برای خرید یک تلویزیون به چه اطلاعاتی نیاز دارید
راهنمای خرید تلویزیون (بخش اول)
ممکن است تصور کنید خرید یک تلویزیون کار راحتی است به ویژه حالا که تلویزیون‎های پلاسما از رده خارج شده‎اند و تقریبا تمام تلویزیون‎های جدید از خانواده LED/LCD هستند. اما هنوز هم برای خرید یک تلویزیون با گزینه‎ها و انتخاب‎های زیادی روبرو هستید که ممکن است بعضی از آنها برای شما جدید و نامفهوم باشد. شما مدل‎های جدیدتر ultra HD (UHD) یا 4k را مشاهده خواهید کرد که به قابلیت‎هایی مجهز شده‎اند که تصاویری با جزئیات و کیفیت‎های بالاتر به همراه کنتراست و رنگ بهینه شده را وعده می‎دهند. یکی از مهمترین سوالاتی که شما در اینجا با آن مواجه می‎شوید این است که آیا یک تلویزیون معمولی 1080p HDTV می‎تواند با توجه به بودجه‎ای که شما برای آن در نظر گرفته‎اید به اندازه کافی خوب باشد و آیا صرف هزینه بالاتر برای یک مدل ultra-high definition ارزش آن را دارد؟ اینها سوالاتی است که ما سعی داریم در این راهنمای خرید دو بخشی به آن پاسخ دهیم.

1606683296_1_0.gif

برای خرید یک تلویزیون باید به عواملی از جمله فناوری ساخت صفحه نمایش، اندازه صفحه نمایش، دقت نمایش تصاویر یا رزولشن، نوع درگاه‎های ارتباطی فراهم شده برای اتصال دستگاه‎های جانبی و قابلیت‎های جدیدی که با پیشرفت فناوری به تلویزیون اضافه می‎شود توجه داشت.

در حال حاضر فناوری جدید دیگری برای تلویزیون‎ها معرفی شده است که OLED TV نام دارد و بیشتر ما را یاد قابلیت‌های تلویزیون‎های پلاسما می‎اندازند. اما در حال حاضر این تلویزیون‎ها بسیار گرانقیمت هستند و تنها دو شرکت ال‎جی و سونی آنها را تولید می‎کنند. به تازگی نیز فناوری دیگری با نام QLED توسط سامسونگ برای رقابت با تلویزیون‎های OLED معرفی شده است که اگر چه در تبلیغات وعده محدوده گسترده‎تر از تولید رنگ و کنتراست بهینه شده را میدهد، اما در نهایت این تلویزیون‎ها نیز با همان فناوری قدیمی LED LCD ساخته می‎شوند.

بعد از این که به این نتیجه رسیدید که قصد خرید چه نوع تلویزیونی را دارید باید در مورد اندازه صفحه نمایش، کیفیت تصویر و چند قابلیت کلیدی دیگر تصمیم گیری کنید و مطمئن شوید که تلویزیون جدید شما اتصالات مورد نیاز برای تجهیزاتی از قبیل پخش کننده رسانه و ساوند بار را فراهم می‎کند.

اندازه صفحه نمایش

احتمالا مهمترین گزینه‎ای که شما در زمان خرید یک تلویزیون جدید با آن مواجه هستید اندازه صفحه نمایش آن است. صفحه نمایش تلویزیون‎ها بر اساس قطر آنها اندازه گذاری می‎شود و در محدوده‎ای بین کمتر از ۲۰ اینچ تا بیشتر از ۸۰ اینچ قرار می‎گیرد. تلویزیون‎هایی که برای استفاده در آشپزخانه‎ها و اتاق‎های خواب کوچک خریداری می‎‌شوند معمولا بین ۲۴ تا ۳۲ اینچ اندازه دارند اما اگر قصد خرید تلویزیون برای اتاق نشیمن خود را دارید ما به شما توصیه می‎‎کنیم اندازه‎های بزرگتر را در نظر بگیرید. اندازه بین ۵۰ تا ۶۰ اینچ می‎تواند انتخاب مناسبی برای این منظور باشد. اگر در یک اتاق خیلی بزرگ تلویزیون تماشا می‎کنید و یا با فاصله زیادی از آن می‎‌نشینید می‎توانید اندازه‎های بزرگتر از این را نیز در نظر بگیرید.

از آنجا که هیچ قانون مشخص و ضروری برای تشخیص اندازه درست صفحه نمایش تلویزیون وجود ندارد، ترجیح شخصی، محدوده دید و حتی دقت بینایی از عواملی هستند که انتخاب شما را تعیین می‎‌کنند. برخی دستورالعمل‌های کلی در این زمینه وجود دارد که شما می‎توانید از آن استفاده کنید. همچنین می‎توانید یکی از چندین محاسبه کننده آن‎لاین رایگان موجود را امتحان کنید. یک راه ساده و سریع برای محاسبه این اندازه وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

فرض کنید شما قصد خرید یک تلویزیون 1080p  را دارید که در حال حاضر یک استاندارد جا افتاده محسوب می‎شود. نزدیکترین فاصله‎ای که شما می‎توانید روبروی تلویزیون بنشینید و در عین حال حداکثر میدان دید مناسب را نیز حفظ کنید ۱.۶ برابر اندازه تلویزیون شما است. بنابراین اگر شما یک تلویزیون ۶۰ اینچ دارید باید حداقل ۹۶ اینچ (یا 2.4 متر یا 8 فیت) از آن فاصله داشته باشید.

اگر می‎خواهید کار را با فاصله دید شروع کنید، می‎توانید به سادگی این محاسبات را معکوس کنید. فاصله مبل خود تا تلویزیون را به فیت اندازه بگیرید، سپس آن را به عدد ۱.۶ تقسیم کنید و بعد نتیجه را ضربدر ۱۲ کنید تا اندازه صفحه نمایش به اینچ مشخص شود. اگر جایی که می‎نشینید 8 فیت با تلویزیون فاصله داشته باشد شما در این محاسبه به عدد ۶۰ اینچ برای اندازه صفحه نمایش خواهید رسید.

در یک تلویزیون UHD  که رزولشن صفحه نمایش بالاتر است و تعداد پیکسل‎ها متراکم‎تر هستند شما می‎توانید اندازه بزرگتری را انتخاب کنید و در فاصله نزدیک‎تری به تلویزیون بنشینید. برای مثال با یک تلویزیون ۶۵ اینچ UHD  شما می‎توانید تا فاصله 1.6 متری به تلویزیون نزدیک شوید. توجه داشته باشید که هدف اصلی راحتی و به دست آوردن یک تجربه دید مناسب است. شما نباید آنقدر به تلویزیون نزدیک شوید که نتوانید کل تصویر را مشاهده کنید و یا آنقدر با آن فاصله داشته باشید که جزئیات تصاویر با کیفیتی را که برای آن هزینه کرده‎اید از دست بدهید.

همچنین باید به بودجه مورد نظر خود نیز توجه داشته باشید. هر چه اندازه صفحه نمایشی که انتخاب می‎‌کنید بزرگتر باشد قیمت آن نیز تا حد قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی

5 روش برای اتصال هدفن‌های بی‎سیم به تلویزیون
با فیلم دیدن خود مزاحم دیگران نشوید

انتخاب بین HD و Ultra HD

این اصطلاحات مربوط به دقت تصویر یا رزولشن تلویزیون است . یک تلویزیون high-definition (HD) به مدل 1080p  نیز معروف است زیرا رزولشن صفحه نمایش آن  1920x1080 پیکسل است. این به این معنا است که ۱۹۲۰ پیکسل افقی و ۱۰۸۰ پیکسل عمودی برای ساخت یک تصویر تولید می‎شود که در مجموع چیزی نزدیک به 2 میلیون پیکسل خواهد بود. پیکسل‎ها عناصر کوچک تشکیل دهنده تصویر هستند که به شکل نقاط بسیار ریز روشن و خاموش می‎شوند در نهایت رنگ‌ها و تصاویر را شکل می‎‌دهند.

تلویزیون‎های Ultra-high definition (UHD) که به تلویزیون‎های 4K  نیز معروف هستند رزولشن تصویری معادل با 3840x2160 دارند که ۸ میلیون پیکسل یا چهار برابر تلویزیون‎های HD  را شامل می‎شود. ردیف‎های فشرده‎تر پیکسل‎ها در تلویزیون‎های جایگزین باعث می‎‌شود تا تصاویر با جزئیات دقیق‌تری ایجاد شود. مزایای تلویزیون‎های UHD  در اندازه صفحه نمایش‎های بزرگتر (۶۵ اینچ و بالاتر) و یا زمانی که شما مایل هستید به تلویزیون نزدیکتر باشید بیشتر خود را نشان می‎دهد.

این روزها خرید یک تلویزیون 4K  متداول‎تر از نمونه‎های دیگر است به ویژه آن که در اندازه نمایشگرهای سایز بزرگ تلویزیون‎ها با این رزولشن تولید می‎شوند و قیمت آنها نیز بسیار مناسب‎تر از گذشته شده است. اما در اندازه نمایشگر‎های کوچکتر (۳۲ اینچ و کوچکتر) شما هنوز هم مدل‎های1080p  و 720p  را پیدا خواهید کرد. خبر خوب این است که محتوای 4K  برای مشاهده نیز در حال افزایش است. در حال حاضر پخش کننده‎های بلوری 4K ultra HD در بازار موجود هستند که می‎‌توانند دیسک‎های بلوری 4K  را پخش کنند. انتظار می‎‌رود در آینده نیز  با سرعت بیشتری به تعداد آنها افزوده شود.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‎‌شود شما به سمت تلویزیون‎های جایگزین متمایل شوید استانداردهای جدیدی است که به قابلیت‌های جایگزین اضافه شده است که از جمله آنها می‎‌توان به محدوده دینامیکی بالا (HDR) و عمق بیشتر رنگ‎ها اشاره کرد.

تلویزیون 1080p 

 یک تلویزیون high-definition  با رزولوشن 1920x1080  یک استاندارد نسبتا قدیمی‎ است که همه جا می‎توان آن را مشاهده کرد و شما در زمان خرید آن هزینه کمتری نسبت به مدل‎های UHD  با اندازه نمایشگر یکسان پرداخت خواهید کرد. تقریبا تمام دستگاه‎های1080p  به صورت تلویزیون‎های LCD  با نور پس زمینه LED  موجود هستند اما تعداد کمی‎ تلویزیون‎های 1080p OLED نیز موجود است. در حال حاضر شما به ندرت می‎توانید تلویزیون‎های UHD  کوچکتر از ۳۹ اینچ را پیدا کنید. خیلی از مصرف کنندگان به ندرت می‎‌توانند در اندازه‎های کوچکتر و در فاصله دید معمول جزئیات تفاوت بین این نوع  تلویزیون و تلویزیون‎های UHD  را تشخیص دهند مگر آن که اندازه صفحه نمایش بزرگتر از ۶۵ اینچ باشد. توجه داشته باشید که رزولشن تنها یکی از ویژگی‎هایی است که یک تلویزیون برای تولید تصاویر با کیفیت به آن نیاز دارد. در حالت کلی تلویزیون‎های HD  به عنوان یک انتخاب عالی برای مصرف کنندگانی که عامل قیمت برای آنها مهم است به ویژه در اندازه صفحه نمایش کمتر از ۶۵ اینچ محسوب می‎شود.

تلویزیون Ultra HD

به لطف رزولشن بالاتر 3840x2160 پیکسل آنها، یک تلویزیون UHD  می‎تواند جزئیات دقیقتری را نسبت به دستگاه‎های 1080p  نمایش دهند. البته نباید این نکته را نیز فراموش کنید که محتوای مورد نظر شما نیز باید با کیفیت بالای UHD  تولید شده باشد . در این نوع تلویزیون‎ها تصاویر و خطوط تشکیل دهنده موضوعات با لبه‎های نرم‎تر تشکیل می‎شوند. تفاوت کیفیت در مدل‎های ultra HD  نسبت به مدل HD  به اندازه تفاوت از تلویزیون‎های استاندارد قدیمی به مدل HD  قاب توجه نیست.

اما خیلی از مدل‎های UHD  سعی دارند تا این افزایش کیفیت تصویر را با روش‌های دیگری فراهم کنند. به عنوان مثال این روزها ما تلویزیون‎هایی را مشاهده می‎‌کنیم که با قابلیت محدوده دینامیکی بالا یا HDR  عرضه می‎‌شود و سطح بالاتری از تمایز بین تصاویر روشن و تیره را به وجود می‎آورند. همچنین تلویزیون‎های UHD  جدیدتر طیف گسترده‎تری از رنگ‎هایی که یک تلویزیون می‎تواند به نمایش بگذارد را فراهم می‎کنند، اما دستیابی به چنین مزایایی نیازمند محتوای تولید شده متناسب با این قابلیت‌ها است. از آنجا که چنین قابلیت‌هایی هنوز مراحل نهایی خود را پشت سر می‎گذارد شاید بهتر باشد برای انتخاب یک تلویزیون UHD  کمی‎ بیشتر منتظر بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟