ارتقاء سطح دانش فنی و عملی
13 ایده جالب ساخت پروژه‌های جاوا که می‌توانید از همین امروز روی آن‌ها کار کنید
جاوا یکی از محبوب‌ترین و پرتقاضاترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای یادگیری است. به‌لطف مستقل‌از‌سکو‌ بودن و پشتیبانی چند پلتفرمی، جاوا یکی از بازیگران تاثیرگذار بر دنیای فناوری اطلاعات و نرم‌افزار است. همین مسئله باعث شده تا شرکت‌ها همواره در جست‌وجوی توسعه‌دهندگان ماهر جاوایی باشند که راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای مسائل ارائه می‌کنند. اگر تازه زبان برنامه‌نویسی جاوا را یاد گرفته‌اید، اما تجربه کار عملی در این زمینه ندارید و به زبان ساده رزومه شما نیم‌صفحه هم نمی‌شود، یک راه‌‌حل خوب برای ارتقای سطح دانش و کسب دانش عملی در اختیارتان قرار دارد. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که روی برخی از پروژه‌های جاوا کار کنید. هنگام یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا به این نکته دقت کنید که دانش تئوری به‌تنهایی کافی نیست و باید بر مبنای یک رویکرد عملی برنامه‌نویسی جاوا را بیاموزید. در این مقاله با ایده‌های جذابی آشنا ‌می‌شوید که اگر روی آن‌ها کار کنید، ضمن آن‌که دانش‌تان در ارتباط با زبان جاوا ارتقاء می‌یابد، این شانس را دارید تا پروژه‌های خود را روی مخازن کدنویسی بارگذاری کنید و در رزومه به آن‌ها اشاره کنید. البته برخی از آن‌ها ظرفیت آن‌را دارند تا به یک پروژه کاربردی بزرگ و پول‌ساز تبدیل شوند.

1606683296_1_0.gif

چرا باید پروژه‌های جاوا بسازیم؟

وقتی صحبت از مشاغل توسعه نرم‌افزار به‌میان می‌آید، برای احراز مشاغل برنامه‌نویسی باید نمونه کار قوی و قابل ارائه داشته باشید. توسعه پروژه‌های دنیای واقعی بهترین راه برای تقویت مهارت‌های عملی و به‌کارگیری دانش نظری است. 

با توجه به این‌که بازار کار به‌شدت رقابتی است، به‌عنوان یک توسعه‌دهنده جاوا باید نمونه کارهای قابل قبولی برای ارائه به کارفرمای خود داشته باشید. در واقع، این یکی از معیارهای اولیه استخدام برای اکثر کارفرمایان امروزی است. هنگامی‌که روی پروژه‌های جاوا کار می‌کنید نه‌تنها می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را محک بزنید، بلکه این فرصت را پیدا می‌کنید تا سبک‌های مختلف برنامه‌نویسی را بیاموزید و با ابزارها و فناوری‌های نوین به‌شکل عملی آشنا شوید؛ مهارت‌هایی که موردنیاز بازار کار است.

درست است که جاوا یک زبان نسبتا قدیمی در دنیای برنامه‌نویسی است، اما در سال‌های گذشته جایگاه خود در صنعت فناوری اطلاعات را حفظ کرده است. جالب آن‌که، جاوا نقش مهمی در سازمان‌های بزرگی همچون Airbnb، Uber، eBay، Pinterest، Groupon، Spotify، Intel، Symantec، TCS، Infosys، Wipro، Flipkart و TripAdvisor دارد. 

چرا زبان برنامه‌نویسی جاوا محبوب است؟

از مهم‌ترین دلایل محبوبیت زبان جاوا به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • مستقل‌از‌سکو: کدهای زبان برنامه‌نویسی جاوا به نوع خاصی از کدهای زبان ماشین که بایت‌کد نام دارند، کامپایل می‌شوند و سپس روی ماشین مجازی جاوا اجرا می‌شوند. از این‌رو، هر سیستمی که ماشین مجازی جاوا را اجرا می‌کند، قادر به اجرای کدهای جاوا است. علاوه بر این، محیط زمان اجرای جاوا (JRE) با سیستم‌عامل‌های لینوکس، مک و ویندوز سازگار است.
  • چند‌ریسمانی: جاوا دارای قابلیت‌های چند‌ریسمانی داخلی است؛ به این معنا که قادر به ساخت برنامه‌های تعاملی‌ای است که توانایی اجرای همزمان چند ریسمان را دارند. 
  • شی‌ءگرایی: جاوا یک زبان شیء‌گرا است و شبیه به زبان برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس پشتیبانی خوبی از شیء‌گرایی به‌عمل می‌آورد. انتزاع، کپسوله‌سازی، وراثت و چندشکلی برخی از ویژگی‌های اصلی پارادایم برنامه‌نویسی شی‌ءگرایی هستند که جاوا از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.
  • امنیت: وقتی صحبت از امنیت به‌میان می‌آید، جاوا مجموعه‌ای از ویژگی‌های امنیتی قدرتمند در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد که از آن  جمله باید به بررسی زمان اجرا و بررسی نوع ایستا در زمان کامپایل اشاره کرد. با وجود ویژگی‌های مذکور، هک برنامه‌های جاوا در مقایسه با زبان‌های دیگر سخت‌تر است. 
  • قدرتمند: جاوا از یک مکانیزم مدیریت کارآمد حافظه و جمع‌آوری خودکار زباله‌ها (Garbage Collection) استفاده می‌کند. از آن‌جایی که اشیاء جاوا به مراجع خارجی نیاز ندارند، کدهای جاوا عملکرد خوبی دارند. جاوا به توسعه‌دهندگان پیشنهاد می‌کند از مدل‌های برنامه‌نویسی استاندارد و ساخت‌یافته برای توسعه برنامه‌های کاربردی ایمن و قابل اعتماد استفاده کنند. 

کاربردهای استاندارد جاوا

جاوا یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره است و توانایی ساخت انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی را دارد. به‌طور معمول، توسعه‌دهندگان از جاوا برای ساخت برنامه‌های کاربردی زیر استفاده می‌کنند:  

ابزارهای نرم‌افزاری

  • جاوا ستون فقرات ساخت نرم‌افزارهای مختلفی است و به‌طور گسترده‌ای در ارتباط با پروژه‌های نرم‌افزاری منبع‌باز و تجاری استفاده می‌شود. Eclipse، IntelliJ IDEA، BlueJ، JDeveloper و NetBeans IDE برخی از محبوب‌ترین محیط‌های توسعه یکپارچه‌ای هستند که برای ساخت برنامه‌ها و ابزارها با استفاده از زبان جاوا در اختیار برنامه‌نویسان قرار دارند. 

برنامه‌‌های اندروید

  • جاوا طیف گسترده‌ای از کتابخانه‌ها و ماژول‌های نرم‌افزاری را برای ساخت برنامه‌های اندرویدی در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. محیط توسعه یکپارچه Eclipse  یکی از پرکاربردترین محیط‌های توسعه برای ساخت برنامه‌های اندرویدی با استفاده از جاوا است. کاتلین دومین گزینه برای ساخت برنامه‌های اندرویدی است که البته بر مبنای ماشین مجازی جاوا طراحی شده و از جاوا در طراحی آن الگوبرداری شده است. 

برنامه‌های کاربردی وب

  • جاوا به‌دلیل انعطاف‌پذیری، قابلیت اطمینان و عملکرد بالا، گزینه‌ای عالی برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب است. جاوا از برنامه‌های تحت وب از طریق JSP و Servlets پشتیبانی می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند از جاوا برای ساخت وب‌سایت‌های پویا استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی

چگونه یک توسعه‌دهنده جاوا را استخدام کنیم؟
35 سوالی که ممکن است مصاحبه‌کنندگان موقع استخدام برنامه‌نویس جاوا از آن‌ها بپرسند

کاربردهای علمی

وقتی صحبت از برنامه‌های علمی به‌میان می‌آید، جاوا عملکرد بهتری نسبت به سی‌پلاس‌پلاس دارد، زیرا مجموعه‌ای جامع از ابزارهای مخصوص برنامه‌نویسی همزمانی را ارائه می‌کند. پایداری، امنیت و ساخت‌یافتگی از پیش‌نیازهای برنامه‌های علمی هستند که جاوا از تمامی این ویژگی‌ها در زمان ساخت برنامه‌های علمی پشتیبانی می‌کند. 

ایده‌هایی جذاب برای ساخت پروژه‌های جاوا

اکنون که مهم‌ترین ویژگی‌های جاوا و کاربردهای آن‌را بررسی کردیم، وقت آن رسیده تا به معرفی پروژه‌های جاوا بپردازیم. اگر دانشجوی ترم آخر رشته کامپیوتر هستید یا تازه مبانی زبان برنامه‌نویسی جاوا را فراگرفته‌اید، این لیست ایده‌های جذابی برای ساخت پروژه‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد.

 1. سیستم رزرو بلیط هواپیما

یکی از ایده‌های جذاب در این زمینه، ساخت سیستم رزرو بلیط هواپیما است که یک پروژه جاوا وب‌محور است. یک سیستم پردازش درخواست‌های مسافران که شامل موجودی، کرایه‌ها، عملیات مربوط به صدور بلیط الکترونیکی و تراکنش‌های آنلاین است. ویژگی‌های اصلی سیستم رزرو بلیط هواپیما به‌شرح زیر است: 

  •  رزرو و کنسل بلیط هواپیما.
  •  اطلاع‌رسانی در خصوص لغو پروازها. 
  •  ارائه پیشنهادهایی در ارتباط با رزرو بلیط با نرخ‌های کمتر.
  •  اطلاع‌رسانی به مشتریان در ارتباط با مسیرهای پروازی. 
  •  پاسخ‌گویی سریع به مشتریان. 
  •  نگه‌داری سوابق مسافران و گزارش‌دهی روزانه تراکنش‌های مالی. 
  •  ارائه اطلاعاتی در ارتباط با هتل‌ها و مکان‌های توریستی مطابق با بلیط خریداری‌شده توسط مشتری.

برنامه مدیریت رزرو یکپارچه بلیط هواپیما باید در قالب معماری بازطراحی شود تا امکان اضافه کردن ماژول‌ها و قابلیت‌های اضافی به برنامه وجود داشته باشد. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که طراحی برنامه به‌گونه‌ای باشد که هماهنگ با تغییرات دنیای تجارت و شرایط خاص به‌روز شود. به بیان دقیق‌تر، مبتنی بر یک طراحی پویا باشد. در همین ارتباط مجموعه نرم‌افزاری VRS سرنام Vehicle Recognition Suite شامل چهار ماژول کلیدی به نام‌های ثبت‌نام کاربر، ورود به سیستم، رزرو و لغو است که راهنمای خوبی در این زمینه است و اطلاعات خوبی در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. 

2. سیستم مدیریت دروس

یک پروژه عالی جاوا برای برنامه‌نویسان تازه‌کار است. همان‌گونه که از نام آن پیدا است، یک سیستم مدیریت کلاس‌ها است که باید قابلیت ارائه خدمات آفلاین و آنلاین را داشته باشد تا موسسات آموزشی بدون مشکل از آن استفاده کنند. هدف اولیه این پروژه تسهیل تعامل یکپارچه بین دانش‌آموزان و مربیان در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها در خصوص ارسال پروژه‌ها، تکالیف، پایان‌نامه‌ها و دریافت بازخورد از مربیان است. چنین پروژه‌ای باید دارای سه ماژول به هم پیوسته زیر باشد:

  • ماژول مدیر: این ماژول برای مدیریت عملکردهای اداری مانند ایجاد حساب برای دانش‌آموزان و مربیان، ایجاد برنامه درسی، سرفصل‌گذاری، مدیریت کارکنان، حقوق و دستمزد و غیره است. این ماژول با دو ماژول دیگر در ارتباط است.
  • ماژول دانشجویان: این ماژول برای استفاده دانشجویان طراحی شده است. آن‌ها می‌توانند برای مشاهده دوره‌های آموزشی خود، ارسال پروژه‌های خود، دریافت بازخورد از مدرسان و غیره وارد حساب کاربری خود شوند.
  • ماژول مدرس: این ماژول برای مدرسانی است که قرار است به حساب کاربری خود وارد شوند و پروژه‌های ارسال‌شده توسط دانش‌‌آموزان را بررسی کنند، با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند و به آن‌ها راهنمایی دهند.

3. نرم‌افزار مصورسازی داده‌ها

مصورسازی داده‌ها یک قابلیت کاربردی در صنعت است که در علم داده‌ها، هوش تجاری و تجزیه‌وتحلیل تجاری کاربرد زیادی دارد. مصورسازی داده‌ها به نمایش بصری داده‌ها در قالب گرافیکی یا تصویری اشاره دارد. برای ساخت این پروژه‌ باید دانش کافی در ارتباط با یادگیری ماشین و داده‌کاوی داشته باشید. هنگام توسعه این پروژه از ویژگی‌هایی که باید به آن‌ها دقت کنید، به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • ارائه اطلاعات مستتر در دل داده‌ها از طریق نمایش‌ گرافیکی یا تصویری به افرادی که دانش فنی ندارند. 
  •  کاوش در مجموعه داده‌های پیچیده، استخراج اطلاعات از درون آن‌ها و تبدیل این اطلاعات به بینشی قابل استناد. 
  •  کاربردی بودن و طراحی بر مبنای اصول زیبایی شناختی.

نرم‌افزار مصورسازی داده‌ها با هدف نشان دادن ارتباط میان گره‌ها در یک شبکه است. نرم‌افزار فوق باید توانایی کار با ماوس یا ترک‌پد برای پیدا کردن مکان‌ داده‌ها را داشته باشد. بهترین بخش پروژه ویژگی‌ها و عملکردهای کاربردی نرم‌افزار است که باید برای طراحی آن‌ها زمان کافی اختصاص دهید. 

مطلب پیشنهادی

۹ سایت آموزش رایگان جاوا به زبان فارسی

4. سیستم صورت‌حساب برق

یک نسخه مدرن از سیستم سنتی قبض برق است. تمرکز اصلی این پروژه جاوا دیجیتالی کردن سیستم صورت‌حساب برق است تا آن‌را یکپارچه‌تر، در دسترس‌تر و کارآمدتر کند. این نرم‌افزار میزان مصرف در مدت زمان مشخص را محاسبه می‌کند و مقدار پولی را که باید برای میزان استفاده پرداخت شود محاسبه می‌کند. ویژگی‌های پایه یک سیستم صورت‌حساب برق ساده به‌شرح زیر است:

  •  عملکرد بالا و محاسبه دقیق قیمت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف.
  •  امکان اشتراک‌گذاری یکپارچه داده‌ها بین اداره برق و مشتریان.
  •  به‌کارگیری اقدامات و کنترل‌های امنیتی برای محافظت از نرم‌افزار در برابر هک. 
  •  توانایی پرداخت قبض‌ها از طریق اتصال به سیستم بانکی.
  •  توانایی ارسال پیام کوتاه برای مشتریان. 
  •  ارائه اطلاعات دقیق در ارتباط با میزان مصرف در فصول مختلف سال. 

برخلاف سیستم‌ صورت‌حساب مرسوم، این نرم‌افزار به نیروی کار انسانی زیادی برای مدیریت فرآیند ساخت صورت‌حساب نیاز ندارد. در حالت پیشرفته‌تر، نرم‌افزار باید بتواند اطلاعات مربوط به میزان مصرف را که توسط مامور قرائت خوانده می‌شود دریافت کند. 

5. سیستم مدیریت مراقبت‌های بهداشتی الکترونیکی

یکی از ایده‌های جذاب و البته کاربردی برای جامعه، ساخت «سیستم مدیریت سلامت الکترونیک» است. سیستم مدیریت مراقبت‌های بهداشتی الکترونیکی پروژه‌‌ای وب‌محور است که به‌دنبال ارائه مدیریت موثر بر داده‌های کارمندان بخش بهداشت و داده‌های پزشکی بیماران پذیرش‌شده در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها است. اگر قصد دارید یک پروژه حرفه‌ای بنویسید باید از تکنیک‌های داده‌کاوی در این ارتباط استفاده کنید. یک پروژه ساده مدیریت مراقبت‌های بهداشتی الکترونیکی از 2 ماژول مدیریت و مشتری تشکیل شده است. ماژول مدیریت شامل بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی، پزشکان، پرستاران، بخش‌ها و کارمندان است. ماژول مشتری متمرکز بر بیماران و اطلاعات مربوط به بیماران است.  ویژگی‌های کلیدی سیستم مدیریت مراقبت‌های بهداشتی الکترونیکی به‌شرح زیر است:

  •  ایجاد یک خط ارتباطی بین پزشکان و بیماران.
  •  محاسبه درصد استفاده از منابع بیمارستانی از جمله تجهیزات آزمایشگاهی، نسبت اشغال تخت‌ها به تخت‌های آزاد، نظارت بر داروهای تجویز و مصرف‌شده و غیره.
  •  پشتیبان‌گیری از داده‌ها برای بازیابی اطلاعات در شرایط خاص. 
  •  یک سیستم مدیریت مراقبت‌های بهداشتی الکترونیکی برای غلبه بر چالش‌های سیستم مدیریت مراقبت‌های بهداشتی سنتی است تا کادر بیمارستان بتوانند به‌شکل سریع‌تری خدمات ارائه کنند.

   6. نرم‌افزار سرویس‌گیرنده ایمیل

چرا از مهارت‌های خود برای توسعه یک پروژه جاوای کارآمد برای مدیریت ایمیل استفاده نکنیم؟ این پروژه یک برنامه ایمیل است که برای ارسال و دریافت نامه الکترونیکی طراحی می‌شود. در این پروژه از سوکت‌ها، پروتکل‌های ارتباطی مورد استفاده در ارتباط با ارسال و دریافت ایمیل و Java Mail API استفاده می‌شود. دو پروتکل اصلی که باید در چنین پروژه‌ای از آن‌ها کمک گرفته شود، SMTP و POP3 است. 

به‌طور معمول، یک نرم‌افزار کلاینت ایمیل عادی، خدمات پست الکترونیکی در ارتباط با سرویس‌های هات‌میل، یاهو و گوگل ارائه می‌کند. از آن‌جایی که این سیستم‌ها از پورت 80 پروتکل HTTP برای دسترسی به ایمیل‌ها استفاده می‌کنند، پروژه فوق قرار نیست به‌عنوان یک نرم‌افزار مدیریت ایمیل ایمن استفاده شود، به‌ویژه زمانی که قرار است پیام‌های حساس یا محرمانه ارسال شوند. این پروژه بیشتر برای اهداف آموزشی یا ارسال و دریافت ایمیل میان گروهی از دوستان مناسب است.

 7. سیستم مدیریت کتابخانه

این پروژه نرم‌افزاری در جاوا را می‌توان بر مبنای پایگاه داده MS Access پیاده‌سازی کرد تا روند پیاده‌سازی آن پیچیده نشود. پروژه فوق برای مدیریت و سازمان‌دهی کتاب‌ها از طریق یک سیستم کامپیوتری یکپارچه در آموزشگاه‌ها یا کتابخانه‌ها کاربرد دارد. نرم‌افزار مدیریت کتابخانه به کتابداران این امکان را می‌دهد تا وظایف معمولی روزانه یک کتابخانه را به‌شکل بهتری انجام دهند. 

در سیستم مدیریت کتابخانه سنتی، همه‌چیز به‌صورت دستی انجام می‌شود. تمامی عملیات و سوابق کتابخانه، از جمله تعداد کتاب، ژانر کتاب، نام کتاب، سوابق دانشجویانی که کتاب دریافت کرده یا آن‌را بازگردانده‌اند و غیره، به‌شکل مکتوب انجام می‌شود. این فرآیند مستلزم صرف زمان قابل توجهی است. اگر به‌دنبال ایده‌ای برای درس پروژه هستید، نمونه فوق یک انتخاب عالی است. 

پروژه پیشنهادی شما باید به‌دنبال حل تمام چالش‌های مرتبط با سیستم سنتی مدیریت کتابخانه باشد. از آن‌جایی که تمام سوابق کتابخانه در یک پایگاه داده کامپیوتری ذخیره و مدیریت می‌شوند، وابستگی به ثبت دستی سوابق حذف می‌شود. این نرم‌افزار شامل ماژول‌های مختلفی است که هر کدام از آن‌ها عملیات خاصی از کتابخانه را مدیریت می‌کنند. 

با استفاده از این نرم‌افزار، کتاب‌داران و دانشجویان برای یافتن کتاب نیازی به جست‌وجو در کل کتابخانه ندارند. آن‌ها می‌توانند نام و نویسنده کتاب را وارد کنند و سیستم لیستی از تمام کتاب‌های موجود بر مبنای عبارتی که وارد کرده‌اند را نمایش می‌دهد. 

8. ابزار رصد بسته‌های شبکه

رصد بسته‌های شبکه یک نرم‌افزار تحلیل‌گر بسته‌های شبکه است که برای نظارت بر ترافیک شبکه استفاده می‌شود. پروژه فوق فرآیند نظارت بر بسته‌هایی را که در یک شبکه مبادله می‌شوند برعهده می‌گیرد. به بیان دقیق‌تر، چیزی شبیه به WireShark است که کارشناسان شبکه برای ارزیابی عملکرد شبکه از آن استفاده می‌کنند. با استفاده از نرم‌افزار فوق، مدیر می‌تواند بسته‌های شبکه را ضبط کند و داده‌های دریافتی و ارسالی از/به شبکه را تجزیه‌وتحلیل کند. این نرم‌افزار باید توانایی رصد بسته‌هایی را که میان دو یا چند گره ارسال می‌شود داشته باشد. 

هدف از طراحی پروژه فوق تعیین مجموعه قوانین زمان اجرا برای شناسایی فعالیت‌های مشکوکی است که پیرامون برنامه‌ها و پردازه‌های سیستم در جریان است. برخلاف میزبان‌های استاندارد شبکه که فقط ترافیک ارسال‌شده را ردیابی می‌کنند، این برنامه باید هر بسته‌ای را ضبط کند، آن‌را تجزیه‌وتحلیل کند و خروجی قابل فهمی در اختیار مدیر شبکه قرار دهد. از ویژگی‌های شاخص این نرم‌افزار به موارد زیر باید اشاره کرد:

  •  مانیتورینگ تمام وقت شبکه.
  •  ضبط بسته در زمان واقعی.
  •  تجزیه‌و‌تحلیل پیشرفته پروتکل‌ها.
  • تجزیه‌و‌تحلیل پیچیده شبکه.
  •  تجزیه‌و‌تحلیل خودکار در سطح بسته.
  •  رمزگشایی بسته‌ها. 

9. سیستم مدیریت بانک آنلاین

این پروژه بر توسعه سیستم بانکداری آنلاین متمرکز است. هدف اصلی ایجاد یک پلت‌فرم با‌نک‌داری آنلاین است که از هر مکانی قابل دسترسی باشد تا مشتریان برای انجام عملیات معمول بانکی مانند برداشت پول، انتقال پول، استعلام موجودی و غیره نیازی به مراجعه به شعب بانک نداشته باشند.

مراجعه فیزیکی به شعب بانک‌ها نه‌تنها وقت‌گیر است، بلکه باید مدت زمانی زیادی در صف‌ها به انتظار بنشینید. این مسائل را می‌توان با توسعه یک سیستم بانک‌داری آنلاین که خدمات بانکی یکپارچه و سریع را به مشتریان ارائه می‌دهد، برطرف کرد. برای استفاده از این نرم‌افزار کاربردی، کاربر باید در سیستم ثبت‌نام کند. برای انجام این‌کار، کاربر باید یک نام کاربری و رمز عبور منحصر‌به‌فرد برای ورود ایمن به برنامه ایجاد کند. یک برنامه مدیریت بانک آنلاین ساده به مشتریان خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

  • مشتریان می‌توانند جزئیات حساب خود مانند نوع حساب، موجودی فعلی، نرخ بهره وام‌های موجود، صورت‌حساب‌های اعتباری/بدهی و غیره را از هر مکانی مشاهده کنند.
  •  مشتریان می‌توانند تاریخچه تراکنش‌های خود را که شامل زمان، نوع و مبلغ تراکنش است بررسی کنند.
  •  مقدار وجه نقد واریزشده یا وجه نقد برداشت‌شده را همراه با تاریخ واریز/برداشت مشاهده کنند. 

10. سیستم مدیریت پزشکی آنلاین

یکی دیگر از پروژه‌های وب‌محور است که برای ایجاد یک خط ارتباطی مستقیم بین پزشکان و بیماران طراحی شده است. در دنیای حرفه‌ای، پروژه فوق به‌عنوان خانه پزشکی مجازی نیز شناخته می‌شود. با استفاده از این اپلیکیشن، بیماران می‌توانند نوبت‌های آنلاین را با پزشکان دلخواه خود رزرو کنند و پزشکان می‌توانند پیشنهادات بهداشتی، نسخه الکترونیکی و غیره را ارائه دهند و سوابق پزشکی بیمار، گزارش‌های آزمایشگاهی و غیره را مشاهده کنند. 

در سیستم‌های مرسوم خدمات درمانی، تمام عملیات مدیریت پزشکی به‌صورت دستی است که باعث بروز مشکلاتی می‌شود. این مشکل در مناطق دورافتاده که فاقد زیرساخت‌های پزشکی مناسب، متخصصان واجد شرایط و تجهیزات پزشکی پیشرفته هستند، محسوس‌تر است. علاوه بر این، هیچ مقرراتی برای ثبت و ذخیره داده‌های پزشکی وجود ندارد. یک سیستم مدیریت پزشکی آنلاین می‌تواند با مرتبط کردن مستقیم پزشکان و بیماران با یک‌دیگر مشکلات فوق را برطرف کند. 

این برنامه دارای دو ماژول مدیریت و پزشک است. ماژول مدیریت، برای نظارت فراگیر و آنلاین بر نرم‌افزار است و ماژول پزشک به متخصصان اجازه می‌دهد با بیماران تعامل داشته باشند. پزشکان و بیماران می‌توانند از هر مکانی از طریق اینترنت به خدمات ارائه‌شده توسط این برنامه دسترسی داشته باشند.

11. سیستم مدیریت آزمون آنلاین

یکی دیگر از پروژه‌های جذاب جاوا است که تمرکزش روی برگزاری و مدیریت آزمون‌های آنلاین است. این برنامه یک پلت‌فرم گفت‌وگوی آنلاین ایجاد می‌کند که از بخش‌های مختلفی مثل برگزاری کلاس‌ها، اتاق‌های گفت‌وگو، برگزاری آزمون و مشاهده نتایج آزمون تشکیل شده است. با طراحی یک محیط کاربرپسند، برنامه فوق به مدیران آموزشگاه‌ها و مدرسان اجازه می‌دهد آزمون‌های آنلاین را به ساده‌ترین شکل آماده کنند. در این پروژه، شما یک پلت‌فرم آنلاین جامع برای مدیریت آزمون‌ها آماده می‌کنید تا افراد به پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ دهند و در پایان نمره خود را مشاهده کنند. 

در برنامه‌های حرفه‌ای امکان پیاده‌سازی رقابت‌های تیمی نیز وجود دارد. به‌طور مثال، مدرسان می‌توانند تعداد n تیم شرکت‌کننده برای مسابقه ایجاد کنند و تعداد n دور برای مرحله مشخص کنند تا شرکت‌کنندگان به پرسش‌ها در مدت زمان تعیین‌شده پاسخ ‌دهند.

در صورتی‌که تیمی نتواند به پرسشی پاسخ دهد یا پاسخ اشتباهی بدهد، نمره منفی دریافت خواهد کرد. تیم‌هایی که کمترین امتیاز را کسب کنند حذف ‌می‌شوند و تیم‌های باقی‌مانده به مرحله بعدی رقابت می‌روند تا برنده نهایی اعلام شود. نمرات هر تیم نیز به‌طور خودکار به‌روز می‌شود. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مهندسی نرم‌افزار می‌توانند با کمی کار بیشتر روی این پروژه، آن‌را به‌عنوان پروژه پایانی به استاد مربوطه تحویل دهند. 

12. سیستم نظرسنجی آنلاین

سیستم نظرسنجی آنلاین، یک پلتفرم آنلاین است که نظرات شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی از طریق اینترنت را جمع‌آوری می‌کند. این برنامه می‌تواند نظرسنجی‌های آنلاین را اجرا کند و اعلان‌های ایمیلی ارسال کند. هر سازمانی در هر صنعتی می‌تواند از این برنامه برای انجام نظرسنجی‌های آنلاین برای کسب اطلاعات لازم از گروه‌های مخاطب هدف استفاده کند.

در برنامه نظرسنجی، تنها کاربرانی که توسط ادمین احراز هویت شده‌اند، می‌توانند رأی دهند و نظر خود در مورد یک موضوع خاص را اعلام کنند. هنگامی‌که کاربران نظر خود را وارد کردند، نرم‌افزار اطلاعات را دریافت می‌کند و ثبت می‌کند. در نمونه‌های پیشرفته، سیستم‌های نظرسنجی به یک نفر اجازه نمی‌دهند دومرتبه در نظرسنجی شرکت کنند. سپس نظر دریافتی به هر گزینه را طبقه‌بندی کرده و نتیجه را پس از پایان مهلت نظرسنجی نمایش می‌دهند. ویژگی‌های اصلی یک سیستم نظرسنجی آنلاین ساده به‌شرح زیر است: 

  •  در جاوا از پایگاه داده سرور MySQL برای ثبت اطلاعات استفاده می‌کند. 
  •  می‌تواند هویت کاربران/رأی‌دهندگان را مخفی کند و از این طریق تمام اطلاعات را به‌صورت محرمانه جمع‌آوری کند.
  •  ویژگی شناسایی درج نظرات برای هر کاربر را دارد تا یک نفر نتواند به دفعات نظرات مختلفی را ثبت کند. 
  •  با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه امکان استفاده از نرم‌افزار در هر مکانی وجود دارد. 

از آن‌جایی که نظرسنجی به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، فرآیند جمع‌آوری اطلاعات به‌سرعت انجام می‌شود و هزینه‌های مربوط به برگزاری نظرسنجی‌ها کم می‌شود. 

13. سیستم مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین به نظارت بر فعالیت‌های تجاری و رهگیری آنلاین وضعیت کالاها و مرسولات اشاره دارد. این فرآیند شامل طیف وسیعی از رویه‌های مدیریتی مانند انتقال، ذخیره‌سازی و جابه‌جایی کالاها، موجودی و حمل‌ونقل کالاها از مبدا به مقصد است.

این پروژه با نظارت دقیق بر فروشندگان و مشتریان و ردیابی مستمر محصولات از طریق نقاط مختلف زنجیره تامین، فرآیند نظارت بر تحویل کالاها را ساده‌تر و دقیق‌تر می‌کند. با استفاده از این نرم‌افزار، یک شرکت می‌تواند مستقیماً با مشتریان ارتباط برقرار کند، نیازهای محصول را شناسایی کند، محصول را مطابق با نیاز مشتریان تولید کند و در نهایت آن‌را برای مشتریان ارسال کند.

یک پروژه ساده مدیریت زنجیره تامین از JSP ،JDBC و HTML برای فرانت‌اند و مایکروسافت اکسس به‌عنوان پایگاه داده بک‌اند استفاده می‌کند. این برنامه وب‌محور ارتباط بین مدیریت، فروشندگان و مشتریان شرکت را به ساده‌ترین شکل فراهم می‌کند. چنین پروژه‌ای از سه ماژول اصلی تشکیل شده است: 

  • ماژول مدیریت: مدیر از این ماژول برای بررسی اطلاعات محصولات تولید‌شده، محصولات تازه‌ تولید‌شده و محصولاتی که باید به مشتریان تحویل داده شوند، استفاده می‌کند.
  •  ماژول فروشنده: این ماژول تمام اطلاعات ضروری مربوط به فروشندگان را ضبط می‌کند. فروشندگان می‌توانند با استفاده از این ماژول لیست اقلام یک محصول را تولید و به‌روز کنند.
  • ماژول مشتری: مشتری از این ماژول برای مشاهده مشخصات یک محصول و ارائه بازخوردهای خود برای مدیریت استفاده می‌کند. 

کلام آخر

  • در این مقاله به معرفی ایده‌هایی پرداختیم که کمک می‌کنند آموخته‌های خود را محک بزنید و برنامه‌هایی طراحی کنید که به‌عنوان نمونه کار قابل ارائه به شرکت‌ها هستند. البته برخی از آن‌ها فراتر از یک ایده ساده هستند و ظرفیت تبدیل شدن به برنامه‌های تجاری بزرگ را دارند. در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که تنها از طریق کار با ابزارهای مختلف و تمرینات مستمر مهارت‌های موردنیاز بازار کار را به‌دست می‌آورید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟