عکاسی از مگامیزر که IRAS ۱۶۳۹۹-۰۹۳۷
تلسکوپ هابل کامل‌ترین عکس از کهکشان مرموز را ثبت کرد
قرن‌ها کنجکاوی در خصوص اجرام آسمانی موجب شده تا انسان به داده‌های ارزشمند و بزرگی درباره چگونگی پیدایش و تکامل کهکشان‌ها دست یابد. تلسکوپ هابل قدرتمند‌ترین ابزار برای مشاهده و رصد اجرام آسمانی است که تاکنون ساخته شده است. اما این تلسکوپ به تازگی موفق شده تا دقیق‌ترین عکس را از «مگامیزر IRAS ۱۶۳۹۹-۰۹۳۷» ثبت و به ایستگاه‌‌های زمینی مخابره کند.

1606683296_1_0.gif

این مگامیزر که IRAS ۱۶۳۹۹-۰۹۳۷ نام دارد، در فاصله ۳۷۰ میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته است. این اجسام به شدت درخشان بوده و نور آن‌ها ۱۰۰ میلیون برابر بیشتر از میزرهای عادی است. کهکشان‌ها زمانی به میزر و مگامیزر تبدیل می‌شوند که انتشارات طیفی آنها به کیفیت یک لیزر ریزموج می‌شود؛ یعنی برانگیخته یا تقویت شده و همچنین تکرنگ می‌شود. فرآیند تقویت در اثر دریافت میزان زیادی از گاز کیهانی در شرایط فیزیکی مناسب برای جذب و انتشار مجدد تابش ریزموج رخ می‌دهد.

مطلب پیشنهادی

با ۵ رسوایی بزرگ فناوری در سال ۲۰۱۶ آشنا شوید

تلسکوپ هابل با استفاده از دوربین پیشرفته خود برای پیمایش و همچنین دوربین نزدیک به مادون‌قرمز و طیف‌سنج چند جسمی‌اش برای ثبت تصویر از این مگامیزر در دو طول موج استفاده کرده است. این دو رصد برای ایجاد این تصویر استفاده شده است. تصویر جدید به ارائه جزئیات استثنایی و نمایش هسته دوتایی کهکشان پرداخته که در حال ادغام هستند. اطراف این هسته‌ها، گردابی از گاز‌وغبار قرار دارد که انرژی شدید دو هسته را پنهان کرده است.

مگامیزرها کهکشان‌هایی هستند که مانند یک لیزر بزرگ عمل کرده و به جای نور مرئی، تابش ریزموج منتشر می‌کنند. تلسکوپ فضایی هابل به تازگی توانسته تصویری از یکی از این جسم‌های به شدت درخشان ثبت کند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟