اولین گوشی مشابه آیفون X ساخت نوکیا
خانم‌ها، آقایان، با نوکیا X6 آشنا شوید + نتایج بنچمارک‌ها
پس از آن که شرکت HMD خون تازه‌ای به رگ‌های نوکیا تزریق کرد، شاهد رشد مجدد این برند در بازارهای جهانی هستیم. هرچند نوکیای امروز هیچ شباهتی به نوکیایی که سالیان متمادی بازار را در سیطره خود داشت، ندارد، اما برای دوست‌داران این برند، همین که بدانند نوکیایی هست و در بازار پر از رقیب امروز، هنوز می‌تواند خودی نشان دهد، خبر خوبی است.
اما کار این شرکت تنها نفس کشیدن نیست! نوکیا به آینده امیدوار است و از اشتباهاتش درس گرفته است. این را می‌توانید از الفبای طراحی گوشی جدید این شرکت هم بفهمید. نوکیا X6 که نه تنها در بخش طراحی، بلکه در نامگذاری هم وامدار iPhone X است.

1606683296_1_0.gif

وقتی آیفون 10 با آن بریدگی جنجالی در بالای نمایشگر معرفی شد، بسیاری از کارشناسان حدس میزدند که این زائده موسوم به ناچ به زودی مانند ویروسی کشنده در تمام گوشی‌های اندرویدی هم ظاهر شود. همین اتفاق هم افتاد و حالا دیگر غیر از سامسونگ، نوکیا و سونی، تقریبا تمام شرکت‌های دیگر مطرح سازنده گوشی هوشمند از این زبان طراحی استفاده کرده بودند؛ اما گویا سنگر نوکیا هم فرو خواهد ریخت. این شرکت از گذشته درس گرفته است و دیگر نمی‌خواهد با لجاجت و اصرار بر حفظ روند خود، مشتریانش را از دست بدهد. بازار پر شده است از انواع و اقسام شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند. در این بازار اگر به نیاز مشتری احترام نگذارید، به راحتی کنار گذاشته می‌شوید. به همین دلیل است که HMD Global قصد دارد همراه بازار پیش بیاید.

نوکیا X6 گوشی جدید نوکیا است که با طراحی و نامی مشابه آیفون X روانه بازار خواهد شد. زبان طراحی این گوشی بسیار مدرن است و حاشیه‌های نمایشگر در آن به حد اقل رسیده است. هرچند طراحی جلوی این گوشی بسیار شبیه به آیفون X است؛ اما در بخش پشتی، همان طراحی مخصوص گوشی‌های نوکیای نسل جدید به چشم می‌خورد. تلفیق این دو زبان طراحی حاصلی زیبا و چشم‌نواز را در پی داشته است. جدا از زیبایی، با توجه به سبقه نوکیا در زمینه ساخت گوشی‌های هوشمند، می‌توان اطمینان داشت که نوکیا X6 از استحکام بسیار بالایی برخوردار خواهد بود؛ هرچند که به احتمال قریب به یقین، خبری از گواهی‌های مقاومت در برابر آب و گرد و غبار برای این گوشی نیست.

این طور که از جوانب برمی‌آید، این احتمال وجود دارد که نوکیا سری X را با یک زبان طراحی مشترک روانه بازار کند وبسته به امکانات آن‌ها، عدد کنار X را تغییر دهد.

 نمایشگر نوکیا X6 دارای ابعاد 5.8 اینچی است و نسبت طول به عرض آن برابر با 19 به 9 خواهد بود. رزولوشن مورد استفاده در این نمایشگر Full HD+ است و احتمالا روی آن از یک پنل IPS LCD استفاده خواهد شد. 

هنوز اطلاع دقیقی از نوع تراشه به کار رفته روی نوکیا X6 در دسترس نیست؛ اما اعلام شده است که این تراشه دارای 8 هسته است و توان پردازش تا 1.8 گیگاهرتز را خواهد داشت. با توجه به این اطلاعات، ما متوجه می‌شویم که این گوشی یک میان‌رده رو به بالا است و احتمالا از تراشه Snapdragon 636 روی آن استفاده شده است. میزان حافظه اجرایی (رم) این گوشی 3 یا 4 گیگابایت است؛ اما نسخه مخصوص ارائه در بازار چین نوکیا X6 دارای 6 گیگابایت رم خواهد بود و مسلما قیمتش به مراتب بیشتر خواهد بود. میزان حافظه داخلی در نظر گرفته شده برای نوکیا X6 هم بسته به انتخاب خریدار، 32 یا 64 گیگابایت خواهد بود و در کنار آن، امکان پشتیبانی از کارت حافظه هم وجود دارد.

در آزمون‌های فنی، عملکرد این گوشی جایی میان نوکیا 6 و نوکیا 7 قرار گرفته است و البته فاصله آن با نوکیا 6 که از یک تراشه Snapdragon 630 بهره می‌برد، بسیار زیاد است و اختلاف زیادی با Snapdragon 660 به کار رفته روی نوکیا 7 ندارد.

نوکیا X6 از یک ستاپ دوربین دوگانه بهره می‌برد که سنسور اصلی آن 16 مگاپیکسلی است و حدس ما این است که احتمالا سنسور دوم آن 2 یا 5 مگاپیکسلی خواهد بود. در بخش سلفی هم یک سنسور 16 مگاپیکسلی خودنمایی می‌کند. احتمال می‌رود که نوکیا در ساخت این دوربین‌ها طبق عادتی دیرینه، با شرکت زایس همکاری کرده باشد. در ارتباط با کیفیت فیلمبرداری این گوشی هم هنوز اطلاعی در دست نداریم؛ اما تراشه مورد استفاده روی نوکیا X6 از کیفیت 4K پشتیبانی می‌کند و بعید نیست روی این گوشی هم شاهد وجود امکان فیلمبرداری 4K باشیم.

باتری مورد استفاده در نوکیای جدید، 3000 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد که با توجه به تراشه خوش‌مصرف مورد استفاده روی نوکیا X6 برای یک روز استفاده عادی کفایت خواهد کرد. همانند سایر محصولات نوکیا، این گوشی هم به آخرین نسخه پایدار اندروید یعنی اندروید 8.1 (اوریو) روی این گوشی به کار رفته است و به محض ارائه جهانی نسخه‌های بعدی اندروید، این گوشی هم به آن‌ها مجهز خواهد شد. 

با توجه به قیمت حدود 250 دلاری این گوشی در نسخه پایه، نمی‌توان این گوشی را چندان ارزان انگاشت؛ اما  با توجه به ظاهر زیبا، طراحی مدرن و امکانات سخت افزاری مناسب این گوشی و از همه مهم‌تر، برند محبوب سازنده، به نظر می‌رسد اقبال بلندی در بازارهای جهانی پیش روی نوکیا X6 خواهد بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟