داده‎هایی که خواسته و ناخواسته ته می‎کشند
چگونه حجم مصرف اینترنت موبایل را کاهش دهیم؟
با گسترش و پیچیده‎تر شدن امکانات موجود در تلفن‎های هوشمند و افزایش روزافزون اپلیکیشن‎های تشنه به مصرف داده، این امکان وجود دارد که اگر مراقب مصرف داده تلفن خود نباشید؛ در انتهای ماه با یک قبض سرسام آور مواجه شوید. به همین دلیل تحت نظر داشتن میزان مصرف داده از اهمیت بالایی برخوردار است. در چند سال گذشته خبری از مصرف پهنای باند چند گیگابایتی نبود، اما حالا علاوه بر افزایش روزافزون حجم خود اپلیکیشن‎ها (این روزها دیگر دانلود و به‎روزرسانی اپلیکیشن‎هایی که بالای 100 مگابایت حجم دارند تعجب آور نیست) و با فراگير شدن استریم موزیک و ویدیو ممکن است به راحتی ظرف چند روز حجم اینترنت شما مصرف شود. بنابراین تا دیر نشده باید به فکر چاره بود و مصرف را کنترل کرد.

1606683296_1_0.gif

گشت و گذار در چند شبکه اجتماعی و باز کردن چند ویدیو در کانال‎های تلگرام به راحتی میزان زیادی از حجم باقیمانده اینترنت شما را مصرف می‎کند. هرچه کیفیت و مدت زمان این ویدیوها هم بالاتر باشد مصرف داده نیز بیشتر می‎شود. استریم فایل‎های صوتی با کیفیت از طریق سرویس‎هایی مثل Google Play Music یا Spotify می‎تواند ظرف یک ساعت حجمی‎ معادل 120 مگابایت را مصرف کند.

مطلب پیشنهادی

معرفی سریع‌ترین دانگل‌های وای‌فای در ایران + قیمت و عکس
با این ۶ کارت شبکه وای‌فای AC را تجربه کنید

شاید در ابتدا این میزان مصرف چندان زیاد به نظر نرسد، اما اگر در طول هفته روزی یک ساعت را به این کار اختصاص دهید در انتهای هفته به 840 مگابایت فضا نیاز خواهید داشت و اگر این کار را در طول ماه انجام دهید میزان مصرف داده شما به 3.2 گیگابایت خواهد رسید و با فرض این که شما از بسته اینترنت حجمی‎ 5 گیگابایتی استفاده می‎کنید متوجه خواهید شد که تنها برای شنیدن موزیک تقريبا 65 درصد از حجم اینترنت خود را مصرف کرده‎اید. یک راه حل ساده این است که حجم اینترنت بیشتری خریداری کنید، اما این راه حل با توجه به قیمت کنونی اینترنت همراه کار چندان مقرون به صرفه‎ای به نظر نمی‎رسد. بنابراین بهتر است قبل از به هدر دادن پول‎های خود چند راهکار را برای کنترل و کاهش میزان مصرف خود بررسی کنید.

چگونه میزان مصرف داده را بررسی کنیم

قبل از هر اقدام دیگری ابتدا شما باید بدانید چگونه و به چه میزان از داده استفاده می‎کنید. اگر شما هنوز نمی‎دانید به طور معمول چه میزان از اینترنت استفاده می‎کنید شما هیچ ایده و راهکاری را برای چگونگی کاهش میزان و تغییر الگوهای مصرف داده به دست نخواهید آورد. اگر چه ممکن است بعضی از اپراتورهای خدمات دهنده اینترنت همراه اطلاعاتی تخمینی از میزان مصرف داده را در اختیار شما قرار دهند اما شما بهترین نتیجه را زمانی به دست خواهید آورد که خودتان میزان مصرف چند ماه گذشته خود را بررسی کنید.

ساده‎ترین روش برای بررسی میزان مصرف داده این است که به پورتال شخصی خود در صفحه وب خدمات دهنده اینترنت همراه وارد شوید (یا قبض پرداخت هزینه را بررسی کنید) و میزان مصرف خود را در بازه‎های زمانی مختلف مشاهده کنید. البته نباید فراموش کنید که این اطلاعات جزئیات دقیقی از مصرف را در اختیارتان قرار نمی‎دهد.

شما همچنین می‎توانید مستقیما از داخل خود آندرويد نیز میزان مصرف ماه جاری را بررسی کنید. برای این کار به بخش Settings > Wireless & Networks > Data Usage برويد. در اینجا صفحه‎ای را مشاهده خواهید کرد که شبیه تصویر زیر است:

همان گونه که در تصویر دوم نشان داده شده است اگر شما به سمت پایین اسکرول کنید میزان داده مصرف شده (از طریق سیم کارت) توسط هر اپلیکیشن را مشاهده خواهید کرد. باید توجه داشته باشید كه این نمودارها تنها داده‎های ارسال شده از طریق شبکه مخابراتی شما را نمایش می‎دهد و شامل ارتباطات وای‎فای نمی‎شود. برای مثال ممکن است شما در زمانی که به شبکه اینترنت خانگی متصل بوده‎اید از ویدیوهای اپلیکیشن تلگرام استفاده کرده باشید، که در این شرایط این آمار در این صفحه نشان داده نخواهد شد. اگر شما می‎خواهید میزان مصرف داده از طریق وای‎فای را نیز مشاهده کنید، دکمه منو را فشار داده و گزینه Show Wi-Fi usage را انتخاب کنید.

بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که برای افزایش میزان دقت در محاسبه مصرف داده شما باید دوره اشتراک اینترنت خود را نیز مشخص کنید. از آنجا که مصرف داده شما در اولین روز دوره جدید اشتراک از ابتدا آغاز می‎شود دیگر اهمیتی ندارد که شما در ماه گذشته چه میزان داده مصرف کرده‎اید، بنابراین باید اطلاعات گذشته را از نتیجه آمار فعلی حذف کنید.

علاوه بر این برای تحت نظر قرار دادن میزان مصرف شما می‎توانید از طریق گزینه در دسترس یک هشدار دهنده تنظیم کنید تا وقتی میزان مصرف شما به مقدار تنظیم شده نزدیک شد یک اعلام هشدار برای آگاهی خود دریافت کنید.

شما همچنین می‎توانید با فعال کردن گزینه Set mobile data limit و استفاده از لغزاننده نارنجی مشخص کنید که در چه محدوده‎ای مایل هستید مصرف داده به کلی قطع شود. به محض اين كه شما به این محدوده رسیدید بخش mobile data روی تلفن شما غیرفعال خواهد شد.

چگونه میزان مصرف داده را برای همیشه تحت نظر داشته باشیم

دستگاه‎های موبایل معمولا به دو شیوه از داده‎ها استفاده می‎کنند، اول روشی است که در آن کاربر به طور واضح و مشخص از داده استفاده می‎کند که به مصرف آشکار یا foreground data معروف است. وقتی شما در حال تماشای یک ویدیوی کیفیت بالا از اینترنت هستید یا یک اپلیکیشن را دانلود می‎کنید، با فرض این که شما به جای وای‎فای از شبکه مخابراتی استفاده کرده باشید، به طور مستقیم میزان مصرف داده ماهیانه خود را افزایش می‎دهید. کاملا مشخص است که برای کاهش میزان مصرف foreground data شما باید از استفاده بیش از اندازه از اینترنت اجتناب کنید.

اما نوع دیگری از مصرف داده نیز وجود دارد که در پشت پرده فعالیت موبایل صورت می‎گیرد و مقدار آن نیز قابل ملاحظه است که به مصرف پنهان یا background data معروف است. از جمله این موارد مصرف می‎توان به به‎روزرسانی‎های اپلیکیشن‎های شبکه اجتماعی، بررسی مکرر ای‎میل‎های دریافت شده، بررسی خودکار به‎روزرسانی اپلیکیشن‎ها و سایر فعالیت‎های پشت پرده‎ای که به استفاده از اینترنت نیاز دارند اشاره کرد که بدون اطلاع شما از حجم اینترنت مصرفی شما کم می‎کنند. اجازه دهید ببینیم چگونه می‎توان این میزان از مصرف را تا حد ممکن کاهش داد.

محدود کردن مصرف پنهان داده توسط بررسی تک تک اپلیکیشن‎ها

شما از سه طریق می‎توانید میزان background data را محدود کنید: مسدود کردن کلی، مسدود کردن موردی و تنظیمات مبتنی بر اپلیکیشن.

در ابتدا باید بررسی کنید که کدام اپلیکیشن به میزان نسبتا قابل ملاحظه‎ای از داده‎ها به صورت پنهان استفاده می‎کند. برای مشاهده آمار مصرف اپلیکیشن‎ها به بخش Settings > Wireless & Networks > Data Usage مراجعه کنید. شما می‎توانید برای مشاهده جزئیات بیشتر روی هر یک از اپلیکیشن‎های موجود تقه بزنید. در تصویر زیر میزان مصرف آشکار و پنهان نمایش داده شده است.

در صورت امکان به صفحه اصلی (home) بازگشته و اپلیکیشن مورد نظر را باز کنید. ببینید آیا درون اپلیکیشن گزینه‎ای برای جلوگیری از مصرف داده تعبیه شده است یا خیر. به عنوان مثال، علاوه بر امکان محدود سازی استفاده از داده توسط فیسبوک در آندرويد، شما می‎توانید مستقیما با وارد شدن به اپلیکیشن فیسبوک گزینه دریافت خودکار اطلاعیه‎ها یا سایر به‎روزرسانی‎ها را متوقف کنید. انجام چنین کاری نه تنها مصرف داده شما را کاهش می‎دهد بلکه عمر باتری تلفن را نیز افزایش خواهد داد.

البته باید توجه داشته باشید كه تمام اپلیکیشن‎ها چنین تنظیماتی را در خود ندارند، بنابراین باید از روش دیگری استفاده کرد.

دوباره به بخش Settings > Wireless & Networks > Data Usage بازگشته و روی یک اپلیکیشن تقه بزنید. کادری که با نام Restrict Background Data مشخص شده است را علامت بزنید (در نسخه Nougat این گزینه به یک سویچ با نام Background Data تغییر پیدا کرده است و شما باید آن را روی حالت خاموش قرار دهید). این کار باعث می‎شود تا مصرف داده در سطح سیستم عامل محدود شود. توجه داشته باشید كه این بار نیز این تغییرات روی اتصال داده موبایل اعمال خواهد شد و اگر شما از طریق وای‎فای به اینترنت متصل شده باشید آندرويد به این اپلیکیشن اجازه خواهد داد تا به صورت عادی از background data استفاده کند.

غیرفعال کردن تمام داده‎های پنهان در حال استفاده

اگر تا این مرحله از مسدودسازی کفایت نمی‎کند، شما می‎توانید با یک کلید تمام داده‎های پنهان در حال استفاده را غیرفعال کنید. انجام این کار در اغلب موارد میزان مصرف داده شما را کاهش می‎دهد، اما در عين حال از آنجا که در این روش تفاوتی بین داده‎های مورد نیاز و غیرضروری وجود نخواهد داشت و تمام آنها مسدود می‎شوند ممکن است در عملکرد تلفن هوشمند شما اختلالاتی ایجاد شود. از بخش Data Usage شما می‎توانید با فشردن دکمه منو و انتخاب گزینه Restrict Background Data داده‎های پنهان مورد استفاده توسط تمام اپلیکیشن‎ها را مسدود کنید.

غیرفعال کردن داده‎های پنهان مورد استفاده برای به‎روزرسانی اپلیکیشن‎ها

گوگل می‎داند که داده‎های موبایل شما چقدر ارزشمند است، بنابراین به‎روزرسانی اپلیکیشن‎ها که می‎تواند حجم زیادی از اینترنت موبایل شما را مصرف کند تنها زمانی به طور خودکار انجام می‎شود (لااقل به طور پیش‌فرض) که شما در حال استفاده از اینترنت وای‎فای باشید. برای این که اطمینان حاصل کنید عملیات به‎روزرسانی به همین شیوه انجام خواهد شد و شما تصادفا آن را تغییر نداده باشید، اپلیکیشن Play Store را باز کرده و روی منوی آن تقه بزنید، سپس وارد بخش Settings شويد، بعد اطمینان حاصل کنید که گزينه Auto-update apps روی Auto-update over Wi-Fi only تنظیم شده باشد.

نکته‎ای که قبل از ادامه کار باید به آن توجه داشته باشید این است که وقتی ما در مورد جلوگیری از مصرف داده‎های پنهان صحبت می‎کنیم، منظور ما تنها جلوگیری از مصرف حجم اینترنت موبایل شما است، بنابراین حتی اگر شما به طور کامل هم از مصرف داده توسط یک اپلیکیشن جلوگیری کنید، زمانی که از اینترنت وای‎فای استفاده می‎کنید این اپلیکیشن همچنان به فعالیت عادی خود ادامه خواهد داد.

برای رهایی از تبلیغات اپلیکیشن‎های مورد علاقه خود را خریداری کنید

نسخه رایگان اپلیکیشن‎ها اغلب با تبلیغات همراه است و شما با خرید نسخه حرفه‎ای آنها دیگر تبلیغات دریافت نخواهید کرد. توسعه دهندگان نرم افزار برای تامین هزینه‎های خود و کسب درآمد یا به تبلیغات نیاز خواهند داشت و یا به پشتیبانی مصرف کنندگان، بنابراین سعی کنید اپلیکیشن‎های مورد علاقه خود را خریداری کنید. توجه داشته باشید كه تبلیغات نه تنها باعث مزاحمت هستند، بلکه داده‎های شما را نیز مصرف می‎کنند. خوشبختانه قیمت اپلیکیشن‎های موبایل به نسبت نرم افزارهای کامپیوتر شخصی بسیار پایین‎تر است و شما با صرف تنها چند هزار تومان می‎توانید با خیال راحت از اپلیکیشن مورد علاقه خود استفاده کنید.

از قابلیت Data Saver مرورگر کروم استفاده کنید

اگر شما روی موبایل خود زیاد به وبگردی می‎پردازید، قابلیت Data Saver مرورگر کروم می‎تواند در میزان حجم مصرفی شما صرفه جویی کند. این قابلیت باعث می‎شود تا مسیر تمام ترافیک شما از طریق یک پراکسی راه‌اندازی شده توسط گوگل انجام شود که قبل از ارسال آن به تلفن شما فشرده سازی می‎شود. در اغلب موارد این کار نه تنها باعث کاهش میزان مصرف داده می‎شود، بلکه باعث لود شدن سریع‎تر صفحات نیز خواهد شد.

احتمالا اولین بار که مرورگر کروم را اجرا می‎کنید از شما خواسته خواهد شد تا Data Saver را فعال کنید، اما اگر شما در آن زمان تصمیم به انجام این کار نداشتید می‎توانید الان این کار را انجام دهید. مرورگر کروم را باز کرده و به بخش Settings > Data Saver برويد و دکمه دو حالته آن را روی On قرار دهید.

داده‎های Google Maps را کش کنید

بهترین روش برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه داده در زمانی که شما بیرون هستید این است که قبل از خروج از خانه با استفاده از اینترنت وای‎فای داده را دریافت و اصطلاحا کش (ذخیره سازی) کنید. اگر شما برای مسیریابی روزانه و یا سفرهای برون شهری خود از Google Maps استفاده می‎کنید حجم زیادی از داده موبایل شما مصرف خواهد شد. به جای استفاده از نسخه زنده نقشه‎ها، شما می‎توانید نقشه مسیر خود را از قبل دریافت و کش کرده و به میزان زیادی در مصرف داده‎های موبایل خود صرفه جویی کنید.

دفعه بعد که قصد داشتید می‎توانید به میزان زیادی از این نقشه‎های سنگین استفاده کنید، ابتدا به شبکه وای‎فای خانگی خود متصل شده و بعد Google Maps را باز کنید، سپس وارد بخش منو شده و گزینه Offline areas را انتخاب کنید. از این بخش شما می‎توانید هم روی Home تقه بزنید تا نقشه‎های اطراف محل سکونت شما دانلود شود، و هم می‎توانید روی Custom Area تقه بزنید تا نقشه مکان‎هایی که شما قصد سفر به آنجا را دارید دانلود شود.

از گزينه آف‎لاین اپلیکیشن‎های استریمینگ استفاده کنید

خیلی از اپلیکیشن‎های خدمات رسانی استریمینگ یک گزینه استفاده آف‎لاین را نیز در خود دارند که به کاربران اجازه می‎دهد در زمان‎هایی که از شبکه وای‎فای استفاده می‎کنند داده‎های مورد نیاز خود را ذخيره (کش) کرده و زمانی که به شبکه مخابراتی متصل هستند از آنها استفاده کنند. Rdio, Rhapsody, Slacker Radio و Spotify همگی از گزينه آف‎لاین پشتیبانی می‎کنند تا به کاربرانشان کمک کنند مصرف داده خود را کاهش دهند.

از مزایای قابلیت Data Caching غافل نشوید

مکان‎های زیاد دیگری روی تلفن شما وجود دارد که می‎توانید داده‎های آن را کش کنید. همیشه به این فکر کنید که چگونه می‎توانید قبل از خروج از خانه داده‎های مورد نیاز خود را از قبل توسط شبکه وای‎فای دانلود و ذخیره سازی کنید. برای مثال، شما می‎توانید موسیقی، پادکست، کتاب‎های الکترونیکی و سایر محتوای قابل دانلودی که فکر می‎کنید روی دستگاه خود به آنها نیاز پیدا خواهید کرد را به راحتی از قبل توسط شبکه وای‎فای خود دانلود كنيد.

علاوه بر این، در هنگام استفاده از قابلیت Data Caching از task killerها استفاده نکنید. مزیت استفاده از task killerها نه تنها هنوز به درستی ثابت نشده است، بلکه اکثر task killerها علاوه بر توقف خود اپلیکیشن فایل‎های کش آنها را نیز از بین می‎برند. این به معنای آن است که وقتی شما تصمیم می‎گیرید دوباره از اپلیکیشن استفاده کنید باید تمام داده‎های ذخيره شده آن را نیز یک بار دیگر دانلود كنيد.

شما می‎توانید بسته به شرایط و نیاز خود یک یا چند (یا همه) مورد از توصیه‎های مطرح شده در این مقاله را استفاده کنید تا میزان مصرف داده موبایل خود را کاهش دهید. در هر صورت با کمی‎ مراقبت و مدیریت می‎توانید به میزان قابل ملاحظه‎ای در مصرف ماهانه داده‎های موبایل خود صرفه جویی کنید.

==============================

شاید به این مقالات هم علاقمند باشید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟