر مجهز به درگاه‌هایی است که روی هر کدام از این درگاه‌ها یک شبکه محلی متصل شده است.

در حالت کلی مودم‌ها در خانه کاربران و روترها در مراکز ارتباطی قرار می‌گیرند، اما این امکان وجود دارد تا مودم و روتر را با یکدیگر ترکیب کرد و در قالب دستگاه واحدی در اختیار کاربر قرار داد. به همین دلیل امروزه تمامی مودم‌های ADSL که از بازار تهیه می‌کنید دیگر یک مودم ساده نیستند و علاوه بر عملکرد مودم و روتر، قابلیت سوییچ را نیز دارند. یک مودم عادی تنها مجهز به دو درگاه است که داده‌های آنالوگ خطوط تلفن را دریافت و روی پورت خروجی به کامپیوتر ارسال می‌کند، اما مودم‌روترها عملکرد متفاوتی دارند. در پشت یک مودم‌روتر، یک درگاه کوچک به‌ نام DSL همراه با چند درگاه LAN و آنتن‌های وای‌فای را مشاهده می‌کنید. در حقیقت دستگاه شما در اولین گام یک سوییچ است که دستگاه‌هایی همچون کامپیوتر و لپ‌تاپ از طریق درگاه LAN و Wi-Fi به آن متصل می‌شوند و در ادامه این اتصالات به‌نام یک شبکه محلی با یک دامنه آدرس آی‌پی شناخته می‌شوند. درگاه دیگر روتر که گذرگاه خروجی نام دارد در حقیقت نقش گذرگاه دیجیتال مودم را بازی می‌کند. در سویی دیگر اتصال DSL مودم که سیم تلفن به آن متصل می‌شود همان گذرگاه آنالوگ است که ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم. با این توصیف شما تلفیقی از یک سوییچ، روتر و مودم در خانه دارید. همان‌گونه که اشاره شد، گران‌قیمت‌ترین به معنای بهترین نیست. به‌طور مثال، ممکن است برای خرید یک مودم 4.5G هزینه چند میلیونی انجام دهید، زیرا از سرعت دانلود 300 مگابیت پشتیبانی می‌کنند، اما در عمل هیچ‌گاه موفق نشوید به چنین سرعتی دست پیدا کنید. در حالت کلی بهتر است به سراغ مودم‌های 4G معمولی بروید که رنج قیمتی معقولی دارند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟