راهنمای خرید: آیا نوکیا 6.1 ارزش خرید دارد؟
 نوکیا 6 در برابر نوکیا 6!
نوکیا به بازار موبایل بازگشته است و تمام آن‌هایی که با گوشی‌های این برند خاطره دارند، منتظرند این شرکت یک گوشی با ارزش خرید بالا تولید کند تا دوباره صاحب یک نوکیا شوند. با گذشت حدود دو سال از بازگشت نوکیا به بازار گوشی‌های هوشمند، باید دید آیا این شرکت توفیقی در دلربایی از خریداران داشته است یا نه؟
در این مطلب به بررسی نسخه جدید نوکیا 6 و مقایسه آن با نوکیا 6 2018 پرداخته‌ایم.

1606683296_1_0.gif

در آغاز سال 2018 شایعه شد که نوکیا قرار است یک میان‌رده جدید با نام Nokia 6 2018 روانه بازار کند. در چند روز اخیر اطلاعات کلی این گوشی افشا شده است و حالا ما در شبکه قصد داریم به مقایسه میان Nokia 6 و Nokia 6 2018 که به آن Nokia 6.1 هم می‌گویند بپردازیم.

طراحی

یک سال گذشته است و حالا باید انتظار ظاهری جدیدتر از این میان‌رده نوکیا داشته باشیم؛ اما تفاوت چندانی در الفبای طراحی این دو گوشی مشهود نیست. مهم‌ترین تفاوت شاید این باشد که در نوکیا 6 حسگراثر انگشت در جلوی گوشی و زیر صفحه نمایش آن قرار گرفته بود و حالا در نوکیا 6.1 به پشت گوشی منتقل شده است. با وجود این جا به جایی، نوکیا نتوانسته است سهم نمایشگر از سطح جلویی گوشی را چندان افزایش دهد و این مقدار از 71 به 73 درصد رسیده است که رشد چشمگیری نیست. جنس بدنه در هر دو گوشی از آلومینیوم تقویت شده است و این امر استحکام همیشگی نوکیا را برای کاربران تضمین می‌کند.

در بخش طراحی و کیفیت ساخت، می‌توان نوکیا 6.1 را گوشی بهتری دانست، اما این برتری چندان محسوس نیست و تفاوت میان این دو گوشی به لحاظ طراحی چندان نمی‌تواند عامل تعیین کننده‌ای باشد. هر دو گوشی زیبا و مستحکم طراحی شده‌اند و نمره بالایی نصیب خود می‌کنند.

صفحه نمایش

هم نوکیا 6 و هم نوکیا 6.1 از صفحه نمایش 5.5 اینچی مبتنی بر یک پنل IPS LCD بهره می‌برند. رزولوشن در نظر گرفته شده برای نمایشگر این گوشی‌ها از نوع Full HD است و در نتیجه، تراکم پیکسلی آن‌ها به چیزی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. از لحاظ رنگ‌بندی و روشنایی هم می‌توان هر دو گوشی را مشابه ارزیابی کرد و تفاوت میان آن‌ها در این مباحث چندان محسوس نیست. حتی در بخش محافظت هم روی هر دو گوشی از گوریلا گلس نسل سوم استفاده شده است که مقاومت بالایی در برابر خط و خش دارا است.

عملکرد نوکیا در نمایشگرهای مورد استفاده در این دو گوشی کاملا مشابه است و نمی‌توان هیچ یک را برتر از دیگری معرفی کرد. ای کاش نوکیا 6.1 مطابق نیاز بازار، از نمایشگری با نسبت 18 به 9 استفاده کرده بود تا کاربری این گوشی را لذتبخش‌تر کرده و آن را به سایر رقبای خود نزدیک‌تر کند.

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید بهترین گوشی میان‌رده (بهمن 96)
برای بهترین انتخاب با ما باشید

دوربین

در بخش دوربین هم عملکرد هر دو گوشی مشابه است؛ هر دو از یک سنسور 16 مگاپیکسلی با f/2.0 استفاده می‌کنند که عملکرد مناسبی در نور روز دارد و در فضاهای تاریک، تصاویری با مقادیری نویز ثبت می‌کند. هر دو گوشی هم دارای سنسور سلفی 8 مگاپیکسلی هستند و کیفیت تصاویر ثبت شده با هر دوی آن‌ها مشابه است. در بخش فیلمبرداری هم در هر دو گوشی به کیفیت Full HD بسنده شده است و خبری از فیلمبرداری 4K نیست.

شاید تصاویر ثبت شده با هر دوی این گوشی‌ها قابل قبول باشند، اما در سال 2018 انتظار داتیم نوکیا روی میان رده گران قیمت خود از سنسور دوگانه استفاده کرده باشد تا کاربر بتواند از قابلیت Bokeh هم بهره‌مند شود.

سخت افزار

بزرگترین تفاوت نوکیا 6 و نوکیا 6.1 در همین بخش است؛ جایی که HMD Global روی نوکیا 6 از تراشه Snapdragon 430 استفاده کرده بود و حالا در سال 2018 آن را به Snapdragon 630 ارتقا داده است. با این تغییر، توان پردازشی نوکیا 6 از 1.4 گیگاهرتز در نسخه 2017 به 2.1 گیگاهرتز در نسخه 2018 رسیده است که رقم قابل توجهی است. در آزمون‌های فنی، نوکیا 6.1 برتری بی چون و چرایی نسبت به نوکیا 6 دارد. نسخه پایه نوکیا 6 ساخت 2017 دارای 3 گیگابایت حافظه رم بود و این مقدار برای نسخه پایه نوکیا 6.1 به 4 گیگابایت رسیده است. در بخش حافظه داخلی اما، عملکرد هر دو گوشی مشابه است و هر دو با 32 و 64 گیگابایت حافظه داخلی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

تفاوت بزرگ بعدی، تبدیل شدن درگاه microUSB در نوکیا 6 به USB type C در نوکیا 6.1 است که افزایش سرعت اتصال به سایر دستگاه‌ها را در پی دارد.

در این بخش نوکیا 6.1 برنده بی چون و چرای مقایسه است. سرعت بالاتر، قدرت پردازش بیشتر و اتصال سریع‌تر از مزایای تغییرات صورت گرفته در نوکیا 6.1 نسبت به نوکیا 6 است.

رابط کاربری

هر دوی این گوشی‌ها از اندروید خام بهره می‌برند که یکی از محبوب‌ترین رابط‌های کاربری موجود در بازار است. این پوسته سبک به کاربر اجازه می‌دهد بخش اعظمی از رم خود را آزاد نگه دارد. اما نباید فراموش کنیم که نسخه اندروید به کار رفته روی نوکیا 6، مارشملو یا همان اندروید 6.0 است؛ در حالی که نوکیا 6.1 از اندروید 7.0 یا همان نوقا بهره می‌برد که از لحاظ حفظ باتری، امنیتی و بهینه‌سازی گرافیکی کمی قوی‌تر از اندروید مارشلمو است. با این حال، نمی‌توان این تفاوت را چندان مهم تلقی کرد.

هر دوی این گوشی‌ها در این بخش عملکرد مناسبی دارند و نمره بالایی نصیب خود می‌کنند. فراموش نکنید که نوکیا یکی از سریع‌ترین شرکت‌ها در ارائه نسخه‌های جدید اندروید و به روز رسانی است و همین حالا هم می‌توانید نوکیا 6 خود را به اندروید 7.1 ارتقا دهید.

باتری

باتری به کار رفته در هر دوی این گوشی‌ها دارای ظرفیت 3000 میلی‌ آمپر ساعتی است و با توجه به یکسان بودن ابعاد نمایشگر آن‌ها، می‌توان انتظار داشت که عمر کارکرد مشابهی داشته باشند؛ اما در حقیقت ماجرا، نوکیا 6.1 به دلیل داشتن تراشه قوی‌تر و پرمصرف‌تر، کمی سریع‌تر از نوکیا 6 به شارژر نیاز پیدا می‌کند. با این وجود، هر دو نوکیای مورد بحث ما عمر باتری خوبی دارند و برای یک روز استفاده معمولی مایل به سنگین کفایت می‌کنند. خوشبختانه برای هر دو گوشی هم قابلیت شارژ سریع در نظر گرفته شده است و می‌توانید ظرف سی دقیقه، نیمی از باتری خود را شارژ کنید.

نتیجه گیری

آیا نوکیا 6.1 ارزش خرید دارد؟

سوالات مرتبط با ارزش خرید مستقیما به قیمت گوشی‌ها مربوط می‌شوند. با توجه به این که نسخه پایه نوکیا 6 قیمتی در حدود 900 هزار تومان دارد، باید آن را با توجه به قیمتش ارزیابی کرد. نوکیا 6 گوشی بسیار خوش‌ساخت و محکمی است؛ از طرفی امکانات مناسبی هم دارد، اما کمبود خیلی چیزها هم در آن حس می‌شود. نمایشگر 18 به 9، یک تراشه سریع‌تر، دوربین دوگانه و یک باتری قوی‌تر از مهم‌ترین آن‌ها هستند. امیدوارد بودیم که در نسخه جدید این نوکیا، این مشکلات رفع شوند؛ اما تنها تراشه آن تقویت شد و نتیجه آن شد نوکیا 6.1. اما برای این تغییر جزئی قیمت نوکیا 6 و نوکیا 6.1 چقدر تفاوت دارد؟ چیزی حدود 500 هزار تومان! پس با وجود این که نوکیا 6.1 نسبت به نوکیا 6 گوشی بهتری است؛ اما از دید ما، فعلا ارزش خرید ندارد و باید تا پایین آمدن قیمت آن صبر کنید. نوکیا 6.1 فعلا در حدود 1.4 میلیون تومان قیمت دارد و بهترین زمان برای خرید آن وقتی است که به 1.2 تا 1.3 میلیون تومان برسد. تصور ما این است که قیمت این گوشی تا سال دیگر کمتر از این مقادیر نخواهد شد. شاید هم هیچ وقت نشد! پس اگر قصد خرید این گوشی را دارید، تا نوروز صبر کنید تا هم قضایای رجیستری آن مشخص شود و هم شاهد افت قیمت احتمالی این گوشی باشیم.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟