وب 3 چه تفاوتی با وب 2 دارد؟
چه رابطه ای میان زنجیره بلوکی و وب 3 وجود دارد؟
اینترنت از وب 1.0 یا در اصطلاح رایج فقط خواندنی، به وب 2.0 تکامل یافته است که اغلب به‌عنوان اینترنت مشارکتی و اجتماعی توصیف می‌شود. اکنون، ما به تدریج به سمت مرحله بعدی تکامل اینترنت که وب 3.0 نام دارد در حال حرکت هستیم که مبتنی بر فضایی است که دارایی‌های مهم دیجیتالی ما را شامل می‌شود. Web3 با این شعار به میدان وارد شده که به مردم اجازه می‌دهد به صورت دیجیتالی مالکیت محتوا و دارایی‌های خود را داشته باشند، به راحتی معاملات آنلاین انجام دهند و کنترل بیشتری بر داده‌های شخصی خود داشته باشند. اکوسیستم‌های بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال از شاخص‌ترین نشانه‌های بارز پیدایش وب 3 هستند. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند پرداخت‌های همتا به همتا (P2P) انجام دهند و اقلام دیجیتالی را در کیف پول‌های رمزنگاری نگه‌داری کنند. بسیاری از پروژه‌های مبتنی بر بلاک‌چین بر اساس طراحی غیرمتمرکز هستند و به هر کسی اجازه استفاده از آن‌ها را می‌دهند.

دارایی‌های دیجیتال می‌توانند به بخش ذاتی Web3 تبدیل شوند، اینترنت جدیدی که انتظار می‌رود آسیب‌های وب فعلی مانند تمرکز قدرت در دست چند پلتفرم متمرکز رسانه‌های اجتماعی و بهره‌برداری از داده‌های شخصی کاربران را برطرف کند. ماهیت غیرمتمرکز و بدون مجوز بلاک‌چین‌ها در توزیع قدرت ارتباطی به جای اعطای آن به شرکت‌های مرکزی استوار است.

در حالی که دارایی‌های دیجیتال، پرداخت‌های دیجیتال بومی را به وب 3 اضافه می‌کنند، می‌توانند به عنوان توکن‌های برنامه‌ریزی شده برای ایفای طیف گسترده‌ای از نقش‌ها در سیستم‌های اقتصادی دیجیتال عمل کنند. علاوه بر این، بلاک چین و ارزهای دیجیتال می‌توانند وب 3 را از طریق سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) جامعه محورتر کنند.

وب 3 چه تفاوتی با وب 2 دارد؟

مراحل اصلی تکامل اینترنت اغلب به صورت فازهای کیفی متفاوت با نام‌های Web1، Web2 و Web3 نشان داده می‌شوند. در عصر وب 1، کاربران نمی‌توانستند داده‌های آنلاین را تغییر دهند یا محتوای خود را در وب‌سایت‌هایی که با آن‌ها در تعامل بودند آپلود کنند. اینترنت در آن زمان شامل صفحات HTML ایستا بود که تجربیات ساده و یک طرفه مانند خواندن انجمن‌های اطلاعاتی را امکان پذیر می‌کرد.

نسل دوم وب اجازه استفاده از محتوا و تعامل ساده را فراهم کرد. سپس، وب 2 به تدریج به عنوان یک اینترنت تعاملی‌تر ظاهر شد که در آن کاربران بیشتر درگیر تولید محتوای خود بودند. از آن‌جایی که این شیوه‌های تعاملات آنلاین عمدتا توسط پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تسهیل می‌شد، وب 2 شاهد ظهور انواع جدیدی از غول‌های فناوری متمرکز بود.

اکوسیستم فعلی وب 2 دوباره در حال تغییر است و زمینه را برای شکل‌گیری وب 3 مهیا کرده است، زیرا بسیاری از نارسایی‌های آن آشکار شده است. به عنوان مثال، در وب 2 کاربران اینترنتی و فضای سایبری نگران ردیابی و مالکیت داده‌ها و مسائل مربوط به سانسور هستند.

قدرت شرکت‌های متمرکز به ویژه زمانی قابل توجه است که آن‌ها شروع به استفاده از قدرت خود برای ممنوع کردن دسترسی برخی از کاربران و سازمان‌های خاص به پلت‌فرم‌های خود کردند‌ه‌اند. علاوه بر این، شرکت‌های وب 2 از داده‌ها برای نگه داشتن کاربران در وب‌سایت‌های خود و ایجاد تبلیغات هدفمند برای منافع شخصی استفاده می‌کنند. چنین انگیزه‌های اقتصادی می‌تواند این شرکت‌ها را به سمتی سوق دهد که تنها به منافع خود فکر کنند و به کاربران به چشم یک مصرف‌کننده نگاه کنند.

مطلب پیشنهادی

وب 3 چه تاثیری بر آینده اینترنت و وب خواهد داشت؟

چشم‌انداز وب 3 گام بعدی به سوی اینترنت بهتر است. از وعده‌های اصلی و مهمی که وب 3 ارائه کرده است باید به ساخت پلتفرم‌های آنلاین غیرمتمرکز، با قابلیت اعتماد بالا اعتماد و بدون نیاز به دریافت مجوز اشاره کرد. همچنین، می‌تواند مالکیت دیجیتال، پرداخت‌های بومی دیجیتال و مقاومت در برابر سانسور را به عنوان استاندارد جدیدی در ارتباط با محصولات و خدمات وب ارائه کند.

بلاک چین و ارزهای دیجیتال کاملا برای تبدیل شدن به فناوری‌های ضروری وب 3 آماده هستند، زیرا ذاتا غیرمتمرکز هستند و به هر کسی اجازه می‌دهند اطلاعات را در زنجیره ثبت کنند، دارایی‌ها را توکن‌سازی کند و هویت‌های دیجیتالی ایجاد کند.

چگونه بلاک چین و رمزارز در چهارچوب وب 3 و اخلاق‌مداری وب قرار می‌گیرند؟

غیر متمرکز بودن، به همان صورتی که اشاره شد، یکی از دستاوردهای مهم وب 3 خواهد بود. این درست همان مشکل اصلی وب 2 است که تمرکز، قدرت و نظارت بر داده‌ها را به چند بازیگر اصلی در این حوزه واگذار کرده است. بلاک چین و ارزهای دیجیتال می‌توانند وب 3 را با تسهیل توزیع گسترده‌تر اطلاعات و قدرت غیرمتمرکز کنند. وب 3 می‌تواند از دفتر کل توزیع شده عمومی مبتنی بر بلاک‌چین استفاده کند تا شفافیت و تمرکززدایی بیشتری را فراهم کند.

عدم نیاز مجوز، پروژه‌های مبتنی بر بلاک‌چین سیستم‌های اختصاصی شرکت‌های سنتی را با کدهای در دسترس جایگزین می‌کنند. ماهیت بدون مجوز برنامه‌های ساخته شده بر روی بلاک‌چین به هر کسی در جهان اجازه می‌دهد بدون محدودیت به آن‌ها دسترسی داشته و در تعامل باشد.

عدم نیاز به اعتماد فی‌مابین: بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال نیاز به اعتماد به هر شخص ثالثی مانند یک بانک یا یک واسطه را حذف می‌کنند. کاربران وب 3 می‌توانند بدون نیاز به اعتماد به هیچ نهادی غیر از خود شبکه تراکنش‌ها را انجام دهند.

مسیرهای پرداخت: ارزهای دیجیتال می‌توانند به عنوان زیرساخت پرداخت دیجیتالی بومی بو 3 عمل کنند. دارایی‌های دیجیتال به طور بالقوه می‌توانند نیاز به زیرساخت‌های هزینه‌بر و حجیم وب 2 را برطرف کنند، زیرا آن‌ها به معنای واقعی کلمه ورای مرزها هستند و نیازی به واسطه ندارند.

مالکیت: در مقطع کنونی، ارزهای دیجیتال ابزارهایی مانند کیف پول‌های رمزنگاری تحت تملک کاربران را ارائه می‌دهند و به کاربران اجازه می‌دهند وجوه خود را بدون واسطه ذخیره‌سازی کنند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند کیف پول‌ها را به برنامه‌های غیرمتمرکز متصل کنند تا از وجوه خود به طرق مختلف استفاده کنند یا اقلام دیجیتال خود را به نمایش بگذارند. هر کسی می‌تواند با استفاده از یک دفتر کل عمومی شفاف مالکیت این وجوه و اقلام را تأیید کند.

مقاومت در برابر سانسور: بلاک‌چین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر سانسور مقاوم باشند، به این معنی که هیچ طرفی نمی‌تواند رکورد تراکنش‌ها را به طور یکجانبه تغییر دهد. هنگامی که رکورد به بلاک چین اضافه شد، حذف آن تقریبا غیرممکن است. این ویژگی می‌تواند به حفظ محتوا کمک کرده و به شرکت‌ها اجازه ندهد، اطلاعات کاربران را حذف کنند.

آیا بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال برای شکل‌گیری وب 3 ضروری هستند؟

وب 3 ممکن است به فناوری‌هایی متکی باشد که به بلاک‌چین یا ارزهای دیجیتال مرتبط نیستند. به عنوان مثال، فناوری‌هایی مانند واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR)، اینترنت اشیا (IoT) و متاورس ممکن است برای عصر جدید اینترنت نیز ضروری باشند. در حالی که بلاک‌چین می‌تواند بیشتر در بخش زیرساخت وب 3 عمل کند، این فناوری‌ها و راه‌حل‌ها می‌توانند به همه‌جانبه‌تر کردن اینترنت و اتصال به دنیای واقعی کمک کنند.

اینترنت اشیاء می‌تواند دستگاه‌های مختلف را از طریق اینترنت به هم متصل کند، در حالی که واقعیت افزوده می‌تواند عناصر بصری دیجیتال را در دنیای واقعی جاسازی کند و VR می‌تواند دسترسی به محیط‌های ساخته شده توسط کامپیوترها را امکان‌پذیر کند که به عنوان دارایی‌های دیجیتال نشان داده می‌شوند. در نهایت، مقیاس‌بندی و گردآوری این فناوری‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند یک متاورس یکپارچه را به واقعیت عینی وب 3 تبدیل کند.

ارزهای دیجیتال می‌توانند مسیرهای پرداخت بومی دیجیتال و موارد دیگر را فراهم کند. توکن‌های Utility می‌توانند طیف وسیعی از کاربرده را برای وب 3 تعریف کنند. همچنین، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) می‌توانند به تایید هویت و مالکیت در قلمرو دیجیتالی کمک کنند، به گونه‌ای که کنترل کاربران بر داده‌های شخصی‌شان به خطر نیفتد.

وب 3 با ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین چه ارتباطی دارد؟

فناوری بلاک‌چین می‌تواند به یکی از فناوری‌های زیربنایی وب 3 تبدیل شود، اما کاربران ممکن است حتی متوجه آن نشوند. اگر برنامه‌های کاربردی ساخته شده بر روی بلاک‌چین کاربرپسند و شهودی باشند، مردم به زیرساخت‌های زیربنایی دیگر فکر نمی‌کنند، درست شبیه به عصر حاضر که ما به ندرت سرورهای داده و پروتکل‌های اینترنتی که برای پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم و نقش کلیدی دارند، فکر می‌کنیم.

NFTها می‌توانند کاربران را قادر سازند تا اقلام دیجیتالی را به سایر کاربران نشان دهند و هویت دیجیتال منحصر به فرد خود را ایجاد کرده و از آن محافظت کنند. علاوه بر این، آنها می‌توانند از اهداف عملکردی مهم‌تری در حوزه‌های آنلاین مثل بازی‌ها پشتیبانی کنند.

بلاک چین و ارزهای دیجیتال می‌توانند رویکردی را که کاربران وب 3 برای هماهنگی و اجرای اقدامات جمعی از طریق سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) انجام می‌دهند، تغییر دهند. DAO به افراد قدرت می‌دهد تا حول منافع مشترک بدون نیاز به یک مرجع تصمیم‌گیری مرکزی با یکدیگر در تعامل باشند. علاوه بر این، دارندگان توکن رای می‌دهند تا بهترین مسیر عملیاتی تعیین شده و مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، تمام فعالیت‌ها و آرا در یک بلاک چین قابل مشاهده است. بنابراین، DAOها می‌توانند وب 3 را غیرمتمرکزتر، شفاف‌تر و جامعه محورتر کنند.

کلام آخر

وب 3 ممکن است مشکلات و چالش‌های بزرگ اینترنت امروزی را حل کند و قدرت غول‌های فناوری را به حداقل برساند. با این حال، هنوز هم تا حد زیادی دستیابی به تمام وعده‌های وب 3 دور از انتظار است و مشکلات مختلفی باید حل شوند تا وب 3 به یک فناوری عینی و قابل استفاده تبدیل شود. به طوری که بتوانیم در فعالیت‌های روزانه از آن استفاده کنیم. با این حال، فناوری‌هایی که احتمالا زیربنای جهش به وب سه را شکل می‌دهند، در حال توسعه هستند.

بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال در گروه فناوری‌هایی قرار می‌گیرند که به احتمال زیاد آغازگر انقلاب وب 3 هستند، زیرا برای تسهیل تعاملات غیرمتمرکز، بدون نیاز به مجوز و بدون نیاز به ایجاد اعتماد اولیه طراحی شده‌اند. علاوه بر این، فناوری بلاک‌چین و دارایی‌های دیجیتال با سایر مولفه‌های کلیدی وب مانند AR، VR، و اینترنت اشیا رقابت نمی‌کنند، زیرا به احتمال زیاد در صورت ترکیب با یکدیگر، امیدوارکننده‌ترین راه‌حل‌ها را در اختیار ما قرار خواهند داد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟