اکنون زمان مناسبی برای ورود به دنیای توسعه‌دهنده بک‌اند است + منابع تکمیلی
در حال حاضر بیش از 3.58 میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان وجود دارد که تقریبا نیمی از کل جمعیت کره زمین است. بنابراین، فرصت‌های شغلی زیادی برای افرادی وجود دارد که به دنبال ورود به یک زمینه مرتبط با فناوری، به ویژه برنامه‌نویسی یا مشاغل توسعه‌دهنده وب هستند. اگر با صنعت فناوری اطلاعات آشنایی چندانی نداشته باشید، برخی اصطلاحات و عناوین شغلی می‌توانند ترسناک به نظر برسند که تشخیص این‌که کدام شغل برای شما مناسب را دشوار می‌کنند. کافی است کمی وقت صرف کنید تا ببینید سرمایه‌گذاری برای ورود به دنیای توسعه وب چه مزایای درخشانی برای شما به همراه دارد.

1606683296_1_0.gif

توسعه‌دهنده بک‌اند کیست؟

یکی از این موقعیت‌های جذاب این روزهای دنیای فناوری توسعه‌دهنده وب بک‌اند است. توسعه‌دهنده وب‌ بک‌اند چیست؟ برای درک این مسئله ابتدا، باید تفاوت دو اصطلاح پر کاربرد توسعه back-end و front-end را درک کنید. توسعه فرانت‌اند (front-end) با هر چیزی که کاربر مشاهده می‌کند، مرتبط است و مبتنی بر مهارت‌های کدنویسی برای ارائه طراحی و تجربه کاربری بهینه است.

در نقطه مقابل، توسعه وب بک‌اند را داریم که تمرکزش بر آماده‌سازی زیرساختی برای میزبانی محتوای وب، سرویس‌ها، برنامه‌های کاربردی و پایگاه‌های داده است. به بیان دقیق‌تر، حوزه فعالیت‌های این شخص در سمت سرور است. این فرد برای از عملکرد صحیح همه مولفه‌های پس‌زمینه اطمینان حاصل کند. وقتی به توسعه وب فرانت‌اند در مقایسه با بک‌اند نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که فرانت‌اند چیزی است که همه مشاهده می‌کنند، اما این کدهای بک‌اند هستند که موفقیت طراحی فرانت‌اند را تضمین می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

بک‌اند و برنامه‌نویسیِ بک‌اند به چه معنا است؟
آشنایی با مفهوم زیربنایی برنامه‌نویسی وب

آیا توسعه‌دهنده وب بک‌اند بودن خوب است و توسعه دهندگان این دو حوزه وب چه دستمزدهایی دریافت می‌کنند؟

چرا باید یک توسعه‌دهنده وب بک‌اند شویم؟ حقوق و دستمزد توسعه‌دهندگان بک‌اند، چشم‌اندازهای شغلی و سبک زندگی همه از جمله ملاحظات مهمی هستند که باید به آن‌ها اشاره داشته باشیم. اجازه دهید ابتدا به سراغ مقایسه حقوق توسعه‌دهنده‌های فرانت‌اند، چشم‌انداز شغلی و سبک زندگی آن‌ها داشته باشیم.

مانند هر شغل دیگری، حقوق توسعه وب بک‌اند از شهری به شهر دیگر و به ویژه موقعیت‌های جغرافیایی و تجربه متفاوت است. با این حال، میانگین حقوق یک توسعه‌دهندگان وب در مقیاس جهانی برابر با 69525 هزار دلار است و افرادی که تجربه بالایی دارند، دستمزدهای 6 رقمی دریافت می‌کنند. اگر در نهایت تصمیم به بگیرید به دنیای آزادکاری وارد شوید، دستمزدهایی که برای هر پروژه دریافت می‌کنید، مفتوت از دیگری خواهد بود که در بیشتر موارد کم نیست.

همچنین، شایان ذکر است که میانگین دستمزدی که یک توسعه‌دهنده وب بک‌اند دریافت می‌کند، کمی بیشتر از حقوقی است که یک توسعه‌دهنده وب فرانت‌اند دریافت می‌کند. البته دقت کنید که حقوق نباید به عنوان اولین دلیل شما برای انتخاب یک شغل باشد. میانگین دستمزدی که یک توسعه‌دهنده وب فول استک دریافت می‌کند برابر با 93,402 دلار است. با توجه به این‌که توسعه‌دهندگان وب فول استک هر دو مهارت یک توسعه‌دهنده front-end و back-end را دارند، طبیعی است که حقوق بالاتری دریافت کنند. مقیاس پرداخت حقوق به مهندسان وب و نرم‌افزار بسته بستگی به نوع کاری که انجام می‌دهند، ابزارهایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند و تجربه فردی دارد.

بد نیست بدانید که بازار توسعه‌دهندگان وب بک‌اند برعکس سایر مشاغل حوزه فناوری اطلاعات به شدت رقابتی است، اما تا زمانی که مهارت‌های شما در حد بالایی باشد، همواره مورد توجه شرکت‌ها قرار خواهید داشت، زیرا شرکت‌های فعال در حوزه آنلاین نیاز مبرمی به توسعه‌دهنده وب بک‌اند دارند. آمارها نشان می‌دهند، میلیون‌ها موقعیت شغلی باز در ارتباط با جذب متخصصان وب بک‌اند در سراسر جهان به شکل باز وجود دارد، اما تعداد توسعه‌دهندگانی که شرایط لازم برای احراز این موقعیت‌های شغلی را دارند کم است.

مطلب پیشنهادی

آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی پر‌کاربرد دنیای بک‌اند

چه مهارت‌هایی برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده وب بک‌اند مورد نیاز است؟

با توجه به این‌که یک توسعه‌دهنده وب بک‌اند با مباحث فنی‌تری نسبت به یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند روبرو است، دستمزد بیشتر و چشم‌انداز شغلی بهتری دارد. امروزه، زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی در حوزه توسعه‌دهنده بک‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

جاوا اسکریپت

  • هرچه درباره این زبان و اهمیت آن صحبت کنیم کم است. تقریبا 90.5٪ از توسعه‌دهندگان حرفه‌ای از جاوا اسکریپت برای توسعه فرانت‌اند استفاده می‌کنند، اما زبان قابلیت‌های کاربردی مهمی در حوزه بک‌اند ارائه می‌کند.

جاوا

  • جاوا یک زبان کدنویسی منبع باز و قدرتمند سمت سرور است که برای توسعه سایت‌های پربازدید ایده‌آل است. علاوه بر این، جاوا سریع و مقیاس‌پذیر است و دارای یک اکوسیستم توسعه گسترده است. این زبان برنامه‌نویسی به لطف ماشین مجازی جاوا (JVM) قابلیت اجرا روی هر پلتفرم یا دستگاهی را دارد.

سی شارپ

  • سی شارپ زبان برنامه‌نویسی است که شباهت زیادی به جاوا دارد و اگر تجربه کار با جاوا را داشته باشید، یادگیری آن چندان سخت نیست. سی شارپ شی‌گرا است، به این معنی که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا نوع عملیاتی که می‌توانند روی ساختارهای داده‌ای انجام دهند را به ساده‌ترین شکل تعریف کنند.

چگونه می‌توان یک توسعه‌دهنده وب بک‌اند شد؟

این موقعیت شغلی کمی ترسناک به نظر می‌رسد، زیرا نیاز به دانش زیاد و مجموعه مهارت‌های گسترده‌ای دارید، اما اگر علاقه‌مند به این حوزه از فناوری باشید، یادگیری پیچیده‌ترین مهارت‌ها سخت نخواهند بود. به‌طور معمول برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده بک‌اند بهتر است بر مبنای مسیر زیر گام بردارید.

  • گزینه اول، مسیر سنتی است. ابتدا به دانشگاه بروید و مدرک کارشناسی نرم‌افزار ار دریافت کنید تا مهارت‌های پایه را بیاموزید. تنها عیب روش فوق، هزینه و زمان مورد نیاز برای دریافت مدرک دانشگاهی است.
  • گزینه دوم حضور در بوت‌کمپ‌ها است. شما می‌توانید به صورت حضوری یا آنلاین در این دوره‌ها شرکت کنید تا بتوانید در کوتاه مدت با نکات مختلف آشنا شوید. بوت‌کمپ‌ها مسیر کوتاهی برای رسیدن به موفقیت پیش روی شما قرار می‌دهند که کمتر از بازه زمانی سه یا چهار ساله دانشگاه است. اما به دلیل این‌که مطالب را به شکل فشرده انتقال می‌دهند، شاید برای همه مناسب نباشیند.
  • گزینه سوم، مطالعه منابع آنلاین و عمدتا رایگان فضای مجازی است که اجازه می‌دهند به یک توسعه دهنده وب بک‌اند حرفه‌ای تبدیل شوید. در ادامه به معرفی تعدادی از این منابع می‌پردازیم.

1. bloomtech

  • این سایت به معرفی فناوری‌ها و مهارت‌های کاربردی موردنیاز یک توسعه‌دهنده بک‌اند می‌پردازد. با کلیک روی لینک فوق با 10 مهارت کاربردی که یک توسعه‌دهنده بک‌اند به آن‌ها نیاز دارد آشنا می‌شوید.

2. medium

  • یکی از منابع خوب در زمینه یادگیری نکات مهم دنیای فناوری، استارت‌آپ، زبان‌های برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی است. اگر روی این لینک کلیک کنید با نقشه راه و معرفی زبان‌های برنامه‌نویسی کامپایلری و مفسری آشنا می‌شوید که برای موفقیت در کار خود به آن‌ها نیاز دارید.

3. bitdegree

این سایت ضمن آن‌که اطلاعاتی در ارتباط با میزان حقوق دریافتی توسعه‌دهندگان وب در اختیارتان قرار می‌دهد، به شما نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان وب در سطوح مختلف به چه مجموعه مهارت‌هایی نیاز دارند.

4. udacity

  • udacity از منابع معتبر برای یادگیری مهارت‌های برنامه‌نویسی است. در لینک فوق، عناوین شغلی فرانت‌اند، بک‌اند و فول استک با یکدیگر مقایسه شده‌اند. همچنین، اطلاعاتی در ارتباط با مجموعه مهارت‌هایی که یک توسعه‌دهنده وب به آن‌ها نیاز دارد در اختیارتان قرار می‌دهد.

5. simplilearn

  • یکی از کامل‌ترین منابع حوزه وب است که ضمن معرفی چارچوب‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی، اطلاعات دقیقی در ارتباط با مجموعه مهارت‌های موردنیاز یک توسعه‌دهند ارائه می‌کند. در این لینک با مجموعه زبان‌های برنامه‌نویسی بک‌اند قابل انتخاب آشنا می‌شوید.

6. back4app

  • back4app یکی دیگر از منابع خوب در فضای مجازی است که اطلاعات ارزشمندی در ارتباط با تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده بک‌اند در اختیارتان قرار می‌دهد.

7. guru99

  • guru99 از منابع آموزشی خوب در فضای وب است که ضمن مقایسه دو حوزه فرانت‌اند و بک‌اند اشاره‌ای به میزان حقوق دریافتی متخصصان این حوزه دارد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟