توسعه نر‌م‌افزارهای وب‌محور
PHP در مقابل Java، کدام‌یک بهترین انتخاب برای توسعه‌ برنامه‌های وب سازمانی هستند؟
هنگامی‌که صحبت از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای کار روی پروژه‌‌های مختلف به‌میان می‌آید، اختلاف نظرهایی میان توسعه‌دهندگان وجود دارد. به‌طوری که هر یک استدلال‌هایی برای بهتر یا ارجحیت داشتن یک زبان برنامه‌نویسی بر دیگری ارائه می‌کنند. به همین دلیل، توصیه می‌شود، قبل از انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری یا کار روی یک پروژه تحقیق کاملی انجام دهید و نقاط قوت و ضعف آن زبان در ارتباط با پروژه‌ای که قصد کار روی آن‌را دارید بررسی کنید. جاوا و پی‌اچ‌پی از زبان‌های برنامه‌نویسی قدیمی هستند که توسط طیف گسترده‌ای از برنامه‌نویسان استفاده می‌شوند. جاوا یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره است که توانایی ساخت انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی را دارد. از این‌رو، قابلیت استفاده در زمینه توسعه برنامه‌های وب‌محور را دارد. در نقطه مقابل، پی‌اچ‌پی یک زبان برنامه‌نویسی متن‌باز است که می‌تواند برای نوشتن وب‌‌سایت‌ها و هر نوع برنامه و سرویس وب‌محور استفاده شود. سایت‌های پرمخاطبی مثل ویکی‌پدیا، وردپرس، Etsy، Mailchimp، Yahoo و Magento تنها چند مورد از برنامه‌های بزرگ تجاری وب‌محور هستند که با استفاده از این زبان نوشته شده‌اند. با این توصیف کدام‌یک از این دو زبان گزینه مناسبی برای برنامه‌نویسی و توسعه وب هستند؟

1606683296_1_0.gif

عصر وابستگی به فناوری

ما در عصری به‌شدت وابسته به فناوری زندگی می‌کنیم که رایانه‌ها نقش مهمی در زندگی ما دارند و فناوری‌ها هر شش ماه یک‌بار دست‌خوش تغییرات اساسی می‌شوند، به‌طوری که یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی برای متخصصان فناوری به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. 

اگر در زمینه توسعه وب مبتدی هستید، سخت‌ترین مانعی که با آن روبه‌رو می‌شوید، انتخاب زبان برنامه‌نویسی درستی است که قرار است آینده کاری خود را بر مبنای آن استوار کنید. با وجود بیش از 700 زبان برنامه‌نویسی که برخی خاص‌منظوره و برخی همه‌منظوره هستند، انتخاب گزینه درست برای کار روی پروژه‌هایی در حوزه‌های تخصصی مثل توسعه وب کار سختی است. 

مطلب پیشنهادی

اگر به دنبال یادگیری برنامه‌نویسی PHP هستید این مطلب را بخوانید

یک زبان برنامه‌نویسی مناسب برای توسعه برنامه‌های مختلف مثل وب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی نیازمند صرف زمان و وقت کافی است، از این‌رو بهتر است روی یادگیری زبان‌های مدرنی که ویژگی‌های پیشرفته و همگام با دنیای فناوری را ارائه می‌کنند سرمایه‌گذاری کنید؛ این یک انتخاب هوشمندانه است. اگر در سال 1401 اولین قدم برای ورود به دنیای توسعه وب را برداشته‌اید و به‌دنبال یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی مرتبط با حوزه وب هستید، پیشنهاد می‌کنیم به‌سراغ یادگیری زبانی بروید که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  •  روند یادگیری آن ساده باشد. 
  •  قابلیت استفاده در حوزه‌های مختلف مثل توسعه سازمانی و وب را داشته باشد. 
  •  در رتبه‌بندی‌های ارائه‌شده توسط سایت‌های ارزیابی زبان‌های برنامه‌نویسی امتیاز بالایی داشته باشد. 
  •  توسط جامعه قدرتمندی از توسعه‌دهندگان پشتیبانی شود. 
  •  کتابخانه‌ها و چارچوب‌های مختلفی برای آن تعریف شده باشد. 
  •  پایدار باشد و برنامه‌های نوشته‌شده با آن امنیت خوبی داشته باشند. 
  •  بازار کار به آن نیاز داشته باشد. 

در شرایطی که جاوااسکریپت و حتا پایتون با کتابخانه جنگو مورد توجه جامعه برنامه‌نویسان وب هستند، اما جاوا و پی‌اچ‌پی دو گزینه مهم در این زمینه هستند. در یک نظرسنجی که وب‌سایت www.statista.com، اوایل سال 2021 انجام داد، نشان داد جاوا جزء پنج زبان برنامه‌نویسی برتر است و 35 درصد توسعه‌دهندگان از این زبان برای ساخت برنامه‌های کاربردی و توسعه وب استفاده می‌کنند، در حالی‌که 21.98 درصد توسعه‌دهندگان از PHP استفاده می‌کنند (شکل 1).  

شکل 1

مقدمه‌ای بر زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی

زبان PHP سرنام Personal Home Page در سال 1994 توسط راسموس لردورف (Rasmus Lerdorf) برنامه‌نویس کانادایی‌-دانمارکی توسعه پیدا کرد. در دو دهه گذشته، این زبان تغییرات زیادی داشته و قابلیت‌های کاربردی مختلفی به آن افزوده شده یا از آن حذف شده‌اند. این تغییرات مستمر باعث شده‌اند تا امروزه پی‌اچ‌پی را به‌عنوان یک زبان اسکریپتی متن‌باز، سمت سرور و همه‌منظوره بشناسیم که کدهای آن قابلیت ادغام با کدهای HTML را دارند. یکی از دلایل مهم محبویت پی‌اچ‌پی، سیستم‌های مدیریت محتوای مشهوری مثل وردپرس، جوملا و دروپال هستند. PHP یک زبان مفسری است، در نتیجه برنامه‌های PHP تنها در سرویس‌دهنده‌هایی که زبان PHP روی آن‌ها نصب شده است، قابلیت اجرا دارند. البته جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد، زیرا بیشتر سرویس‌دهندگان از این زبان پشتیبانی می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

۹ سایت آموزش رایگان جاوا به زبان فارسی

مقدمه‌ای بر زبان برنامه‌نویسی جاوا

جاوا یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره، چندسکویی و مبتنی بر کلاس است که در سال 1995 توسط Sun Microsystems معرفی شد. زبان جاوا بر مبنای این منطق پیاده‌سازی شده که توسعه‌دهندگان بتوانند با یک‌بار توسعه‌ برنامه‌‌شان، آن‌را روی پلتفرم‌های سازگار با جاوا (کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های هوشمند) اجرا کنند. نحوه‌ کامپایل کدهای نوشته‌شده با جاوا به این صورت است که ابتدا کدهای اولیه به بایت‌کد تبدیل می‌شوند و پس از آن بایت‌کدها توسط ماشین مجازی جاوا روی دستگاه‌های سازگار اجرا می‌شوند.

1. سرعت و عملکرد 

هنگامی‌که صحبت از عملکرد به‌میان می‌آید، جاوا برنده است، زیرا در نوشتن برنامه‌های سازمانی سریع‌تر و کارآمدتر از PHP است.

به‌طور معمول، توسعه‌دهندگانی که جذب سازمان‌های بزرگ می‌شوند، مجبور هستند برنامه‌های کاربردی سازمانی مخصوص دستگاه‌های همراه را توسعه دهند. طراحی و توسعه این مدل برنامه‌ها پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاص خود را دارد، زیرا قرار است کارمندان زیادی از آن‌ها استفاده کنند. از این‌رو، جاوا گزینه بهتری نسبت به پی‌اچ‌پی است، زیرا برنامه‌های آن سریع‌تر از پی‌اچ‌پی اجرا می‌شوند. نسخه‌های جدیدتر PHP به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند به روند نوشتن برنامه‌ها سرعت ببخشند و در عین حال، مصرف حافظه را کاهش دهند. با این‌حال، جاوا در زمینه مدیریت ریسمان‌ها و پردازش متوالی دستورالعمل‌های مختلف کارآمدتر از پی‌اچ‌پی است، از این‌رو گزینه مناسبی برای نوشتن برنامه‌های سازمانی است. 

2. بهترین انتخاب برای توسعه برنامه وب سازمانی

هنگام مقایسه جاوا با پی‌اچ‌پی در زمینه توسعه برنامه‌های وب سازمانی، جاوا اولین انتخاب است. پی‌اچ‌پی و جاوا هر دو پلتفرم‌های ماژولار هستند که دسترسی به بخشی از قابلیت‌های ارائه‌شده توسط هر دو زبان با مجوزهای رایگان و بخشی دیگر پولی است. PHP برای توسعه برنامه‌های وب کوچک سازمانی مناسب است، در حالی‌که جاوا در زمینه توسعه برنامه‌های وب بزرگ عملکرد بهتری دارد. یک برنامه کاربردی نوشته‌شده به زبان جاوا قادر به برقراری ارتباط با تعداد زیادی از سیستم‌های دیگر مثل سرویس‌های وب همتا (Peer-Web-Services)، پایگاه‌های داده، بک‌اندهای مین‌فریم و پایگاه داده‌ها است. علاوه بر این، فرآیند نصب چارچوب‌های جاوا، مستندسازی و آزمایش برنامه‌های کاربردی ساده‌تر است. 

3. بهترین زبان برنامه‌نویسی برای توسعه برنامه‌های موبایل سازمانی

بزرگ‌ترین دلیل انتخاب جاوا به‌جای پی‌اچ‌پی برای توسعه برنامه‌های موبایل سازمانی همان ایده معروفی است که جاوا بر مبنای آن توسعه پیدا کرده که می‌گوید: «یک‌بار برنامه‌نویس و در هر مکانی اجرا کن

(Write Once, Run Anywhere)». سایت Statista تخمین زده که فروش گوشی‌های هوشمند در سال 2023 افزایش پیدا می‌کند، با این‌حال، انتظار می‌رود دست‌کم بیش از 2 میلیارد گوشی هوشمند در دست کاربران سراسر جهان قرار داشته باشد، از این‌رو کسب‌وکارها همزمان با طراحی وب‌سایت‌ها روی ساخت برنامه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند.

با افزایش سریع محبوبیت جاوا برای توسعه اپلیکیشن موبایل، این زبان به یکی از دو زبان برنامه‌نویسی رسمی برای توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی تبدیل شده است. از آن‌جایی که برنامه‌نویسان آشنا به زبان پی‌اچ‌پی باید از چارچوب‌های خاصی برای نوشتن یک برنامه کاربردی برای گوشی‌های هوشمند استفاده کنند به زمان و تلاش بیشتری برای نوشتن برنامه‌های کاربردی سازمانی مخصوص گوشی‌های هوشمند نیاز دارند. از طرف دیگر، توسعه‌دهندگان جاوا می‌توانند از این زبان برنامه‌نویسی برای ساخت برنامه‌های سازمانی مخصوص گوشی‌های هوشمند به‌شکل ساده‌تری استفاده کنند. 

شکل 2

4. کدام زبان امن‌تر است؟

در عصر دیجیتالی امروزی که برنامه‌ها مستعد حملات بدافزاری هستند و امنیت برنامه‌ها دغدغه اصلی طراحان و شرکت‌ها است، بیشتر شرکت‌های توسعه نرم‌افزار ترجیح می‌دهند جاوا را برای توسعه برنامه‌های وب به‌جای پی‌اچ‌پی انتخاب کنند.

پی‌اچ‌پی زبان اصلی توسعه‌دهندگانی است که روی برنامه‌نویسی بک‌اند کار می‌کنند، اما در مقایسه با جاوا یا حتا زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر، فاقد برخی ویژگی‌های امنیتی داخلی است. در نتیجه، توسعه‌دهندگان باید از ویژگی‌ها و مکانیسم‌های امنیتی ارائه‌شده توسط چارچوب‌های پی‌اچ‌پی برای افزایش سطح امنیتی برنامه‌های ساخته‌شده با پی‌اچ‌پی استفاده کنند. 

از سوی دیگر، آخرین نسخه جاوا با ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای منتشر شده تا یک لایه حفاظتی بیشتر از برنامه‌های کاربردی سازمانی محافظت کند. از این‌رو، هنگامی‌که صحبت از توسعه برنامه‌های کاربردی مبتنی بر بهترین ویژگی‌های امنیتی به‌میان می‌آید، جاوا عملکرد بهتری نسبت به پی‌اچ‌پی دارد. 

مطلب پیشنهادی

‌چرا PHP بهترین زبان برنامه‌نویسی وب و Laravel بهترین چهارچوب برای این زبان است؟
توسعه قدرتمند وب‌سایت‌ها با یک چهارچوب و زبان تخصصی

5. ابزارهای ارائه‌شده و قابل استفاده در زبان

به‌طور کلی، سهولت توسعه برنامه‌های کاربردی عمدتا به ابزارهای پشتیبانی‌شده توسط زبان برنامه‌نویسی بستگی دارد. جاوا زبان برنامه‌نویسی‌ای است که بهترین ابزارهای ویرایش، اشکال‌زدایی و بسته‌بندی را ارائه می‌کند. 

با این‌حال، یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که روند ساخت برنامه‌های کاربردی را ساده می‌کند، محیط توسعه یکپارچه (IDE) است. Eclipse و Netbeans ،Intellij محبوب‌ترین محیط‌های توسعه یکپارچه‌ای هستند که توسط توسعه‌دهندگان نرم‌افزار استفاده می‌شوند. از طرف دیگر، یک پلاگین برای Eclipse و Netbeans عرضه شده تا امکان استفاده از پی‌اچ‌پی در این محیط‌های توسعه یکپارچه وجود داشته باشد. به‌طور مثال، توسعه‌دهندگان می‌توانند از CodeIgniter در Eclipse برای کار با پی‌اچ‌پی استفاده کنند. 

با توجه به قابلیت‌های اشکال‌زدایی گسترده‌ای که جاوا در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد، روند پیدا کردن باگ‌های نرم‌افزاری به‌شکل سریع‌تری انجام می‌شود، در حالی‌که برای اشکال‌زدایی برنامه‌های پی‌اچ‌پی باید از تکنیک‌های خاصی استفاده کنید و تجربه کافی در این زمینه داشته باشید. 

علاوه بر این، در ارتباط با ابزار بسته‌بندی (Packaging)، پی‌اچ‌پی فقط از بسته‌بندی فایل‌ها استفاده می‌کند که کمی متفاوت از قابلیت‌هایی است که زبان‌های دیگر ارائه می‌کنند. از سوی دیگر، جاوا از ابزارهای بسته‌بندی مختلفی مثل ANT ،Maven ،Editors ،Web Start و موارد دیگر پشتیبانی می‌کند.

6. هزینه توسعه نرم‌افزار

هزینه توسعه نرم‌افزار با پی‌اچ‌‌پی کمتر از جاوا است، زیرا به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا از هر کدی بدون پرداخت هزینه مجوز استفاده کنند. با این حال، به‌رغم هزینه کمتر، سازمان‌های بزرگ ترجیح می‌دهند از ‌جاوا برای توسعه برنامه‌های کاربردی استفاده کنند، زیرا ابزارهای غنی برای ویرایش، تکمیل و اشکال‌زدایی برنامه بدون دردسر در دسترس آن‌ها قرار دارد. 

جاوا نه رایگان است و نه یک زبان برنامه‌نویسی متن‌باز، اما اوراکل به کاربران اجازه می‌دهد از بین نسخه‌های جاوا مثل SE و EE گزینه موردنیاز برای توسعه برنامه‌های کاربردی سازمانی را انتخاب کنند. با این‌حال، برای استفاده حرفه‌ای از این زبان، باید مجوز مربوطه را تهیه کنید که در نهایت هزینه توسعه را افزایش می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، تحقیقی در ارتباط با OpenJDK (کیت توسعه متن‌باز تحت لایسنس GPL) و Oracle JDK (تحت یک لایسنس پولی) انجام دهید. از سوی دیگر، بسیاری از توسعه‌دهندگان به دلیل عدم نیاز به مجوز و پرداخت هزینه‌های زیاد، پی‌اچ‌پی را انتخاب می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

آیا سرمایه‌گذاری روی یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا (java) ارزشمند است؟

کلام آخر

برای حضور ماندگار در دنیای به‌شدت رقابتی تجارت، کسب‌و‌کارها مجبور هستند از جدیدترین فناوری‌ها استفاده کنند. در سویی دیگر، در این دنیای مدرن که بالغ بر 700 زبان برنامه‌نویسی برای توانمندسازی توسعه‌دهندگان عرضه شده، انتخاب زبانی که تضمین‌ کند در انتخاب شغل ایده‌آل با مشکل خاصی روبه‌رو نمی‌شوید کار سختی است. در شرایطی که هر زبانی نقاط قوت و ضعف خود را دارد، هر دو زبان برنامه‌نویسی (جاوا و پی‌اچ‌پی) مزایای خاص خود را دارند و توسط شرکت‌های پیشرو و بزرگ دنیای فناوری اطلاعات پشتیبانی می‌شوند. این حرف بدان معنا است که هر دو در آینده در زمینه توسعه وب مورد توجه توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها قرار خواهند داشت. کدام‌یک از این دو زبان برای توسعه برنامه‌های وب بهتر هستند؟ هر یک از این زبان‌ها کاربردهای خاص خود را دارند، اما اگر بخواهیم به‌شکل کوتاه و مختصر قابلیت‌های این دو زبان در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی وب سازمانی را ارائه کنیم، به نکات زیر باید اشاره کنیم:

  • به‌طور خلاصه، PHP یک ابزار اسکریپت‌نویسی متن‌باز است که به‌طور گسترده برای توسعه پورتال‌های واکنش‌گرا استفاده می‌شود، در حالی‌که جاوا یک زبان برنامه‌نویسی سمت کلاینت است که عمدتاً برای ساخت برنامه‌های وب سازمانی استفاده می‌شود. 
  •  PHP در سال 1995 توسعه پیدا کرد. از آن‌جایی که چارچوب‌های قدرتمندی برای PHP توسعه پیدا کرده‌اند که اغلب سریع و کارآمد هستند، توسعه صفحات وب پویا با PHP مقرون‌به‌صرفه است. امروزه، شرکت‌های بزرگی مثل فیس‌بوک، ویکی‌پدیا، یاهو و غیره از PHP استفاده می‌کنند. 
  •  از طرفی جاوا یک زبان برنامه‌نویسی سمت کلاینت است و به‌عنوان پایدارترین زبان برنامه‌نویسی شناخته می‌شود که قدمتی 20 ساله دارد. چندسکویی بودن و سازگاری با پلتفرم‌های مختلف را باید یکی از دلایل ماندگاری این زبان قدیمی بدانیم. ماشین مجازی جاوا به این زبان برنامه‌نویسی اجازه می‌دهد روی انواع دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها اجرا شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟