پیش‌بینی بازخورد ایده‌های جدید مرتبط با گوشی‌های هوشمند
موفقیت یا شکست: پیش‌بینی فناوری‌های نوین به‌ کار رفته در اسمارت‌فون‌ها (بخش پایانی)
در بخش اول این مقاله به بررسی برخی زا فناوری‌های تازه‌وارد اسمارت‌فون‌ها پرداختیم و پیش‌بینی کردیم کدام‌یک باقی خواهند ماند و موفقیت‌آمیز هستند و کدام فناوری رو به شکست و حذف شدن پیش می‌رود. اکنون بخش دوم و پایانی این مقاله جذاب پیش‌روی شما است:

1606683296_1_0.gif

صفحه نمایش تاشو (ایده ال‌جی و سامسونگ)
ال‌جی و سامسونگ دو شرکتی هستند که طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های کلانی را صرف توسعه نمایشگرهای تاشو و گوشی‌های هوشمند انعطاف‌پذیر کرده‌اند. نمونه‌هایی از نمایشگرهای تاشو و انعطاف‌پذیر این دو کمپانی را بارها و بارها در جریان نمایشگاه‌های مختلف دیده‌ایم، اما به نظر می‌رسد هدف اصلی و مقصود نهایی این دو شرکت به ساخت اسمارت‌فونی مربوط باشد که صفحه نمایش آن قابلیت تا شدن کامل را ارائه می‌کند. تصور کنید بتوانید گوشی خود را بدون بروز هیچ مشکلی از وسط صفحه نمایش تا کنید و آن را در جیب خود جای دهید.

حال هر زمان که تمایل داشتید، گوشی را باز و صفحه نمایش آن را بزرگ کنید و کارایی یک تبلت را از دستگاه بخواهید! در این میان، شرکت لنوو هم تلاش‌های زیادی انجام داده و حتی در سال 2016 طرح‌های مفهومی خود از یک گوشی نیمه تاشو و تبلت مجهز به نمایشگر تاشو را به معرض نمایش قرار داد، اما به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها، لنوو اسمارت‌فونی با نمایشگر کاملاً تاشو روانه بازار کند.

درست است که تاکنون شاهد معرفی گوشی هوشمندی با نمایشگر کاملاً تاشو نبودیم، اما چشمه‌هایی از این نوع محصولات را دیده‌ایم! حتماً گوشی هوشمند ال‌جی جی فلکس (LG G Flex) را به خاطر دارید. این گوشی هوشمند هم تاحدی انعطاف‌پذیری جالبی را از خود نشان می‌داد و به‌نوعی می‌توان آن را نمونه اولیه‌ و موفقی از ایده ساخت اسمارت‌فون‌های مجهز به نمایشگر تاشو و انعطاف‌پذیر دانست. همچنین، گوشی هوشمند گلکسی راند سامسونگ (Samsung Galaxy Round) هم دیگر محصولی است که چشمه‌هایی از آینده این فناوری را به تصویر می‌کشد. به‌تازگی هم خبرهایی درباره احتمال رونمایی ال‌جی و سامسونگ از دو گوشی مجهز به نمایشگر کاملاً تاشو در سال جاری منتشر شده است. پیش‌بینی می‌کنیم در آینده نه چندان دور، عرضه اسمارت‌فون‌های مجهز به نمایشگر کاملاً تاشو آغاز شود و این محصولات بتوانند به شکل ویژه‌ای توجه کاربران را جلب کنند.

مطلب پیشنهادی

موفقیت یا شکست: پیش‌بینی فناوری‌های نوین به‌ کار رفته در اسمارت‌فون‌ها (بخش اول)
پیش‌بینی بازخورد ایده‌های جدید مرتبط با گوشی‌های هوشمند

گوشی‌های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده (ایده گوگل)
واقعیت افزوده از جمله مباحث و فناوری‌های نوینی است که طی چند سال اخیر با دنیای اسمارت‌فون‌ها درگیر شده است. واقعیت افزوده را می‌توان دریچه‌ای دانست که به موجب آن انسان می‌تواند ترکیبی از محیط حقیقی و داده‌های رایانه‌ای (مجازی) را در یک مجموعه واحد در اختیار داشته باشد. گوگل در سال 2014 و با معرفی پروژه تانگو (Tango Project) رسماً ایده استفاده از واقعیت افزوده در گوشی‌های هوشمند را ارائه کرد و در سال 2015 لنوو اولین شرکتی شد که برای توسعه این ایده با گوگل همکاری کرد! نتیجه این همکاری، تولید و عرضه فبلت لنوو فب 2 پرو (Phab 2 Pro) بود که از معیارهای واقعیت افزوده پشتیبانی می‌کند.

اما موضوع با عرضه فبلت فب 2 پرو لنوو خاتمه نیافت! در نمایشگاه CES 2017 که طی ماه ژانویه امسال برگزار شد، شرکت ایسوس هم از اولین گوشی مبتنی بر واقعیت افزوده خود پرده‌برداری کرد. این گوشی هوشمند زنفون ای‌آر (Zenfone AR) نام دارد و به‌زودی روانه بازار می‌شود. ساخت اسمارت‌فون‌های مبتنی بر واقعیت افزوده هم از دیگر ایده‌های نوینی است که پیش‌بینی می‌کنیم در آینده شاهد گسترش آن باشیم، اما آیا این ایده نتیجه موفقیت‌آمیزی خواهد داشت؟ متأسفانه، آینده چندان روشنی را برای ایده ساخت اسمارت‌فون‌های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده نمی‌بینیم. اسمارت‌فون‌هایی که با معیارهای واقعیت افزوده سازگار می‌شوند بنا به دلایل خاصی گران قیمت‌تر از گوشی‌های هوشمند معمولی هستند. ضمناً هنوز تکنولوژی واقعیت افزوده چندان در بین کاربران جا نیفتاده است و افراد بیشتر با تکنولوژی‌هایی همچون واقعیت مجازی (Virtual Reality) درگیر هستند. پیش‌بینی می‌کنیم طی سال‌های آینده، ایده ساخت اسمارت‌فون‌های مبتنی بر واقعیت افزوده، حداقل از نظر تجاری با موفقیت همراه نشود.

صفحه نمایش حساس به فشار یا فناوری لمس سه‌بعدی (ایده هوآوی)
ایده تجهیز گوشی‌های هوشمند به صفحه نمایش حساس به فشار ایده‌ای بود که اولین بار شرکت هوآوی در سال 2015 و با معرفی فبلت هوآوی میت اس (Huawei Mate S) آن را پیاده‌سازی کرد. سپس در سال 2016 شرکت اپل در دو آیفون جدید خود، یعنی آیفون 6S (iPhone 6S) و آیفون 6S پلاس (iPhone 6S Plus) این ایده را با نام اختصاصی فناوری لمس سه‌بعدی (3D Touch) به‌ کار گرفت. تجهیز آیفون‌های اپل به این فناوری منجر شد سریعاً شاهد فراگیر شدن آن و جلب توجه کاربران باشیم. این موضوع به‌حدی تأثیرگذار بود که بسیاری از افراد تصور می‌کنند ایده استفاده از نمایشگر حساس به فشار در اسمارت‌فون‌ها ایده‌ای بوده که اپل آن را پایه‌گذاری کرده یا به آن جامه عمل پوشانده است.

به موجب تجهیز گوشی‌های هوشمند به صفحه نمایش حساس به فشار یا فناوری لمس سه‌بعدی، میزان فشار انگشت روی نمایشگر لمسی دستگاه تشخیص داده می‌شود و مطابق با آن کارایی‌های متفاوتی ارائه می‌شود. این ایده نوین هم‌اکنون مورد توجه کاربران بسیاری قرار گرفته است. حتی صحبت‌هایی در رابطه با احتمال تجهیز گوشی هوشمند گلکسی اس 8 سامسونگ (Samsung Galaxy S8) به نمایشگری این چنینی هم به میان آمده است. پیش‌بینی می‌کنیم در آینده نزدیک، شاهد پیشرفت هرچه بیشتر این تکنولوژی و ایده جالب باشیم. به احتمال زیاد این ایده در آینده موفق‌تر ظاهر می‌شود و اسمارت‌فون‌های بیشتری از آن بهره‌مند خواهند شد.

اسکنر عنبیه چشم (ایده فوجیتسو)
استفاده از اسکنر عنبیه چشم هم یکی از ایده‌های نوینی است که شاهد فراگیر شدن تدریجی آن هستیم. اگرچه این روزها بیشتر اسمارت‌فون‌ها به اسکنر اثر انگشت مجهز هستند، اما محصولات اندکی هم وجود دارند که از اسکنر عنبیه چشم بهره می‌برند. پیش‌بینی می‌شود در آینده اسکنرهای عنبیه چشم جایگزین اسکنرهای انگشت اسمارت‌فون‌ها شود، اما این ایده برای اولین بار چگونه وارد دنیای گوشی‌های هوشمند شد؟

پیش از هر چیز باید اشاره کنیم که اسکنر عنبیه چشم (Iris Scanner) با اسکنر شبکیه چشم (Retina Scanner) تفاوت دارد. به‌منظور خلاصه‌تر شدن مقاله وارد جزئیات این موضوع و تفاوت‌های بین دو اسکنر نامبرده نمی‌شویم. اولین شرکتی که یک اسمارت‌فون را به اسکنر عنبیه چشم مجهز کرد، شرکت ژاپنی فوجیتسو (Fujitso) بود. این شرکت در گوشی هوشمند Fujitsu NX F-04G اسکنر عنبیه چشم را به‌ کار برد. پس از آن شرکت‌های دیگری هم از این ایده استفاده کردند، اما در این میان سامسونگ به عنوان یک شرکت بزرگ و شناخته شده در صنعت موبایل عقیده داشت که عملکرد اسکنرهای عنبیه چشم به‌قدری بهبود نیافته که بتوان از آن در گوشی‌های هوشمند ارائه کرد.

اما در سال 2016 شرکت سامسونگ با معرفی فبلت گلکسی نوت 7 رسماً از اولین اسمارت‌فون مجهز به اسکنر عنبیه چشم خود رونمایی کرد و به‌نوعی استفاده از این ایده یا فناوری را جا انداخت. با وجود مشکلاتی که برای فبلت نوت 7 به وجود آمد و به توقف عرضه آن منجر شد، به احتمال زیاد استفاده از اسکنر عنبیه چشم در محصولات آینده سامسونگ ادامه پیدا می‌کند. پیش‌بینی می‌کنیم سامسونگ پرچم‌داران آینده‌اش نظیر گوشی گلکسی اس 8 را هم به اسکنر عنبیه چشم مجهز کند. به‌تدریج و با استفاده سامسونگ از اسکنرهای عنبیه چشم در محصولات رده بالایش، مطمئناً سایر شرکت‌های رقیب از جمله ال‌جی، اپل وغیره هم رو به سمت استفاده از این ایده نوین قدم بر می‌دارند.

طبیعی است در آینده شاهد تجهیز گوشی‌های هوشمند زیادی به اسکنر عنبیه چشم باشیم و این اسکنرها جایگزین اسکنرهای اثر انگشت فعلی شوند. با وجود اینکه بسیاری از افراد عقیده دارند ایده تجهیز گوشی‌های هوشمند به اسکنر عنبیه چشم نمی‌تواند ایده موفقیت‌آمیزی باشد، ما عقیده داریم این ایده به‌ویژه با پیشرفت و افزایش کیفیت عملکرد، در آینده به‌شدت مورد توجه کاربران قرار خواهد گرفت و ایده‌ای موفق خواهد بود. 

دستیار صوتی و هوشمند اسمارت‌فون‌ها (ایده اپل)
تجهیز اسمارت‌فون‌ها به دستیار هوشمند از جمله ویژگی‌هایی است که طی چند سال اخیر به شکل ویژه‌ای شاهد پیشرفت آن بودیم. اولین شرکتی که به طور کارآمد یک دستیار صوتی هوشمند را در گوشی هوشمند خود ارائه کرد، شرکت اپل بود. در سال 2011 و با معرفی آیفون 4 اس (iPhone 4S)، اپل از دستیار صوتی اختصاصی خود به نام سیری (Siri) رونمایی کرد. در سال 2014 شرکت مایکروسافت کورتانا (Cortana) را به عنوان دستیار صوتی اختصاصی خود معرفی کرد و سپس نوبت به شرکت‌های دیگر رسید تا به‌تدریج با رونمایی از دستیارهای صوتی و هوشمند اختصاصی خود به پیشرفت و گسترش هرچه بیشتر این ایده منجر شوند. 
حال که در سال 2017 میلادی به سر می‌بریم، تعداد زیادی دستیار صوتی هوشمند اختصاصی برای اسمارت‌فون‌ها و پلتفرم‌های نرم‌افزاری مختلف توسعه داده شده‌اند. به عقیده بسیاری از کارشناسان و افراد متخصص، سال‌های 2015 و 2016 مبدأ پیشرفت اساسی دستیارهای صوتی و هوشمند در اسمارت‌فون‌ها بوده است. طبق گزارش‌های اخیر، ظاهراً سامسونگ هم قصد دارد گوشی هوشمند گلکسی اس 8 را به دستیار هوشمند و صوتی اختصاصی تحت عنوان بیکسبی (Bixby) مجهز کند. پیش‌بینی می‌کنیم که طی سال‌های آینده شاهد افزایش هرچه بیشتر کارایی‌ دستیارهای صوتی اسمارت‌فون‌ها باشیم و ایده استفاده از این دستیارها به یک ایده موفق‌تر و فراگیرتر تبدیل شود. با این حال، بعید می‌دانیم پشتیبانی از زبان فارسی به این دستیارها اضافه شود!

پورت یو‌اس‌بی نوع سی (ایده LeTV)
تجهیز گوشی‌های هوشمند به پورت اتصال یو‌اس‌بی نوع سی (USB Type C) هم از دیگر ایده‌های نوینی محسوب می‌شود که طی چند وقت اخیر و به‌ویژه در سال 2016 در اسمارت‌فون‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. شاید اغلب شما تصور کنید تجهیز اسمارت‌فون‌ها به پورت یو‌اس‌بی نوع سی ایده شرکت اپل یا شرکت‌های بزرگ دیگری نظیر گوگل بوده است! اما باید بدانید این ایده برای اولین بار توسط شرکت چینی LeTV پیاده‌سازی شد. شرکت LeTV در ماه ژانویه سال 2016 از گوشی قدرتمندی تحت عنوان LeTV One Max رونمایی کرد که به پورت یو‌اس‌بی نوع سی مجهز بود. به‌تدریج استفاده از این پورت در گوشی‌های هوشمند رواج یافت و هم‌اکنون محصولات متعددی با بهره‌گیری از پورت یو‌اس‌بی نوع سی در بازار موجودند. پیش‌بینی می‌کنیم ایده تجهیز گوشی‌های هوشمند به پورت یو‌اس‌بی نوع سی در آینده فراگیرتر شود و یک ایده موفقیت‌آمیز باشد. البته موفقیت این ایده از هم‌اکنون تقریباً قابل درک است.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟