دست‌یابی به حوزه‌های کاری قدرتمند با پایتون
اگر پایتون را بیاموزید این 11 فرصت شغلی در انتظار شما است
تایپ پویا، ساختارهای داده داخلی قدرتمند، پشتیبانی توسط طیف گسترده‌ای از کتابخانه‌ها و چارچوب‌ها و انجمن‌های برنامه‌نویسی قدرتمند تنها بخشی از دلایلی هستند که افراد را ترغیب می‌کند به سراغ یادگیری پایتون و ساخت برنامه‌های کاربردی با استفاده از این زبان بروند. در این مقاله، با حوزه‌های کاری قدرتمندی در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی آشنا می‌شویم که کلید دستیابی به آن‌ها یادگیری پایتون است.

1606683296_1_0.gif

پایتون چیست؟

پایتون Python یک زبان برنامه‌نویسی رایگان و ساده است که به دلیل ترکیب نحوه خاص خود یادگیری آن در زمان کوتاهی فراهم است. از ویژگی‌های شاخص این زبان باید به پویایی  و مفسری بودن آن اشاره کرد. علاوه بر این‌که توسط پلتفرم‌های مطرح نیز پشتیانی می‌شود و دغدغه خاصی از بابت نصب آن روی سیستم عامل‌های مختلف ندارید. جالب آن‌که پایتون توسط تیم‌های مختلف برنامه‌نویسی برای ساخت نمونه‌های اولیه به شکل گسترده‌ای استفاده می‌شود. همین مسئله باعث شده تا پایتون گزینه مناسبی برای ساخت طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی باشد. همان‌گونه که اشاره شد پایتون از سیستم‌عامل‌های مختلف پشتیبانی می‌کند و از این‌رو یک زبان برنامنویسی چندسکویی است. با توجه به ترکیب نحوی ساده، خوانایی و کدنویسی مختصری که ارائه می‌کند به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد در مدت زمان کوتاهی برنامه‌های کاربردی را با این زبان ایجاد کنند. بد نیست بدانید برخی از سرویس‌های بزرگ و پر کاربرد دنیای فناوری مثل یوتیوب، بیت‌تورنت و دارپ‌باکس با استفاده از پایتون توسعه پیدا کرده‌اند.

1. Web Development

  • در شرایطی که برخی از توسعه‌دهندگان برای ساخت برنامه‌های وب‌محور تنها به سراغ پی‌اچ‌پی و ASP.Net می‌روند، اما واقعیت این است که پایتون برای ساخت برنامه‌های کاربردی وب که سرعت زیادی در اجرا دارند گزینه مناسبی است. چرا پایتون در این زمینه عملکرد خوبی دارد؟ پاسخ در چارچوب‌ها و کتابخانه‌هایی است که به برنامه‌نویسان پایتون در این زمینه کمک می‌کنند. افرادی که در زمینه توسعه کتابخانه‌ها و چارچوب‌های وب مخصوص زبان پایتون مثل جنگو (Django) فعالیت دارند به خوبی از این نکته اطلاع دارند که باید به یکپارچه‌سازی پروتکل‌هایی مانند HTTPS، FTP، SSL و غیره با دستورات کاربرد پایتون به همراه پردازش JSON، XML، E-Mail و غیره بپردازند تا کاربران بتوانند به سهولت برنامه‌های کاربردی وب‌محور خود را ایجاد کنند. از شناخته شده‌ترین فریمورک‌ها در این زمینه باید به جنگو (Django)، فلاسک (Flask) و پیرامید (Pyrami) اشاره کرد. چرا باید از یک فریم‌ورک استفاده کنیم؟ امنیت، مقیاس‌پذیری و راحتی که آن‌ها ارائه می‌کنند کار برنامه‌نویسی را ساده می‌کند.

2. Game Development

  • یکی از کاربردهای مهم و جالب پایتون در زمینه توسعه بازی‌های تعاملی است. کتابخانه‌هایی مانند PySoy که یک موتور بازی‌ساز سه بعدی قدرتمند است به خوبی از پایتون 3 پشتیبانی می‌کند، PyGame یکی دیگر از کتابخانه‌های قدرتمند در زمینه توسعه بازیها است. عناوین جالبی مثل Civilization-IV، Disney’s Toontown Online، Vega Strike و غیره با استفاده از پایتون ساخته شده‌اند.

3. Machine Learning and Artificial Intelligence

  • یادگیری ماشین و هوش مصنوعی دو عنوان بسیار مهم این روزهای دنیای فناوری هستند که برعکس آن‌ چیزی که رسانه‌های خبری اعلام می‌کنند، قرار است مشاغل جدیدی را به دنیای فناوری اطلاعات وارد کنند. در دنیای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، ما به کامپیوترها یاد می‌دهیم بر مبنای داده‌ها و تجربیاتی که از گذشته کسب کرده‌اند تصمیمات مهمی را اتخاذ کنند. به بیان دقیق‌تر با ساخت الگوریتم‌ها به کامپیوترها یاد می‌دهیم برخی کارها را بدون دخالت مستقیم عامل انسانی انجام دهند. امورزه زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی برای این منظور توسعه پیدا کرده‌اند، اما به‌طور کلی، توسعه‌دهنگان به ترتیب از پایتون، آر، متلب، جاوا، سی پلاس‌پلاس، گو برای این منظور استفاده می‌کنند. عاملی که باعث شده تا پایتون انتخاب اول توسعه‌دهندگان باشد، کتابخانه‌های قدرتمندی مثل Pandas، Scikit-Learn، NumPy و موارد مشابه است. این کتابخانه‌ها به برنامه‌نویسان کمک می‌کنند با کمترین دردسر مدل‌ها را توسعه دهند.

4. Data Science and Data Visualization

  • اگر بدانید چگونه باید اطلاعات موردنیاز از منابع را استخراج کنید این شانس را پیدا می‌کنید که برنامه‌های کاربردی قدرتمندی را ایجاد کنید و آن‌ها را در قالب راه‌حل‌های تجاری در مقابل دریافت پول خوبی به شرکت‌ها بفروشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که داده‌های درست را استخراج کنید  و آن‌ها را به پول تبدیل کنید. کاری که باید انجام دهید این است که داده‌هایی که باید برای آموزش مدل‌ها استفاده شوند را استخراج کنید، مدل‌های هوشمند را بر مبنای این داده‌ها آموزش دهید و اطمینان حاصل کنید که مدل نتیجه‌ای که انتظار دارید را ارائه می‌کند. کتابخانه‌هایی مانند Pandas، NumPy به شما در استخراج اطلاعات کمک می‌کنند. هنگامی که اطلاعات را از منابع مختلف استخراج کردید باید آن‌ها را به قالبی تبدیل کنید که درک آن‌ها برای همه مردم ساده باشد. یکی از بهترین راهکارها در این زمینه مصورسازی داده‌ها است.
  • حتی می‌توانید کتابخانه‌های داده‌ای مانند Matplotlib، Seaborn را که در ترسیم نمودارها و موارد دیگر مفید هستند را برای مصورسازی به کار ببرید. این چیزی است که پایتون برای تبدیل شدن به یک دانشمند داده به شما پیشنهاد می‌دهد.

5. Desktop GUI

یکی دیگر از کاربردهای جالب پایتون در زمینه ساخت برنامه‌های دسکتاپی است. یکی از کتاب‌خانه‌های قدرتمندی که در این زمینه وجود دارد Tkinter است که می‌تواند برای توسعه رابط‌های کاربری به کار گرفته شود. با این‌حال، ابزارهای کاربردی خوب دیگری مثل wxWidgets، Kivy، PYQT نیز وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد برنامه‌های دسکتاپی چند سکویی استفاده کرد. به‌طور مثال، می‌توانید کار را با ساخت برنامه‌های کاربردی ساده مانند ماشین حسابو موارد مشابه آغاز کنید . در ادامه به سراغ برنامه‌های کاربردی پیچیده‌تر بروید.

6. Web Scraping Applications

  • هنگامی که قصد دارید حجم زیادی از داده‌ها را از دل وب‌سایت‌ها استخراج کنید، پایتون یکی از بهترین گزینه‌هایی است که در اختیار دارید. این زبان به ویژه هنگامی که نیاز دارید داده‌های مربوط به مقایسه قیمت، لیست مشاغل و... را استخراج کنید طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های کاربردی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

7. Business Applications

  • امروزه هوش تجاری و مبحث هوشمندسازی فرآیندهای تجاری یکی از موضوعات مهمی است که مورد توجه شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار دارد. همان‌گونه که اطلاع دارید برنامه‌های کاربردی تجاری متفاوت از برنامه‌های معمولی هستند، زیرا در حوزه‌های مهم و مختلفی مثل تجارت الکترونیک، ERP و موارد دیگر استفاده می‌شوند. یکی از مهم‌ترین الزامات این برنامه‌ها، مقیاس‌پذیری، توسعه‌پذیری و خوانایی بالا است. جالب آن‌که پایتون دسترسی به تمامی این قابلیت‌ها را با کمترین کار ممکن در اختیارتان قرار می‌دهد. کتاب‌خانه‌هایی مانند Tryton برای توسعه برنامه‌های تجاری بهترین ابزاری هستند که در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دارد.

8. Audio and Video Applications

  • ما از Python برای توسعه برنامه‌هایی استفاده می‌کنیم که می‌توانند چند کار انجام دهند و خروجی چندرسانه‌ای داشته باشند. برنامه‌های چندرسانه‌ای محبوبی مثل TimPlayer، Cplay با استفاده از کتابخانه‌های پایتون توسعه یافته‌اند. یکی از نکات مهمی که هنگام طراحی برنامه‌های چندرسانه‌ای باید به آن دقت کنید ثبات و عملکرد خوب است.

9. Embedded Applications

  • یکی از حوزه‌های مهم دنیای فناوری که نقش پر رنگی در زندگی ما دارد، اینترنت اشیا است. امروزه اینترنت اشیا به اشکال مختلفی در زندگی شخصی و کاری ما وارد شده است. همین مسئله باعث شده تا توسعه‌دهندگان زیادی به فکر ساخت برنامه‌های کاربردی برای این حوزه باشند. شیوه انجام این‌کار به این صورت است که شما یک برد هوشمند مثل رزبری پای را خریداری می‌کنید و در ادامه متناسب با کاری که برد قرار است انجام دهد، اقدام به ساخت برنامه‌های کاربردی برای آن می‌کنید. به‌طور معمول دو گزینه اصلی در این زمینه وجو دارد C/C++ و پایتون. هر دو گزینه قابلیت‌های کاربردی خوبی در این زمینه ارائه می‌کنند، با این‌حال، پایتون در مقایسه با C ترکیب نحوی ساده‌تری دارد و در هنگام بروز خطا به شکل ساده‌تری قادر به تشخیص و برطرف کردن خطا هستید. همین مسئله به ما کمک می‌کند تا برنامه‌های سطح بالاتر را روی دستگاه‌های کوچک‌تری که می‌توانند برنامه‌های پایتون را اجرا کنند، پیاده‌سازی کنیم.
  • همان‌گونه که اشاره شد، شناخته شده‌ترین ابزاری که در این زمینه در دسترس ما قرار دارد، Raspberry Pi است. یک برد یا به عبارت دقیق‌تر یک کامپیوتر کوچک که توانایی انجام طی گسترده‌ای از کارها را دارد.

10. Operating System

  • ‌‌خیلی‌ها از این نکته بی اطلاع هستند که پایتون مولفه مخفی توسعه نرم‌افزارهای مختلفی در حوزه متن باز و به ویژه لینوک است که از مهم‌ترین آن‌ها باید Ubiquity Installer Ubuntu، Anaconda Installer فدورا و Red Hat Enterprise اشاره کرد. حتی جنتو لینوکس از Python Portage (سیستم مدیریت بسته) استفاده می‌کند. به‌طور معمول پایتون با زبان برنامه‌نویسی C برای طراحی و توسعه سیستم عامل‌ها ترکیب می‌شود.

11. Scientific and Numeric Applications

به لطف پایگاه کتابخانه‌ای عظیمی که برای پایتون توسعه پیدا کرده، این زبان برنامه‌نویسی محبوب به ابزاری کلیدی در محاسبات علمی و عددی تبدیل شده است. در واقع، پایتون اسکلت برنامه‌هایی را آماده می‌کند که با محاسبات و پردازش علمی داده‌ها سروکار دارند. برنامه‌هایی مانند FreeCAD (نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی) و Abaqus در پایتون توسعه پیدا کرده‌اند. از مفیدترین بسته‌های پایتون برای محاسبات علمی و عددی به موارد زیر اشاره کرد:

  • SciPy (کتابخانه عددی علمی)
  • Pandas (کتابخانه تجزیه و تحلیل داده‌ها)
  • IPython (پوسته فرمان)
  • Numeric Python  (بسته عددی اساسی)
  • Natural Language Toolkit (تحلیل ریاضی و متن)

کلام آخر

مهم نیست در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید، مهم این است که پایتون را بیاموزید تا بتوانید به عنوان یک ابزار پول‌ساز از آن استفاده کنید. با اطلاعاتی که در این مقاله در اختیارتان قرار دادیم، اکنون می‌دانید که پایتون در زمینه ساخت چه پروژه‌هایی کاربرد دارد. اکنون زمان آن رسیده تا حوزه مدنظر خود را انتخاب کنید و در ادامه یادگیری پایتون بر مبنای آن حوزه را آغاز کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟