توصیه‌هایی مهم و اساسی برای موفقیت در استخدام نیروی جدید
چگونه از یک مصاحبه تلفنی 30 دقیقه‌ای بیشترین نتیجه را بگیریم
استخدام نیروی جدید، کاری سخت، زمان‌بر و با هزینه بالا است. اگر دائماً درگیر چرخه استخدام برای مجموعه‌ خود هستید، بهتر می‌دانید که این کار تا چه اندازه وقت‌گیر است. اما آیا درباره هزینه‌های آن هم چیزی می‌دانید؟ هر چه بیشتر مصاحبه کنید، بیشتر هزینه می‌کنید و هر چه مدت زمان این مصاحبه‌ها بیشتر شود، احتمال این‌که دچار اشتباه شوید، بیشتر می‌شود. پس بهتر است با آموزش نحوه صحیح مصاحبه در کمترین زمان بیشترین اطلاعات را از کارجو گرفته تا در پول و زمان خود صرفه‌جویی کرده باشید. اما، نظرتان درباره استفاده بهتر از زمانی که دارید چیست؟ آیا بهتر نیست که اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری‌های آتی را در نصف زمانی که تا به‌حال صرف می‌کردید به‌دست بیاورید؟

1606683296_1_0.gif

کاهش زمانی که برای استخدام نیروی جدید صرف می‌کنید، باعث می‌شود تا زودتر به‌هدف‌تان برسید، حتی بیشتر از آن چیزی که فکرش را بکنید. گزارشی که توسط UrbanBound منتشر شد بیانگر میزان تقاضا برای زمان است و این‌که هزینه‌ها چگونه به‌آن اضافه می‌شوند: «آموزش مهارت‌ها (با رویکرد تخصصی بودن) و الگوهای رفتاری همسو با ارزش‌های فرهنگی یک سازمان به نیروهای تازه‌وارد که در اصطلاح تخصصی به آن onboarding می‌گویند رویکردی زمان‌بر است. این کار می‌تواند معادل یک سوم حقوق یک کارمند هزینه‌ها را افزایش دهد، به ویژه زمانی که قرار است کارمند جدید در سمتی مشغول به کار شود که آموزش‌ها هیچ‌گونه سنخیتی با عنوان شغلی او ندارند. بنابراین، اگر طرح آموزشی یک شرکت کوچک، فاقد ارزیابی‌های استراتژیک باشد، شرکت ممکن است با خطر حفظ کارمندانی روبرو شود که به شکل مفرطی برای مجموعه هزینه‌بر خواهند بود چرا که مهارت‌هایی متفاوت از خط‌ ومشی سازمان را آموخته‌اند».

با در نظر گرفتن این موضوع، شاید منطقی باشد که فکر کنیم بهتر است سازمان‌ها و شرکت‌ها زمان کلی کمتری را صرف مصاحبه‌ها کنند و از طرف دیگر کیفیت زمان را در طول مکالمات اولیه بالا ببرند. حالا، به‌نظر شما چگونه می‌توان با کاهش زمان، هزینه‌های کلی را پایین آورد و در نهایت فرآیند مصاحبه را بهتر کرد؟ 

یکی از روش‌ها، مصاحبه‌های تلفنی است که این روزها بسیار رایج شده است. دقت در پرسش‌هایی که می‌کنید می تواند کار را در مراحل بعدی راحت‌تر کند. در ادامه روند یک مصاحبه تلفنی سی دقیقه‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

چگونه یک مصاحبه تلفنی سی دقیقه‌ای داشته باشیم؟

می‌دانم به چه چیزی فکر می‌کنید، سی دقیقه برای پیدا کردن یک گزینه عالی و فوق‌العاده بسیار کم به‌نظر می‌رسد. پس چگونه آن‌را ارزشمند کنیم؟ شاید این سئوال‌ها را از خودتان می‌پرسید:

  • چه سوالاتی بپرسم؟
  • پرسش‌ها را چگونه اولویت‌بندی کنم؟
  • اگر برنامه خیلی فشرده‌ای را پیاده کنم، آیا می‌توانم با مصاحبه‌شونده ارتباط برقرار کنم؟

اگر یک برنامه‌ریزی ساده داشته باشید، سئوالات‌تان مناسب باشند و در آغاز مصاحبه، منظم و مسلط باشید، به‌احتمال زیاد ظرف چند دقیقه اول به‌پاسخ اغلب سئوالات‌تان خواهید رسید. بهتر است ابتدا با مدیریت زمان شروع کنیم.

اداره کردن پنج دقیقه نخست

اگر تصمیم دارید تا ظرف سی دقیقه یا کمتر یک مصاحبه خوب و کارآمد داشته باشید باید منظم و حساب‌شده عمل کنید. اگر دوست دارید که بسیار قوی شروع کنید، هیچ زمانی بهتر از پنج دقیقه اول نیست.

چهار موردی که در همان پنج دقیقه نخست باید انجام دهید:

  1. خودتان را معرفی کنید: «سلام، من یکی از مدیران مجموعه ... هستم. ما به‌سرعت در حال رشد هستیم و به‌دنبال پیدا کردن بهترین بازاریابان فعلی کشور هستیم».
  2.  هدف‌تان را تشریح کنید: «ما برای پست ... دنبال بهترین فرد موجود هستیم و می‌خواهیم که گزینه انتخابی ویژگی‌های خاصی داشته باشد. به‌همین دلیل، دوست دارم خیلی سریع پیش برویم تا ببینیم می‌توانیم با هم کنار بیاییم یا نه».
  3.  برنامه‌تان را مشخص کنید: « دوست دارم طی ده دقیقه چند سئوال از شما بپرسم. بعد از آن همین اندازه به‌شما وقت می‌دهم تا هر سئوالی که خواستید بپرسید».
  4. تأییدیه بگیرید : «به‌نظرتان چطور است؟ اگر چیزی غیر از "کاملا موافقم" یا "من حاضرم" شنیدید تردید کنید. کسی که این دست و آن دست می‌کند مطمئنا با اهداف شما مشکل دارد».

ده دقیقه بعدی: گرفتن پاسخ‌ برای سئوالات کلیدی

اگر می‌خواهید در مدت ده دقیقه تعداد بیشتری از سئوالات مدنظرتان را مطرح کنید باید از قبل آمادگی داشته باشید و با برنامه پیش بروید. باید پیش از شروع، سئوالات صریح و مشخصی در مورد مهارت ها و تخصص او آماده کرده باشید و بنا را بر این بگذارید که پاسخ‌دهنده به‌قدری باهوش است که می‌تواند به‌طور اجمالی پاسخ مناسب را بدهد. این‌که پاسخ‌دهنده چگونه با سرعت این بخش کنار می‌آید اهمیت زیادی دارد. اگر مصاحبه‌شونده سعی در خودنمایی داشت همان موقع ردش کنید. برای بهتر شدن روند پرسش‌ها سعی نکنید که حرف‌های آن‌ها را قطع کنید و اجازه دهید ادامه دهند.

آن‌ها با این کار - پرحرفی یا حاشیه رفتن - شانس خودشان را برای پاسخ‌گویی به سایر پرسش‌ها پایین می‌آورند و نهایتاً شانس کار کردن در شرکت‌ شما را از دست می‌دهند. اگر با مصاحبه‌شونده خوب و باهوشی طرف باشید، متوجه می‌شود که اگر شما دنبال توضیح بیشتر باشید سئوالات بعدی را مطرح می‌کنید. مطمئناً برخی از بهترین مصاحبه‌شوندگان خیلی سریع و ماهرانه به ‌سئوالات شما پاسخ دادند و بدون کمترین معطلی واکنش نشان دادند.

ده دقیقه فرصت دهید تا فرد موردنظر خودش را نشان دهد

حالا زمان آن رسیده که مصاحبه‌شونده با سئوالات آماده شده خود، شما را به‌وجد بیاورد. هدف شما در این لحظه آن است که ببینید مصاحبه‌شونده تا چه اندازه خودش را آماده کرده و چقدر برای به‌دست آوردن این شغل جدیت دارد. باید بفهمید که آیا فرد روبروی شما فقط دنبال پیدا کردن کار است یا این‌که واقعا تمایل دارد تا عضوی از تیم‌تان باشد و برای شما کار کند.

مصاحبه‌شونده خوب، خودش را به‌خوبی آماده می‌کند. وی سایت‌ شما، تاریخچه، تیم کاری و پیشنهادات‌تان را با دقت مطالعه می‌کند. هم‌چنین، لیستی از سئوالات مشخص آماده می‌کند تا نشان دهد که تا چه اندازه با مفهوم کسب‌وکار شما آشنا شده و شاید هم به‌طور خوش‌بینانه بتواند ارزشی را که به مجموعه شما اضافه می‌کند تشریح کند.

بسیاری از مصاحبه‌شونده‌ها از اهمیت این قسمت غافل هستند و چیزی از خودشان بروز می‌دهند که تا پیش از این متوجه نشده بودید. افرادی که در پنج دقیقه نخست مصاحبه خوب گوش می‌کنند می‌توانند با همان سرعتی که مدنظر شماست عمل کنند و به‌برنامه‌ای که ریخته‌اید احترام بگذارند.

مواردی که در ده دقیقه مخصوص مصاحبه‌شونده باید بفهمید:

  • آیا وبسایت‌تان را به‌خوبی مطالعه کرده است؟ او را تست کنید.
  •  آیا متوجه کاری که می‌کنید هست؟ سئوالاتی از وی بپرسید.
  • آیا بیشتر دنبال غرامت گرفتن است یا می‌خواهد وظایف‌اش را انجام دهد؟
  •  آیا بیشتر دنبال مزایا و مرخصی است یا این‌که رشد شرکت برایش اهمیت دارد؟

پنج دقیقه آخر: مصاحبه را با اقدامات بعدی به‌پایان برسانید

چیزی که در طی مصاحبه اولیه باید به‌خاطر داشته باشید آن است که هدف، استخدام نیست. بلکه رفتن به مرحله بعدی است. جوینده کار یا آماده مصاحبه بعدی است یا این‌که امیدی به ادامه وی نیست. قرار نیست او را همین امروز استخدام کنید. پس زیاده‌روی نکنید. فقط سئوالات مهم و حیاتی که به‌نظرتان باید پاسخ‌شان را بشنوید بپرسید و جلسه را تمام کنید. حتماً نباید برای این بخش پنج دقیقه زمان داشته باشید، اما کافی است. اجازه دهید تا با برنامه شما برای مراحل بعدی آشنا شوند و بگذارید تا از انتظارات شما آگاه شوند. ادامه مصاحبه همیشه باید به‌عهده مصاحبه‌شونده باشد. یکی از نقطه ضعف‌های بیشتر مصاحبه‌ها، ضعیف بودن جلسات بعدی است.

پنج ویژگی مهم در مصاحبه تلفنی سی دقیقه‌ای 

1- قابلیت آموزش دیدن

کارمندانی که قابلیت هدایت شدن و تعلیم دیدن ندارند در شرایط سخت با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند و آن‌هایی که قابلیت پذیرش دستورات و تعلیمات را دارند خیلی سریع پیشرفت می‌کنند. به‌گفته "دِرِک لاوبر" از مجموعه راهبری لایت‌باکس، «استخدام با ویژگی قابل تعلیم بودن شخص، به‌شما در پیدا کردن افرادی که خصوصیات لازم برای تبدیل شدن به اعضای ارزشمند در درازمدت را دارند کمک زیادی می‌کند».

نمونه سئوال: اگر بعد از نود روز نتوانید به‌اهداف‌تان برسید چه کار می‌کنید؟

2- شفافیت

می‌توان به‌جای شفافیت از صداقت استفاده کرد. یکی از کنجکاوی‌های من پرسیدن سئوالاتی است که ثابت می‌کند مصاحبه‌شونده صداقت ندارد. یک محل کار شفاف در حفظ فرهنگ درست و مثبت نقش بسزایی دارد. "جسیکا میلر مرل" از Glassdoor توصیه می‌کند که: «وقتی می‌بینید کسی با مجموعه شما هم‌راستا نیست به‌احتمال زیاد افراد زیر دست او هم چنین وضعیتی خواهند داشت.»

نمونه سئوال: چرا نباید شما را استخدام کنم؟

3- میل و اشتیاق

افرادی که سخت در تلاش برای بهتر کردن شرایط‌شان هستند، سخت‌کوش‌تر از افرادی هستند که فقط برای تفریح کار می‌کنند. پس، دنبال کسانی باشند که تشنه رسیدن به‌موفقیت هستند.

نمونه سئوال: چرا این شغل همان مسیری است که می‌خواهید حرفه‌تان را در آن ادامه دهید؟

4- مهارت‌های سازمانی

محیط‌های کاری امروزی یعنی سروکار داشتن با چیزهایی که تمرکز ما را از بین می‌برند. داشتن یک مجموعه و ساختار مناسب باعث به‌وجود آمدن بازده و کارایی و در نهایت بهره‌وری بیشتر می‌شود. "ریک ساتل" در کتاب "مهارت‌های سازمانی در محیط کار" توصیه می‌کند که: «برنامه‌ریزی و داشتن طرح و برنامه یکی از مهارت‌های مورد نیاز در محیط کار است و خیلی مهم است که یک فرد در جهت نقش‌های مدیریتی حرکت و پیشرفت کند».

نمونه سئوال: برای روز و هفته خود چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید، و برای انجام آن در اینجا از چه ابزاری استفاده می‌کنید؟

5- تواضع

بهترین بازیگران یک تیم آن‌هایی هستند که متواضع بوده و از خودخواهی دوری می‌کنند. چون این ویژگی باعث ایجاد رفتارهایی می‌شود که می‌تواند هر آنچه که ساخته‌اید را از بین ببرد. "جان بالدونی" در HBR می‌گوید: «تواضع خیلی بیشتر از یک ویژگی مهم برای مدیران و رهبران است، اما این موضوع برای کارمندان هم صدق می‌کند. همین ویژگی است که باعث می‌شود تا همه اعضای تیم اعم از مدیر و کارمند هم به‌صورت انفرادی و هم به‌صورت تیمی به‌خوبی کار کنند. یک کارمند متواضع به‌خوبی از محدودیت‌های خود آگاه است و علاوه بر احترام به‌آن حاضر به کمک رساندن است».

نمونه سئوال: این‌ها نتایج فوق‌العاده‌ای هستند. موفقیت خود را مدیون چه چیزی هستید؟

چند پرسش و توضیح دیگر

علاوه بر این، بهتر است چند دقیقه از وقت‌تان را صرف چند پرسش خاص در مورد رزومه کنید. برای همین از قبل چند سئوال واضح و صریح را آماده کنید. دو نمونه سئوال خوب در این باره می‌تواند به‌این صورت باشد:

  •  رابطه شما با رییس‌تان در شغل قبلی چگونه بود؟
  •  به‌نظر شما کدام یک از این پست‌ها جلوی پیشرفت کاری شما را گرفت؟

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟