دنیای وب 3.0
آیا وب 3 به بازنشستگی زودهنگام رسیده است؟
وب 3.0 با شعار تمرکززدایی به میدان وارد شد و به کاربران وعده‌های زیادی داد. ایده اصلی این بود که قدرت را از بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری‌ خواهد گرفت و دسترسی به محتوا و اطلاعات را روی بستر زنجیره بلوکی فراهم خواهد ساخت. به بیان دقیق‌تر، توکن‌هایی در اختیار مردم قرار می‌دهد تا خودشان بر محتوا و نحوه تعامل با فناوری‌ها نظارت و کنترل داشته باشند. به بیان دقیق‌تر، وعده دسترسی به اینترنت دموکراتیک‌تر را ارائه کرد.

1606683296_1_0.gif

این ایده به اندازه‌ای جالب توجه بود که توانست صدها میلیارد دلار سرمایه را جذب کند. با این‌حال، در دنیای واقعی نتایجی که به دست آمد، بسیار کمتر از تبلیغات انجام شده در این زمینه بود. به طوری که موارد استفاده از رمزنگاری محدود شد، برخی از توکن‌های قابل تعویض (NFT) در حد یک شوخی بزرگ شدند و کلاهبرداری‌های بسیار زیادی در این زمینه به وقوع پیوست.

مطلب پیشنهادی

وب 3 چه تاثیری بر آینده اینترنت و وب خواهد داشت؟

تبلیغات وب 3.0 همراه با وعده کسب درآمدهای زیاد باعث ایجاد حباب دات کام به سبک وب 1.0 شد. برای ماه‌ها، هر استارت‌آپی که در این زمینه کار خود را آغاز می‌کرد با شور و اشتیاق فراوان درباره بلاک‌چین، رمزارز یا نوع دیگری از روش‌های انقلابی برای انجام کارها تبلیغ می‌کرد که امروزه انجام برخی از این‌کارها چندان پیچیده نیست و با وجود الگوریتم‌های هوشمند امکان‌پذیر است. به طوری که نیازی به جذب سرمایه‌های سنگین وجود ندارد.

دو مجرای اصلی برای تزریق سرمایه به دنیای وب 3.0 در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داشت که بانک سیلورگیت برای ارزهای دیجیتال و بانک سیلیکون ولی برای استارت آپ‌های فناوری بود. هر دو بانک در این هفته شکست خوردند و نشان دادند که وب 3 به عصر یخبندان خود وارد شده است.

این مطمئنا به معنای پایان سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز در ارتباط با ارزهای دیجیتال، دی‌فای یا فناوری‌های مرتبط نیست، اما نشانه روشنی است که فناوری قرار است به چه سمتی حرکت کند. برخی از پروژه‌های مرتبط با وب 3 با هزینه‌های سنگینی همراه بودند و نقدینگی بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه از دست رفته است. اگر به گذشته باز گردیم، مشاهده می‌کنیم که یک دهه طول کشید تا فناوری از رکود دات کام خلاص شود و مقطع فعلی هیچ تفاوتی با آن زمان نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی

چه رابطه ای میان زنجیره بلوکی و وب 3 وجود دارد؟

البته، این حرف بدان معنا نیست که قیمت بیت‌کوین سقوط وحشتناکی خواهد داشت یا شکست خواهد خورد، زیرا بیت کوین راه خود را از بسیاری از کلاهبرداری‌ها و تقلب‌ها جدا کرده است. با این‌حال، تاثیر این ورشکستگی بر بیت کوین نیز سایه افکنده است. چه کسی می‌خواهد در فضایی سرمایه‌گذاری کند که پول در آن جریان ندارد و هر لحظه ممکن است برای همیشه سرمایه خود را از دست بدهد؟

در حال حاضر، همه کارشناسان به این نکته اذعان دارند که حباب بزرگی دنیای فناوری را احاطه کرده است و سرمایه‌گذاران خطرپذیر دیگر هیچ نفوذی بر بازار سرمایه ندارند. اکنون، افرادی که از بانک‌ها استقراض کرده‌اند و در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند باید به فکر پرداخت اقساط خود باشند. شکست بانک سیلیکون ولی به این معنی است که شرکت‌ها نمی‌توانند حقوق و دستمزد زیادی به کارگران خود پرداخت کنند و احتمالا با موج جدیدی از استخراج کارگران در کوتاه مدت روبرو خواهیم بود. 200 میلیارد دلار سپرده در این بانک نگهداری می‌شد و تنها حساب‌های تا 250000 دلار بیمه شده بودند. جالب آن‌که نزدیک به 10 هزار شرکت اعلام کرده‌اند که سپرده‌های آن‌ها در این بانک بیمه نشده بود که رقمی معادل 151.5 میلیارد دلار است. در شرایطی که بسیاری از سرمایه‌گذاران امیدوار هستند پول خود را به دست آوردند، اما اما فروش دارایی‌های مربوطه زمان‌بر است.

این ورشکستگی به تدریج تاثیر خود را بر صنعت مالی خواهد گذاشت و رکود را افزایش خواهد داد.

به طور خلاصه، همه ما می‌دانستیم که حباب‌هایی در سرمایه‌گذاری خطرپذیر کریپتو و فناوری وجود دارد. شعار این دو بانک شاخص به پایان خود رسیده است.

خبر خوبی وجود دارد

خبر خوب این است که وب 4.0 در حال حاضر اینجا است و آن چیزی نیست به جز هوش مصنوعی، رایانش ابری و اینترنت اشیا. هوش مصنوعی تخیل را تقویت می‌کند و نتایج باورنکردنی ارائه می‌دهد. تقریبا ما اطمینان داریم که بخش عمده‌ای از سرمایه باقی‌مانده در حوزه وب 3.0 به سرعت به سمت هوش مصنوعی خواهد رفت و در حالی که بخشی از آن صرف سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت می‌شود، اما بدون شک نتایج درخشاین به همراه خواهد داشت.

بدون شک این خبر خوبی برای افرادی است که قصد دارند، نقدینگی خود را در فناوری درستی سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاری روی فناوری هوش مصنوعی به این دلیل ارزشمند است که فناوری بالقوه و گسترده‌ای از کنار آن پدید خواهند آمد و تا قبل از پایان این دهه، جهان را متحول خواهند کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟