یک استاندارد جدید یا سوء استفاده از یک نام معروف
آیا 5G E همان 5G واقعی است؟
شبکه مخابراتی فعلی AT&T تحت عنوان 5G Evolution یا 5G E ارائه می‌شود. اگر چه لوگوی 4G تلفن شما ممکن است بعد از یک بهروزرسانی به 5G E تغییر پیدا کند، اما در واقع چیزی تغییر نکرده است.

1606683296_1_0.gif

در واقع شرکت AT&T برای اولین بار 5G Evolution را در سال 2017 معرفی كرد. این یک استاندارد فنی نیست و هیچ معنای خاصی ندارد. این تنها یک نام تجاری برای بازار شبکه 4G موجود AT&T است.

AT&T می‌گوید شبکه 5G E این شرکت شامل قابلیت‌هایی مثل تجمیع حامل،  4×4 MIMOو 256 QAM است. طبق اعلام AT&T این به‌روزرسانی فنی باعث افزایش سرعت انتقال داده می‌شود. همه اینها درست، اما اینها تنها قابلیت‌های اضافی هستند که به 4G LTE اضافه شده است. سایر اپراتورهای مخابراتی نیز اینها را ارائه می‌کنند اما همچنان از همان نشان تجاری 4G LTE استفاده می‌کنند.

به بیان دیگر، این تغییر نام AT&T گمراه کننده است. AT&T چند قابلیت را به شبکه خود اضافه کرده است که باعث می‌شود این شبکه سریعتر از 4G LTE معمولی باشد، اما حتی نزدیک به 5G هم نیست.

AT&T قصد دارد با ارائه به‌روزرسانی‌های نرم افزاری برای بعضی از تلفن‌های اندروید خود یک گام دیگر فراتر از سایر رقبای خود قدم بردارد. خیلی از تلفن‌های اندروید موجود در شبکه AT&T ناگهان متوجه می‌شوند که به جای LTE به یک شبکه 5G E متصل شده‌اند. بسیاری از صاحب‌نظران این را یک لوگوی 5G تقلبی نامگذاری کرده‌اند.

5G E  چه تفاوتی با 5G واقعی دارد؟

آنچه مسلم است این است که 5G E همان 4G LTE با برخی قابلیت‌های اضافی است که آن را سریع‌تر می‌کند و با وجودی که خیلی از اپراتورهای دیگر نیز همین قابلیت‌ها را به شبکه خود اضافه کرده‌اند اما همچنان از همان نام 4G LTE برای شبکه خود استفاده می‌کنند.

5G واقعی نسل پنجم از استاندارد بی‌سیم است که هنوز مراحل توسعه را پشت سر می‌گذارد. این استاندارد به سخت افزارهای رادیویی جدید نیاز دارد که از 5G پشتیبانی می‌کند و با تلفن‌های فعلی کار نخواهد کرد. هیچ شانسی وجود ندارد که تلفن فعلی شما با یک به‌روزرسانی نرم افزاری بتواند از 5G پشتیبانی کند.

در حالی که AT&T مدعی است 5G E دو برابر سريع‌تر از فناوری 4G LTE قدیمی‌ است، 5G وعده می‌دهد که این افزایش سرعت از لحاظ نظری تا یکصد برابر سريع‌تر خواهد بود. قرار است زمان تاخیر نیز در این فناوری کاهش زیادی داشته باشد و از حداکثر تاخیر 20 میلی ثانیه در 4G LTE فعلی به 4 میلی ثانیه برسد. 5G از یک باند رادیویی کاملا جدید استفاده خواهد کرد و شرکت‌ها قصد دارند تا خدمات اینترنت خانگی 5G را نیز ارائه کنند.

هیچکدام از این ویژگی‌ها در مورد 5G E صدق نمی‌کند و تنها AT&T است که تصمیم گرفته چنین نامی‌ را برای یک شبکه 4G LTE به‌روزرسانی شده انتخاب کند.

چرا AT&T چنین ابهامی‌ را به وجود آورده است

اپراتورهای تلفن همراه مثل AT&T برای منافع تجاری خود از ایجاد ابهام و سردرگمی‌ مشتريان استقبال می‌کنند. توهمات موجه بسیاری در مورد 5G وجود دارد و AT&T هم قصد دارد با بهره برداری از این موضوع و انتخاب لوگوی 5G E شبکه خود را بهتر جلوه دهد. همه می‌خواهند اولین نفری باشند که می‌گویند ما از یک شبکه 5G برخوردار هستیم. بهترین راهکار هم این است که ماهیت 5G را از نو تعریف کنند.

خوشبختانه هنوز هیچ اپراتور تلفن همراه دیگری مثل AT&T از اصطلاح 5G به نفع خود بهره برداری نکرده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟