موفقیت در مصاحبه به سبک مجازی
9 ترفند جادویی برای موفقیت در مصاحبه‌های آنلاین
کویید 19 همچنان در صدر خبرها است، ویروسی که بیشتر مردم در سراسر جهان را خانه‌نشین کرده است. دولت‌ها برای مهار شیوع این ویروس پروتکل‌های بهداشتی متناسب با شرایط حاکم بر جوامع را تدوین کردند. از جمله تمهیدات وضع شده برای کنترل این شرایط می‌توان به کار از خانه در صورت امکان، دوری از حضور در اجتماعات بیش از ده نفر و پوشیدن ماسک و دست‌کش اشاره کرد. از آن‌جایی که تداوم رشد اقتصادی شرکت‌ها در گرو اخذ تصمیمات راهبردی و استخدام کارشناسان فنی است، مصاحبه‌های تلفنی و ویدیویی به یک راه‌حل گسترده و فراگیر تبدیل شده‌اند. برای آن که بتوانید از این مصاحبه‌های مجازی سربلند بیرون بیایید توصیه می‌کنیم ترفندهای اشاره شده در این مقاله را مدنظر قرار دهید.

1606683296_1_0.gif

اگر به‌تازگی در مسیر جست‌وجوی شغلی متناسب با مهارت‌های خود گام برداشته‌اید، متوجه خواهید شد که به دلیل بحران ویروس کووید 19 از شما خواسته می‌شود به شیوه آنلاین مصاحبه را برگزار کنید. مصاحبه‌های آنلاین عمدتا توسط نرم‌افزارهای ویدیویی انجام می‌شود، البته بسته به خط‌مشی‌های شرکت استخدام‌کننده ممکن است این مصاحبه‌ها به شیوه تلفنی نیز انجام شوند، در هر دو صورت مصاحبه‌ها برای آشنایی اولیه با توان‌مند‌های فرد متقاضی انجام می‌شوند و ملاک عمل و سنجش دقیق افراد همکاری آزمایشی است. برای موفقیت در این مصاحبه‌ها بهتر است به نکات زیر دقت کنید:

1. قبل از شروع مصاحبه مطمئن شوید نرم‌افزارها و اینترنت مشکلی نداشته باشند

برای مصاحبه‌های آنلاین به ابزارهایی همچون دوربین و میکروفون در کامپیوتر، اپلیکیشن یا برنامه نرم‌افزاری (همچون Google Hangouts یا Zoom) و یک اتصال اینترنتی نیاز دارید. حداقل یک روز قبل از مصاحبه آنلاین، تمام فناوری‌های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید به خوبی کار می‌کنند. کامپیوتری که بتواند از پس برخی کارهای فنی همچون دانلود نرم‌افزارهای مورد نیاز بربیاید و همچنین یک اتصال اینترنتی قوی برای حفظ ارتباط ویدیویی در طول مصاحبه از ملزومات انجام این کار است. 10 تا 15 دقیقه قبل از انجام مصاحبه، اتصال اینترنتی را بررسی کنید، صدا و تصویر را فعال کنید تا مطمئن شوید همه چیز برای یک گفت‌وگوی به موقع و سر وقت آماده است. پس از انجام این‌کارها وارد جلسه ویدیویی یا تلفنی با نماینده منابع انسانی یا مدیر استخدام کننده شوید.

2. لباس رسمی بپوشید

در یک مصاحبه آنلاین، باید همان لباسی را بپوشید که برای مصاحبه چهره به چهره مناسب می‌دانید. این کار نشان می‌دهد که یک فرد حرفه‌ای و علاقمند به این فرصت شغلی هستید، همچنین با انجام این کار احساس آمادگی و اطمینان بیشتری پیدا می‌کنید. وقتی مصاحبه از راه دور یا مکانی شبیه به خانه انجام می‌شود باید انتظار داشته باشید که این مصاحبه به همان اندازه که در دفتر کار انجام می‌شود، رسمی باشد.

3. از قبل آماده باشید

مانند هر مصاحبه دیگری، اگر بتوانید به موقع حاضر شوید ، بهترین نتیجه را خواهید گرفت. چون مقابل کامپیوتر نشسته‌اید به این معنی نیست که بتوانید از قابلیت جست‌وجوی سریع پاسخ‌ها یا از برگه‌های دست نوشته استفاده کنید و مستقیماً پاسخ‌ها را از روی آن‌ها بخوانید. باید آن‌قدر آمادگی داشته باشید که بتوانید بدون کلیک کردن یا خواندن از روی دست نوشته یک مکالمه عادی و طبیعی را انجام دهید. بهتر است قبل از انجام مصاحبه، خود را با سوالات متداولی همانند این‌ها آماده کنید:

  • چرا به این شغل  یا سمت علاقه دارید؟
  • در مورد شرکت ما چه می‌دانید؟
  • بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟
  • بزرگترین موفقیت حرفه‌ای شما چیست؟
  • درباره چالش در محل کار و نحوه برخورد با آن صحبت کنید؟
  • در موقعیت جدید خود به دنبال چه چیزی هستید؟
  • چرا می‌خواهید شغل فعلی خود را ترک کنید؟

از حفظ پاسخ‌ها بپرهیزید چون ممکن است پاسخ‌هایتان تکراری باشد. برخی از بهترین فکرها و پاسخ‌ها را یادداشت کنید و به کامپیوتر خود بچسبانید و از آن کمک بگیرید. همچنین باید خودتان را برای پاسخ به این سوال که از سوی کارفرما پرسیده می‌شود آماده کنید " آیا از من سوالی دارید؟" سوالاتی که می‌توانید از یک کارفرما بپرسید از این قرارند:

  • یک روز معمولی در این شغل یا سمت  چگونه است؟
  • اهداف شرکت در سه ماهه پیش رو چیست؟
  • شما داوطلب ایده‌ال برای این مقام را چگونه توصیف می‌کنید؟
  • این سمت در سازمان در چه سطحی قرار دارد و گروه‌های دیگر چگونه با من همکاری خواهند کرد؟
  • می‌توانید مراحل بعدی استخدام را برایم توضیح بدهید؟

4.  حواس‌پرتی‌ها را محدود کنید

بهترین مکان برای انجام مصاحبه در خانه، مکانی ساکت با حداقل حواس پرتی است. اتاقی را انتخاب کید که تمیز و مرتب باشد و حرفه‌ای به نظر برسد تا مصاحبه‌کننده تمام حواسش به شما باشد نه به چیزهای دور و بر شما.  سعی کنید کامپیوتر خود را روی یک میز قرار دهید نه روی پاهایتان یا روی مبل. به افراد خانواده اطلاع دهید که قرار است یک مصاحبه کاری انجام دهید و از آن‌ها بخواهید در آن مدت آرامش خانه را حفظ کنند. هر آن‌چه باعث حواس پرتی می‌شود را تا حد امکان محدود کنید.

5.  از زبان بدن حرفه‌ای استفاده کنید

از آن‌جایی که مصاحبه تصویری یا تلفنی امکان برقراری ارتباط با زبان بدن را محدود می‌کند، استفاده از زبان بدن به روشی واضح و حرفه‌ای از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر با سوال غیرمنتظره‌ای مواجه شدید، آرامش خود را حفظ کنید، چند لحظه صبر کنید و افکارتان را جمع و جور کنید. صاف بنشینید و مطمئن شوید که صورت‌تان درست در وسط صفحه‌نمایش قرار می‌گیرد. در مصاحبه‌های چهره به چهره و البته قبل از بحران کرونا ، شما معمولاً با کارفرمای احتمالی خود در ابتدا و پایان مصاحبه دست می‌دادید. دست دادن نوعی زبان بدن است که به برقراری ارتباط میان شما کمک می‌کند. حالا باید روش‌های دیگری را برای احوال پرسی یا ابراز احترام و اشتیاق خود پیدا کنید، مثل لبخند زدن و برقراری ارتباط چشمی.

6. ارتباط برقرار کنید

شما نمی‌دانید یک شرکت برای پیدا کردن فرد مورد نظر خود برای استخدام با چند نفر مصاحبه می‌کند. شاید شما در انتهای فهرست طولانی افرادی باشید که مدیر استخدام‌کننده در آن روز با او صحبت می‌کند. به همین دلیل برقراری ارتباط بسیار مهم است. بهتر است چند دقیقه‌ای درباره علایق مشترک یا بحث روز صحبت کنید. دور شدن از فضای سوالات روزمره ممکن است برای استخدام‌کننده هم لذت‌بخش باشد. برقراری ارتباط با هرکسی کار ساده‌ای نیست، اما بخش مهم یک مصاحبه مجازی است. با این کار می‌توانید به نوعی خودتان را از دیگران متمایز کنید. وقتی به صورت حضوری مصاحبه می‌کنید، اشتیاق، زبان بدن، دست دادن و صحبت‌های کوتاه به شما کمک می‌کنند تا ارتباط اولیه را با کارفرمای احتمالی خود برقرار کنید.

7. صادق باشید

وقتی به صورت آنلاین مصاحبه می‌کنید، این امکان را دارید تا در یک محیط آرام و آشنا با فرد مقابل خود صحبت کنید و به مصاحبه کننده نشان دهید چه مهارت‌هایی دارید‌ و چرا بهترین انتخاب برای آن شغل هستید. استخدام‌کنندگان به دنبال این هستند که بفهمند شما چگونه خودتان را توصیف می‌کنید و آیا فرد مناسبی برای آن کار هستید یا خیر. از تکنیک‌هایی همچون زبان بدن، حالات چهره و پاسخ دقیق به پرسش‌ها استفاده کنید تا نشان دهید با اعتماد به نفس کامل در جلسه حاضر شده‌اید.

8. خودتان باشید

وظیفه اصلی استخدام‌کننده این است که دو موضوع مهم را مشخص کند. اول آن‌که شرایط لازم برای کار در شرکت را دارید و دوم آن‌که خلق و خوی شما با چهارچوب فرهنگ شرکت هماهنگی دارد یا خیر. این موضوع ممکن است در طول مصاحبه مجازی چالش‌برانگیز باشد، چون ارتباط فیزیکی وجود ندارد. برای مصاحبه‌شونده دشوار است که شور و شوق شما را از طریق صفحه‌نمایش درک کند، بنابراین سعی کنید که رسا و گویا به پرسش‌ها پاسخ دهید. بسیاری‌ها می‌توانند به راحتی از همان ابتدا تشخیص دهند که آیا شما مناسب کار کردن در شرکت آن‌ها هستید یا خیر. سعی کنید با ارائه دلیل آن‌ها را به راند دوم مصاحبه بکشانید و بگویید چگونه می‌توانید به شرکت آن‌ها کمک کنید.

9. پیگیری

پس از مصاحبه، سعی کنید به موقع پیگری‌ها را انجام دهید. بهتر است 24 ساعت بعد از مصاحبه یک ایمیل پیگیری ارسال کنید، از مصاحبه‌کننده به خاطر وقتی که برای شما گذاشته تشکر کنید و در آن ایمیل ذکر کنید که در صورت داشتن هرگونه سوالی، شما در دسترس هستید. ایمیل‌‌ مصاحبه‌کننده را از نماینده منابع انسانی یا مدیر استخدام کننده‌ بخواهید.

آماده سازی، شاه کلید مصاحبه‌های آنلاین

در نهایت می‌توان گفت شاه کلید انجام یک مصاحبه آنلاین موفق، آمادگی کامل است. از تست کردن ابزارهای فناوری گرفته تا تحقیق قبل از برگزاری جلسه، آماده نشستن پشت کامپیوتر و آماده بودن برای هر نوع سوالی، کمک می‌کند از سایر متقاضیان متمایز شوید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟