روتر بی‌سیم چه کاری انجام می‌دهد؟ راهنمای خرید فنی یک روتر بی‌سیم
حتما با موارد استفاده از روترهای وایرلس آشنا هستید. این دستگاه به‌شما اجازه می‌دهد تا تمام کامپیوترها، تبلت‌ها، گوشی‌ها و تبلت‌های اعضای خانواده‌تان را به اینترنت متصل کنید تا بر اساس نیاز خود از آن بهره‌مند شوند. اما، آیا تا به‌حال به‌این فکر کرده‌اید که روتر وایرلس دقیقا چگونه کار می‌کند؟ یا این‌که چگونه وظایف‌اش را انجام می‌دهد؟

1606683296_1_0.gif

در این مقاله، سعی داریم توضیحات مفید و کوتاهی در پاسخ به‌این سئوال بدهیم که: "یک روتر چه‌کاری انجام می‌دهد؟" با این اطلاعات، وقتی تصمیم به خرید یک روتر وایرلس جدید دارید، می‌توانید بهترین انتخاب را برای نوع روتر مورد نیازتان داشته باشید. هم‌چنین، بهترین استفاده را از شبکه وایرلس خود خواهید داشت.

روتر وایرلس چیست؟

به‌بیان ساده، روتر وایرلس دستگاهی است که در نقش گیت‌وی برای چندین دستگاه کار می‌کند و به آن‌ها امکان اتصال به‌شبکه کامپیوتر را می‌دهد. دستگاه‌هایی که به‌این شبکه متصل باشند بدون این‌که نیازی به کابل و کابل‌کشی داشته باشند با یکدیگر در ارتباط خواهند بود.

پرکاربردترین استفاده از شبکه وایرلس امکان استفاده سریع و آسان تمام کامپیوترها و دستگاه‌ها متصل به‌شبکه از یک اتصال اینترنت است.

روتر وای‌فای چگونه کار می‌کند؟

با این‌که نام این دستگاه روتر وایرلس است، اما در واقع، در صورت نیاز به‌استفاده از آن برای اتصال به‌اینترنت، باید یک کابل شبکه به‌آن وصل کنید. این کابل که به‌آن کابل اترنت هم گفته می‌شود، اینترنت را به‌روتر وایرلس ارائه می‌دهد و در نتیجه، کامپیوترهای متصل به این روتر از اتصال اینترنت استفاده می‌کنند.

زمانی‌که روتر روشن شود و کابل شبکه به‌آن وصل باشد، می‌توانید دستگاه‌های‌تان را به‌شبکه متصل کنید. روتر شروع به انتشار سیگنال‌هایی می‌کند که معمولا مسافتی بین 90 تا 300 متر را طی می‌کنند. این مسافت به‌عوامل گوناگون مانند مدل روتر و تعداد دیوارهایی که در مسیر سیگنال قرار دارند بستگی دارد.

هر دستگاه وای‌فای متصلی که در محدوده این سیگنال قرار داشته باشد می‌تواند به‌شبکه وایرلس و سپس اینترنت متصل شود. حتی با استفاده از اکستندر سیگنال می‌توان مسافت طی شده سیگنال را افزایش داد.

خیلی از دستگاه‌هایی که در سال‌های اخیر با فناوری‌های جدید ساخته شده‌اند، مانند اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها و کامپیوتر‌ها، قابلیت وایرلس را از پیش دارند، اما برای دستگاه‌هایی که فاقد این ویژگی هستند می‌توانید از طریق یک آداپتر USB، آن‌ها را به‌شبکه وایرلس وصل کنید.

چگونه وای‌فای روی روتر کار می‌کند؟

روتر وایرلس مانند دستگاه‌های قدیمی‌تر از قبیل رادیوها، تلفنهای همراه و تلویزیون‌ها از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط وایرلس با سایر دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

روتر، دیتا را به امواج رادیویی ترجمه می‌کند و به‌کمک آنتن، امواج ترجمه شده را پخش می‌کند. کامپیوتر یا دستگاه دیگر مجهز به‌وایرلس، این سیگنال‌های وایرلس را دریافت کرده و مجددا آن‌ها را به دیتای اصلی رمزگشایی می‌کند.

این کار باعث می‌شود تا دیتا سریع‌تر و با کارایی بهتر بین کامپیوترها و سایر دستگاه‌های متصل ارسال شود. آداپترهای شبکه، امواج رادیویی را در دو فرکانس مختلف یعنی 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز پخش می‌کنند. این فرکانس‌ها خیلی بیشتر از چیزی است که برای تلویزیون‌ها و گوشی‌ها استفاده می‌شد. بالاتر بودن این فرکانس به‌معنای امکان حمل دیتای بیشتر است.

بهترین استاندارد وایرلس چیست؟

استانداردهای گوناگونی برای وایرلس وجود دارد که زمان خرید یک روتر باید به‌آن توجه کنید. از آن‌جایی که، این روزها تعداد دستگاه‌های متصل به‌اینترنت در خانه‌ها زیاد شده و درنظر گرفتن این نکته که بسیاری از این دستگاه‌های متصل به‌صورت متناوب برای پخش و استریم ویدیو استفاده می‌شوند و می‌توانند پهنای باند زیادی مصرف کنند، خیلی مهم است که از استانداردی برای وای‌فای استفاده کنید که کاملا به‌روز باشد.

برای روترهای وای‌فای دو استاندارد متداول وجود دارد که یکی از آن‌ها، 802.11n و دیگری 802.11ac است.

802.11n - وایرلس N

از بین این دو استاندارد، 802.11n کمی قدیمی‌تر و اندکی کندتر است. این استاندارد، در زمان خودش هم برای محتوا و هم برای سرعت اینترنتی که در آن زمان وجود داشت کافی بود. اما، در حال حاضر برای انجام بازی‌های ویدیویی یا تماشای محتوای 4K ایده‌آل نیست. از طرف دیگر، روترهای 802.11n عموما نسبت به روترهای 802.11ac ارزان‌تر هستند.

مطلب پیشنهادی

با اسمارت‌فون و بدون نیاز به کامپیوتر، روتر بی‌سیم برپا کنید

802.11ac - وایرلس AC

اگر برای شما سرعت مهم‌ترین دلیل خرید روتر جدید است حتما باید مطمئن شوید که از استاندارد 802.11ac پشتیبانی می‌کند. زیرا 802.11ac نسبت به استانداردهای قدیمی‌تر وای‌فای، سرعت بالاتری ارائه می‌دهد.

روترهای 802.11ac علاوه بر سرعت بالاتر، می‌توانند تعداد دستگاه‌های متصل بیشتری را به‌صورت هم‌زمان مدیریت کنند. یعنی، یکی از اعضای خانواده می‌تواند با ایکس‌باکس بازی کند و دیگری در حال گوش دادن به موسیقی روی یوتیوب باشد. هیچ‌کدام از این‌ها نمی‌تواند روی سرعت دسترسی شما به شبکه تأثیری داشته باشد.

در گذشته استانداردهای دیگری مانند 802.11a، 802.11b، 802.11g و ... هم وجود داشت. اما از زمان معرفی استاندارد 802.11n و بعد از آن، 802.11ac محوبیت استانداردهای قدیمی اشاره شده به‌تدریج کم شد.

 

چرا باید یک روتر وایرلس تهیه کنیم؟

دلایل متعددی برای خرید یک روتر وایرلس وجود دارد. ممکن است با بعضی از آن‌ها آشنا باشید. اما برخی از آن‌ها مانند ویژگی‌های امنیتی از جمله خصوصیاتی هستند که ممکن است از وجود آن‌ها بی‌اطلاع باشید. در این‌جا نگاهی به‌برخی از دلایل اصلی خرید یک روتر جدید داریم .

امکان اتصال چندین دستگاه به یک اتصال اینترنت

مهم‌ترین دلیل خرید روتر آن است که اگر چندین دستگاه دارید که باید همیشه به‌اینترنت وصل باشند، ساده‌ترین راه اتصال آن‌ها خرید روتر وایرلس است.

بسیاری از دستگاه‌های الکتریکی که این روزها وارد بازار می‌شوند نیاز به‌دسترسی به‌اینترنت دارند به‌طوری که اگر، روتر نداشته باشید هیچ راهی برای استفاده از فناوری که احتمالا پول زیادی هم برای آن پرداخت کرده‌اید، ندارید. هم‌چنین، با روتر وایرلس آزادی عمل بیشتری برای اتصال دستگاه‌های جدید دارید.

امکان ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر بدون نیاز به‌کابل

روتر وایرلس نه‌تنها دستگاه‌های‌تان را به‌اینترنت وصل می‌کند، بلکه تمام آن‌ها را به یک شبکه وصل می‌کند. با این قابلیت می‌توانید کارهایی مانند اشتراک‌گذاری موسیقی بین دستگاه‌ها، چاپ فایل‌های کاری بدون نیاز به ترک میز کار و انجام بازی با سایر افرادی که روی شبکه هستند را انجام دهید.

امنیت شبکه خود را افزایش دهید

علاوه بر موارد فوق، روتر امنیت شبکه شما را افزایش می‌دهد. روترها معمولا دارای فایروال پیش‌ساخته هستند. با داشتن فایروال مطمئن می‌شوید دیتایی که در شبکه در حال انتقال است از هر نظر سالم است. در کنار آن، فایروال با ایجاد رمزنگاری مانع از جاسوسی خراب‌کاران روی دیتاهای شما می‌شود. قفل‌های مربوط به والدین نیز یکی دیگر از ویژگی‌های امنیتی است که در فایروال وجود دارد.

با این‌که، همیشه باید روی دستگاه‌های خود از فایروال و آنتی‌ویروس استفاده کنید، داشتن یک لایه اضافی از محافظت و مراقبت باعث افزایش اطمینان می‌شود.

از کابل‌ها خلاص شوید

آخرین فایده استفاده از روتر وایرلس حذف کامل تمام کابل‌هایی است که برای اتصال دستگاه‌ها به‌اینترنت نیاز دارید. وجود کابل‌های زیاد شکل طبیعی خانه را به‌هم می‌ریزد، امکان دارد برای افراد خانواده دردسر ایجاد کند و باعث افتادن آن‌ها روی زمین شود و البته، بدون کابل می‌توانید در هر جای خانه از اینترنت لذت ببرید.

 

امکان استفاده از کابل شبکه برای سرعت بیشتر

با این‌که، در خیلی از موارد نیازی به کابل شبکه نیست، اما روتر وایرلس به‌شما این امکان را می‌دهد تا در موارد ضروری از کابل استفاده کنید.

استفاده از کابل در مواقعی که نیاز به سرعت بالا دارید فایده زیادی دارد. انتقال حجم بزرگی از اطلاعات بین کامپیوترهای داخل شبکه یا استریم‌کردن از جعبه‌های NAS با استفاده از کابل مزیت بیشتری دارد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟