بازار ارزهای دیجیتال
بازاری پر سود و تلاطم که نمی‌دانیم غیرمتمرکز است یا خیر
علاقه‌مندان و مدافعان مکانیزم امور مالی غیرمتمرکز حتا پس از فروپاشی وحشتناک TerraUSD حاضر نیستند از استیبل‌کوین‌های الگوریتمی صرف‌نظر کنند و بر این باور هستند که این سازوکار مالی برای گذر از واسطه‌گری، سیستم بانک‌داری متمرکز و کارگزاری‌های فعال در بورس‌ها ضروری هستند. در همین ارتباط، حسن بصیری، مدیر سبد سهام موسسه آرکا که یکی از سرمایه‌گذاران در ترا بود بر این باور است که یک الگوی کارآمد و پایدار در پنج تا هفت سال آینده پدید خواهد آمد. 

1606683296_1_0.gif

مطلب پیشنهادی

بازار ارزهای دیجیتال به چه سمت‌و‌سویی خواهد رفت؟

دیفای (DeFi) یکی از سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد حوزه ارزهای دیجیتال در چند سال گذشته بوده است. همانند بیشتر پروژه‌های رمزارزی، دیفای متکی به تراکنش‌های کافی است تا عملکرد شبکه‌های زنجیره بلوکی را حفظ کند. ترا (Terra) اوایل خردادماه پس از این‌که نرم‌افزار قصد داشت UST را در وضعیت پایدار نگه دارد، به یک‌باره فروپاشید. مکانیزمی که قرار بود از رمزارز در برابر نوسانات و سقوط محافظت کند به یک‌باره تبدیل به عاملی شد که تنها ظرف دو روز ترا و رمزارز لونا را نابود کرد. معماری موفق در عمل موفق نشد به‌درستی روند کاهش و افزایش تقاضا برای توکن لونا را مدیریت کند. در حالی که بزرگ‌ترین استیبل‌کوین با حدود 18 میلیارد دلار ارزش بازار بود، تنها یکی از ده‌ها موردی بود که شکست خورد و نتوانست ارزش خود را برابر با 1 دلار حفظ کند. 

در میان تعداد انگشت‌شماری از استیبل‌کوین‌هایی که زنده مانده‌اند، توکن USDD که توسط جاستین سان، کارآفرین بحث‌برانگیز رمزارز، در شبکه ترون (Tron) راه‌اندازی شد، رویکرد خاص خود را دارد. سان در مصاحبه‌ای با بلومبرگ از این پروژه دفاع کرد و گفت که نیاز به یک استیبل‌کوینی احساس می‌شود که مستقل باشد و بتوان روی آن حساب کرد. 

سان در این ارتباط می‌گوید: «اگر فردا قانون‌گذاران تصمیم بگیرند که استیبل‌کوین‌ها را ممنوع کنند، خطرات بزرگی برای کل سیستم کریپتو به‌وجود خواهد آمد. ما به استیبل‌کوینی نیاز داریم که توسط شخص ثالثی خارج از کریپتو کنترل نشود».

USDD اوایل ماه مه روی زنجیره بلوکی ترون فعال شد و می‌توان از آن در زنجیره‌های بلوکی هوشمند اتریوم و بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) استفاده کرد. این استیبل‌کوین از مکانیزم آربیتراژی مشابه آن‌چه ترا برای حفظ عملکرد از آن استفاده کرد، بهره می‌برد. به‌عنوان مثال، وقتی یک USDD به زیر قیمت 1 دلار می‌رسد، معامله‌گران می‌توانند با ارسال یک USDD به زنجیره بلوکی ترون در ازای 1 دلار ترون، توکن اصلی شبکه، سود لحظه‌ای دریافت کنند. مکانیزم آربیتراژ با هدف بازگرداندن قیمت USDD به یک دلار مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

ترا نشان داد که ادغام چنین برنامه‌ریزی الگوریتمی برای پایدار نگه داشتن یک توکن، به زبان ساده است، اما در دنیای واقعی کاری پیچیده است، زیرا استیبل‌کوین‌ها به سرمایه‌گذارانی نیاز دارند که باور کنند ارز دیجیتال همچنان ارزشمند است. 

تارون چیترا، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی Gauntlet، پلت‌فرم مدل‌سازی مالی برای ارزهای دیجیتال، در این ارتباط می‌گوید: «اگر واقعا می‌خواهید این زیرساخت‌ها را ایجاد کنید باید توانایی فنی و تیزهوشی خاصی داشته باشید و قادر باشید اتفاقات آینده را پیش‌بینی کنید. باید به خودتان باور داشته باشید که می‌توانید بر تمامی شکست‌هایی که در طول تاریخ اتفاق افتاده غلبه کنید».  سان پذیرفته است که شکست پروژه ترا، نقص استیبل‌کوین‌های الگوریتمی را به‌وضوح نشان داده است، اما افزود که برنامه‌ای برای پروژه‌های دیگر دارد. در همین ارتباط، در نظر دارد 10 میلیارد دلار از طریق Tron DAO Reserve برای حفظ ارزش USDD جمع‌آوری کند. این فرآیند توسعه و راه‌اندازی مشابه کاری است که توسعه‌دهنده اصلی ترا، دو کوان (Do Kwon)، آن‌را انجام داد. 

مطلب پیشنهادی

بزرگان دنیای فناوری در مورد رمزارزها چه می‌گویند؟
نقطه نظرات مثبت و منفی پیرامون ارزهای دیجیتال

سان در این باره می‌گوید: «تعریف ما از یک استیبل‌کوین الگوریتمی این نیست که عاری از افراد باشد. اما سعی خواهیم کرد، زیرساختی که هیچ‌گونه وابستگی به بانک‌ها یا هر‌گونه استیبل‌کوین مرتبط با دارایی‌های مدیریت‌شده توسط بانک‌ها داشته باشد، به‌وجود آوریم». 

همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، بازار ارزهای دیجیتال پرسود است و افرادی که دانش فنی و مالی در این زمینه دارند، سعی می‌کنند راهی برای کسب سود حداکثری از این بازار از طریق تعریف ارزهای دیجیتال و پیاده‌سازی زنجیره‌های بلوکی به‌دست آورند. یکی از نکات قابل تاملی که جای بحث و حتا پژوهش‌های گسترده دارد این است که اساسا رمزارزها آن‌گونه که گفته می‌شود ماهیت غیرمتمرکزی دارند یا خیر؟ برخی از کارشناسان حوزه امنیت می‌گویند به‌دلیل این‌که همواره گفته می‌شود که زنجیره بلوکی غیرمتمرکز و تغییرناپذیر است، همگان تصور می‌کنند که چنین چیزی به‌طور کامل وجود دارد. با این‌حال، واقعیت این است که ارزش و اقتدار ارزهای دیجیتال در دست افراد و سازمان‌هایی قرار دارد که پول بیشتری دارند. رویکردی که مشابه آن در دنیای سرمایه‌داری به‌وفور به چشم می‌خورد. مسئله‌ای که این روزها مورد توجه برخی سازمان‌ها قرار گرفته این است که ممکن است زنجیره بلوکی تحت عنوان مرکزیت‌های ناخواسته اداره می‌شود. رویکردی که در آن، شخص، نهاد یا سازمانی بر این ساختار به‌ظاهر غیرمتمرکز اعمال نفوذ ‌کنند. به‌گونه‌ای که ممکن است فردی بتواند سوابق مالکیت خود را دستکاری کند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که زیرساخت‌های زنجیره بلوکی با آن روبه‌رو هستند، بی‌ثباتی است. برای بی‌ثبات کردن عملکرد یک زنجیره بلوکی نیازی نیست یک حمله هکری انجام شود، یک اختلال از طرف فردی که دسترسی بیشتری به زیرساخت دارد، باعث ایجاد اختلال جدی در عملکرد آن می‌شود. با این توصیف، باید بگوییم که شاید نیاز است تا پژوهش دقیقی در ارتباط با مفهوم غیرمتمرکز بودن زیرساخت‌ها انجام شود تا به‌درستی مشخص شود آیا زیرساخت‌های زنجیره بلوکی ماهیمت غیرمتمرکزی دارند یا خیر. مادامی که پاسخ قطعی برای این سوال پیدا نکنیم قادر نیستیم با صراحت بگوییم که ارزهای دیجیتال پایدار و قابل اعتماد هستند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟