دو اصلاح مشابه با تفاوت‌هایی بسیار
27/07/1401 - 16:10
گروه و تیم چه تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند؟
گروه و تیم دو اصطلاح پرکاربردی هستند که برای توصیف افرادی که گردهم آمده‌اند استفاده می‌شوند. در شرایطی که برخی از منابع از این دو اصطلاح به‌جای دیگری استفاده می‌کنند، اما واقعیت این است که دو اصطلاح یادشده تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند. اما این دو اصطلاح چه تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند و مزیت هر یک نسبت به دیگری چیست؟

1606683296_1_0.gif

تیم چیست؟

هدف از شکل‌گیری یک تیم رسیدن به چشم‌انداز‌ها و اهدافی است که در حالت عادی هیچ یک از اعضا تیم به تنهایی نمی‌توانند به این اهداف دست پیدا کنند. در نتیجه یک مدیر شرکت یا یک کارآفرین زمانی در کار خود موفق خواهد بود که بتواند گروهی از مردم را در کنار یکدیگر جمع کرده و از آن‌ها یک تیم بسازد. اما برای آن‌که بتوانیم از یک گروه یک تیم به وجود آوریم و در ادامه این توانایی را داشته باشیم تا این تیم را تبدیل به تیم پویا و اثربخشی کنیم باید به ده اصلی که در این زمینه وجود دارد توجه کنیم.

خلاقیت و همکاری

رویکرد و تفکری که بر یک گروه حکمفرما است به این شکل است که از اعضا گروه این سوال پرسیده نمی‌شود که بهترین راه‌حل چیست، بلکه به آن‌ها تنها گفته می‌شود که باید چه کاری را انجام دهند و آن‌ها نیز دقیقا همان مسئولیتی که به آن‌ها تخصیص داده شده است را انجام می‌دهند. در نتیجه دو اصل مهم که همانا خلاقیت و پیشنهاد دادن است نه تنها در یک گروه ارزش چندانی ندارد، بلکه آن‌گونه که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اما در نقطه مقابل در یک تیم، اعضا تیم با بهره‌گیری از استعدادهای فردی، دانش و نوآوری فردی خود در فعالیت‌ها مشارکت می‌کنند و به این شکل در پیشبرد اهداف تیمی یک نقش سازنده را ایفا می‌کنند.

درک تیمی

در یک گروه، اعضا این‌گونه می‌پندارند که آن‌ها تنها به واسطه دلایل اداری به دور یکدیگر جمع شده‌اند و یک گروه را به وجود آورده‌اند. در نتیجه در ارتباط با سایر اعضاء گروه هیچ‌گونه حس مسئولیتی نداشته و تنها به وظیفه‌ای که به آن‌ها محول شده است فکر می‌کنند. اما در مقابل اعضا یک تیم، استقلال یکدیگر را به رسمیت می‌شناسند. افراد یک تیم به خوبی این موضوع را درک کرده‌اند که اهداف فردی و تیمی تنها به واسطه حمایت و یک کار جمعی به سرانجام رسیده و تکامل می‌یابند. افراد تیم به واسطه آن‌که درک خوبی از یکدیگر و مسائل به دست می‌آورند در بیشتر موارد زمان خود در ارتباط با مداخله در کار یکدیگر و عیب‌جویی از کار یکدیگر هدر نمی‌دهند.

اعتماد

در میان اعضا یک گروه همواره ممکن است این دیدگاه وجود داشته باشد که نسبت به انگیزه‌های یکدیگر بدبین باشند. این بدبینی یک مشکل شناختی یا روان‌شناسی نیست، بلکه تنها به واسطه کم اطلاعی رخ می‌دهد. اعضا یک گروه ممکن است از نقشی که هر یک در گروه عهده‌دار آن هستند اطلاع کافی نداشته باشند. در یک گروه اگر نظری مطرح شده یا مخالفتی نشان داده شود، ممکن است یک حس منفی را به وجود آورد. اما در نقطه مقابل اعضا یک تیم در یک فضای مبتنی بر اعتماد کارهای خود را انجام می‌دهند. در یک تیم نقش رهبر یا مدیر کلیدی است. او اعضا تیم را همواره تشویق می‌کند تا افکار و احساسات خود را بروز داده و همچنین دیدگاه‌های مخالف خود در ارتباط با یک نظریه یا پیشنهاد را مطرح کنند. ایدئولوژی قالب بر یک تیم بر مبنای سوال کردن و ایراد گرفتن استوار است.

مالکیت اهداف و ارزش‌ها

اعضا یک گروه تنها بر عملکرد فردی خود متمرکز می‌شوند. این رویکرد کاملا طبیعی است؛ به سبب آن‌که افراد یک گروه در تعیین و برنامه‌‌ریزی اهداف گروه آن‌گونه که باید و شاید مشارکت ندارند و در بیشتر جلساتی که در این زمینه برگزار می‌شود حضور ندارند. اما در مقابل در یک تیم، تمامی اعضا نسبت به شغلی که در آن مشغول به کار هستند یک حس مالکیت دارند. به سبب آن‌که خود را مقید به اهداف ارزش‌محور مشترکی می‌دانند که در تبیین و استقرار آن اهداف نقش اصلی داشته‌اند.

مطلب پیشنهادی

چگونه یک استارتاپ موفق راه اندازی کنیم؟
از جذب سرمایه‌گذار تا عوامل مثبت و منفی

تصمیم‌گیری جمعی

غالبا ما از عبارت "این یک تصمیم گروهی بود" استفاده می‌کنیم. اما واقعیت این است که اعضا یک گروه ممکن است در بعضی موارد در تصمیماتی که تاثیر مهمی بر یک گروه می‌گذارند، هیچ‌گونه مشارکتی نداشته باشند. در یک گروه افراد سعی می‌کنند در بیشتر موارد دنباله‌رو رهبر گروه باشند. این رویکرد غالب ممکن است در بعضی موارد دستیابی به نتایج مثبت را قربانی دنباله‌روی از تصمیمات رهبر گروه کند. اما در یک تیم استارت‌آپی تمامی اعضا در اخذ تصمیم‌ها شرکت می‌کنند. در یک استارت‌آپ اگر یک توافق جمعی به وجود نیاید یا یک حالت اضطراری و بحرانی به وجود آید، آن‌گاه رهبر تیم حرف آخر را می‌زند.

فهم مشترک

در یک گروه به واسطه حس بدبینی که ممکن است میان اعضا یک گروه به وجود آید، افراد همواره در لفافه صحبت کرده و در بیان مطالب خود بسیار محتاط هستند. همین موضوع باعث می‌شود در بیشتر موارد اعضا یک گروه به خوبی نتوانند دیدگاه‌های خود را منتقل کرده و در نتیجه صحبت‌های یکدیگر را به سختی درک می‌کنند. اما در نقطه مقابل، اعضا یک تیم به شکل صریح و روشنی پیام خود را به یکدیگر انتقال می‌دهند و همواره سعی می‌کنند به بهترین شکل ممکن ایده خود را به طرف مقابل انتقال دهند.

رشد فردی

افرادی که در یک گروه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند به لحاظ مهارت‌ها آموزش کافی را به دست آورده‌اند. اما در زمینه پیاده‌سازی اطلاعات و  به اشتراک‌گذاری دانش خود با اعضا و مدیرانی که در سطوح مختلف قرار دارند با مشکل روبرو هستند. در نقطه مقابل، اعضا یک تیم همواره تشویق می‌شوند که به طور پیوسته مهارت‌های خود را توسعه داده و آن‌ها را ارتقا دهند. به طوری که از این مهارت‌ها در ارتباط با نقشی که دارند به خوبی استفاده کنند. اعضا یک تیم همواره از حمایت یکدیگر برخوردار هستند.

حل اختلاف

در یک گروه، اعضا گروه ممکن است درگیر یکسری اختلافاتی شوند که شاید نتوانند به شکل صحیح و درستی این اختلافات را حل و فصل کنند. مدیر یک گروه در بیشتر موارد سعی می‌کند ورود پیدا نکرده تا شائبه جانب‌داری به وجود نیاید. اما زمانی که اوضاع بحرانی شود و یک استارت‌آپ یا حتا یک سازمان به واسطه این اختلاف با ضرر بزرگی روبرو می‌شود، آن‌گاه ورود پیدا می‌کند. در نقطه مقابل در یک تیم استارت‌آپی اعضا به خوبی می‌دانند که اختلاف کاملا طبیعی بوده و افراد ممکن است در ارتباط با موضوعات مختلف با یکدیگر هم عقیده نباشند. در یک استارت‌آپ این اختلاف نظرها باعث به وجود آمدن بحث‌هایی می‌شود که در نهایت زمینه‌ساز بالندگی فکری اعضا شده و به نوآوری ختم می‌شود.

مطلب پیشنهادی

17 استارت‌آپ خلاق اینترنت اشیا  که میلیون دلاری شدند

رهبری موثر و کارآمد

در یک گروه، اعضا به دنبال آن هستند تا در یک محیط آزاد کار کنند. محیطی که ساختار ایستا نداشته باشد و قواعد سخت‌گیرانه‌ای در ارتباط با کارمندان بر آن محیط حکم‌فرما نباشد. رهبر گروه‌ نیز تمایل دارد به جای آن‌که امور را مورد بررسی قرار داده و با افراد گروه به صحبت کردن بپردازد، به افراد اجازه دهد در پشت میز کار خود فعالیت‌هایشان را انجام دهند. اما رویکردی که بر یک تیم غالب است، یک محیط کاری کاملا ساخت‌یافته را پیشنهاد می‌کند. محیطی که در آن هر یک از اعضا حد و مرزهای خود را به خوبی می‌شناسند و آگاه هستند که باید به دستورات چه کسی گوش فرادهند. رهبر تیم همواره استاندارهای سطح بالایی که بر اساس یک توافق فی‌مابین بوده را مشخص می‌کند. این توافق باعث می‌شود تا اعضا از روی میل و اراده شخصی استانداردها را قبول کرده و با رهبر خود همکاری کنند.

تعهد

اعضا یک گروه به طور معمول تعهد یا انگیزه‌ای برای دستیابی به کمال یا کسب افتخار ندارند. در یک گروه افراد همواره عملکردی در حد متوسط داشته و تغییرات زیادی رخ می‌دهد، به دلیل این‌که استعدادهای برتر خیلی زود آگاه می‌شوند که انتظارات شخصی آن‌ها در گروه برآورده نمی‌شود و قادر نیستند از دیگر اعضا گروه نکات جدیدی را یاد بگیرند که زمینه‌ساز پیشرفت آن‌ها شود. ایدوئولوژی استارت‌آپی به این شکل است که تنها افرادی در یک تیم ورود پیدا می‌کنند که همواره به دنبال بالا رفتن و دستیابی به کمال هستند. در یک تیم، اعضا آن در محیطی کار می‌کنند که از هماهنگی بالایی برخوردار است که این هماهنگی زمینه‌ساز رشد فردی می‌شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟