فناوری‌های کاربردی، تکنولوژی‌های تزئینی
امروزه بازی‌های ویدیویی به یک صنعت پرسود و محبوب تبدیل شده است و با اتکا به دانش سازندگان سخت‌افزار، موفق شده است تا سهم بالایی از بازار فروش فناوری‌های بصری را به خود اختصاص دهد. به‌کارگیری انواع تکنیک‌های فنی، موتورهای پرقدرت و جلوه‌های گرافیکی، یک روی سکه بازی‌های رایانه‌ای است که بیشتر برای کاربران و گیمرها ملموس است؛ اما روی دیگر سکه، تلاش طراحان سخت افزار کنسول‌های بازی و کامپیوتر است که کم‌رنگ‌تر جلوه می‌کند.

1606683296_1_0.gif

در سال‌های اخیر، ارتباط تنگاتنگ دو صنعت بزرگ تولید بازی‌های ویدیویی و سخت‌افزار گرافیکی، رشد چشم‌گیری داشته و سرعت پردازش سخت‌افزارهای کامپیوتر هم به‌صورت تصاعدی، افزایش یافته است. پردازنده‌های سریع و کم مصرف، پردازش کدها و دستورالعمل‌های محاسباتی را بسیار سریع‌تر از گذشته انجام می‌دهند. نسل‌های مدرن حافظه‌های کامپیوتری با فرکانس‌های کاری بالا، پل ارتباطی عریضی را برای رفت و برگشت داده‌ها بین پردازنده، هارددیسک و کارت گرافیک برقرار کرده‌اند و مادربردهای نسل جدید نیز مدیریت هوشمندی را، بر همه بخش‌ها و اجزای یک سیستم کامپیوتری اعمال می‌کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد در میان کاربران و گیمرها، سازندگان تراشه‌ها و کارت‌های گرافیکی از ارجحیت و احترام خاصی نسبت به دیگر تولیدکنندگان سخت‌افزار برخوردارند.

بزرگانی همانند انویدیا و AMD‌ سال‌ها است که در رقابتی فشرده، تراشه‌های گرافیکی جدید خود را در اختیار سازندگان کارت‌های گرافیکی قرار می دهند. بی شک هر کدام از این دو شرکت، سیاست‌های راهبردی مختص به خود را دارند که بر پایه اصول کلی و منافع آن‌ها شکل گرفته است. نمی‌خواهیم به حوزه رقابتی و مسائل بین این دو شرکت قدم بگذاریم؛ همین‌ کافی است بدانید، بخش عمده‌ای از بازار تراشه‌های گرافیک سیستم‌های دسکتاپ و پرتابل، در اختیار دو شرکت انویدیا و ای‌ام‌دی است؛ اما هدف از مطالب فوق، پرداختن به بخش حیاتی و فوق سرّی راهبردهای کلان شرکت انویدیا، برای حفظ و گسترش سهم بازار تراشه‌های گرافیکی در جهان است؛ اگر تولید تراشه‌های گرافیکی مدرن و پرسرعت را بزرگ‌ترین وظیفه شرکت انویدیا بدانید؛ این تصور صحیحی است؛ اما پشتیبانی محصولات، راهبردی بی‌بدیل است که همه شرکت‌های سازنده سخت‌افزار را در ارائه هرچه بهتر آن به مشتریانشان هم‌سو ساخته است.

طبق آمارهای معتبر، بیش از 60درصد کاربران کامپیوترهای دسکتاپ، از کارت‌های گرافیک پلتفرم انویدیا استفاده می‌کنند و این آمار بالا، وظیفه این شرکت را برای ارائه هرچه بهتر خدمات و پشتیبانی‌های نرم‌افزاری، دوچندان کرده است. به‌روزرسانی درایورها و رفع باگ‌های احتمالی، بخشی از چرخه پشتیبانی شرکت انویدیا است. این مهم  با عرضه تراشه‌های نسل جدید، شتاب بیشتری می‌گیرد و تیم نرم‌افزاری انویدیا، برای رفع خطاها و مشکلات احتمالی پیش آمده در درایور تراشه‌های گرافیک خود، تلاش بیشتری می‌کند؛ اما بخش مهم‌تر، تولید فناوری‌های تکمیلی برای تراشه‌های گرافیک است. خوشبختانه در نیم دهه اخیر، هر دو شرکت انویدیا و ای‌ام‌دی، فناوری‌های کاربردی متعددی را عرضه کرده‌اند که کم و بیش مورد استفاده کاربران و گیمرها قرار گرفته‌ است؛ اما متاسفانه در عمل، بیشتر فناوری‌های گرافیکی عرضه شده؛ به ویژه از سمت شرکت ای‌ام‌دی، خیلی کاربردی نبوده و هدف از طراحی آنها، بیشتر حضور در میدان رقابت با انویدیا است.

اما داستان شرکت انویدیا کمی متفاوت است و در فناوری‌های اخیر ارائه شده، این شرکت موفق شده است تا علاوه بر رفع کاستی‌ها، راندمان پردازش گرافیکی در بازی‌های ویدیویی و پردازش تصاویر 4K را افزایش دهد. جی‌سینک یکی از همین موارد است که آینده‌ای بسیار روشن دارد. به کمک این فناوری، مشکل بریدگی تصاویر و افت پرفشار و لحظه‌ای فریم‌های رندر شده، تا حدود زیادی رفع می‌شود و میان کارت گرافیک و نمایشگر، هماهنگی بیشتری به وجود می‌آید. این معضل، موید افزایش سرعت دیوانه‌وار کارت‌های گرافیکی است؛ زیرا بریدگی و ایستایی در تصویر زمانی ایجاد می‌شود که فریم‌های پردازش شده، برای ورود به نمایشگر و نمایش، با تعلل و تاخیر مواجه شوند. فناوری جی‌سینک به‌صورت یک برد سخت‌افزاری بر روی نمایشگر نصب می‌شود تا فریم‌های آماده نمایش را مدیریت و ناهماهنگی زمانی را به حداقل برساند. 

تاکنون فناوری جی‌سینک، برای کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ به‌کار گرفته شده که نتایج آن نیز فوق‌العاده بوده است؛ هرچند تکنولوژی جی‌سینک هنوز در ابتدای راه و نیازمند تکامل است؛ اما اعتماد به خلاقیت‌های نوآورانه و رضایت مصرف‌کننده، دو کلید واژه‌ای است که انویدیا به خوبی آن را درک کرده است و در محصولات آینده‌اش به‌کار خواهد گرفت. جی‌سینک یکی از همان فناوری‌های کاربردی و مفید است که برای قاب کردن و نصب روی دیوار، طراحی نشده است!

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟