5G تقلبی
شبکه‌های 5G ویژگی‌ها و استانداردهای مشخصی دارند و روی طیف‌های فرکانسی تعیین شده‌ای راه‌اندازی می‌شوند و علاوه بر سرعت باید تاخیر بسیار پایین و هوشمندی داشته باشند و فقط هنگامی می‌توان به یک شبکه 5G متصل شد که دستگاه کاربر به مودم 5G مجهز باشد. صرف نشان دادن علامت تجاری 5G هم روی صفحه‌نمایش گوشی کافی نیست.

1606683296_1_0.gif

همان‌طور که انتظار داشتیم در کنفرانس جهانی موبایل بارسلونا از چندین اسمارت‌فون 5G رونمایی شد تا به‌طور رسمی وارد عصر 5G شویم. سامسونگ با معرفی گلکسی S10 5G، هواوی با معرفی Mate X، شیائومی با معرفی می میکس ۳ و ال‌جی با معرفی V50 ThinQ به همراه چندین برند دیگر نویدبخش عصر تازه‌ای در شبکه‌های موبایل و ارتباطات بی‌سیم شدند. چندین سال است درباره 5G اخباری منتشر شده و حتی از سال ۲۰۱۷ هم زمزمه‌هایی درباره راه‌اندازی برخی شبکه‌های 5G توسط اپراتورهای معروف جهان مطرح شده و در سال ۲۰۱۹ لحظه ورود به نسل پنجم شبکه‌های موبایل رقم خورد.
در این یادداشت قصد ندارم درباره شبکه‌ 5G، مزایا، آینده و تاثیرات آن بر اینترنت صحبت کنم. حتی قصد ورود به جنگ بزرگ فناوری‌محور دو کشور چین و ایالات‌متحده بر سر 5G و این‌که چگونه چین  با برندهایش برنده و پیروز این میدان می‌شود را ندارم. اگرچه سوژه‌ای بسیار جذاب و شنیدنی است. اجازه بدهید درباره یک نگرانی از آینده و ورود 5G به ایران صحبت کنیم. 
در سال‌های گذشته همراه اول و ایرانسل شبکه‌های 5G آزمایشی راه‌اندازی کردند که اخبارش در رسانه‌ها منتشر شد. از گوشه و کنار هم شنیدیم که این اپراتورها در حال توسعه شبکه 5G هستند. 
 با ورود اسمارت‌فون‌های 5G برندهایی مانند سامسونگ، ال‌جی، شیائومی و هواوی به ایران در سال آینده، فشارها بر این اپراتورها برای راه‌اندازی رسمی 5G و ارائه سرویس به مشترکان بیشتر می‌شود. قیمت گوشی‌های 5G به دلار بسیار زیاد است و هنگام تبدیل به تومان قیمتش سر به فلک می‌کشد. بنابراین خریداران این گوشی‌ها انتظار دارند اپراتورهای ایران هرچه سریع‌تر شبکه‌های 5G را راه‌اندازی کنند و به آن‌ها متصل شوند. 

مطلب پیشنهادی

آیا 5G E همان 5G واقعی است؟
یک استاندارد جدید یا سوء استفاده از یک نام معروف

خیلی بعید است که اپراتورهای موبایل ایران برای راه‌اندازی شبکه 5G آمادگی داشته و تجهیزات، زیرساخت‌ها، آنتن‌ها و ده‌ها دستگاه و ملزومات آن را برای سال ۱۳۹۸ آماده کرده باشند. هنوز تعداد بسیاری از شهرهای ایران زیر پوشش شبکه‌های 4G LTE نرفته‌اند و ما شاهد مشکلات عدیده و تمام‌نشدنی روی شبکه‌های نسل چهار هستیم. براساس گزارش‌های موسسه Open Signals  شبکه‌های 4G LTE در ایران از کیفیت و سرعت مورد انتظار برخوردار نیستند و آن توسعه‌یافتگی زیرساختی لازم صورت نپذیرفته است. به معنای دیگر، اپراتورهای موبایل هنوز تا رسیدن به بالاترین سطح خدمات‌دهی روی شبکه موبایل نسل چهار فاصله زیادی دارند. اگر اپراتورهایی مانند اسپرینت، AT&T، ورایزون، تی‌موبایل و حتی اپراتورهای چینی و کره‌ای به‌سوی 5G حرکت کردند، شبکه‌های 4G LTE را به‌طور کامل پیاده‌سازی و بالاترین سرعت و کیفیت خدمات را ارائه دادند. دستیابی به سرعت‌های بالای یک گیگابیت روی LTE یکی از نشانه‌های بلوغ شبکه‌های نسل چهارم است. مسلم است هنوز اپراتورهای ایران با فتح این قله فاصله دارند و نمی‌توان پذیرفت بدون فتح آن سراغ قله بلندتری به نام 5G بروند.
پس، چه اتفاقی در بازار می‌افتد؟ از یک‌سو، انتظار خریداران گوشی‌های 5G و فشار رسانه‌ها و برخی مراجع بر اپراتورها برای راه‌اندازی شبکه‌های 5G و از سوی دیگر آماده نبودن زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای ارائه چنین سرویس‌هایی! 
نتیجه چه می‌شود؟ همان اتفاقی که برای برخی اپراتورهای معروف و پرآوازه جهانی مانند AT&T افتاد: جعل نام و فناوری، ارائه یک شبکه LTE فوق پیشرفته و سریع به نام شبکه 5G.در سال ۲۰۱۸ برخی اپراتورهای جهانی سیم‌کارت‌ها و خدماتی به مشتریان دادند که شبیه 5G بود. استاندارد 5G هنوز به‌طور کامل تصویب و ابلاغ نشده و هیچ گوشی 5G وارد بازار نشده بود که ثبت‌نام برای شبکه‌های 5G آغاز شد. البته، بعدها اپراتورهای دیگر به این وضعیت اعتراض کردند و با اطلاع‌رسانی سعی داشتند در بازار شفاف‌سازی کنند که هیچ‌گونه شبکه 5G واقعی در کار نیست و مشتریان 5G فقط به یک شبکه LTE پیشرفته متصل شدند.
و اکنون ترس از تکرار این وضعیت در ایران وجود دارد. این‌که، اپراتورهای موبایل ایران در سال آینده ناگهان اعلام کنند، اولین شبکه 5G راه‌اندازی شد و مثلا سرعتی بالای یک گیگابیت دارد و هزینه اشتراک و خرید بسته آن فلان قیمت است و فقط مشترکانی می‌توانند به آن متصل شوند که سیم‌کارت 5G بگیرند یا از همان گوشی‌های موبایل استفاده کنند.
درصورتی‌که شبکه‌های 5G ویژگی‌ها و استانداردهای مشخصی دارند و روی طیف‌های فرکانسی تعیین شده‌ای راه‌اندازی می‌شوند و علاوه بر سرعت باید تاخیر بسیار پایین و هوشمندی داشته باشند و فقط هنگامی می‌توان به یک شبکه 5G متصل شد که دستگاه کاربر به مودم 5G مجهز باشد. صرف نشان دادن علامت تجاری 5G هم روی صفحه‌نمایش گوشی کافی نیست. 
به‌هرحال، امیدوارم در ایران هرچه زودتر شاهد 5G باشیم، اما در ابتدا ممکن است شبکه‌های نسل چهارم به‌طور کامل توسعه‌یافته و کیفیت سرویس اپراتورها به بالاترین درجه ممکن برسد. افزون بر این، شاهد رونمایی و شروع به کار یک شبکه 5G واقعی باشیم تا کاربران و کسب‌وکارها در عمل از مزایای 5G، اینترنت اشیا و دستگاه‌های متصل به این شبکه سود ببرند و وضعیت اینترنت همراه در ایران یک گام واقعی به جلو برداشته باشد. به‌صرف تغییر نام یک سرویس و شبکه نمی‌توان به 5G متصل شد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟