پیش‌بینی بازخورد ایده‌های جدید مرتبط با گوشی‌های هوشمند
موفقیت یا شکست: پیش‌بینی فناوری‌های نوین به‌ کار رفته در اسمارت‌فون‌ها (بخش اول)
گوشی‌های هوشمند این روزها به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای شخصی ما انسان‌ها تبدیل شده‌اند. اگر کمی فکر کنید، متوجه می‌شوید زندگی بدون اسمارت‌فون‌ها شبیه به یک فاجعه است! حتی تصور نبود اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی نظیر تلگرام، وایبر و سایر موارد این چنینی که به گوشی‌های هوشمند وابسته هستند هم می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

1606683296_1_0.gif

 در حالی که تا چند سال پیش استفاده از اسمارت‌فون‌ها تا این اندازه فراگیر نشده بود. نبود گوشی‌های هوشمند به‌ویژه برای افراد علاقه‌مند و آشنا با تکنولوژی‌های روز ملموس‌تر است. طی سال‌های اخیر، استقبال کاربران از گوشی‌های هوشمند سبب شده است که این محصولات پیشرفت‌های شایان ملاحظه‌ای داشته باشند. گوشی هوشمند میان‌رده امروزی می‌تواند از کنسول‌های بازی قدیمی نظیر فامیلی‌گیم، سگا و پلی‌استیشن 1 و حتی بسیاری از کامپیوترهای دهه‌های گذشته قدرتمندتر عمل کند!

مطلب پیشنهادی

موفقیت یا شکست: پیش‌بینی فناوری‌های نوین به‌ کار رفته در اسمارت‌فون‌ها (بخش پایانی)
پیش‌بینی بازخورد ایده‌های جدید مرتبط با گوشی‌های هوشمند

پیشرفت‌ها و تغییراتی که در گوشی‌های هوشمند به وجود آمده است، تنها به قدرت عملکرد و افزایش بازده آن‌ها مربوط نمی‌شود. شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون‌ها به‌منظور رقابت با یکدیگر، جلب توجه کاربران و افزایش فروش محصولاتشان همواره سعی دارند طرح‌ها، ایده‌ها و فناوری‌های نوین‌تری را به گوشی‌های هوشمند برند خود اضافه کنند. به عنوان مثال، سامسونگ چند سال پیش ایده استفاده از صفحه نمایش خمیده را عملی کرد، ال‌جی بدنه ماژولار گوشی ال‌جی جی 5 را طراحی کرد و لنوو با تکیه بر فناوری واقعیت افزوده (Augmented Reality)، اولین گوشی هوشمند مبتنی بر این تکنولوژی را روانه بازار ساخت. 

در این بین، ایده‌ها یا بهتر بگوییم فناوری‌های نوینی که در اسمارت‌فون‌ها به ‌کار گرفته شدند تا چه اندازه عملکرد موفقیت‌آمیزی داشتند؟ آیا تمام این ایده‌های نوین بازخورد مناسبی خواهند داشت؟ به نظر شما آیا در آینده هم شاهد به‌کار‌گیری این فناوری‌های جدید در گوشی‌های هوشمند خواهیم بود؟ در جریان این مقاله قصد داریم به بررسی موفقیت یا شکست فناوری‌های نوین به ‌کار رفته در اسمارت‌فون‌ها بپردازیم و آینده این فناوری‌ها را در صنعت موبایل پیش‌بینی کنیم. 
سعی می‌کنیم بیشتر فناوری‌های نوین‌تر به ‌کار رفته در اسمارت‌فون‌ها را مورد بحث قرار دهیم و از اشاره به فناوری‌ها یا تغییراتی که تقریباً فراگیر شده‌اند، نظیر بزرگ‌تر شدن اندازه صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند چشم‌پوشی کنیم. از اینکه با مجله شبکه همراه هستید سپاس‌گزاریم.

مطلب پیشنهادی

گلکسی اس 8 سامسونگ بخریم یا آیفون 7 اپل؟
دلایل قانع‌کننده برای خرید گلکسی اس 8 به جای آیفون 7

نمایشگر لبه خمیده (ایده سامسونگ)
ایده تجهیز گوشی‌های هوشمند به صفحه نمایش لبه خمیده برای اولین بار در سال 2014 توسط شرکت کره‌ای سامسونگ در فبلت گلکسی نوت اج (Galaxy Note Edge) پیاده‌سازی شد. این ایده خلاقانه سریعاً توجه کاربران و علاقه‌مندان به اسمارت‌فون‌ها را جلب کرد و توانست رضایت کاربران را در پی داشته باشد. به‌تدریج و طی حدود دو سالی که گذشته است، شاهد افزایش تعداد اسمارت‌فون‌های مجهز به نمایشگر لبه خمیده بودیم. در این میان، شرکت‌های چینی به‌شدت از این ایده استقبال کردند و این امر سبب شد شاهد عرضه اسمارت‌فون‌های چینی متنوعی با نمایشگر لبه خمیده باشیم.

استقبال کاربران از ایده منحصر به فرد سامسونگ کاملاً محسوس و قابل لمس بود. فروش بالای گوشی گلکسی اس 7 اج سامسونگ (Galaxy S7 Edge) در سال 2016 مهر تأییدی برای این موضوع است. پیش‌بینی می‌کنیم در آینده شاهد عرضه اسمارت‌فون‌های بیشتری با تجهیز به نمایشگر لبه خمیده باشیم. طبق برخی از گزارش‌های غیررسمی اخیر، حتی اپل هم در تلاش است تا نسخه آیفون‌های سال 2017 خود را با صفحه نمایش لبه خمیده روانه بازار کند. در یک جمع‌بندی کلی باید بگوییم ایده تجهیز اسمارت‌فون‌ها به نمایشگر لبه خمیده ایده‌ موفقیت‌آمیزی بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم در آینده هم شاهد گسترش استفاده از آن باشیم.

بدنه ماژولار گوشی‌های هوشمند (ایده گوگل)
ایده ساخت گوشی‌های با بدنه ماژولار برای اولین بار توسط شرکت گوگل مورد توجه و سرمایه‌گذاری عمده قرار گرفت. اگرچه موتورولا موبیلیتی هم در ارائه و توسعه این ایده نقش محسوسی داشته است، اما در هر صورت گوگل بود که به ساخت اسمارت‌فون‌های مجهز به بدنه ماژولار رنگ واقعیت بخشید. گوگل این ایده را تحت عنوان «پروژه آرا» (Project Ara) توسعه داد و هدف نهایی خود را طراحی گوشی هوشمندی عنوان کرد که تمام اجزای سخت‌افزاری آن قابل جداسازی، تعویض و ارتقا باشند. گوشی هوشمندی را تصور کنید که حسگر دوربین آن قابل جداسازی باشد و بتوان در صورت نیاز آن را با یک حسگر قدرتمندتر جایگزین کرد. گوگل قصد داشت به واسطه پروژه آرا، این امکان را برای سایر بخش‌های سخت‌افزاری اسمارت‌فون‌ها هم ارائه کند. نتیجه نهایی ساخت گوشی هوشمندی می‌شد که اجزای سخت‌افزاری آن قابل جداسازی، تعویض و ارتقا باشند.

متأسفانه، پروژه آرا موفقیت‌آمیز نبود و شرکت گوگل رسماً تلاش‌های خود را مبنی بر توسعه و تولید گوشی مبتنی بر این ایده متوقف کرد. اما در این میان، شرکت‌هایی نظیر ال‌‌جی به نوعی با پذیرش ریسک بالا، جنبه‌های خاصی از ایده پروژه آرا گوگل را در اسمارت‌فون‌های خود به ‌کار بردند! ال‌جی در سال 2016 گوشی هوشمند ال‌جی جی 5 (LG G5) را به عنوان پرچم‌دار خود معرفی و طراحی منحصر به فردی را در بدنه این محصول ارائه کرد. بدنه ال‌جی جی 5 به صورت ماژولار طراحی شد و بخش زیرین آن قابل جداسازی بود. به این صورت کاربر می‌توانست علاوه بر دسترسی به باتری دستگاه نسبت به اتصال ماژول‌های اختصاصی به گوشی ال‌جی جی 5 اقدام کند. ال‌جی رسماً سبک طراحی خلاقانه و منحصر به فرد را در گوشی ال‌جی جی 5 به‌ کار برد که البته کمی شبیه به ایده پروژه آرا گوگل است. اما این سبک طراحی و ایده نوین تا چه اندازه مورد توجه کاربران قرار گرفت و آینده آن چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

متأسفانه، با وجود اینکه ایده طراحی ماژولار بدنه گوشی ال‌جی جی 5 یک ایده منحصر به فرد و خلاقانه‌ بود، بازخورد مناسبی از سوی کاربران نداشت! آمار فروش گوشی ال‌جی جی 5 به‌وضوح عدم موفقیت این سبک طراحی و ماژول‌های اختصاصی آن را به تصور می‌کشد. ال‌جی در جریان نمایشگاه CES 2017 هم به صورت رسمی اعلام کرد که گوشی ال‌جی جی 6 (LG G6)، یعنی پرچم‌دار سال 2017 این شرکت، از بدنه‌ای ماژولار بهره‌مند نمی‌شود. به نظر ما پرونده تجهیز اسمارت‌فون‌ها به بدنه ماژولار از هم‌اکنون بسته شده است و انتظار نداریم در آینده حداقل در سطح عمده شاهد عرضه اسمارت‌فون‌های مجهز به بدنه ماژولار باشیم.

دوربین دوگانه در اسمارت‌فون‌ها (ایده سامسونگ)
شاید اغلب شما تصور کنید تجهیز گوشی‌های هوشمند به دوربین دوگانه ایده‌ای بود که برای اولین بار توسط شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی و احتمالاً در گوشی اچ‌تی‌سی وان ام 8 (HTC One M8) پیاده‌سازی شد، اما این موضوع صحت ندارد! اولین شرکتی که یک گوشی هوشمند را به دوربین دوگانه مجهز کرد، غول کره‌ای صنعت موبایل یعنی سامسونگ بود. سامسونگ در سال 2007 از گوشی با کد SCH-B710 رونمایی کرد که به دوربین دوگانه‌ای مجهز بود. متأسفانه این گوشی چندان توجه کاربران را جلب نکرد و موفقیتی برای سامسونگ به ارمغان نیاورد.

در سال 2011 میلادی بحث محتوای سه‌بعدی فراگیرتر شد. این موضوع سبب شد ال‌جی باز هم ایده تجهیز اسمارت‌فون‌ها به دوربین دوگانه را به میدان آورد. ال‌جی در ماه فوریه سال 2011 گوشی هوشمند LG Optimus 3D را با تجهیز به دوربین دوگانه معرفی کرد و در ماه مارس همان سال، شرکت اچ‌تی‌سی هم از گوشی HTC Evo 3D با دوربین دوگانه رونمایی کرد. سپس در سال 2014، شرکت اچ‌تی‌سی پرچم‌دار خود یعنی گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی وان ام 8 را به دوربین دوگانه مجهز کرد. بهره‌مندی گوشی اچ‌تی‌سی وان ام 8 به دوربین دوگانه رسماً این سبک طراحی را در بین کاربران شناخته شده کرد. به دنبال آن، هوآوی در سال 2014 گوشی هانر 6 پلاس (Honor 6 Plus) را به دوربین دوگانه مجهز کرد.

گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی وان ام 9، زد‌تی‌ای آکسون، ال‌جی وی 10، ال‌جی جی 5، هوآوی پی 9 و پی 9 پلاس هم به ترتیب برخی از محصولات بعدی بودند که به دوربین دوگانه مجهز شدند. تجهیز گوشی‌های هوشمند به دوربین دوگانه در سال 2016 یک سبک طراحی کاملاً رایج و مرسوم شد. در ماه سپتامبر سال 2016، شرکت بزرگ اپل آیفون‌های جدیدش را معرفی کرد و این معرفی با تجهیز آیفون 7 پلاس به دوربین دوگانه همراه بود! اپل هم اولین آیفون مجهز به دوربین دوگانه خود را معرفی کرد. هم‌اکنون ایده استفاده از دوربین دوگانه در اسمارت‌فون‌ها کاملاً رایج است و روز به روز شاهد تجهیز گوشی‌های هوشمند بیشتری به دوربین دوگانه هستیم. پیش‌بینی می‌کنیم در آینده هم این فناوری و ایده نوین حفظ شود و طی سال‌های آتی شاهد تجهیز اسمارت‌فون‌های بیشتری به دوربین دوگانه باشیم. با این حال، تصور می‌کنیم این سبک طراحی تا یک دوره زمانی محدود ادامه پیدا کند و به احتمال زیاد پس از این دوره، فناوری و ایده جدیدی جایگزین آن شود.

وضوح تصویر 4K نمایشگر (ایده اوپو)
وضوح تصویر یا رزولوشن صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند به‌شدت افزایش یافته است. تا چند سال پیش شاهد بهره‌مندی بهترین اسمارت‌فون‌ها از نمایشگرهای اچ‌دی (1280 در 720 پیکسل) بودیم. سپس استفاده از نمایشگرهای فول اچ‌دی (1920 در 1080 پیکسل) مرسوم شد، اما در سال 2014 میلادی، شرکت اوپو گوشی فایند 7 (Oppo Find 7) خود را با تجهیز به نمایشگر QHD (2560 در1440 پیکسل) معرفی کرد. پس از آن، شرکت ال‌جی پرچم‌دار مشهور خود یعنی گوشی هوشمند ال‌جی جی 3 (LG G3) را به صفحه نمایشی QHD مجهز ساخت. 
در آن زمان شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند عقیده‌ای مبنی بر تجهیز این محصولات به نمایشگرهای QHD نداشتند، اما ال‌جی تجهیز پرچم‌دارش به نمایشگر QHD این موضوع را برای سایر شرکت‌های فعال در صنعت موبایل روشن کرد که زمان آن رسیده تا اسمارت‌فون‌ها به نمایشگرهای QHD مجهز شوند!
با ورود به سال 2015 تجهیز پرچم‌داران اندرویدی به نمایشگرهای QHD کاملاً مرسوم شد. سامسونگ پرچم‌داران خود نظیر گلکسی اس 6، گلکسی اس6 اج، گلکسی اس 6 اکتیو، گلکسی نوت 5 و گلکسی اس 6 اج پلاس را به نمایشگر QHD مجهز کرد. ال‌جی هم دو گوشی ال‌جی 4 و همچنین ال‌جی وی 10 را با تجهیز به نمایشگر QHD روانه بازار کرد. با استقبال کاربران از بهبود وضوح تصویر صفحه نمایش اسمارت‌فون‌ها، جای تعجبی وجود نداشت که شرکت‌های فعال در صنعت موبایل به دنبال قدم بعدی باشند! شرکت سونی در این میان پیشتاز شد و گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 پرمیوم (Xperia Z5 Premium) را در ماه سپتامبر سال 2015 به عنوان اولین گوشی مجهز به نمایشگر 4K (3840 در 2160 پیکسل) معرفی کرد.

با وجود این، طی یک سال بعدی یعنی در سال 2016 هم همچنان شاهد تجهیز پرچم‌داران اندرویدی به نمایشگرهای QHD بودیم و گفته می‌شود تجهیز اسمارت‌فون‌ها به نمایشگر 4K اقدامی افراطی است و تنها مصرف انرژی و شارژ باتری دستگاه را افزایش می‌دهد. اما پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به تشنگی کاربران علاقه‌مند به دنیای اسمارت‌فون‌ها، در سال‌های آینده نزدیک شاهد تجهیز گوشی‌های بیشتری به نمایشگر 4K باشیم. شرکت ال‌جی به‌تازگی رسماً اعلام کرد گوشی هوشمند ال‌جی جی 6 را به صفحه نمایشی با وضوح تصویر QHD+ 
(2880 در 1440 پیکسل) مجهز می‌کند. حداقل می‌دانیم پرچم‌دار سال 2017 ال‌جی به نمایشگری 4K مجهز نمی‌شود. با این حال، شکی نداریم که در آینده وضوح تصویر صفحه نمایش اسمارت‌فون‌ها روند صعودی خود را طی می‌کند و تجهیز این محصولات به نمایشگر 4K در آینده نزدیک رایج خواهد شد. کاملاً مشخص است که ایده افزایش وضوح تصویر نمایشگر گوشی‌های هوشمند یک ایده موفقیت‌آمیز بوده است و باقی می‌ماند.

قابلیت شارژ بی‌سیم (ایده شرکت پالم)
ایده شارژ بی‌سیم در ابتدا مربوط به سایر گجت‌ها می‌شد و سپس به دنیای گوشی‌های هوشمند راه پیدا کرد. ایده اولیه شارژ بی‌سیم را می‌توان به دهه 1990 و معرفی مسواک شارژی شرکت براون (Braun) مربوط دانست. شرکت‌های زیادی برای توسعه تکنولوژی شارژ بی‌سیم تلاش کردند، اما طبق اطلاعات مندرج در ویکی‌پدیا، شرکت پالم اولین کمپانی بود که با معرفی گوشی هوشمندی به نام Pre در نمایشگاه CES 2009 قابلیت شارژ بی‌سیم باتری اسمارت‌فون‌ها را معرفی کرد. پس از آن، شرکت‌های دیگری هم به صورت دست و پا شکسته در این زمینه فعالیت داشتند، اما با اقدام سامسونگ مبنی بر ارائه قابلیت شارژ بی‌سیم در گوشی هوشمند گلکسی اس 4 که پرچم‌دار سال 2013 این شرکت بود، رسماً ایده تجهیز اسمارت‌فون‌ها به قابلیت شارژ بی‌سیم شکوفا شد. سپس در همان سال، گوگل و ایسوس هم نکسوس 7 (2013) را با قابلیت شارژ بی‌سیم معرفی کردند. 

هم‌اکنون پشتیبانی گوشی‌های هوشمند از تکنولوژی شارژ بی‌سیم به یکی از قابلیت‌های نوین اسمارت‌فون‌ها تبدیل شده است، اما با این حال، هنوز این موضوع کاملاً در بین کاربران جا نیفتاده است. اغلب پرچم‌داران اندرویدی که به بازار عرضه می‌شوند از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند، اما کمتر کاربری به این موضوع اهمیت چندانی می‌دهد. طبق گزارش‌های غیررسمی، احتمال دارد آیفون‌های سال 2017 اپل هم از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی کنند. این موضوع بدون تردید می‌تواند تلنگر دیگری مبنی بر گسترش فرهنگ استفاده از تکنولوژی شارژ بی‌سیم در اسمارت‌فون‌ها باشد. پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده علاوه بر گسترش استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم، شاهد پیشرفت هرچه بیشتر این تکنولوژی و کیفیت عملکرد آن باشیم و شاید در آینده دور استفاده از کابل شارژر به‌منظور شارژ کردن باتری گوشی‌های هوشمند به تاریخ بپیوندد! لازم به اشاره است که در کنار قابلیت شارژ بی‌سیم، پیشرفت تکنولوژی شارژ سریع از دیگر ایده‌های نوینی است که بدون تردید در آینده شاهد پیشرفت هرچه بیشتر آن هم خواهیم بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟