محصولاتی دروغین
با ۵ رسوایی بزرگ فناوری در سال ۲۰۱۶ آشنا شوید
صنایع حوزه فناوری جهان همانند سال گذشته، امسال هم در مواجهه با چالش‌ها و مشکلاتی که در مقابل اجرایی شدن برخی ایده‌ها وجود داشت، ناکام ماندند. گیاهان درخشنده و جلوگیری از زوال عقل دو ایده شکست خورده فناوری در سال 2016 بود. اما موسسه فناوری ماساچوست به نقدو‌بررسی رسوایی‌های دنیای فناوری در سال 2016 پرداخته است.

1606683296_1_0.gif

آزمون‌های پرورش مغز شرکت Lumosity

این شرکت یکی از برجسته‌ترین شرکت‌هایی است که در زمینه آزمون‌های شخصیت‌شناسی و آموزش مغز با کیفیت بالا تبحر دارد. این تبحر به قدری چشمگیر بود که هیچ کس واقعا فکر نمی‌کرد که این آزمون‌ها، پایه و اساس علمی نداشته باشد. اما گروهی از روانشناسان آموزش مغز، این آزمون‌ها را مورد بررسی قرار دادند و نتیجه گرفتند که ادعای این شرکت مبنی بر دقت و صحت این آزمون‌ها، واقعیت ندارد.  کمیسیون تجارت فدرال پس از آن این شرکت را به دلیل تبلیغات دروغین، دو میلیون دلار جریمه کرد.

تی، ربات شورشگر!

در مارس 2016، مایکروسافت با افتخار یک ربات نوجوان به نام "تی" را معرفی کرد که دارای یک الگوریتم برای یادگیری گفتگو در دنیای واقعی بود و می‌توانست مانند یک انسان گفتگو کند. اما 24 ساعت پس از راه‌اندازی، تی به یک ربات عصیان‌گر تبدیل شد و شروع به بیان پیام‌های مملو از نفرت به حضار کرد.

گران‌قیمت‌ترین داروی ژن درمانی

یک استارت‌آپ ژن‌درمانی به نام UniQure ادعا کرد که برای اولین بار موفق شده یک داروی ژن‌درمانی برای درمان یکی از نادرترین بیماری‌های شناخته شده انسانی را پیدا کند. این بیماری کمبود لیپوپروتئین لیپاز نام دارد. این مشکل یک بیماری نادر ژنتیکی است که طی آن پانکراس به علت عدم تولید آنزیم مسئول شکستن چربی، متورم می‌شود. این دارو پس از اعلام قیمت یک میلیون دلاری توسط شرکت سازنده با شکست مواجه شد. دانشمندان دریافتند که این دارو تنها بر روی یک بیمار اثربخشی داشته است!

گوشی خودتخریب شونده!

در سال 2016 گوشی سامسونگ گلکسی نوت 7 به علت آتش‌گرفتن مکرر به عنوان یک گوشی بسیار خطرناک معرفی شد تا جایی‌که افرادی که این گوشی را با خود حمل می‌کردند، اجازه سوارشدن به هواپیما را نداشتند.

گیاهانی با ظاهر درخشان

در سال 2016 کمپین «کیک‌استارتر» شروع به تبلیغ یک گیاه خانگی مهندسی شده کرد که بنا بر ادعای آنها در تاریکی می‌درخشید. این کمپین خیلی زود توجه همگان را به خود جلب کرده و به یکی از موفق‌ترین کمپین‌هایی تبدیل شد که با کمک‌های مردمی بسیار مواجه شده بود. این پروژه توانست تقریبا نیم میلیون دلار از 5000 حامی دریافت کند؛ اما با وجود گذشت مدت زمان زیادی از دریافت این بودجه، مهندسان زیستی هنوز هیچ گیاهی درخشنده‌ای را روانه بازار نکرده‌اند!

 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟