پرسش‌های نجات‌دهنده
۲۵ سوالی که باید قبل از استخدام یک توسعه‌دهنده وب در سال ۱۴۰۱ بپرسید
تحقیقات نشان می‌دهند ۳۸ درصد از بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها در صورت مشاهده چیدمان یا محتوای غیرجذاب، آن‌را ترک می‌کنند. به‌همین دلیل است که تقاضا برای توسعه‌دهندگان حرفه‌ای وب از سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش یافته است. با این‌حال، یافتن و استخدام یک توسعه‌دهنده وب حرفه‌ای کار ساده‌ای نیست. یک توسعه‌دهنده وب کاربلد فردی است که نه‌تنها کدنویسی می‌کند، بلکه به وضوح نیازمند‌های یک پروژه را درک می‌کند و مخاطبان هدف و محصول آن شرکت را مورد مطالعه قرار می‌دهد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که شرکت‌های ایرانی و توسعه‌دهندگان حوزه وب دارند، عدم شناخت دقیق وظایف متقابل است. به‌بیان دقیق‌تر، شرکت هنوز دلیل اصلی استخدام موقت یا تمام‌وقت یک توسعه‌دهنده وب را نمی‌داند یا توسعه‌دهنده نمی‌داند که کارفرما قرار است چه کارهایی را انجام دهد یا چه پرسش‌هایی از او بپرسد. متاسفانه، مقالات مرتبط با این حوزه پیرامون پرسش‌های فنی هستند و کمتر مقاله‌ای را پیدا می‌کنید که پرسش‌های کلیدی‌تر را مطرح کند. ما در این مقاله، مجموعه سوالاتی که به شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان وب کمک می‌کنند یک همکاری موفقیت‌آمیز داشته باشند را گردآوری کرده‌ایم تا همکاری مبتنی بر احترام متقابل را تجربه کنند.

1606683296_1_0.gif

سوالاتی که باید از خودتان بپرسید

اگر صاحب یک کسب‌و‌کار قدیمی هستید و می‌خواهید وب‌سایت قدیمی شرکت را بازسازی کنید، همکاری با توسعه‌دهندگان وب انجام این‌کار را برای شما ساده‌تر می‌کند. اگر یک استارت‌آپ راه‌اندازی کرده‌اید و تمایل دارید از ابتدا یک وب‌سایت بسازید، وضعیت به چه صورتی است؟ آیا صدردرصد از مخاطبان هدف محصول خود، بازاری که قرار است وارد آن شوید، بودجه و غیره آگاهی دارید؟ اگر پاسخ‌تان منفی است، انتظار نداشته باشید توسعه‌دهندگان وبی که می‌خواهید استخدام کنید پاسخ این سوالات را بدانند. قبل از این‌که برای ساخت وب‌سایت شرکت یا پروژه خود به‌سراغ استخدام توسعه‌دهندگان وب بروید، مهم است که اهداف و الزامات پروژه خود را بدانید. در این‌جا پرسش‌هایی وجود دارند که باید از خودتان بپرسید تا در مسیر درست حرکت کنید.

 ۱. مخاطبان هدف محصول شما کیست؟

  • وقتی مخاطبان هدف خود یعنی افرادی که از محصولات شما استفاده خواهند کرد را تعیین می‌کنید، باید همه‌چیز را در مورد آن‌ها بدانید، از جمله سن، جنسیت، موقعیت مکانی، شغل، سرگرمی‌ها و غیره. این‌کار نیاز به تحقیق عمیق در بازار دارد. وقتی بدانید چه افرادی از محصول شما استفاده خواهند کرد، آن موقع می‌توانید ایده داشته باشید و نظر دهید که وب‌سایت شما چگونه باشد. این‌که آیا می‌خواهید محصولات شما برای نسل هزاره‌ مدرن‌گرا، جدید و آرامش‌بخش باشند یا برای اعضای شرکت‌های بزرگ، کلاسیک و شیک، پس مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید.

 ۲. چرا به وب‌سایت نیاز دارید؟

  • داشتن مشتریان بیشتر یا این‌که همه وب‌سایت دارند پاسخ‌های اشتباهی هستند. درست همان‌گونه که استارتاپ خود را به سرمایه‌گذاران معرفی می‌کنید، باید چالشی که با وب‌سایت شما حل می‌شود را شناسایی کنید. به‌عنوان مثال، هدف قرار دادن نسل هزاره یا فروش محصولات به افرادی است که دور از محل فروشگاه زندگی می‌کنند؟

۳. مشتریان خود را از کجا پیدا می‌کنید؟

  • آیا مشتریان شما با ارجاعات شخصی به سراغ شما می‌آیند یا از طریق تبلیغات؟ تبلیغات چه نقشی در موفقیت شما خواهند داشت؟ کدام رسانه تبلیغاتی بهتر عمل می‌کند؟ آیا در شبکه‌های اجتماعی فعال هستید؟ پاسخ به این سوالات کمک می‌کند تا منابع اصلی ترافیک مشتری خود را بیابید و تلاش‌ها برای بازاریابی محصول خود را در مسیر درست هدایت کنید.

 ۴. بودجه شما چقدر است؟

  • اگر بودجه محدودی دارید و توانایی پرداخت مبالغ کلان را ندارید، ناامید نشوید، زیرا راه‌حلی وجود دارد. در واقع، اگر یک توسعه‌دهنده ‌وب مستعد و آزادکار را استخدام کنید، می‌توانید یک وب‌سایت با کیفیت بالا و قیمت مناسب داشته باشید. هزینه‌های پایین فریلنسرها یا آزادکارها لزوماً به این معنا نیست که کیفیت کار متوسطی دارند، بلکه آن‌ها برای دریافت پروژه‌های مختلف قیمت‌های پایین‌تری پیشنهاد می‌دهند. با این‌حال، حتما بازخوردهایی که توسط مشتریان دریافت کرده‌اید را بخوانید و قبل از عقد قرارداد با توسعه‌دهندگان آزادکار نمونه کارهای آن‌ها را بررسی کنید. امروزه، برخی شرکت‌ها برای کاهش هزینه استخدام توسعه‌دهندگان وب تمام‌وقت، اقدام به برون‌سپاری پروژه‌ها می‌کنند.

۵. چه مقدار از زمان شخصی خود را می‌توانید به پروژه اختصاص دهید؟

  • شما باید به تیم توسعه وب خود اعتماد کنید، اما مشارکت شخصی شما در پروژه امری غیرقابل ‌جایگزین است. شما نمی‌توانید فقط قبل از شروع  پروژه با تیم توسعه صحبت کنید و سپس آن‌ها را به حال خود رها کنید. اگر می‌خواهید وب‌سایتی داشته باشید که نشان‌دهنده برند شما به بهترین شکل ممکن باشد، باید مرتباً قالب‌ها، مدل‌ها و نمونه‌های اولیه ارائه‌شده توسط توسعه‌دهندگان را بررسی کنید. جلسات منظم وضعیت و گزارش‌های مربوط به پیشرفت کار کمک می‌کنند تا جلوی هرگونه غافل‌گیری ناخوشایند را بگیرید. با این‌حال، مهم است که بیش‌ازحد تیم خود را تحت نظر نگیرید تا آن‌ها تمرکز بهتری روی پروژه داشته باشند.

مطلب پیشنهادی:

سوالات مربوط به منتخبان توسعه‌دهنده وب

پس از آن‌که دقیقاً فهمیدید به چه دلیل به وب‌سایت نیاز دارید، وقت آن رسیده که توسعه‌دهندگان وب را استخدام کنید که بتوانند نیازهای شما را به‌طور کامل برآورده کنند. در ادامه تعدادی سوال را مطرح می‌کنیم که علاوه بر سوالات فنی معمولی، می‌توانند در طول مصاحبه مفید باشند و مهارت‌های نرم داوطلبان را نشان دهند.

۱. ۳ مورد از پروژه‌های توسعه وب که اخیرا روی آن‌ها کار کرده‌اید را توضیح دهید. جالب‌ترین و چالش برانگیزترین قسمت‌های این پروژه‌ها کدام بودند؟

پاسخ این سوال نشان می‌دهد که فرد یا آژانسی که قرار است با آن کار کنید، چه نگرشی در مورد  پروژه‌هایی که کار کرده‌اند، دارند. اگر فرد منتخب در مورد توسعه وب مشتاق باشد و با خوشحالی در مورد پروژه های گذشته خود صحبت کند، می‌توانید مطمئن باشید که این فرد مناسب تیم شما است. پاسخ این سوال نشان می‌دهد که این فرد چگونه مشکلات را حل می‌کند. به‌طور مثال، می‌توانید کمی دقیق‌تر شوید و از آن‌ها بپرسید که وقتی افراد مختلف داده‌های مشابهی را ویرایش می‌کنند، چگونه تداخل‌ها در یک اپلیکیشن وب را مدیریت می‌کنند.

 ۲. اخیراً چه فناوری‌ها و زبان‌ها برنامه‌نویسی جدیدی را یاد گرفته‌اید؟

  • در دنیای فناوری که به‌سرعت در حال پیشرفت است، مهارت‌ها هر دو سال یک‌بار قدیمی می‌شوند. بنابراین، بهتر است توسعه‌دهندگان ‌وبی را استخدام کنید که علاقه‌مند به یادگیری فناوری‌های جدید هستند، نه افرادی که فقط یک فناوری خاص را می‌شناسند و ممکن است با فناوری جدید کنار نیایند. سؤال در مورد مهارت‌های جدیدی که افراد منتخب شما اخیراً کسب کرده‌اند، می‌تواند به شما نشان دهد که آیا آن‌ها علاقه‌ای به یادگیری دارند و آیا مشتاق هستند دائماً دانش خود را ارتقاء دهند و به‌روز کنند یا خیر.

۳. نظر شما در مورد وب‌سایت فعلی ما چیست؟

  • اگر توسعه‌دهندگان وب را برای ارتقاء یا اصلاح وب‌سایت فعلی خود استخدام می‌کنید، می‌توانید بررسی کنید که آیا قبلا در مورد سایت شرکت یا محصول شما تحقیق کرده‌اند یا خیر. این موضوع  نشان می‌دهد که آیا داوطلب در مورد پروژه شما کنجکاو است و ممکن است پیشنهاداتی را برای بهبود وب‌سایت داشته باشند.

 ۴. تجربه کار با چه پلتفرم‌های‌ وبی را دارید، کدام‌یک را بیشتر دوست دارید و چرا؟                       

  • ده‌ها پلتفرم وب مانند Magento، WordPress، Shopfiy، Wix و غیره وجود دارند. پاسخ به این سوال نشان می‌دهد  داوطلب چقدر با مزایا و معایب این پلتفرم‌ها آشنا است و دلیل این که ابزارهایی مثل Magento را به Shopify ترجیح می‌دهد، چیست. اگر آن‌ها با اطمینان صحبت کنند و استدلال‌های واضحی را عنوان کنند، نشانه آن است که وب‌سایت شما در دستان افراد قابل‌اعتمادی قرار خواهد گرفت.

 ۵. زمان‌بندی کار شما به چه صورتی است؟

  • پاسخ به این سوال نشان می‌دهد که فرد منتخب با چه سرعتی وظایف روزانه را به‌اتمام می‌رساند و نتایج را بدون هیچ تاثیری بر کیفیت ارائه می‌دهد. همچنین، می‌توانید از آن‌ها بپرسید که چقدر برای پروژه‌های قبلی وقت گذاشته‌اند و چگونه به بهترین نحو وظایف را به دیگران محول می‌کنند. پاسخ‌ها می‌توانند در تصمیم‌گیری کمک کنند و این‌که آیا می‌توانید در انجام کارهای فوری و ضرب‌الاجل‌ها روی آن‌ها حساب کنید یا خیر.

 ۶. قبل از شروع به ساخت یک وب‌سایت چه نوع تحقیقاتی انجام می‌دهید؟

  • پاسخ به این سوال سطح حرفه‌ای بودن فرد منتخب را نشان می‌دهد. در حالی‌که بسیاری از توسعه‌دهندگان وب به‌سادگی شروع به ساختن وب‌سایت می‌کنند، افراد متخصص ابتدا مطمئن می‌شوند که آیا می‌توانند وب‌سایت مناسب را ایجاد کنند یا خیر. تحقیق باید با تعریف مخاطبان هدف، اهداف، هویت برند و غیره آغاز شود. به‌عبارت دیگر، توسعه‌دهنده باید تقریباً همان سؤالاتی را بپرسد که شما قبل از استخدام تیم توسعه‌دهنده وب از خود می‌پرسید.

 ۷. در کدام حوزه تخصص دارید؟

  • این‌که فردی در هر زمینه‌ای‌ متخصص باشد و بتواند برای هر صنفی وب‌سایت‌های عالی و فوق‌العاده بسازد، امری محال و غیرممکن است. ابتدا مطمئن شوید که توسعه‌دهنده یا آژانسی که قرار است کار توسعه ‌وب را انجام دهد، به‌وضوح حوزه‌های تخصص خود را تعریف کند؛ به‌عنوان مثال، فروشگاه‌های بزرگ تجارت الکترونیک یا وب‌سایت‌های شرکتی تک‌صفحه‌ای. این موضوع کمک می‌کند تا توسعه‌دهنده ‌وبی را پیدا کنید که در یک یا دو زمینه دانش عمیق و گسترده‌ دارد نه فردی که در هر زمینه دانش متوسطی دارد.

 ۸. آیا امکان ویرایش وب‌سایت وجود دارد، آیا من صاحب کد خواهم بود؟

  • مسئله مالکیت معنوی همیشه یک مسئله رنج‌آور است، پس حتماً در همان ابتدا این موضوع را روشن کنید. آیا توسعه‌دهنده مورد نظر شما بدون تردید می‌گوید که کد متعلق به مشتری است، آیا مشتریان قبلی آن‌ها می‌توانند بدون هیچ دانشی در مورد برنامه‌نویسی، وب‌سایت را ویرایش کنند؟ اگر بله، پس به احتمال زیاد می‌توانید به این شخص اعتماد کنید.

 ۹. برای خدمات خود چقدر هزینه می‌گیرید؟

  •  توصیه نمی‌کنیم توسعه‌دهندگانی را استخدام کنید که کمترین هزینه را برای شما دارند، چرا که معمولاً در پایان کار نتیجه برعکس می‌شود و هزینه شما چند برابر. وب‌سایت در واقع نوعی سرمایه‌گذاری است، اما توسعه وب‌سایت نباید یک چاه بی‌انتها برای پول‌های شما باشد. یک فرد یا آژانس قابل اعتماد در توسعه وب می‌تواند هزینه‌های شما را از پیش مشخص کند تا قبل از شروع پروژه مطمئن شوید که آیا از پس هزینه این کار برمی‌آیید یا خیر. سوال دیگری که باید قبل از استخدام یک برنامه نویس وب بپرسید این است که پرداخت باید به چه صورت انجام بگیرد، آیا هزینه ثابتی دارد یا ساعتی حساب می‌شود؟

 ۱۰. آیا مشتریان قبلی، شما را توصیه می‌کنند؟

  • بدون شک قبل از استخدام، توسعه‌دهنده وب باید سوابق اثبات‌شده و نمونه کار از وب‌سایت‌های قبلی خود را ارائه دهد. با این‌حال، می‌توانید با اطلاع آن‌ها، با مشتریان قبلی‌ صحبت کنید و بازخورد کار آن‌ها را جویا شوید.

۱۱. از چه تکنیک‌هایی برای بهینه‌سازی موتور جست‌وجو در وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنید؟

  • بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو یا سئو به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که تضمین می‌کند وب‌سایت حداقل در صفحه اول نتایج موتور جست‌وجو ظاهر شود. این تکنیک‌ها نه‌تنها به محتوای وب‌سایت و کلمات کلیدی حساس به جست‌وجو، بلکه به ویژگی‌های فنی سایت هم بستگی دارد. اگر توسعه‌دهنده وب واقعاً حرفه‌ای باشد پاسخ می‌دهد که از همان ابتدا ویژگی‌های سئو را در کار خود گنجانده است. پس از طراحی وب‌سایت به سراغ سازمان‌هایی که پیشنهاد بهینه‌سازی وب‌سایت برای سئو را می‌دهند، نروید، زیرا می‌تواند هزینه اضافی برای شما به‌دنبال داشته باشد.

۱۲. چگونه از واکنش‌گرایی وب‌سایت اطمینان حاصل می‌کنید؟

  • واکنش‌گرایی به معنی توانایی یک وب‌سایت برای انطباق با صفحه‌نمایش‌ها در اندازه‌های مختلف است، چه یک مانیتور بزرگ باشد و چه دستگاه تلفن همراه. اگر فرد یا آژانس منتخب شما در مورد واکنش‌گرایی اطلاع داشته باشد بدون هیچ تردیدی به این سوال پاسخ می‌دهد، پس مطمئن شوید آن‌ها با آخرین روند توسعه وب آشنایی دارند. این موضوع نشان می‌دهد که هدف آن‌ها تضمین بهترین تجربه تلفن همراه برای وب‌سایت در آینده است.

 ۱۳. آیا خدمات شما شامل بازاریابی محتوا و استراتژی می‌شود؟

  • محتوای جالب و جذاب به‌همراه طراحی، قابلیت استفاده و سرعت بارگذاری، مولفه‌های جدایی‌ناپذیر هر وب‌سایتی هستند. اگر یک برنامه نویس وب استخدام می‌کنید، حتما بپرسید که آیا آن‌ها بازاریابی محتوا را در بسته خدمات خود لحاظ می کنند یا خیر. البته این سوال تنها زمانی کاربرد دارد که شما تیم بازاریابی محتوای درون‌سازمانی نداشته باشید.

۱۴. گردش کار معمولی طراحی و توسعه وب را شرح دهید؟

  • گردش کار نقش مهمی در طراحی و توسعه یک وب‌سایت ایفا می‌کند و می‌تواند در تیم‌های مختلف متفاوت باشد. هر تیم برنامه نویس وب، فرآیند داخلی خود را دارد که پروژه‌ها را هدایت می‌کند. اگر بدانید که گردش کار تیم چگونه است و چگونه بر پروژه شما تأثیر می‌گذارد، اطلاعات ارزشمندی به‌دست می‌آورید. همچنین، مهم است که بدانید چه کسی در این پروژه شرکت خواهد کرد و هر فرد چه نقشی خواهد داشت. اگر تصمیم دارید توسعه وب را برون‌سپاری کنید، ببینید که آیا می‌توانید در طول پروژه مستقیما با توسعه‌دهندگان ارتباط برقرار کنید.

۱۵. در طول پروژه از من به عنوان مشتری چه چیزی می‌خواهید؟

  • ساخت وب‌سایت بدون مشارکت مخاطبان سود چندانی ندارد. وقتی برای ساخت وب‌سایت به‌سراغ استخدام توسعه‌دهندگان می‌روید، برای تکمیل پروژه باز هم لازم است کارهایی از طرف شما انجام شود. بنابراین، باید بفهمید که چه مواردی از طرف شما و شرکت شما لازم است؛ از جمله ارائه منابع و تعهد زمانی. در حالت ایده‌آل، توسعه‌دهنده وب یا تیم توسعه وب باید در ارتباط تنگاتنگی با شرکت شما کار کند و به‌عنوان بخشی از تیم داخلی شما عمل نماید.

 ۱۶. چگونه وب‌سایت را قبل از شروع به کار آزمایش می‌کنید؟

  • مطمئن شوید که فرد منتخب شما می‌تواند آزمایش نمایش یکسان در مرورگر یا Cross Browser را در آخرین نسخه‌های کروم، فایرفاکس، سافاری و اج انجام دهد. آن‌ها باید تست چندسکویی را روی آخرین نسخه‌های iOS و Android برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها انجام دهند. علاوه بر این، مهم است که آن‌ها چک‌لیستی از رویه‌های تضمین کیفیت پروژه را دنبال کنند تا اطمینان حاصل شود که هر مورد قبل از راه‌اندازی وب‌سایت پوشش داده می‌شود. توانایی انجام این‌کار نشانه‌ای از حرفه‌ای بودن و قابل‌اعتماد بودن است.

 ۱۷. چگونه می‌خواهید میزبانی، امنیت و نگه‌داری را مدیریت کنید؟

  • میزبانی، امنیت، حفظ و نگه‌داری عوامل مهمی هستند که عملکرد وب‌سایت شما را تعیین می‌کنند. بسیاری از مشتریان می‌خواهند یک تیم توسعه وب، میزبانی وب‌سایت آن‌ها را برعهده بگیرد. بسیار مهم است که بدانید این تیم چه نوع محیط میزبانی را ارائه می‌دهد و چه اقداماتی را برای جلوگیری از نقض امنیت انجام می‌دهد.

۱۸. چند ویرایش می‌توانید ارائه دهید؟

  • پاسخ ایده‌ال به این سوال این است: به تعداد مورد نیاز. با این‌حال، برخی توسعه‌دهنده‌های وب می‌توانند تعداد ویرایش‌ها را محدود کنند. در چنین شرایطی، باید روی این عدد مذاکره کنید و آن‌را با نیازهای پروژه خود هماهنگ نمایید. به‌عنوان مثال، می‌توانید در مورد تعداد نامحدود ویرایش‌های کوچک به توافق برسید. از سوی دیگر، اگر پروژه به تعداد زیادی بازنگری قابل‌توجه نیاز داشته باشد، باید بگوییم که شریک توسعه وب خود را اشتباه انتخاب کرده‌اید.

۱۹. در طول پروژه چگونه قرار است با هم در ارتباط باشیم؟

  • اگر یک توسعه‌دهنده وب درون‌سازمانی استخدام می‌کنید، نیازی به پرسیدن این سوال نیست. به‌طور حتم تمام ابزارهای ممکن برای اطمینان از برقراری یک ارتباط روان و کارآمد را ارائه خواهید داد. با این‌حال، اگر قصد دارید از راه دور با یک تیم توسعه کار کنید، این سوال ضروری است. همکاری از راه دور نیاز به ارتباط شفاف و باز دارد، بنابراین هر دو طرف باید ابزارهای مناسب مدیریت تیم از راه دور مثل نرم‌افزار مدیریت پروژه یا ویدئو کنفرانس را انتخاب کنند.

۲۰. آیا تجربه کار با مشتریان راه دور را دارید؟

  • درست مانند سوال قبلی، تنها زمانی باید پرسیده شود که می‌خواهید یک توسعه‌دهنده وب آزادکار استخدام کنید. اگر فردی سال‌ها تجربه کار در اداره را دارد و این اولین پروژه از راه دور او است، قبل از تصمیم در استخدام او، باید خوب در این مورد فکر کنید. دورکاری برای همه مناسب نیست و عدم تعامل چهره به چهره ممکن است بهره‌وری را حتا برای ماهرترین و باتجربه‌ترین افراد مختل کند. در حال حاضر، به‌نظر می‌رسد که دنیا به مفهوم دورکاری پس از همه‌گیری کووید19 عادت کرده است. با این حال، این لزوماً به آن معنا نیست که مردم یاد گرفته‌اند که ارتباط از راه دور چگونه پیش می‌رود. قبل از شروع به کار با شخص مورد نظر، نگرانی‌های خود را با او در میان بگذارید.

در نهایت تصمیم با شماست

اگر با توسعه‌دهندگانی کار می‌کنید که از طریق انجام فعالیت‌های برون‌سپاری کسب درآمد می‌کنند، به‌طور حتم تجربه کافی در این زمینه دارند. گاهی‌اوقات، آن‌ها مهارت‌های یک مدیر پروژه که شامل اولویت‌بندی وظایف است را به‌خوبی درک کرده‌اند و در مهلت مقرر کارها را تحویل می‌دهند. اگر لازم است به‌شکل مستقیم با برنامه نویس وب ارتباط برقرار کنید، قبل از امضای قرارداد این موضوع را عنوان کنید. امیدواریم اکنون ایده روشن‌تری در مورد سوالاتی که باید قبل از ساخت وب‌سایت از خودتان و تیم بالقوه توسعه وب بپرسید، در ذهن داشته باشید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟