سرمایه‌گذاری مطمئن روی یک زبان درست
متداول‌ترین سوالاتی که در ارتباط با زبان برنامه‌نویسی پایتون مطرح می‌شود
شما هم جزء آن گروه از برنامه‌نویسانی هستید که تصمیم گرفته‌اند در سال نو یک زبان برنامه‌نوسی جدیدی را یاد بگیرند؟ اگر مصمم شده‌اید تا پایتون را بیاموزید اما مطمئن نیستید که چگونه باید اینکار را آغاز کنید، پیشنهاد ما این است که ابتدا مطلب زیر را مطالعه کنید.

1606683296_1_0.gif

ما در این مقاله به شما می‌گوییم که پایتون چیست؟ چرا مفید است، چگونه می‌توانید برنامه‌نویسی با پایتون را آغاز کنید و برای شروع باید به سراغ چه منبعی بروید.

مطلب پیشنهادی

چرا یادگیری پایتون برای برنامه‌نویسان تازه‌کار کاملا ایده‌آل است؟
پایتون زبانی با ترکیب نحوی ساده و کارایی بالا

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی است که در هر دو حالت کامپایل شده و تفسیر شده قابل استفاده است. فایل‌های اصلی پایتون با فرمت فایلی .py شناخته می‌شوند و از طریق یک کامپایلر اجرا شده و به فایل‌های بایت کد .pyc تبدیل می‌شوند. فایل‌هایی که به شکل بلادرنگ از طریق یک مفسر اجرا می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود تا پایتون در گروه زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا قرار گیرد، به این معنا که شما لزوما نیازی ندارید در مقایسه با زبان‌های برنامه‌نویسی که برای انجام یک وظیفه به کدنویسی زیادی نیاز دارند، در برنامه‌های خود از کدهای خیلی زیاد استفاده کنید. کدهای نوشته شده به زبان پایتون روی اکثر پلتفرم‌ها قابل اجرا هستند. از مزایای پایتون می‌توان به خوانایی بالای کدها، ترکیب نحوی فشرده و خلاصه شده، انعطاف‌پذیری در ساختار کدها و چرخه توسعه سریع اشاره کرد. اما در مقابل کد بودن سرعت اجرا و دسترسی کمتر به فراخوانی‌های سیستمی از معایب آن به شمار می‌رود.

مطلب پیشنهادی

پایتون چیست و در چه زمینه‌هایی به کار گرفته می‌شود؟
همه چیز درباره زبان برنامه‌نویسی قدرتمند و همه‌کاره پایتون

چرا باید پایتون را یاد گرفت؟

بهترین دلیل برای یادگیری پایتون در سادگی آن نهفته است. پایتون از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی است که یادگیری آن فوق‌العاده ساده است. یکی از ایدولوژی‌هایی که در بطن ساخت پایتون قرار دارد تعهد آن به لذت‌بخش کردن برنامه‌نویسی خلاصه شده است. به‌طور خلاصه برنامه‌نویسی با پایتون سرگرم کننده است. آن‌گونه که سایت TIOBE اشاره کرده است، پایتون در سه ماهه اول سال 2018 جزء چهار زبان محبوب برنامه‌نویسی قرار گرفته است، به‌طوری که پیش از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب همچون جاوااسکریپت و روبی قرار دارد.

 یکی از دلایلی که باعث می‌شود اکثر برنامه‌نویسان به سراغ یادگیری پایتون بروند به منابع بسیار عظیمی باز می‌گردد که به شکل رایگان روی اینترنت قرار دارند. همین موضوع بازار کار خوبی برای پایتون به وجود آورده است. پایتون تنها یک زبان برنامه‌نویسی سرگرم کننده نیست، بلکه بسیار کاربردی است که برای ساخت انواع مختلفی از اسکریپت‌ها و نرم‌افزارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از منابع آموزشی مفیدی که در این راه ممکن است به شما به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی

21 دلیل تا یکی از این زبان‌ها را بیاموزید: پایتون، هادوپ یا R
عصری در سیطره بزرگ‎ داده‎ها و ابزارهای آن‎ها

آموزش کار با زبان برنامه‌نويسی پايتون (بخش اول)

خواندن و نوشتن به Google Sheets با پایتون

ساخت اتوماسیون GIMP با پایتون

طراحی و استقرار وب‌سایت‌ها با پایتون

ساخت یک خزنده اولیه وب با پایتون

کدنویسی و کنترل پروژه‌های آردوینو با پایتون

تولید داده‌های غیرهوشمند برای آزمایش یک محصول با پایتون

به‌طور کلی پایتون برای توسعه وب، تحلیل داده‌ها، میکروکنترلر‌ها، یادگیری ماشین، توسعه بازی، اسکریپت‌های کاربردی و ساخت نمونه‌های اولیه از نرم‌افزارها و در نهایت پیاده‌سازی در زبان‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پایتون رایگان است؟

بله، پایتون به‌طور کامل رایگان و متن‌باز است. یکی از بهترین جنبه‌های پایتون در توسعه جامعه‌محور بودن آن مستتر است که عمدتا از طریق گیت‌هاب انجام می‌شود. در این سایت شما سورس‌کدهای پایتون و وصله‌های ارائه شده برای آن را مشاهده می‌کنید. در سایت IRC نیز کاربران در مورد باگ‌ها، ویژگی‌ها و دیگر عنوان‌های مرتبط با پایتون صحبت می‌کنند. اگر شما هم به این مباحث علاقه‌مند هستید به آدرس Python Developer’s Guide مراجعه کنید.

چه مدت طول می‌کشد تا پایتون را یاد بگیرم؟

همانند هر زبان برنامه‌نویسی، این موضوع به خود شما بستگی دارد. اگر تجربه کار با زبان‌های دیگر را دارید و در یادگیری این زبان نیز مستعد هستید، یادگیری سریع‌تر خواهد بود. اما در مقایسه با سایر زبان‌ها روند یادگیری آن خیلی سریع‌تر است. به‌طور متوسط اگر فرض کنیم تمرین روزانه دارید برای افراد تازه‌کار در حدود یک الی دو ماه زمان می‌برد که آن‌را یاد گرفته و نزدیک به 8 تا 12 ماه زمان می‌برد تا در آن مهارت کسب کنید. یک برنامه‌نویس مجرب ممکن است ظرف سه ماه به راحتی بتواند با پایتون کار کند. برای سرعت بخشیدن به روند یادگیری ما توصیه می‌کنیم ابتدا مفاهیم ضروری پایتون را که در سری مقالاتی در سایت شبکه قرار داده‌ایم مطالعه کنید. همچنین سعی کنید دوره‌های مقدماتی و رایگان یادگیری پایتون را نیز یاد بگیرید.

چه تفاوتی میان پایتون 2.x و 3.x وجود دارد؟

زمانی که پایتون 2.0 اولین بار در سال 2000 عرضه شد، یک زبان خیلی محبوب نبود. زمانی که توسعه‌دهندگان یادگیری آن را آغاز کرده و در ساخت پروژه‌ها از آن استفاده کردند، رخنه‌ها و نقص‌های آن آشکار شدند، اما سازندگان نمی‌توانستند بدون اعمال تغییرات بزرگ این رخنه‌های شناسایی شده را ترمیم کنند. زمانی که پایتون 3.0 در سال 2008 میلادی ارائه شده همراه با تغییرات بزرگی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت که قابلیت‌های جدید و بهبود قابلیت‌های قبلی را به آن‌ها هدیه داد. اما این نسخه با پایتون 2.x ناسازگار بود. این حرف به معنای آن است که توسعه‌دهندگان برای بهره‌مندی از قابلیت‌های پایتون 3.x به رفکتور کردن کدها نیاز دارند. رویکردی که بسیاری از توسعه‌دهندگان تمایلی به انجام اینکار نداشتند و به همین دلیل به سراغ کتابخانه‌ها و چهارچوب‌های شخص ثالث رفتند. در نتیجه پایتون اساسا به دو شاخه 2.x legacy و 3.x present تقسیم شد. شاخه 3.x تمرکزش بر توسعه فعال قرار دارد و شاخته 2.x تنها روی برطرف کردن باگ‌ها و ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی متمرکز است. امروزه جامعه توسعه‌دهندگان به سمت پایتون 3.x رفته‌اند.

چگونه پایتون را روی ویندوز نصب کنیم؟

برای نصب پایتون روی ویندوز باید از نصب کننده رسمی آن استفاده کنید.

پایتون x.3 را دانلود کرده و نصب‌کننده را اجرا کنید.

زمانی که پیغام تایید ظاهر شده اطمینان حاصل کنید که گزینه Add Python 3.x to PATH را پیش از نصب انتخاب کرده‌اید.

در پیغام ظاهر شده پیغام Yes for UAC permissions را کلیک کنید.

صبر کنید تا نصب به اتمام برسد.

در پایان  Disable path length limit را کلیک کرده و سپس  Yes for UAC permissions را کلیک کرده و سپس Close را کلیک کنید تا نصب به پایان برسد.

پایتون را روی لینوکس چگونه نصب کنم؟

برخی از توزیع‌های لینوکس پایتون را ندارند، اما اغلب آن‌ها این مورد را دارند. پایتون از طریق مدیر بسته‌های توزیع در دسترس قرار داشته و نصب آن نیز به سادگی از طریق اجرای دو یا سه دستور انجام می‌شود.

در اوبونتو 16.10 و بعد از آن دستورات زیر را اجرا کنید.

sudo apt update

sudo apt install python3

در نسخه‌های قدیمی اوبونتو پیشنهاد من PPA بخش ثالث است.

sudo apt-get install software-properties-common
sudo add-apt-repository ppa:deadsnakes/ppa

زمانی که اضافه و به‌روزرسانی شد در ادامه پایتون را نصب کنید

sudo apt-get update
sudo apt-get install python3.7

بهترین محیط توسعه یکپارچه برای پایتون چیست؟

زمانی که با پایتون یا هر زبان برنامه‌نویسی کار می‌کنید در حالت کلی به ویرایشگری نیاز دارید که برنامه‌نویسی را برای شما لذت‌بخش کند. در میان گزینه‌های مختلفی که در این زمینه وجود دارد PyCharm یکی از بهترین گزینه‌ها است. این محیط به دو شکل تجاری رایگان و حرفه‌ای پولی در اختیار شما قرار دارد. نسخه رایگان تجاری برای اکثر توسعه‌دهندگان مناسب بوده و به قابلیت‌هایی همچون ترکیب نحوی هوشمند، هدایت دستوری، رفکتورینگ، بازرسی کدها، اشکال‌زدایی گرافیکی و... تجهیز شده است. نسخه حرفه‌ای قابلیت‌های تجاری توسعه وب، یکپارچه بودن با چهارچوب‌های وب، توسعه از راه دور و پشتیبانی از بانک‌های اطلاعاتی را ارائه می‌کند.

از ویرایشگرهای متنی مناسب برای پایتون نیز به Sublime Text، atom، Geany و البته Visual Studio Code می‌توان اشاره کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟