بیل گیتس هنوز هم افسوس می‌خورد
بیل گیتس به بزرگترین اشتباه دوران کاری خود اعتراف کرد
بیل گیتس در تازه‌ترین مصاحبه خود از بزرگترین اشتباه کاری خود در طول دورانی که در مایکروسافت بود سخن گفت.

1606683296_1_0.gif

"بزرگ‌ترین اشتباه مدیریتی من در طول دورانی که در مایکروسافت بودم عدم موفقیت در ساخت پلتفرم موبایلی مانند اندروید بود که بتواند یکه‌تاز حوزه خود باشد." بیل گیتس در مصاحبه اخیری که در شرکت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر Village Global انجام داد درباره اشتباهاتی که در دوران مدیریتی خود در شرکت مایکروسافت مرتکب شده بود صحبت کرد: "بزرگ‌ترین اشتباهی که در طول دوران مدیریت من در مایکروسافت رخ داد تبدیل نشدن به چیزی بود که در حال حاضر اندروید شده است."

وقتی اولین گوشی اندرویدی در سال 2008 معرفی و وارد بازار شد، پلتفرم موبایل گوگل به‌یک آلترناتیو دیگر در کنار آیفونی تبدیل شد که سال قبل از آن یعنی 2007 وارد بازار شده بود. مایکروسافت خیلی تلاش کرد تا در میدان رقابت باقی بماند اما در نهایت شکست خورد.

در آن دوران مایکروسافت قدرت حاکم بر بازار نرم‌افزار دستکاپ بود و انتظار می‌رفت که بتواند خود را به‌عنوان بازیگر اصلی در حوزه موبایل نیز معرفی کند. مایکروسافت پلتفرم گوشی خود را با عنوان "ویندوز موبایل" معرفی کرد، اما محوریت آن کیبورد و استایلوس بود. سرانجام مایکروسافت در سال 2010، ویندوز فون 7 را که سازگار با فناوری تاچ بود عرضه کرد، اما دیگر خیلی دیر شده بود. سهم ویندوز فون 7 از بازار بسیار ناچیز بود و در نهایت مایکروسافت تصمیم گرفت تا پشتیبانی از این سیستم‌ عامل را در سال 2017 متوقف کند. اواخر سال جاری میلادی نیز پشتیبانی از "ویندوز 10 موبایل" خاتمه خواهد یافت.

بیل گیتس در ادامه مصاحبه خود گفت: "اندروید پلتفرم استاندارد غیراپلی است. طبیعی بود که مایکروسافت در این رقابت پیروز شود. چون همیشه برنده است که همه چیز را از آنِ خود می‌کند. اگر شما بتوانید 90 درصد اپلیکیشن‌های بازار را در اختیار داشته باشید در راه موفقیت گام برمی‌دارید. این موضوع دقیقا برای یک سیستم‌عامل هم صادق است."

البته مسئولیت این خطا و در نهایت شکست تنها متوجه بیل گیتس نبود. وی که در سال 2000 از پست مدیرعاملی مایکروسافت کناره‌گیری کرد هم‌چنان به مدت یک دهه به‌صورت پاره‌وقت به‌عنوان رییس بخش معماری نرم‌افزار مشغول به‌کار بود تا اینکه سرانجام تصمیم گرفت به‌دنبال کارهای خیریه برود.

مدیرعامل مایکروسافت در این زمان استیو بالمر بود که گوشی آیفون را به دلیل آنکه بیش از حد گران بود به تمسخر گرفت. خیلی از شکست‌های موبایلی مایکروسافت، به‌ویژه همکاری مشترک آنها با نوکیا، به وی نسبت داده می‌شود.

بیل گیتس هنوز هم از اینکه مایکروسافت نتوانست بازار موبایل را قبضه کند افسوس می‌خورد: "فقط یک جا برای سیستم‌عامل غیراپلی وجود دارد." وی به این نکته هم اشاره کرد که این سیستم‌عامل آلترناتیو، ارزشی برابر با 400 میلیارد دلار داشته است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟