اگر توسعه‌دهنده وب هستید حتما باید این 3 ویژگی را در طراحی وبسایت درنظر بگیرید
3 ویژگی الزامی که وبسایت هر شرکت بزرگی باید داشته باشد
حتا اگر پروژه‌ای که در دست دارید مربوط به یک کسب‌وکار کوچک است، به‌عنوان یک توسعه‌دهنده وظیفه دارید کاری کنید که بدرخشد.

1606683296_1_0.gif

طراحی و توسعه وبسایت هیچ وقت تا این اندازه مهم و مورد نیاز نبوده است. امروز توصیه می‌شود که تقریبا هر کسب‌وکاری باید در فضای آنلاین حضور داشته باشد.

لحظه‌ای به عادت‌های خود در وبگردی فکر کنید. بیاید فرض کنیم با دوستانتان به یک کافه رفته‌اید. به‌طور اتفاقی به یک اکسسوری جالب برخورد می‌کنید که در آن کافه وجود دارد. چه کار می‌کنید؟ شاید چند سال پیش از کارمندان آنجا سئوال می‌کردید که آن را از کجا خریده‌اند و آخر هفته سری به آن مغازه می‌زدید. اما الان به‌احتمال خیلی زیاد مرورگر گوشی خود را باز می‌کنید و نام برند آن اکسسوری را جست‌وجو می‌کنید.

اگر خوش‌شانس باشید، موتور جست‌وجو وبسایت آن شرکت و پروفایل‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی را برای شما می‌آورد. تنها کاری که باید بکنید آن است که وارید سایت شوید، کالای مورد نظرتان را پیدا کنید و آن را سفارش دهید. این همان روشی است که به صورت آنی محصول یا خدمات دلخواه‌تان را تهیه می‌کنید.

حالا کسب‌وکاری را فرض کنید که آن اکسسوری‌ها را به فروش می‌رساند. اگر وبسایتی برای این قضیه وجود نداشت چه می‌کردید؟ پس حتما الان قانع شدید که می‌توانید در عرض یک دقیقه مشتریان جدید احتمالی را از دست بدهید. هیچ صاحب کسب‌وکاری یا هیچ کارآفرینی نمی‌تواند روی این مسئله حساب کند که مشتری تصمیم بگیرد هفته بعد سری به فروشگاه فیزیکی آنها بزند.

پشت وبسایت شرکت‌های بزرگ چه چیزی وجود دارد؟

اگر قرار است وبسایت شرکت‌های بزرگ را با وبسایت شرکت‌های کوچک یا متوسط مقایسه کنیم، می‌توانیم به چندین تفاوت اشاره کنیم.

معمولا، وقتی صحبت از وبسایت شرکت‌های بزرگ می‌کنیم که برندهای بزرگ، مشهور و ساختار یافته را در ذهن داشته باشیم. اصلا چیز عجیبی نیست که شرکتی که در حال حاضر خیلی موفق است وبسایتی داشته باشد که هدف اصلی آن پاسخگویی به مخاطب و مدیریت ترافیک روی سایت باشد.

اما وبسایت شرکت‌های بزرگ فقط بیان‌کننده شرکت‌های مشهور و رشدیافته نیستند. شاید یک کسب‌وکار تازه شروع به کار کرده باشد ولی با این وجود به وبسایتی شبیه به آنچه شرکت‌های بزرگ دارند نیاز داشته باشد. شاید از خودتان می‌پرسید در این حالت بین وبسایت شرکت بزرگ با وبسایت شرکت کوچک یا متوسط چه فرقی وجود دارد؟ جواب کوتاه است: سرمایه‌گذاری اولیه.

شرکت‌ها یا برندهایی که به وبسایت مخصوص شرکت‌های بزرگ احتیاج دارند یا نام‌های شناخته شده در کسب‌وکار هستند یا استارت‌آپ‌هایی هستند که کاملا آماده جذب سرمایه‌گذاری‌های اولیه هستند.

با توجه به چیزی که گفته شد، طبیعتا به این نتیجه می‌رسیم که طراحی و ساخت یک وبسایت فوق‌العاده برای یک شرکت بزرگ تا چه اندازه مهم است.

وقتی از شرکت بزرگ صحبت می‌کنیم، منظورمان ترافیک خیلی بالا، ویژگی‌های بصری بی‌نظیر و فوق‌العاده، خصوصیات کاری بی‌عیب و نقص، تیم پشتیبانی حرفه‌ای و حفظ و نگهداری دائم و بدون وقفه است.

مطلاب پیشنهادی:

نقش مشتری زمانی که وبسایت برای آن‌ها ساخته می‌شود

قبل از اینکه به برخی از ویژگی‌های الزامی وبسایت شرکت‌های بزرگ برسیم، اجازه دهید نگاهی به نقش مشتری در این فرآیند داشته باشیم.

اولین مورد مربوط به زمانی است که با یک برند مشهور و بزرگ کار می‌کنید. حتما آن شرکت از یک تیم حرفه‌ای از بازاریابان و طراحانی بهره می‌برد که تحقیقات زیادی کرده‌اند و خوب می‌دانند که آن وبسایت چه چیزهایی باید داشته باشد. در مواردی از این قبیل، تنها چیزی که احتیاج دارید مهارت‌های فوق‌العاده است تا بتوانید آن طرح‌های مورد نظر برای وبسایت را به واقعیت تبدیل کنید.

اما ممکن است مشتریان شما کارآفرینانی باشند که آماده سرمایه‌گذاری روی وبسایت هستند ولی وقتی صحبت از ساختار و ویژگی‌های وبسایت می‌شود هیچ ایده و نظری ندارند. این حالت چالش‌های بیشتری برای شما به عنوان یک توسعه‌دهنده دارد. اینجا، جایی است که پای خلاقیت شما به وسط می‌آید. علاوه بر مهارت‌های فنی، شما باید دانش طراحی و محصول را از خود نشان دهید.

اما بدون در نظر گرفتن اینکه مشتری کدام یک از موارد بالا است، ویژگی‌های خیلی زیادی هستند که وبسایت یک شرکت بزرگ باید داشته باشد. بگذارید از موارد خیلی پایه‌ای شروع کنیم. در اینجا 3 ویژگی الزامی و خیلی مهم که وبسایت یک شرکت بزرگ قطعا باید داشته باشد را معرفی می‌کنیم.

روی این 3 مورد تمرکز کنید، بدون شک از همین جا شروع می‌شود:

  1. صفحه خانگی یا صفحه اصلی عالی و باشکوه
  2. داشتن فوتری که پر از اطلاعات و توصیف‌ها باشد
  3. دارای تاریخچه شرکت باشد و اعضای شرکت را معرفی کند

1. صفحه خانگی یا صفحه اصلی عالی و باشکوه

اگر وبسایت را از دیدگاه مشتری بسازیم، آن وقت باید بیشتر از هر چیزی روی ویژگی‌های بصری و مفید بودن آن تمرکز کنیم.

فراموش نکنید که انسان اول از همه با چشمانش شروع به جمع‌آوری اطلاعات می‌کند. در کنار آن، اگر به چیزی نگاه کند که با دیدن آن حس خوبی به او دست بدهد و با آن ارتباط برقرار کند، به احتمال خیلی زیاد به شرکتی که محصول متعلق به آن است اعتماد خواهد کرد.

صفحه خانگی وبسایت یک شرکت بزرگ اولین جایی است که مخاطب با وارد کردن آدرس در نوار آدرس در آن فرود می‌آید. این همان فضایی است که هر توسعه‌دهنده‌ای باید با طراحان وبسایت همکاری نزدیک داشته باشد تا نتیجه نهایی هم از نظر فنی فوق‌العاده باشد و هم از نظر بصری چشم‌نواز و خارق‌العاده باشد. می‌توانید در صفحه اصلی از عکس‌های پر زرق و برق، نام شرکت، لوگو، شعار، معروف‌ترین محصولات و خدمات، و تعاریف مشتریان استفاده کنید.

صفحه اصلی وبسایت یک شرکت بزرگ باید به شکلی طراحی و ساخته شود که بتواند به‌سادگی تمام داستان آن شرکت را بازگو کند.

2. داشتن فوتری که پر از اطلاعات و توصیف‌ها باشد

الگوهای رفتاری کاربر نشان می‌دهد که وقتی به اطلاعات روی صفحه خانگی یک وبسایت علاقمند می‌شود، معمولا تا پایین صفحه را بررسی می‌کند تا اطلاعات مفید بیشتری به دست بیاورد.

این همان جایی است که هر توسعه‌دهنده‌ای باید مطمئن باشد فوتری که برای وبسایت ساخته حاوی اطلاعات مفید و کاربردی است. در قسمت فوتر می‌توانید انواع و اقسام اطلاعات را بیاورید. فقط به خاطر داشته باشید که هدف اصلی باید ساخت ابزار ناوبری عالی برای تمام پلتفرم باشد.

چیزهای مهمی که زمان ساخت فوتر باید به خاطر داشته باشید منوها، آیکون‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی، لینک‌های سریع به تمام صفحات مهم از قبیل بلاگ و اطلاعات مخاطبان است. حتما یادتان باشد که آن را داخل فوتر قرار دهید چون خیلی از کاربران از آن به عنوان راهی برای تماس با شرکت استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از خصوصیات خیلی مهم و کلیدی وارد کردن تمام سندهای مورد نیاز مانند سیاست‌های مربوط به حریم شخصی، توافقات GDPR و اطلاعات مربوط به کوکی‌ها است.

فراموش نکنید از یک فِلش استفاده کنید تا بتوانید خیلی سریع به بالای صفحه برگردید. پیمایش صفحه به سمت پایین در زمان وبگردی یکی از راه‌های کاربران برای شناخت پلتفرم شما است. پیمایش به سمت بالا فقط وقت کاربران را از بین می‌برد.

3. تاریخچه شرکت را وارد و تیم را معرفی کنید

از یاد نبرید که یک شرکت فقط با محصولات و خدماتی که می‌دهد معرفی نمی‌شود. خیلی از اوقات، مشتری‌ها دوست دارند بدانند چه کسی یا چه کسانی پشت محصولات و خدمات مورد بحث هستند.

بعد از ساختن صفحات محصول، حتما یک صفحه کامل را به معرفی تاریخچه شرکت و تیم تشکیل دهنده آن اختصاص دهید. این امکان را به مشتریان بدهید تا با کسانی که یک برند معروف را عرضه می‌کنند به‌خوبی آشنا شوند چون از این طریق یک ارتباط قوی و با اعتماد زیاد شکل می‌گیرد. این صفحه باید شامل داستان شرکت، عکس‌ها، عناوین و همچنین زندگینامه کوتاهی از اعضای تیم باشد.

جمع‌بندی

البته، تمام ویژگی‌هایی که از آن‌ها صحبت کردیم فقط بخش کوچکی از کار هستند. وبسایت یک شرکت بزرگ دنیای کاملی از وب و توسعه نرم‌افزار است که با جادوی طراحی وب و بازاریابی آمیخته شده است. اما اگر می‌خواهید یک ایده کلی از این فرآیند داشته باشید، پیشنهاد می‌شود تا قبل از هر چیز روی ساختار پلتفرم تمرکز کنید.

با طراحی و ساخت صفحه خانگی، فوتر و همچنین صفحه «درباره ما»، مطمئنا در مسیر درست برای پیاده‌سازی یک وبسایت عالی و مورد اطمینان برای آن برند قرار خواهید گرفت.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟