ثبت رخدادها و سوابق عامل موفقیت استارت آپ ها
برای رشد استارت‌آپ از مهندسی معکوس استفاده کنید
نکته مهمی که به عنوان یک کارآفرین باید به آن توجه داشته باشید این است که از مقایسه خود با دیگران دوری کنید. به واسطه آن‌که این قیاس سودی برای شما به همراه ندارد. موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به سرعت استارت شروع کار را بزنید و از سنجه‌ها برای دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت استفاده کنید. فراموش نکنید که باید یک ایده را به وجود آورده تا بر مبنای آن ایده کار خود را آغاز کرده و به جلو حرکت کنید.

1606683296_1_0.gif

بهترین برنامه جذب مشتری، برنامه‌ای است که در آن خط‌مشی‌های راهبردی قابل ارزیابی به درستی سازمان‌دهی شده باشند. اغلب استارت‌آپ‌ها در پیاده‌سازی این کار تعلل می‌کنند که همین موضوع باعث می‌شود در درازمدت با مشکلات عدیده‌ای روبرو شوند. حتا اگر هیچ برنامه‌ای ندارید تا از این داده‌ها در کوتاه مدت استفاده کنید، مطمئن باشید در آینده زمان کافی در اختیار خواهید داشت تا ارزیابی‌های عمیق و دقیق‌تری در این زمینه داشته باشید. به گونه‌ای که کمپین جدید خود را بر مبنای این داده‌ها راه‌اندازی کرده و تاثیرگذاری مثبت آن را به خوبی مشاهده کنید. فراموش نکنید که از همان روز آغازین باید به ثبت داده‌ها بپردازید.

مهم نیست برای این منظور از ابزارهای تحلیل‌گیر پرداختی پیچیده همچون گوگل آنالیتیکس یا یک کانال ساده جذب مشتری استفاده کرده باشید؛ موضوع مهم این است که از همان آغاز کار و در کوتاه‌ترین زمان ممکن فرآیند ثبت و پیگیری کارها را انجام دهید. پرسشی که اغلب کارآفرینان آن‌را مطرح می‌کنند این است که چگونه می‌توانیم اطلاع پیدا کنیم که چه رخدادها و سوابقی باید ثبت شده و نگهداری شوند؟ عده‌ای بر این باور هستند که باید همه فاکتورها مورد ارزیابی قرار بگیرند، اما واقعیت این است که شما تنها باید فاکتورهای مهمی که ارزش پیگیری را دارند مورد توجه قرار دهید. برای این منظور یکسری راهنمایی‌های کلی وجود دارد که از آن جمله به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • برای شروع اهداف را در ذهن خود تداعی کنید. بر مبنای واکنش‌ها و پاسخ‌هایی که برای اتخاذ تصمیم‌ها و رشد به آن‌ها نیاز دارید، تعیین کنید که چه فاکتورهایی را باید در چه زمانی مورد بررسی قرار داده و در ادامه این فاکتورها را اولویت‌بندی کنید.
  • فرآیند بررسی و ارزیابی را باید منطبق با قیف فروش انجام دهید. دقت کنید که تمام مراحل باید در قیف ثبت شده و پیگیری شده باشند. بهتر است حداقل سنجه‌های AARRR را مورد ارزیابی قرار دهید.
  • آزمایش‌ها را اعتبار سنجی کنید. پیش از آن‌که هرگونه کمپین بازاریابی ایجاد کنید، در اولین گام باید بدانید که موفقیت را چگونه برای خود ارزیابی کرده‌اید و در ادامه پیش از آغاز کمپین آن سنجه‌ها را دنبال کنید. سایت سگمنت طراحی را با عنوان بهترین الگوهای ردیابی برای دنبال کردن فعالیت‌های شاخص ارائه کرده است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس https://segment.com/docs/ مراجعه کنید.

زمانی که اهداف و سنجه‌های خود را به درستی پیدا کردید، در مرحله بعد این اهداف و سنجه‌ها را با فرآیند رشد ترکیب کنید تا طرح شما کامل شود. درست است که برای پیاده‌سازی فرآیند رشد راهکارهای مختلفی وجود دارد، اما ایده‌های بنیادین در همه راهکارها یکسان بوده و در حالت کلی از مراحل زیر پیروی می‌کنند.

از طریق اهداف بلندمدت و سنجه‌های فعلی خود به خوبی قادر هستید فرآیند مهندسی معکوس را انجام داده و تعیین کنید وظایف و کارها باید در چه حوزه‌ای متمرکز شوند. دراین مرحله باید مشکلاتی که در ارتباط با سنجه‌های شما قرار دارند را مورد بررسی قرار داده و مشخص کنید مشکلات در کجا قرار دارند. آیا میانگین نسبت بازدیدکنندگان در مقایسه با نرخ آزمایش محصول جایگاه پایینی دارد؟ آیا مشکل نرخ ریزش بالا دارید؟ آیا به ترافیک بیشتری نیاز دارید؟ اگر به دنبال آن هستید تا سنجه خاصی را بهبود بخشید، ابتدا باید تشخیص دهید که در کدامیک از بخش‌های قیف فروش عملکرد شما بهتر بوده تا بتوانید روی آن سنجه‌ای که تاثیرگذارتر بوده بیشتر سرمایه‌گذاری کنید. در ادامه از طریق فرآیند طوفان مغزی سعی کنید ایده‌های متنوع را برای آزمودن ارائه کنید. ممکن است راهکارهای متعددی برای بهبود سنجه موردنظر شما وجود داشته باشد. برای شروع می‌توانید سوالات زیر را برای خود مطرح کنید.

در مقطع فعلی برای دستیابی به هدف مدنظرم باید چه فاکتوری را بهبود بخشم؟ چگونه می‌توانم این‌کار را انجام دهم؟ اگر ترافیک روی سایت من کم است، باید روی چه تاکتیک‌های متمرکز شوم تا تعداد بازدیدکنندگان سایت را افزایش دهم؟ اگر آمار بازدیدکنندگان به نسبت نرخ ثبت‌نام در سایت پایین است باید از چه تاکتیک‌ها و تکنیک‌هایی استفاده کنم تا بازدیدکنندگان را مجاب سازم در سایت من ثبت نام کنند. بسته‌های تشویقی، ارائه بولتن‌های خبری و.... از جمله این راهکارها هستند. توجه داشته باشید که شما می‌توانید تاکنیک‌های مدنظر را تعیین کرده و پیاده‌سازی کنید اما فراموش نکنید که بر خلاف پاراگراف‌های ابتدایی مقاله دیگر به سراغ تاکتیک‌های تصادفی نخواهید رفت، بلکه به سراغ رویکردهایی می‌روید که خاص‌منظور و پالایش شده هستند و به شکل هدفمند و دقیقی به مرحله اجرا در آمده‌اند. تاکتیک‌هایی که منطبق با اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدتی تدوین شده‌اند که باعث پیشرفت کسب‌وکار شما خواهند شد. 

در نهایت

در این مطلب سعی کردیم به شما نشان دهیم که یک برنامه جذب مشتری چیست و چگونه می‌تواند به رشد استارت‌آپ شما کمک کند. دنبال‌کردن چشم بسته یکسری از استراتژی‌ها چیزی جزء اتلاف وقت و حرکت در یک دایره محصور برای شما به ارمغان نمی‌آورد. شما باید به درستی سنجه‌ها، اهداف و اولویت‌ها را مورد بررسی قرار دهید. باید به درستی بدانید که رشد چیست و رشد هک به چه معنا است. با شناخت کامل است که استارت‌آپ شما پیشرفت می‌کند. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟