معیارهایی که کارفرماها در آگهی استخدامی نمی‌نویسند
۱۲ خصوصیتی که کارفرماها در زمان استخدام به دنبال آن‌ها هستند
یک نکته جالب‌توجه درباره فرآیند استخدام نیروی جدید این است که با دیدن آگهی‌های استخدام شغلی این فکر به ذهن‌تان خطور می‌کند که کارفرماها فقط به دنبال نیروهایی هستند که تجربیات خیلی خاص و ویژه‌ای داشته باشند. این تمام چیزی است که در این آگهی‌ها می‌بینید، فهرستی طولانی از نیازهای ضروری مانند سال‌ها تجربه با ابزار خاص و مدارک و گواهی‌های ناشناخته صنعتی.
اما هنگام مصاحبه شغلی همه‌چیز تغییر می‌کند. کارفرماها در نیروهای جدید معیارهایی را در نظر می‌گیرند که در آگهی استخدامی هیچ اشاره‌ای به آن نداشته‌اند.

1606683296_1_0.gif

کارفرماها دوست دارند افراد مسئولیت‌پذیر و متعهد را ملاقات کنند و شما این ویژگی‌ و معیار را در پاسخ‌هایی که به پرسش‌های کارفرماها می‌دهید و که از فرد مصاحبه‌کننده می‌پرسید نشان می‌دهید.
داستان‌هایی که در مصاحبه‌های شغلی تعریف می‌کنید، بیانگر خصوصیات برجسته شماست، نیازی نیست که درباره بهترین خصوصیات خود صحبت کنید، اگر اجازه دهید آن‌ها خودشان را نشان می‌دهند.
در ادامه به 12 کیفیت و خصوصیتی که کارفرماها در نیروهای جدید دنبال آن‌ها هستند، اشاره می‌شود. کارفرماها دوست دارند افرادی را استخدام کنند که:

مسیر خودشان را می‌فهمند

از زمانی‌که متولد می‌شوید یک مسیر مشخص را دنبال می‌کنید. آیا می‌توانید داستان خود را به‌گونه‌ای بیان کنید که کاملا مشخص شود چگونه علاقه‌های خود را طی کرده‌اید تا بتوانید به‌جایگاهی که الان در آن هستید برسید؟ آیا می‌توانید درباره مسیری که در آینده طی خواهید کرد، صحبت کنید؟

هدف خود را در حرفه کاری بدانند

کارفرماها در جست‌وجوی نیروهایی هستند که کارگردان زندگی خودشان باشند. شاید بپرسید این چه معنایی می‌دهد. در واقع، آن‌ها دنبال افرادی هستند که بدانند چه چیزی می‌خواهند و حاضر هستند برای آن تلاش کنند. با فردی برخورد کردم که به‌من گفت: «خیلی دوست دارم روزی بتوانم شرکت خودم را راه‌اندازی کنم، اما فکر می‌کنم چند سال دیگر این اتفاق بیافتد. در حال حاضر، قصد دارم هر چیزی را که به نحوه اجرای کسب‌وکار مربوط می‌شود، یاد بگیرم. آیا در مصاحبه شغلی می‌توانم عنوان کنم که امیدوارم روزی کارآفرین باشم؟»
جواب دادم: «بله، می‌توانی! مدیران چنین چیزی را دوست دارند. تو نسبت به شخصی که هیچ هدف خاصی ندارد و فقط برای حقوق آخر ماه کار می‌کند، دلیل بهتری برای توجه کامل به کسب‌وکاری که در آن مشغول به‌کار هستی داری. مدیران بزرگ تمایل دارند افرادی را استخدام کنند که هدف دارند، مثل تو.» 

می‌توانند درباره موفقیت‌ها در کار یا هر جای دیگری صحبت کنند

وقتی از شما سوال می‌شود: «آیا می‌توانید درباره زمانی‌که به‌موفقیت بزرگی دست پیدا کردید صحبت کنید؟» چه داستان‌هایی از گذشته به‌خاطر می‌آورید؟ باید بتوانید درباره موفقیت‌هایی که داشته‌اید صحبت کنید. حتما نباید در مسابقات المپیک شرکت کرده باشید یا کوه اورست را فتح کرده باشید. می‌توانید درباره حرکت خوبی که یک روز در شرکت یا در موقعیت‌های داوطلبانه یا حتی در خانه داشتید صحبت کنید.

نقاط قوت خود را بشناسند

کارفرماها در جست‌وجوی افرادی هستند که بدانند در چه کارهایی تبحر دارند. به‌جای این‌که بگویید: «من در زمینه اکسل عالی هستم.» بگویید: «عاشق اکسل هستم و دوست دارم بهترین ویژگی‌های اکسل مانند ساخت گزارش‌های تو در تو و ماکروها را به‌دیگران یاد بدهم.»
برخی از مدیران علاقه‌ای ندارند که متفکران مستقل را استخدام کنند، پس لزومی هم ندارد که زمان خود را برای افرادی مثل آن‌ها بیهوده تلف کنید. مدیران قوی نیروهایی را ‌استخدام می‌کنند که ایده‌ها و نظریه‌های خودشان را دارند. در هر مصاحبه شغلی که شرکت می‌کنید به‌جای پاسخ‌های کوتاه و استاندارد، از هر فرصتی برای به‌اشتراک گذاشتن نظریه‌های خود استفاده کنید. مدیران احتیاج دارند تا در کنار خود افراد باهوشی داشته باشند، پس چرا نباید شما آن فرد باهوش باشید؟

دوست داشته باشند مشکل را حل کنند

شما هم مثل همه انسان‌های روی زمین مشکلات بزرگی را در زندگی خود حل کرده‌اید. گفته می‌شود، یک کودک پیش از رفتن به مهدکودک حدود 50 هزار تجربه فیزیکی داشته است (اغلب با استفاده از آب، گل یا غذای سگ). داستان یکی از مشکلاتی را که حل کرده‌اید، تعریف کنید. شاید راه بهتری برای سازماندهی یک چیزی پیدا کرده‌اید یا فرآیندی را که چندان منطقی به نظر نمی‌رسید بهبود داده‌اید. در بهترین مصاحبه‌های شغلی، مدیر شما متوجه خواهد ‌شد که مغزتان در حال کار کردن است و شما هم متوجه می‌شوید که مغز او در حال کار است. 

مطلب پیشنهادی

 رازهای استخدامی مدیرانی که بهترین کارمندان را انتخاب می‌کنند
شکار اردک‌ها و اصول استخدام بهترین کارمندان

جاه‌طلب باشند

جاه‌طلبی، یعنی این‌که برای باهوش‌تر و قوی‌تر شدن در طول زندگی برنامه و هدف داشته باشید. شاید این برنامه بالا رفتن از پله‌های ترقی در یک مجموعه، راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان یا شروع یک‌چیز کاملا جدید باشد. کارفرماهای خوب دنبال افرادی هستند که جاه‌طلب باشند.

خودجوش باشند

کارمندان خودجوش منتظر نمی‌مانند تا دیگران به آن‌ها بگویند چه کاری انجام دهند. بلکه وقتی راهی برای کمک کردن پیدا می‌کنند، خودشان دست به‌کار می‌شوند. مدیران دوست دارند افرادی را استخدام کنند که خودجوش هستند. یکی از روش‌های نشان دادن این خصوصیت پرسیدن سؤال‌هایی درباره کاری است که قرار است انجام دهید (متأسفانه بسیاری از آگهی‌های استخدام فاقد چنین چیزی هستند). سعی کنید سؤال‌هایی را بپرسید که نشان دهد درباره این شغل فکر کرده‌اید، مطمئنا مدیر جدید شما به این مسئله توجه می‌کند.

از یاد گرفتن چیزهای جدید خوشحال هستند

همه ما با افرادی کار کرده‌ایم که خیلی دوست ندارند چیزهای جدید یاد بگیرند و احساس می‌کنند که اذیت می‌شوند. هر وقت که چیز جدیدی برای یادگیری وجود داشته باشد، چنین فردی می‌گوید: «نه، باز هم یک‌چیز جدید! متنفرم از این‌که بخواهم روش کارهایی را که انجام می‌دهم، تغییر دهم.» مدیران افرادی را استخدام می‌کنند که دوست داشته باشند یاد بگیرند. اگر در اوقات آزادتان مطالعه می‌کنید یا در حال تماشای یک دوره آنلاین هستید، حتما به آن اشاره کنید.

دنبال هدف هستند

اگر دوست دارید، کارتان را هدف‌گذاری کنید و به ‌آن دست پیدا کنید، حتما در مصاحبه شغلی‌تان به آن اشاره داشته باشید. درباره هدف‌گذاری‌تان برای راه‌اندازی وبلاگ‌تان، جذب 100 خواننده و این‌که چگونه به‌هدف رسیدید صحبت کنید. توضیح دهید که اهداف تا به‌امروز چه نقش مهمی در زندگی شما داشته‌اند.

به‌خوبی در تیم کار می‌کنند

تقریبا هر مدیری به شما خواهد گفت که کار تیمی یک ویژگی بسیار مهم برای تمام افرادی است که در آن تیم هستند. آماده باشید تا سؤال «به‌من بگو که چطور در یک تیم عمل می‌کنی» را با یک داستان خیلی جذاب درباره شرایطی که نیاز به‌کار تیمی داشت و در نهایت تیم شما موفق شد، از عهده آن بربیاید، صحبت کنید. 

مطلب پیشنهادی

اگر می‌خواهید در مصاحبه شغلی قبول شوید؛ این ده مطلب را بخوانید!

مسئولیت‌پذیر باشند

کارفرماها دوست دارند افرادی را استخدام کنند که در قبال خودشان و موقعیتی که در آن هستند، مسئولیت‌پذیر باشند. درباره مسئولیت‌هایی که طی دوران کاری خود و خارج از آن داشته‌اید، صحبت کنید. اگر در فصل تابستان هدایت قایق را در رودخانه‌ای به عهده داشتید، درباره آن صحبت کنید.
مسئولیت‌های زیادی در این شغل و امثال آن وجود دارد، به‌خصوص مسئولیت حفظ جان دیگران. همین مسئله درباره پرستاری صدق می‌کند. مراقبت از کودکان و خردسالان یک شغل بسیار مسئولیت‌پذیر است. از گفتن تجربه‌های غیر کاری خود خجالت نکشید. بسیاری از اوقات همین تجربه‌ها هستند که شخصیت اصلی شما را نشان می‌دهند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟