دوربینی که ناسا را شرمنده می‌کند
با این دوربین کوچک از فضا عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید + گالری عکس
آیا تاکنون این فرصت برای شما هم پیش آمده که در یک شب زیبا زیر نور ستارگان سعی کرده باشید که با تلفن هوشمند یا دوربين خود از این منظوره تماشایی عکس بگیرید؟ اگر پاسخ شما مثبت باشد؛ حتما می‎دانید که معمولا نتیجه کار چقدر بد از آب درمی‎آید. عکاسی از آسمان پوشیده از ماه و دریایی از ستارگان روشن باعث می‎شود تا در مناطق بدون نور لکه‎های نقره‎ای بر جا بماند. اما Tiny1 نام یک دوربين دیجیتال جدید است که به منظور رفع این مشکل ساخته شده است و به علاقمندان آماتور آسمان شب کمک می‎کند تا عکس‎های فوق‌العاده‎ای از ستارگان بگیرند و در همین حال که مشغول عکاسی هستند اطلاعاتی در مورد شگفتی‎های نجوم را هم در اختیار آنها قرار می‎دهد.

1606683296_1_0.gif

دلیل این که دوربين‎های معمولی برای عکاسی در شب مناسب نیستند کاملا واضح است: شب تاریک است. دلیل این که چشم انسان می‎تواند جزئیات را در تاریکی از هم تفکیک کند هم این است که مردمک چشم ما تا حد ممکن باز می‎شود تا بتواند هر چه بیشتر نور را از خود عبور دهد و جزئیات بیشتری از اشیا به مغز ما مخابره شود. در مقام مقايسه، اکثر دوربين‎های معمولی مردمک (که در دنیای دوربين‎ها به دیافراگم معروف است) کوچکی دارند و در زمان‎هایی که محیط به اندازه کافی روشن نیست؛ نمی‎توانند جزئیات زیادی را از خود عبور دهند و در نتیجه عکس‎های گرفته شده در نور شب معمولا تیره شده و پیکسل‎های خود را از دست می‎دهند.

Tiny1 هم قصد ندارد جزئیات ستارگان و سیاره‎هایی که با چشم غیر مسلح قادر به دیدن آنها نیستیم را به تصویر بکشد، اما با کمک چند طراحی هوشمندانه می‎تواند عکس‎های بهتری در نور شب بگیرد. اولین ویژگی این دوربين این است که به نسبت دوربين تلفن هوشمند یا خیلی از دوربين‎های دیجیتال دیگر دیافراگم بسیار بزرگتری دارد (چیزی بین 1.2f و 1.4f)، نوررسانی Tiny1 با بعضی از بهترین لنزهای SLR موجود در بازار برابری می‎کند. به این معنا است که نور بیشتری با سنسور برخورد می‎کند و شفافيت و جزئیات بیشتری ثبت می‎شود. شما همچنین می‎توانید یک لنز تجاری یا حتی یک تلسکوپ را هم به آن اضافه کنید تا Tiny1 بتواند دید بهتری به محیط داشته باشد.

سنسور این دوربين نیز به طور هوشمندانه‎ای انتخاب شده تا بتواند برای عکاسی در شب بهینه شود. این سنسور تنها 4 مگاپیکسل است. در مورد مشخصات دوربين‎های عادی که فروشندگان اذهان عمومی‎ را به گونه‎ای فریب داده‎اند که مگاپیکسل بیشتر نشان دهنده کیفیت بالاتر است، 4 مگاپیکسل یک فاجعه محسوب می‎شود. اما در واقع از لحاظ فنی برعکس این موضوع صحت دارد. در دوربين‎های دیجیتال هر چه تعداد پیکسل‎های سنسور دوربين بیشتر باشد، بیشتر به میزان نور حساس می‎شود. اما Tiny1 با استفاده از پیکسل‎های کمتر، آنها را بزرگتر می‎کند و می‎تواند نور بیشتری جذب کند و در نتیجه دقت آن هم بالاتر می‎رود. با استفاده همزمان از یک سیستم کاهش نویز ثبت اختراع شده و Tiny1 می‎توان تصاویر بسیار بهتری از آسمان شب را نسبت به دوربين‎های هم قیمت ثبت کرد.

بر اساس اعلام سازنده این دوربين، گری تن، ایده ساخت Tiny1 از علاقه او به علم ستاره شناسی و ناامید شدن او از گرفتن عکس‎هایی که او سعی می‎کرده از زیبایی‎های آسمان شب ثبت کند؛ نشات گرفته است. او می‎گوید: «من همیشه در مورد ستارگان و کهکشان‎ها کنجکاو بوده‎ام و در زمان کودکی وقتی Starcraft بازی می‎کردم؛ با دیدن صحنه‎های سینمایی از دنیاهای دیگر همیشه مشتاق بودم که بدانم در آنجا چه می‎گذرد.» و همین هم باعث شد تا او به دانشکده نجوم و ستاره شناسی برود.

سرانجام، هر چه مهارت او در زمینه عکاسی (و همین طور کیف دوربين او) بیشتر رشد می‎کرد؛ مهارت او در زمینه گرفتن عکس‎های زیبا از آسمان با کمک دوربين SLRاش بیشتر می‎شد. و از آنجا که او این شیوه عکاسی را یک روش ایده‎ال نمی‎دانست تصمیم گرفت از دانش خود استفاده کرده و یک دوربين زیر 500 دلار بسازد تا بتوان با آن بدون دردسر عکس‎های زیبایی از فضا گرفت.

این دوربين همچنین به یک نرم‌افزار فوق‌العاده مجهز است که به شناسایی و گرفتن عکس‎های ستاره‌شناسی کمک می‎کند. این نرم‌افزار نه تنها به مجموعه‎ای از تنظیمات از پیش تعریف شده برای گرفتن انواع مختلفی از تصاویر (مثل عکسی از ماه در کهکشان راه شیری) مجهز است، بلکه خود Tiny1 هم از یک نقشه ستاره‌شناسی داخلی برخوردار است که وقتی شما دوربين را به سمت یک شی کوچک براق در آسمان می‎گیرید دقیقا به شما می‎گوید این نقطه نورانی چیست.

شما در حال حاضر می‎توانید این دوربين را در Indiegogo به قیمت 449 دلار پیش خرید کنید. تن توصیه می‎کند اگر قصد گرفتن عکس‎های حرفه‎ای از فضا را دارید حتما یک تلسکوپ نیز تهیه کنید.

==============================

شاید به این مقالات هم علاقمند باشید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟