نگاهی به وضعیت سیستم‌عامل موبایل مایکروسافت
خیز بلند ویندوزفون برای رشد و سهم بیشتر بازار
کنگره جهانی موبایل که از تاریخ 2 تا 5 مارس سال جاری برگزاری می‌شود، شاهد طیف گسترده‌ای از تلفن‌های همراه مجهز به سیستم‌عامل ویندوزفون خواهد بود.

1606683296_1_0.gif

AdDuplex  که بدون شک آن‌را می‌توان بزرگ‌ترین شبکه اطلاع‌رسانی درباره خانواده ویندوزفون 8 و برنامه‌های ویندوزفون دانست و همواره خبر از توانمندی توسعه‌دهندگان برای ترویج رایگان برنامه‌ها با یکدیگر می‌دهد، به‌تازگی گزارشی درباره وضعیت سیستم‌عامل ویندوزفون منتشر ساخته است.

همان‌گونه که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، در حال حاضر ویندوزفون سری شهت روی 89 درصد از دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندزوفون اجرا می‌شود. از هر چهار دستگاه مورد استفاده تنها یک دستگاه مجهز به سیستم‌عامل ویندوز سری هفت است. به لطف شور و اشتیاق کاربران که تمایل دارند نخستین پیش‌نمایش بتا ویندوزفون را مورد بررسی قرار دهند، اولین نشانه‌های حیات ویندوزفون 10 در ماه فوریه ظاهر شده است. مایکروسافت/نوکیا اکنون 96 درصد از سهام بازار دستگاه‌های مجهز به ویندوزفون را در اختیار دارد و البته سازندگان بیشتری در تلاش هستند تا هرچه زودتر خود را به ویندوزفون رسانده و از امتیاز « سیاست‌گذاری مایکروسافت مبنی بر مجوز صفر دلاری» سال 2014 که ویژه دستگاه‌های زیر نه اینچ است استفاده کنند. (البته مایکروسافت پیش‌تر این سیاست تشویقی را در رابطه با دستگاه‌های اینترنت اشیاء در مقیاس کوچک نیز اعمال کرده بود. به‌طوری‌که برای این دستگا‌ها ویندوز به صورت رایگان قابل استفاده است.)

بعد از گذشت نزدیک به شش ماه از دعوای حقوقی که مابین مایکروسافت و سامسونگ سپری شده است، سرانجام این دو به توافق رسیدند و اکنون آماده کار با یکدیگر هستند. سامسونگ این آمادگی را دارد که گوشی‌های مجهز به ویندوزفون را امسال به بازار عرضه کند. البته این شرکت پیشتر اعلام کرده بود که سامسونگ شریک مایکروسافت در زمینه تلفن‌های‌همراه به‌شمار می‌رود و تمایل به ساخت دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندوزفون دارد.

لومیا با قیمت‌های متوسط همچنان بر بازار تلفن‌های‌همراه مجهز به سیستم‌عامل ویندوزفون تسلط دارد، دستگاه‌هایی از قبیل لومیا 63x و 53x دست‌آوردهای قابل توجهی به ویژه در ایالات‌متحده به دست آورده‌اند. لومیا 635 و لومیا 521 هر دو در یک جایگاه قرار دارند و لومیا 535 اکنون در میان ده مدل برتر شناخته می‌شود. تنوع محصولات اکنون کمی بیشتر شده است. اما به‌طور کلی دستگاه‌های لومیا همچنان در جایگاه ده محصول برتر قرار دارند، شایان ذکر است که چهار مدل از این دستگاه‌ها بعد از آن‌که مایکروسافت نوکیا را خریداری کرد تولید شده‌اند.

دستگاه‌های جدید

آن‌گونه که AdDuplex گزارش داده است، مایکروسافت انتظار دارد، تعدادی از لومیاهای رده قیمت متوسط و ارزان در کنگره جهانی موبایل بارسلون که هفته آینده 2 تا 5 مارس 2015 میلادی برگزار می‌شود عرضه شوند.

آمارها چه می‌گویند؟
اگر نگاهی به نسخه‌های مختلف عرضه شده از ویندوزفون داشته باشیم، مشاهده خواهید کرد که ویندوزفون 8.1 اکثریت بازار را با 70 درصد به خود اختصاص داده است. البته همان‌گونه که پیشتر به آن اشاره کردیم، ویندوز 10 تنها 0.2 درصد از سهام بازار را در اختیار دارد، اما به طور قطع این وضعیت پایدار نخواهد بود و با توجه به دستگاه‌هایی که در هفته‌ها و ماه‌های آینده عرضه خواهند شد این مقدار به طرز قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

البته مایکروسافت/نوکیا همچنان بر 96 درصد از بازار تلفن‌های‌همراه مجهز به ویندوزفون حاکم است، در حالی‌که میزان پراکندگی در میان دیگر سازندگان همچون HTC، سامسونگ، هواوی و شرکت‌های دیگر تنها چهار درصد است.

 

 

اما به لحاظ تحولاتی که در رابطه با دستگاه‌های لومیا به وجود آمده است، این آمار نسبت به ماه‌های گذشته دست‌خوش تغییراتی بوده است. به‌طوری که لومیا 635 با 4.8 درصد رشد نسبت به ماه گذشته 15 درصد از سهام بازار را در اختیار دارد. لومیا 530 با 1.6 درصد رشد 8.6 درصد از سهام بازار را در اختیار دارد. در این میان لومیا 920 پنجمین دستگاه محبوب بوده است.

دستگاه‌های لومیا با برند نوکیا بخش قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند، اما لومیا 535 با برند مایکروسافت جزء ده محصول برتر دستگاه‌های مجهز به ویندوزفون به‌شمار می‌رود. البته گوشی لومیا 520 هنوز هم به طرز شگفت‌انگیزی جزء دستگاه‌های محبوب مجهز به ویندوزفون به‌شمار می‌رود. لومیا 520 در کشورهای مکزیک، انگلستان، اسپانیا و هند بالاترین سطح محبوبیت و فروش را به خود اختصاص داده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟