سامسونگ هدست‌های VR را هوشمندتر می‌کند!
22/05/1396 - 12:26
تشخیص شکل جمجمه کاربر توسط هدست واقعیت مجازی سامسونگ
سامسونگ به تازگی یک پتنت بسیار جالبی را به ثبت رسانده که به موجب آن هدست‌های واقعیت مجازی با بهره‌گیری از سنسورهایی متعددی می‌توانند شکل و فرم جمجمه کاربر را تشخیص داده و آن را به عنوان یک الگوی اختصاصی در خاطر بسپارند. به این صورت تعامل هدست‌های مذکور با اسمارتفون‌ها به شیوه ساده‌تری انجام می‌شود. با سایت شبکه همراه باشید تا جزئیات این پتنت و کاربرد آن را برایتان شرح دهیم.

1606683296_1_0.gif

هدست‌های واقعیت مجازی از نظر استقلال شامل دو دسته مختلف می‌شوند. دسته‌ای از این هدست‌های خود دارای نمایشگر هستند، اما دسته دیگری از آن‌ها نظیر هدست واقعیت مجازی گیر وی آر سامسونگ (Samsung Gear VR) از صفحه نمایش اختصاصی بهره نمی‌برند و کاربر باید گوشی خود را در آن‌ها قرار داده و از نمایشگر گوشی به عنوان سطح نمایش دهنده تصویر استفاده کند.

هدست‌های این چنینی که با قرار دادن گوشی در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، به مراتب از هدست‌های داری نمایشگر مقرون به صرفه‌تر هستند. اما در این بین یک مشکل اساسی وجود دارد که گاها کاربران را آزار می‌دهد! این مسئله مربوط به قفل شدن صفحه نمایش گوشی در حین اتصال به هدست واقعت مجازی می‌شود. برای مثال اگر شما تنظیمات قفل شدن خودکار صفحه نمایش گوشی خود را بر روی 30 ثانیه قرار داده باشید و دستگاه را در درون هدست واقعیت مجازی قرار دهید، اما برای 30 ثانیه از آن استفاده‌ای نشود، به طور خودکار نمایشگر دستگاه قفل خواهد شد! حال شما مجبور هستید که گوشی را از هدست واقعیت مجازی خارج کنید، قفل آن را باز و بار دیگر در هدست قرار داده و از آن استفاده نمایید.

دلیل این مسئله در واقع مربوط به عدم وجود قابلیت شناسایی کاربر توسط هدست می‌شود. اگر هدست واقعیت مجازی که بر سر دارید، بتواند به هر طریق هویت شما را به عنوان کاربر اصلی دستگاه شناسایی کند، قادر خواهد بود که از قفل شدن اتوماتیک صفحه نمایش گوشی هم جلوگیری به عمل آورد. اما هدست واقعت مجازی چگونه می‌تواند کاربر را شناسایی کند؟ برای انجام این کار سامسونگ یک ایده بسیار جالب را در قالب اختراع یا پتنت به ثبت رسانده است.

مطلب پیشنهادی

برای اولین بار حس گرما یا سرمای درون بازی‌ها به پوست بدن منتقل می‌شود!

در پتنت سامسونگ از سنسورهای فشارسنجش خاصی در اطراف هدست واقعیت مجازی و نشیمنگاه آن بر روی صورت کاربر متصل می‌شود. این سنسورها با توجه به شکل جمجمه کاربر، الگوی فشاری خاصی را ثبت خواهند کرد. این الگو توسط هدست به عنوان الگوی قابل اعتماد حفظ می‌شود و بدین ترتیب هر زمان که کاربر هدست واقعیت مجازی خود را بر سر بگذارد، به صورت خودکار صفحه نمایش گوشی او آنلاک خواهد شد. این پتنت اگرچه بسیار کاربری به نظر می‌رسد، اما بعید می‌دانیم که پیاده‌سازی آن بر روی هدست‌های واقعیت مجازی که برای استفاده نیاز به گوشی دارند انجام شود.

مطلب پیشنهادی

پردازنده‌های جدید ARM معرفی شدند: منتظر AI و VR در نسل بعدی اسمارت‌فون‌ها باشید

دلیل امر کاملا مشخص است. هدست‌های این چنین به دلیل کاهش هزینه از نمایشگر اختصاصی بهره نمی‌برند، حال اگر بخواهیم چندین سنسور متعدد را برای سنجش مقدار فشار جمجمه کاربر به آن‌ها اضافه کنیم، مطمئنا شاهد افزایش هزینه چشمگیری در دستگاه خواهیم بود. این مسئله منجر می‌شود که از هدف اصلی طراحی این هدست‌های یعنی مقرون به صرفه بودن فاصله بگیریم. بنابراین بعید می‌دانیم که سامسونگ هیچوقت این پتنت را به مرحله پیاده‌سازی یا اجرا برساند. نظر شما در رابطه با این پتنت چگونه است؟

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟