برای استخدام در ژاپن به چه مهارتی نیاز دارید؟
افزایش میانگین سنی ژاپنی‌ها و همچنین کمبود نیروی کار متخصص در این کشور باعث شد دولت ژاپن ناچار به استخدام نیروی کار ماهر از کشورهای خارجی شود. اگر تمایل به استخدام و کار در کشور ژاپن را دارید در ادامه 11 موقعیت شغلی و تخصص که برای کار درژاپن به آن‌ها نیاز دارید را معرفی می‌کنیم تا در صورت تطابق با حرفه خود اقدام به مهاجرت کنید یا ماهر شوید!

۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر نیروی کار وارد ژاپن خواهند شد

یک ماه پیش بود که دولت ژاپن پیش‌نویس طرحی را به تصویب رساند که اجازه می‌داد نیروی کار خارجی موردنیاز این کشور اجازه ورود پیدا کنند. در حالی که برخی از کارشناسان ژاپنی به دلایل مختلفی همچون وقوع جرایم مختلف با این لایحه مخالف بودند، اما دولت ژاپن با استناد به کمبود نیروی متخصص ماهر در ژاپن این لایحه را به تصویب رساند تا در نهایت این لایحه به پارلمان رفته و به تصویب برسد. این لایحه در نهایت به تصویب پارلمان ژاپن رسید تا دولت بتواند خلا کمبود نیروی کار ماهر را پر کند. قانونی که اکنون به صدها هزار نیروی ماهر خارجی دارای مهارت اجازه می‌دهد به این کشور وارد شده و در آن کار کنند.


موقعیت شغلی‌هایی که ژاپن برای استخدام نیاز دارد

1. مهندسی

در ژاپن شرکت‌های مهندسی بسیاری درحوزه‌های مختلف از جمله صنایع الکترونیک، خودرو و ماشین آلات صنعتی و... وجود دارد که به نیروی کار و مهندسین ماهر استخدام می‌کنند.

2. فناوری اطلاعات

هند در سال های گذشته سعی کرده نیروهای خوب متخصص در حوزه IT را استخدام کند و در این امر موفق هم بوده. ژاپن  نیز علی رغم اینکه در حوزه فناوری اطلاعات از برترین‌های دنیاست با استخدام نیروی متخصص IT سعی بر تثبیت جایگاه خود دارد.

3. استخدام در بانک‌ها و بنگاه‌های سرمایه گذاری

بانک‌ها و بنگاه‌های سرمایه‌گذاری‌ای که در ژاپن مشغول به کار هستند بسیار مشتاق به استخدام نیروی متخصص و حتی کارگران سطح پایین خارجی هستند. آمار استخدام متخصصان فناوری اطلاعات (IT) نیز در بانک‌ها و موسسات سرمایه‌گذاری ژاپن بسیار بالا است.

4. تدریس زبان انگلیسی

مدرسان زبان انگلیسی از دیرباز جزو خارجی‌های محبوب در ژاپن بودند. اگر بر زبان انگلیسی تسلط کامل دارید، نگران استخدام در ژاپن نباشید.

5. دفاتر عمومی

اگر ویزای کار در ژاپن را داشته باشید تقریبا در تمام دفاتر ژاپن امکان استخدام شما وجود دارد. بسیاری از مدرسان زبان در ژاپن بعد از مدتی استخدام دفاتر عمومی شدند.

6. خدمات عمومی

برای استخدام در بخش مشاغل خدمات عمومی در ژاپن حتما باید به زبان ژاپنی تسلط داشته باشید. رعایت ادب و احترام نیز از واجبات است.

7. کار در فست فود و رستوران

بسیاری از خارجی‌ها در ژاپن در فست فود ها و رستوران‌ها کار می‌کنند. مهارت خاصی برای این شغل نیاز ندارید.

8. بازیگری

اگر بتوانید به زبان ژاپنی صحبت کنید کارگردانان ژاپنی از  همکاری بازیگران خارجی برای نقش‌‌های کوچک بسیار استقبال می‌کنند.

9. مدلینگ

درتبلیغات ژاپنی از مدل‌های خارجی بسیار استفاده می‌شود. اگر مدل هستید یا به مدل شدن علاقه دارید (و پتانسیل لازمه!) در ژاپن یک شغل پر درآمد منتظر شماست.

آگهی ‌های تبلیغاتی ژاپنی تماما توسط شرکت‌های تبلیغاتی معتبر تهیه می‌شوند. از همین رو قبل از سفر به ژاپن باید از طریق این آژانس‌ها اقدام به معرفی خود کنید.

10. کارشناس فروش

بسیاری از معاملات شرکت‌های ژاپنی با دنیا به صورت کالا به کالا انجام می‌شود که این امر نیازمند یک مدیر فروش با ارتباطات جهانی است.

11. اساتید و محققیان

ژاپن با صرف هزینه 144 میلیارد دلاری برای تحقیقات در سال در جایگاه سوم دنیا قرار دارد. از این رو اگر متخصص یا محقق در زمینه‌های مختلف بخصوص روباتیک هستید، ژاپن بهشت شماست. هم در بالاترین سطح تکنولوژی دنیا به تحقیقات خود می‌پردازید و هم پول خوبی در می‌آورید.


انواع ویزا برای جذب نیروی کار در ژاپن

در قانون جدید ژاپن دو نوع ویزا برای کارگران صادر خواهد کرد که البته این ویزا بر مبنای مهارت‌ها و تخصص آن‌ها صادر خواهد شد. نیروی کار خارجی در بخش‌های اقتصاد، کشاورزی، ساختمان‌سازی و هتل‌داری جذب خواهند شد. هنوز به درستی مشخص نیست ژاپن چه تعداد نیروی کار را جذب خواهد کرد، اما سایت‌های خبری ژاپن اعلام داشته‌اند که دست کم 300 تا 500 هزار نفر نیروی کار ماهر و نیمه ماهر به ژاپن وارد خواهند شد.

این حرف به معنای آن است که پس از ورود نیروی کار ماهر خارجی به این کشور این افراد چیزی در حدود 1.5 تا 2 درصد نیروی کار فعال ژاپن را شکل خواهند داد. البته دریافت ویزای کار برای افراد نیمه ماهر برای ورود به ژاپن منوط به داشتن مهارت‌های اشاره شده در قانون و آشنایی با زبان ژاپنی است.

ویزای کاری ژاپن چه مدت اعتبار دارد؟

افرادی که دو پیش‌شرط را داشته باشند همراه با خانواده خود به مدت پنج سال می‌توانند در ژاپن زندگی کنند. اما برای افرادی با تخصص بالا یا همان نیروی کار ماهر، دولت ژاپن تسهیلات بیشتری در نظر گرفته و ضمن اعطای ویزا به خانواده این افراد در نهایت به آن‌ها مجوز اقامت دائم در ژاپن را خواهد داد. این قانون از آوریل سال 2019 میلادی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

با این حساب شرکت‌هایی که تا پیش از این برای جبران کمبود نیروی کار نیمه ماهر از سازوکار جذب کارآموز فنی و به‌کارگیری دانشجویان خارجی استفاده می‌کردند و همواره به دور زدن قانون متهم می‌شدند، اکنون بدون مشکل خواهند توانست به شکل قانونی بر مشکل سالخورده بودن نیروی کار خود که به معضلی جدی در ژاپن تبدیل شده غلبه کنند. ژاپن این طرح را با هدف جبران کمبود نیروی کار و مشکلاتی که بخش تجارت و صنعت این کشور با آن روبرو است تصویب کرده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر مجید توسلی
مجید توسلی

سلام.خسته نباشین.چطور میتوانیم برای کار در ژاپن ثبت نام کنیم؟

ممنون میشم راهنمایی کنین .