مقایسه دو سیستم‌عامل مهم اسمارت‌فون‌ها پیش از عرضه نسخه اصلی
آندروید اوریو و iOS 11 چه تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند؟
نسخه بتای به‌روزرسانی‌های جدید سیستم‌عامل‌های آندروید و iOS مدتی است که توسط توسعه‌دهندگان در حال تست و بررسی است و به‌زودی شاهد ارائه نسخه اصلی خواهیم بود. پیش از انتشار آن‌ها، نگاهی کوتاه داریم به برخی از تفاوت‌های عمده بین دو این سیستم‌عامل.

1606683296_1_0.gif

شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون معمولا در فواصل زمانی نامشخص به‌روزرسانی‌های جدیدی برای سیستم‌عامل نصب شده روی محصولات‌شان ارائه می‌دهند. اگر از آخرین به‌روزرسانی منتشر شده برای گوشی شما زمان زیادی می‌گذرد باید منتظر نسخه جدید آن باشید.

هر دو شرکت اپل و گوگل در حال آماده‌سازی خود برای انتشار نسخه‌های بعدی iOS و آندروید هستند. سرانجام اوایل هفته جاری، گوگل "آندروید اوریو" (نسخه 8.0) را منتشر کرد. از طرف دیگر، با نزدیک شدن به ماه سپتامبر و زمان معرفی آیفون بعدی، اپل هم در حال جمع‌وجور کردن iOS 11 است تا به‌زودی آن‌را منتشر کند.

مطلب پیشنهادی

جالب‌ترین و  جدیدترین ویژگی‌های iOS 11 که انتظارش را می‌کشیم!
iOS 11 چه ویژگی‌های جالب و جدیدی خواهد داشت؟

با این‌که هنوز هیچ‌کدام از آپدیت این دو سیستم‌عامل برای نصب روی گوشی‌ها عرضه نشده اما توسعه‌دهندگان ماه‌هاست که در حال استفاده و تست نسخه بتای آن‌ها هستند. بعد از بررسی‌های گوناگون، می‌توان این دو را در برابر هم قرار داد و درباره مهم‌ترین ویژگی‌های‌شان صحبت کرد.

مالتی‌تسکینگ و بهره‌وری

اپل بالاخره تصمیم گرفت در iOS 11 بالاترین اولویت را به آیپد بدهد. این اولویت در مشخصه‌ها و ویژگی‌های جدید نسخه جدید iOS به‌وضوح دیده می‌شود: اسپلیت-اسکرین جدید و قابلیت سوییج کردن بین اپ‌ها، در کنار نسخه کاملا بهینه شده "داک" باعث شده تا حرکت بین اپ‌ها در نسخه بعدی سیستم‌عامل اپل از همیشه ساده‌تر شود.

اگر از آیفون استفاده می‌کنید شاید بهره‌وری جدیدی در آن مشاهده نکنید. اپلیکیشن جدید Files، ابزار زیرکانه برای مارک‌آپ و بهینه‌سازی زیبا در بخش اپ‌هایی مانند Notes و Mail از جمله موارد قابل ذکر هستند. اما مالتی‌تسک روی آیفون هنوز هم به‌پای آیپد نمی‌رسد.

شاید آندروید اوریو تغییرات قابل ملاحظه‌ای در زمینه مالتی‌تسکینگ به‌همراه نداشته باشد اما خیلی هم به‌آن احتیاج ندارد. زیرا اگر به‌خاطر داشته باشید گوگل سال گذشته میلادی در آپدیت نوقا قابلیت مالتی‌تسکینگ اسپلیت-اسکرین را برای همه دستگاه‌های‌اش ارائه کرد.

تصویر در تصویر

حالا که صحبت از مالتی‌تسکینگ شد بهتر است به‌این نکته اشاره کنیم که آندروید اوریو پشتیبانی از ویژگی تصویر در تصویر را به تمام اپ‌ها اضافه کرده است. در حالی‌که، پیش از این تنها محدود به یوتیوب برای آندروید بود. علاوه بر این، ویژگی تصویر در تصویر نه‌تنها روی گوشی‌ها بلکه روی تبلت‌ها نیز کار می‌کند.

با این‌که اپل این ویژگی را در نسخه iOS 9 برای آیپدها معرفی کرد اما گوشی‌های آیفون هنوز از آن بی‌بهره هستند. علاوه بر این، فقط آیپدهای جدیدتر می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند و مدل‌های قبلی امکان استفاده از آن را ندارند. 

ایموجی

اگر صحبت از آپدیت قدیمی آندروید بود هیچ شبهه‌ای در خصوص این‌که کدام پلتفرم بهترین ایموجی‌ها را دارد وجود نداشت. اما سرانجام گوگل تصمیم گرفت در نسخه اوریو فکری‌ به‌حال شکلک‌های زرد رنگ‌اش بکند و طراحی آن‌ها را تغییر دهد.

از حالا به‌بعد، کاربران گوگل به‌جای کار با آیکون‌های قدیمی و غیرقابل تشخیص می‌توانند از ایموجی‌هایی استفاده کنند که متعلق به همین هزاره است. علاوه بر این، آندروید اوریو با 56 کاراکتر کاملا جدید همراه خواهد بود.

از طرف دیگر، گوگل می‌خواهد مشکل ایموجی شکسته در آندروید را برطرف کند. پس کاربران می‌توانند با خیالی آسوده به مخاطبانی که از نسخه‌های قدیمی‌تر آندروید استفاده می‌کنند ایموجی جدید بفرستند. 

اپل هم اعلام کرده در اواخر سال جاری میلادی یک آپدیت عظیم برای ایموجی عرضه می‌کند. قرار است در این آپدیت شاهد به‌کارگیری Unicode 10.0 جدید باشیم. هنوز نمی‌دانیم در چه تاریخی ممکن است این آپدیت‌های جدید عرضه شود ولی به‌احتمال زیاد زمان انتشار آن در فصل پاییز و همراه با iOS 11 خواهد بود.

نوتیفیکیشن‌ها

هر دو پلتفرم و به‌ویژه آندروید با تغییرات عمده‌ای در خصوص نوتیفیکیشن‌ها در آپدیت جدید همراه هستند. گوگل در اوریو راه‌های بسیار زیادی برای شخصی‌سازی و تعامل با نوتیفیکیشن‌ها قرار داده است. یکی از این تغییرات، شاخص‌های جدید نوتیفیکیشن روی آیکون‌های اپ و رفتار سه‌بعدی جدید مشابه با قابلیت تاچ است و به کاربر این امکان را می‌دهد تا با نگه داشتن انگشت روی اپ، نگاه زیرچشمی به نوتیفیکیشن‌ها داشته باشد.

در کنار آن، کانال‌های نوتیفیکیشن‌ها به نسخه تازه آندروید اضافه شده است. به‌این ترتیب، کاربر می‌تواند نوتیفیکیشن‌های یک گروه را هم‌زمان با هم کنترل کند و رنگ پیش‌زمینه برای نوتیفیکیشن‌ها را به‌دل‌خواه تنظیم کند.

اپل هم تغییرات جدیدی در نسخه جدید ارائه کرده که می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. مرکز نوتیفیکیشن قدیمی اپل به‌طور کامل حذف شده است. به‌جای آن، وقتی کاربر صفحه را از بالا به پایین می‌کشد لاک‌اسکرین ظاهر می‌شود اما کاربر هم‌چنان می‌تواند نوتیفیکیشن‌ها را ببیند.

کیبورد و اتوفیل

گوگل در نهایت متقاعد شد تا ویژگی اتوفیل (Autofill) را به آندروید اضافه کند. در نتیجه، کاربران این سیستم‌عامل ساده‌تر از گذشته می‌توانند بدون وارد کردن گذرواژه وارد اپ‌ها شوند. البته، iOS سال‌هاست که این ویژگی را ارائه کرده ولی هرچیزی که باعث مدیریت ساده‌تر گذرواژه‌ها شود یک موفقیت محسوب می‌شود.

اپل هم در iOS 11 یک تغییر کوچک اما مهم را ایجاد کرده: افزودن طرح کیبورد یک دستی که به کاربر اجازه می‌دهد تا بدون مشکل با تنها یک دست تایپ کند.

در کل می‌توان گفت با این‌که تفاوت‌های عمده‌ای بین این دو آپدیت دیده می‌شود اما هر دوی آن‌ها از خیلی جهات مشابه یکدیگر هستند. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟