معرفی بهترین روترهای وایرلس موجود در بازار ایران
راهنمای خرید بهترین روتر خانگی
اکنون که به‌واسطه افزایش دورکاری، زمان بیشتری را به‌صورت آنلاین می‌گذرانیم، خرید یک روتر جدید ارزش صرف هزینه را دارد. تعویض روتر موجود خود با یک روتر جدید و به‌روز می‌تواند ویژگی‌های امنیتی و مدیریتی و همچنین سرعت بیشتری به شما ارائه دهد. بسیاری از روترهای جدید امکان کنترل والدین را با کاربری آسان به شما عرضه می‌کنند. بدین وسیله خواهید توانست مدت زمانی را که فرزندانتان در اینترنت می‌گذرانند را نظارت کرده یا محدود کنید. بنابراین، چه کاربر معمولی اینترنت باشید و چه طرفدار تماشای فیلم و سریال و بازی‌های آنلاین، یک روتر پرسرعت و باکیفیت می‌توانید نیازهای شما را برآورده کند. در این مطلب خواهید فهمید که روتر چیست و به درد چه کسانی می‌خورد. در ادامه، با 8 روتر باکیفیت موجود در بازار ایران آشنا خواهید شد.

1606683296_1_0.gif

روتر چیست؟

  •  اگر بخواهیم ساده بگوییم، روترها، به‌همراه مودم‌ها، دستگاه‌هایی هستند که توسط کاربران برای اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید از WiFi استفاده کنید به یک مودم و یک روتر نیاز دارید. با استفاده از مودم شما فقط می‌توانید یک کامپیوتر را وصل کنید، زیرا اکثر مودم‌ها فقط یک کانکتور اترنت LAN دارند. از طرفی سطح محافظتی مودم‌ها برابر با روتر نیست.
  • اگر چندین دستگاه برای اتصال به اینترنت دارید، به روتر نیاز دارید.
  • روترها همچنین کنترل‌های امنیتی بیشتری برای شما فراهم می‌کنند. با این حال، یک روتر به خودی خود به شما اجازه اتصال به اینترنت را نمی‌دهد.
  • یک روتر باید به مودم متصل باشد تا اتصال اینترنت در دستگاه‌های شما توزیع شود.
  • برخی از دستگاه‌ها این روزها وظایف مودم و روتر را با هم ترکیب می‌کنند که به آن‌ها «مودم روتر» گفته می‌شود. در این‌صورت، برای تنظیم اتصال اینترنت خانگی خود، نیازی به خرید مودم و روتر جداگانه نخواهید داشت و خرید یک دستگاه واحد کافی خواهد بود.
  • روتر بی‌سیم بسیار شبیه به روتر کابلی کار می‌کند، اما سیم‌ها را با سیگنال‌های رادیویی بی‌سیم جایگزین می‌کند. این دستگاه‌ها شبیه جعبه‌های کوچک با چندین آنتن هستند. هرچه کاربر از روتر بی‌سیم دورتر باشد، سیگنال ضعیف‌تر می‌شود. روترهای بی‌سیم می‌توانند به‌عنوان روتر اینترنت، سوئیچ و اکسس‌پوینت عمل کنند. کاربران متصل به یک روتر بی‌سیم می‌توانند به هر دو شبکه LAN و WAN دسترسی داشته باشند.

چرا از یک روتر استفاده کنیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم، شما می‌توانید از یک مودم روتر واحد استفاده کنید که در این‌صورت نیازی به خرید یک روتر جداگانه نخواهید داشت. با این حال، اگر می‌خواهید کنترل بیشتری بر روی شبکه خانگی خود مانند تنظیمات امنیتی داشته باشید، یک مودم کابلی و روتر بی‌سیم جداگانه ممکن است راه‌حل بهتری باشد. ارائه‌دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) سیگنال‌های اینترنت آنالوگ را برای شما ارسال می‌کند و یک مودم آن‌ها را به سیگنال‌های اینترنتی دیجیتال تبدیل می‌کند. یک روتر این سیگنال‌های دیجیتال را به دستگاه‌های شما ارسال می‌کند. در واقع تمامی دستگاه‌های شبکه شما، به پورت‌های آن یا به‌صورت بی‌سیم از طریق Wi-Fi، متصل می‌شوند.

بهترین روترهای خانگی موجود در بازار ایران

هنگامی که در حال خرید یک روتر بی‌سیم جدید هستید، بهتر است با در نظر گرفتن اندازه منطقه تحت پوشش خود و تعداد کاربرانی‌که نیاز به پشتیبانی دارید، و همچنین انواع دستگاه‌هایی که به آن‌ها متصل خواهید شد، شروع کنید. همه به عملکردی که با جدیدترین و بهترین مدل‌ها ارائه می‌دهند نیاز ندارند، و دلیلی هم وجود ندارد که برای ویژگی‌هایی که احتمالا هرگز از آن‌ها استفاده نخواهید کرد هزینه زیادی پرداخت کنید. اگر دنبال روتری هستید که صرفا نیاز اتصال به اینترنت شما با سرعت خوب را پشتیبانی کند و قیمت مناسب‌تری داشته باشد قطعا به ویژگی‌های پیشرفته نیازی نخواهید داشت. اما اگر خودتان یا سایر اعضای خانه به استریم ویدئو و بازی‌های آنلاین علاقه دارید یک روتر خوب با قابلیت‌های مدیریتی پیشرفته می‌تواند نیاز شما را رفع کند. در ادامه چند مورد از روترهای موجود در بازار ایران را معرفی کرده و به شما در انتخاب روتر مورد نیازتان که نیازهای فعلی و آینده شما را در شبکه‌های بی‌سیم برآورده می‌کند، کمک خواهیم کرد. این لیست بر اساس قیمت، از کم به زیاد، مرتب شده است.

1. روتر مدل DIR-612 دی‌لینک

روتر DIR-612 Wireless N300 یک روتر با کارایی بالا است که به‌اشتراک‌گذاری اینترنت را با تمام دستگاه‌های موجود در خانه یا دفتر کار شما را آسان می‌کند. می‌توانید به‌سادگی آن را به مودم خود متصل کنید، سپس از Setup Wizard مبتنی بر وب استفاده کنید که گام‌به‌گام شما را در فرآیند پیکربندی راهنمایی می‌کند.

قیمت: حدود ۴۰۰,۰۰۰  تومان

گارانتی: دارای ۳ سال گارانتی آونگ

ویژگی‌های روتر مدل DIR-612 دی‌لینک:

  • 2 آنتن خارجی ثابت
  • تک ‌بانده
  • سرعت وای‌فای: 300 مگابیت بر ثانیه
  • 4 پورت LAN
  • رمزگذاری وای‌فای: WPA، WPA2

2. روتر مدل F3 تندا

روتر F3 به‌طور ویژه برای خانه یا دفتر شما طراحی شده است. تراشه پیشرفته آن عملکرد بی‌سیم پایدار و سریع را تضمین می‌کند و آن را تبدیل به گزینه‌ای ایده‌آل برای پخش موسیقی، آپلود عکس، چت ویدیویی، پخش ویدئو HD و غیره می‌کند. راه اندازی آسان آن باعث می‌شود تا بتوانید بدون دردسر دسترسی به اینترنت را در کمترین زمان ممکن فراهم کنید و از اینترنت پرسرعت لذت ببرید. سه آنتن خارجی، وای‌فای را در سراسر خانه تقویت می‌کنند. F3 به شما کمک می کند دستگاه‌های تلفن همراه، پخش‌کننده‌ها و رایانه‌ها را با اتصال قابل اعتماد و پوشش گسترده در هر گوشه از خانه و دفتر خود به اینترنت متصل کنید. دیگر لازم نیست نگران مناطق مرده وای‌فای باشید.

قیمت: حدود ۴۰۰,۰۰۰  تومان

گاراتنی: دارای ۳ سال گارانتی آونگ

ویژگی‌های روتر مدل F3 تندا:

  • ۳ آنتن خارجی
  • تک ‌بانده
  • سرعت وای‌فای: 300 مگابیت بر ثانیه
  • 3 پورت LAN
  • رمزگذاری وای‌فای: WPA/WPA2, WPA-PSK/WPA2-PSK

 

3. روتر مدل AC5 تندا

AC5 یک روتر وای‌فای‌ دو بانده AC1200 است که برای آپارتمان‌هایی با اندازه متوسط ​​با دسترسی فیبر 100 مگابیت بر ثانیه طراحی شده است. این روتر به‌سادگاهی نصب و راه‌اندازی می شود. سرعت وای فای تا 1167 مگابیت در ثانیه (۵ گیگاهرتز: 867 مگابیت در ثانیه و 2.4 گیگاهرتز: 300 مگابیت در ثانیه) را فراهم می‌کند. این روتر با آنتن‌های 4*6dBi با بهره بالا و مجهز به CPU با کارایی بالا 28 نانومتری، تجربه بهتری از اینترنت را به‌ارمغان می‌آورد. AC5 از پروتکل IPv6 پشتیبانی می‌کند، می تواند زمان انتقال داده را کاهش دهد و تاخیر را به حداقل برساند. علاوه بر این، مدیریت از راه دور توسط برنامه WiFi Tenda ساده‌ترین راه برای مدیریت AC5 فراهم می‌کند. همچنین با استفاده از مکانیزم کنترل والدین این روتر، می‌توانید زمان آنلاین بودن فرزندان خود را مدیریت کنید و بر محتوای آنلاین از طریق برنامه هوشمند نظارت کنید.

قیمت: حدود ۷۰۰,۰۰۰  تومان

گارانتی: دارای ۳ سال گارانتی آونگ

ویژگی‌های روتر مدل AC5 تندا:

  • 4 آنتن خارجی
  • دو ‌بانده
  • سرعت وای‌فای: 1167 مگابیت در ثانیه (۵ گیگاهرتز: 867 مگابیت در ثانیه و 2.4 گیگاهرتز: 300 مگابیت در ثانیه)
  • 3 پورت LAN
  • رمزگذاری وای‌فای: WPA-PSK/WPA2-PSK, WPA/WPA2

 

4. روتر مدل DIR-822 دی‌لینک

روتر مدل DIR-822 از محصولات جدید و قدرتمند برند دی‌لینک می‌باشد. با استفاده از روتر مدل DIR-822 که با پشتیبانی از استاندارد 802.11ac سرعت 1200 مگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کند، می‌توانید بازی‌های چندنفره، استریم ویدئو، انتقال فایل، چت ویدیویی، ایمیل و وب‌گردی را به‌صورت همزمان انجام دهید. بنابراین، از باند 2.4 گیگاهرتز برای کارهای روزمره استفاده کنید، و از باند پرسرعت ۵ گیگاهرتز برای پخش ویدیوی HD، بازی‌های آنلاین و انتقال فایل‌های بزرگ بهره ببرید. با این روتر پوشش وای‌فای را برای دستگاه‌های خانه یا محل کار خود به‌حداکثر برسانید. می‌توانید یک شبکه Wi-Fi جداگانه برای مهمانان ایجاد کنید تا به آن‌ها دسترسی فوری به اینترنت را بدون به خطر انداختن امنیت شبکه خود بدهید.

قیمت: حدود ۸۵۰,۰۰۰  تومان

گارانتی: دارای ۳ سال گارانتی آونگ

ویژگی‌های روتر مدل DIR-822 دی‌لینک:

  • 4 آنتن خارجی
  • دو ‌بانده
  • سرعت وای‌فای: 1200 مگابیت بر ثانیه
  • 4 پورت LAN
  • رمزگذاری وای‌فای: WPA-PSK ، WPA2-PSK

 

5. روتر مدل RT-N14UHP ایسوس

روتر وای‌فای تک بانده 802.11n با آنتن‌های جداشدنی 9dBi از روترهای خوب برند ایسوس است که سرعت بالا و سه برابر روترهای استاندارد N300 پوشش بی‌سیم ارائه می‌دهد. پوششی که این روتر ارائه می‌دهد آن را تبدیل به روتری قدرتمند برای محیط‌های بزرگ مانند خانه‌ها یا دفاتر بزرگ کرده است. پورت USB برای اشتراک‌گذاری فضای ذخیره‌سازی، یا اتصالات 3G/4G در روتر تعبیه شده است. به کمک رابط کاربری گرافیکی ASUSWRT می‌توانید روتر خود را به‌راحتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی، نظارت و کنترل کنید. ASUS AiCloud به شما امکان دسترسی، همگام‌سازی، اشتراک‌گذاری و استریم فایل‌های شما را در هر کجا و در هر دستگاه متصل به اینترنت می‌دهد.

قیمت: حدود ۱,۵۰۰,۰۰۰  تومان

ویژگی‌های روتر مدل RT-N14UHP ایسوس:

  • 3 آنتن خارجی
  • تک بانده
  • 4 پورت LAN
  • سرعت وای‌فای: 300 مگابیت بر ثانیه
  • رمزگذاری وای‌فای: WPA-PSK/WPA2-PSK، WPA-Enterprise/WPA2-Enterprise، 64-bit WEP، 128-bit WEP

 

6. روتر مدل Archer C2300 تی‌پی‌لینک

روتر Archer C2300  دو بانده فوق‌العاده سریع، سرعت 1733 مگابیت در ثانیه در باند ۵ گیگاهرتز و 600 مگابیت در ثانیه در باند 2.4 گیگاهرتز ارائه می‌دهد. این روتر با عملکرد بی‌سیم استثنایی، بازی آنلاین و پخش ویدیوی HD را به‌طور همزمان امکان‌پذیر می‌کند. فناوری Beamforming محدوده Wi-Fi و عملکرد شبکه بهتری را ارائه می‌دهد. می‌توانید Wi-Fi خود را از طریق برنامه رایگان TP-Link Tether که برای Android و iOS در دسترس است، راه اندازی و مدیریت کنید. این برنامه کاربری آسانی دارد و شما امکان می‌دهد به‌سرعت به تمام تنظیمات Wi-Fi خود در تلفن یا تبلت خود دسترسی داشته باشید. همه این‌ ویژگی‌ها را می‌توانید با قیمت خوبی (نسبت به سایر مدل‌ها ویژگی‌های مشابه) تهیه کنید که آن را تبدیل به انتخابی مناسب برای خانه‌ها یا دفاتر کار می‌کند.

قیمت: حدود ۴,۰۰۰,۰۰۰  تومان

ویژگی‌های روتر مدل Archer C2300 تی‌پی‌لینک:

  • 3 آنتن خارجی، 1 آنتن داخلی
  • دوبانده
  • 4 پورت LAN
  • سرعت وای‌فای: 1723  مگابیت در ثانیه در باند 5 گیگاهرتز و 600 مگابیت در ثانیه در باند 2.4 گیگاهرتز
  • رمزگذاری وای‌فای: WPA، WPA2، WPA3، WPA/WPA2-Enterprise (802.1x)

 

7. روتر مدل AC18 تندا

AC18 یک روتر دو باند 802.11ac با سرعت 1900 مگابیت در ثانیه است. این روتر برای خانه‌های بزرگ طراحی شده است. با CPU دو هسته‌ای و مموری DDR3، شاهد عملکرد سریع‌تر و باثبات‌تر سیستم خواهید بود. با Wi-Fi دو بانده بی‌سیم گیگابیتی بهترین عملکرد را در هر دو فرکانس 2.4  گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز ارائه می‌دهد. سرعت انتقال داده در باند ۵ گیگاهرتز به 1300 مگابیت در ثانیه و در باند 2.4 گیگاهرتز به 600 مگابیت در ثانیه می‌رسد؛ این پهنای باند ترکیبی باورنکردنی 1900 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. این سرعت، شش برابر سرعت روترهای استاندارد wireless-N است. با +Beamforming از بازی بدون تاخیر و پخش ویدیوی بدون وقفه در هر زمان و هر کجا لذت ببرید. مدیریت هوشمند از طریق برنامه Tenda برای نشانگر LED و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و غیره، امکان‌پذیر است. این روتر از عملکردهای اضافی مانند کنترل نشانگر LED، اشتراک‌گذاری دستگاه USB، مدیریت ابر و سرور VPN پشتیبانی می‌کند و آن را به انتخابی بهینه برای کاربرانی تبدیل می‌کند که به پوشش گسترده شبکه و اشتراک منابع نیاز دارند.

قیمت: حدود ۴,۱۰۰,۰۰۰  تومان

ویژگی‌های روتر مدل AC18 تندا:

  • 3 آنتن خارجی
  • دوبانده
  • 4 پورت LAN
  • سرعت وای‌فای: تا 1300 مگابیت بر ثانیه در باند ۵ گیگاهرتز، تا 600 مگابیت بر ثانیه در باند 2.4 گیگاهرتز
  • رمزگذاری وای‌فای: WPA-PSK/WPA2-PSK

 

8. روتر مدل RT-AX86U ایسوس

با استفاده از روتر مدل RT-AX86U با استاندارد 802.11ax از سرعت فوق‌العاده بالا تا 5700 مگابیت در ثانیه لذت ببرید. می‌توانید با روترهای سازگار با AiMesh یک شبکه مش منعطف ایجاد کنید. این روتر امنیت پیشرفته‌ای ارائه می‌دهد و با رمزگذاری WPA3 و کنترل‌های والدین، از خانه و کودکان شما محافظت می‌کند. QoS ​​(کیفیت خدمات) به شما این امکان را می‌دهد تا ترافیک را اولویت بندی کنید. می‌توانید برنامه‌هایی مانند استریم ویدیو یا وب‌گردی و همچنین بازی‌ها را اولویت‌بندی کنید. این یک روش عالی برای ارائه وای‌فای کم‌تاخیر در هر نقطه از خانه شما است. این مودم نسبت به سایر روترهای معرفی‌‌شده در این مطلب قیمت بیشتری دارد، اما در صورتی‌که هزینه برای شما مسئله نیست، با تهیه آن صاحب یک مودم قدرتمند با کارایی بالا و ویژگی‌های پیشرفته‌ای خواهید شد.

قیمت: حدود ۱۲,۵۰۰,۰۰۰  تومان

ویژگی‌های روتر مدل RT-AX86U ایسوس:

  • 3 آنتن خارجی، 1 آنتن داخلی
  • دوبانده
  • 4 پورت LAN
  • سرعت وای‌فای: تا 5700 مگابیت بر ثانیه
  • رمزگذاری وای‌فای: WPA3-Personal, WPA2-Personal, WPA-Personal, WPA-Enterprise , WPA2-Enterprise

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟