راهنمای رفع مشکلات اتصال به شبکه
چگونه شبکه وای‌فای خود را عیب یابی کنیم (بخش دوم)
حالا دیگر وای‎فای همه جا هست و در هر دستگاهی تعبیه شده است. این فناوری به شکلی نقش اکسیژن را برای دسترسی به اینترنت، استریم رسانه، بازی و هر نوع کار مربوط به شبکه سازی ایفا می‎‎کند. بنابراین باید همی‎شه به خوبی کار کند و اگر غیر از این باشد شما به دردسر بزرگی دچار خواهید شد. در این مقاله که به دو بخش تقسیم بندی شده است ما به تعدادی از علل و عوامل رایج که باعث ایجاد مشکلات وای‎فای می‎‎شوند و چگونگی رفع آنها خواهیم پرداخت.

1606683296_1_0.gif

جهت مطالعه بخش دوم این مقاله روی لینک زیر کلیک کنید

مطلب پیشنهادی

چگونه شبکه وای‌فای خود را عیب یابی کنیم (بخش اول)
راهنمای رفع مشکلات اتصال به شبکه

در بخش اول این مقاله با اصطلاحات فنی مربوط به شبکه‎های وای‎فای آشنا شدیم و به سه مورد از علل و عوامل رایج که باعث ایجاد مشکلات وای‎فای می‎‎شوند و چگونگی رفع آنها پرداختیم. در ادامه باقی عوامل مشکل آفرین را بررسی خواهیم کرد.

اتصالات شبکه شما با عدم ثبات همراه است

چهار عامل اصلی وجود دارد که باعث عدم ثبات در عملکرد وای‎فای و دسترسی به شبکه می‎شود: یک اتصال پهن باند (اینترنت) نامنظم، فاصله از ایستگاه مرکزی (روتر)، انتخاب نادرست ایستگاه مرکزی و یک محیط شبکه محلی پر تراکم.

  • پهن باند. آزمايش مورد اول کار دشواری است مگر این که شما بتوانید یک کابل اترنت را به روتر متصل کرده و از یک آزمايش کننده پهنای باند مثل Ookla یا یک مانیتور کننده شبکه که عملکرد شما را طی زمان نمایش می‎دهد استفاده کنید.
  • فاصله. در ظاهر راه حل ساده به نظر می‎رسد: فاصله را کم کنید. اما اگر ندانید ایستگاه ارسال کننده وای‎فای کجا قرار دارد و یا در اتاقی دور از محل روتر باشید، کم کردن فاصله کار راحتی نخواهد بود. به دلیل خاصیت انعکاس و جذب سیگنال، بهتر است همیشه ایستگاه مرکزی انتشار سیگنال (روتر) را در مکانی قرار دهید که بهترین ناحیه تحت پوشش را به دست آورید. اپلیکیشن  NetSpot می‎تواند به شما در پیدا کردن نواحی تحت پوشش امواج و نقشه مناطق با بیشترین قدرت سیگنال دهی کمک کند. یک نسخه رايگان از اپلیکیشن Ekehau’s Heatmapper نیز وجود دارد که همین قابلیت را ارائه می‎کند.
  • ایستگاه مرکزی اشتباه. فرقی نمی‎کند شما در یک برج ده هزار متری باشید یا اتاق خانه خود، یک شبکه متشکل از روترهای وای‎فای به شما اجازه می‎دهد در حال حرکت از شبکه استفاده کنید. اما دستگاهی که شما با خود حمل می‎کنید، همیشه هم برای دریافت قویترین سیگنال درست عمل نمی‎کند. ممکن است در یک خانه کوچک سه ایستگاه مرکزی وجود داشته باشد و شما باید بتوانيد قویترین ایستگاه نزدیک خود را انتخاب کنید. با استفاده سیستم‎های جديد شبکه‎های زنجيره‎ای یا مش می‎توانید به طور خودکار به نزدیکترین و قویترین ایستگاه نزدیک خود متصل شويد.
  • شبکه محلی پرتراکم. برای دسترسی به یک شبکه وای‎فای بهتر است به جای استفاده از انتخاب خودکار کانال از انتخاب دستی خلوت‎ترین کانال موجود روی هر باند استفاده کنید. یکی از نکاتی که در مورد وای‎فای باید در نظر داشته باشید این است که علی‎رغم این که تمام کانال‎های باند 2.4 گیگاهرتز از سطح سیگنال حداکثری برخوردار هستند اما باند 5 گیگاهرتز به سه بخش عمده تقسیم بندی شده است و تا سال 2014 هر کدام از آنها یک محدوده سیگنال حداکثری متفاوت داشت. پایین‎ترین محدوده کانال (36، 40، 44 و 48) تنها می‎تواند تا حداکثر 5 درصد از بالاترین محدوده کانال (149، 153، 157 و 161) عمل کند. اگر شما از تجهيزاتی استفاده می‎کنید که از این قوانین جدید پیروی نمی‎کنند، بهترین کانال برای باند 5 گیگاهرتز شما شماره 149 است.
  • تا حد امکان از باند 5 گیگاهرتز استفاده کنید. بعضی از روترها برای دسترسی ساده‎تر به طور پیش فرض از یک نام یکسان برای شبکه‎های 2.4 و 5 گیگاهرتز استفاده می‎کنند. اما خیلی دیگر از آنها به شما اجازه می‎دهند از نام‎های جداگانه برای هر کدام از باندها استفاده کنید. اگر می‎خواهید اطمینان حاصل کنید که از سریع‎ترین اتصال روی قویترین سیگنال موجود استفاده می‎کنید، استفاده از نام‎های جداگانه برای شبکه 5 و 2.4 گیگاهرتز به شما کمک می‎کند در زمان ناسازگاری‎هایی که در نتیجه استفاده از باند شلوغ 2.4 گیگاهرتز به وجود می‎آید جلوگیری کرده و به باند 5 گیگاهرتز منتقل شوید.

مطلب پیشنهادی

چگونه می توانیم نام SSID شبکه خود را تغییر دهیم؟

انتخاب صحیح کلمه عبور

شبکه‎ای که برای اتصال به آن به کلمه عبور نیاز باشد، اگر آن را درست وارد نکنید به دستگاه شما اجازه اتصال نمی‎دهد. اما اگر شما مطمئن هستید که کلمه عبور یا نام کاربری را درست وارد کرده‎اید چه می‎شود؟

  • اطمینان حاصل کنید که در زمان وارد کردن کلمه عبور حروف کوچک و بزرگ را به همان شكل که هستند وارد کنید. در گذرواژه‎های WPA2 خط فاصله نیز به عنوان یک کاراکتر در کلمه عبور محسوب می‎شود، بنابراین فاصله‎های موجود در کلمه عبور را فراموش نکنید.
  • مطمئن شوید شبکه درست را انتخاب کرده باشید. گاهی اتفاق می‎افتد که در بعضی مناطق شما با چندین شبکه که نام‎هایی شبیه به هم نیز دارند مواجه می‎شوید و این امکان وجود دارد که شبکه اشتباه شبیه به نام شبکه مورد نظر خود را انتخاب کرده باشید. برخی از شرکت‎ها و هات اسپات‎ها نیز با کمی‎ اختلاف در نامگذاری شبکه مهمان را از شبکه خصوصی تفکیک می‎کنند.
  • شبکه‎هایی که بیش از اندازه تحت فشار کاری هستند و روترهایی که از میان افزارهای مشکل دار استفاده می‎کنند، حتی بعد از وارد کردن صحیح کلمه عبور نیز اتصال را رد می‎کنند. ریبوت کردن روتر و به‎روزرسانی میان افزار می‎تواند به رفع این مشکل کمک کند.

دستگاه شما دائما به شبکه اشتباه ملحق می‎شود

اغلب سیستم عامل‎های مدرن فهرستی از تمام شبکه‎هایی که شما تاکنون به آنها متصل شده‎اید را نگه می‎دارند. بعضی از سیستم‎ها نیز از قابلیت سینک دسترسی برخوردار هستند، به این شكل که وقتی شما روی یک دستگاه به شبکه ملحق می‎شوید، تمام دستگاه‎های دیگر شما نیز مثل تلفن، تبلت و کامپیوتر بدون تلاش اضافه می‎توانند به این شبکه ملحق شوند.

اگر با شبکه‎ای برخورد کرده‎اید که قبلا در محل کار خود به آن متصل می‎شدید و حالا نیز همچنان در فهرست شما باقی مانده است و با حذف کردن آن باز هم آن را مشاهده می‎کنید به این علت است که یک نسخه سینک شده از آن به دستگاه شما باز می‎گردد. راه حل خلاص شدن از آن این است که آن را از روی تمام دستگاه‎های خود پاک کنید تا در زمان سینک کردن چیزی از آن باقی نمانده باشد.

شما می‎توانید در این مسیرها روی سیستم عامل‎های مختلف شبکه‎های خود را مدیریت کنید:

  • اندروید: Settings > Wi-Fi سپس تقه زدن روی دکمه Customize و انتخاب Saved Network
  • iOS: در بخش Settings > Wi-Fi شما می‎توانید تنها شبکه متصل شده جاری را لغو کنید
  • ویندوز: روی آیکون Network کلیک کنید، Manage Wi-Fi Settings را انتخاب کنید و بعد Manage Known Networks را انتخاب کنید
  • macOS: بخش Network system preference را باز کنید، در فهرست سمت چپ روی آداپتور وای‎فای کلیک کنید. حالا روی گزينه Advanced کلیک کنید و بعد تب Wi-Fi را انتخاب کنید

ممکن است آداپتور شبکه شما خراب شده باشد

آداپتورهای وای‎فای نیز مثل هر وسیله الکترونیکی دیگری یک عمر مفید دارند و ممکن است خراب شوند. اگر در نهایت به این نتیجه رسیدید که آداپتور کار نمی‎کند، یک بار سیستم عامل را دوباره نصب کنید شاید به جای خرابی سخت افزار درایور آن دچار مشکل شده باشد.

در کامپیوتر شما می‎توانید با خرید یک دانگل USB ارزان قیمت خدمات مشابه‎ای را دریافت کنید. اما در تلفن و تبلت ممکن است تعمیر سخت افزار وای‎فای غیر قابل انجام باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟