نوکیا 7 در برابر نوکیا 7!
مقایسه گوشی‌های نوکیا 7 و نوکیا +7
نوکیا در رویداد MWC 2018 ار چند گوشی در رده‌های قیمتی متفاوت رونمایی کرد. ماحصل تلاش این شرکت برای رده میانی رو به بالای بازار، گوشی Nokia 7 Plus است. این مدل که نمونه ارتقا یافته گوشی Nokia 7 است، ظرف چند ماه آینده وارد بازار ایران خواهد شد. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم به بررسی و مقایسه این گوشی با نمونه 2017 آن بپردازیم.

1606683296_1_0.gif

نوکیا و در واقع برند HMD در رویداد MWC 2018 به معرفی چندین گوشی جدید نوکیا پرداخت که پیش از این به مقایسه دو نمونه از آن‌ها با مدل سال قبلشان پرداخته بودیم؛ یعنی نوکیا 8 را با نوکیا 8 سیروکو و نوکیا 6 را با نوکیا 6 2018 مقایسه کرده بودیم. حالا نوبتی هم که باشد، نوبت بررسی و مقایسه نوکیا 7 و نوکیا 7 پلاس است.

طراحی

نوکیا 7 نوکیا 7 پلاس Nokia 7 Nokia 7 Plus

در مبحث طراحی گوشی‌های نوکیا، مقوله استحکام همیشه یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها به شمار می‌آید. به همین سبب است که نوکیا هم روی Nokia 7 و هم روی Nokia 7 Plus از آلومینیوم سری 6000 استفاده کرده است که در عین سبکی، استحکام بسیار بالایی هم دارد. تفاوت طراحی این دو گوشی بیشتر در المان‌های ظاهری خودنمایی می‌کند و از لحاظ کیفیت ساخت، هر دو گوشی نمایشی مشابه از قدرت نوکیا را به رخ می‌کشند. البته نوکیا 7 گواهینامه IP54 هم داشت که نشان می‌داد این گوشی در برابر رطوبت مقاومت نسبتا بالایی دارد اما گویا نوکیا 7 پلاس فاقد این خاصیت است. گوشی Nokia 7 با طراحی نسبتا قدیمی روانه بازار شده بود. نسبت طول به عرض نمایشگر در این گوشی 16 به 9 بود و حاشیه بالا و پایین نمایشگر هم در آن قابل توجه بود. اما نوکیا 7 پلاس این نقاط ضعف را از بین برده است و با حذف حاشیه‌ها و استفاده از نمایشگری با نسبت طول به عرض 18 به 9، به گزینه‌ای مدرن‌ و زیباتر تبدیل شده است. 

در مبحث طراحی، نوکیا 7 پلاس به خاطر طراحی مدرن‌تری که دارد، با اقتدار بالاتر از نوکیا 7 قرار می‌گیرد. هرچند هر دو گوشی از لحاظ کیفیت ساخت، در سطحی برابر قرار دارند.

نمایشگر

نوکیا 7 نوکیا 7 پلاس Nokia 7 Nokia 7 Plus

نمایشگر نوکیا 7 بر روی یک پنل IPS LCD و در ابعاد 5.2 اینچی طراحی شده بود. رزولوشن این نمایشگر Full HD است و تراکم پیکسلی 424 پیکسل بر هر اینچ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این نمایشگر در امر نمایش رنگ‌ها عملکرد قابل قبولی داشت و خوانایی آن هم زیر نور آفتاب مناسب بود. با تمام این محاسن، نسبت طول به عرض این نمایشگر 16 به 9 بود و قدیمی به حساب می‌آمد.

در صفحه نمایش نوکیا 7 پلاس، اکثر مشخصات حفظ شده است، اما ابعاد آن به 6 اینچ رسیده و رزولوشن هم به دلیل استفاده از نسبت طول به عرض 2 به 1، از Full HD به Full HD+ تغییر کرده است. البته به دلیل ابعاد بزرگتر این نمایشگر، تراکم پیکسلی افت نامحسوسی داشته است و از 424 پیکسل بر هر اینچ، به 403 پیکسل بر هر اینچ تقلیل یافته است.

در عمل، هر دوی این نمایشگرها عملکردی برابر دارند و هیچکدام برتر از دیگری نیست؛ اما کار کردن با نمایشگرهای جدید کمی لذتبخش‌تر است.

دوربین

نوکیا 7 نوکیا 7 پلاس Nokia 7 Nokia 7 Plus

دوربین نوکیا 7 را نمی‌توان بزرگترین نقطه قوتش دانست، اما قطعا یکی از نقاط قوت این گوشی، دوربین 16 مگاپیکسلی این گوشی با f/1.8 بود. لنزهای به کار رفته در این دوربین ساخت شرکت زایس بودند و این دوربین با داشتن قابلیت‌های مختلف از جمله HDR، شما را در زمینه عکاسی ناامید نمی‌کرد. با این همه، دوربین‌های دوگانه این روزها طرفداران بیشتری دارند و نوکیا 7 به دلیل عدم پیروی از ترند بازار، در زمینه دوربین گزینه چندان محبوبی به شمار نرفت.

نوکیا 7 پلاس برای جبران همین نقصان وارد میدان شد. دوربین نوکیا 7 پلاس، همان دوربینی است که بر روی نوکیا 8 سیروکو به کار رفته است؛ دوربینی متشکل از دو سنسور 12 مگاپیکسلی قدرتمند با f/1.75 و f/2.6 محصول شرکت زایس که به کاربر امکان زوم دوبرابری بدون افت کیفیت می‌دهند. از سایر امکانات دوربین نوکیا 7 پلاس، می‌توان به اضافه شدن لرزشگیر قدرتمند، تشخیص فاز مبتنی بر Dual Pixel و قابلیت عکاسی پرتره را می‌دهد. 

گفتنی است هر دو گوشی قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 4K و با سرعت 30 فریم بر ثانیه را دارند؛ اما Nokia 7 Plus به لطف پشتیبانی از OZO، در امر ضبط صدای ویدیوها عملکرد بهتری از خود به جا می‌گذارد. 

دوربین نوکیا 7 بد نبود؛ اما در مقایسه با دوربین نوکیا 7 پلاس، جای هیچ گونه دفاعی ندارد.

سخت افزار

نوکیا 7 نوکیا 7 پلاس Nokia 7 Nokia 7 Plus

تراشه به کار رفته روی نوکیا 7 از نوع Snapdragon 630 است. این تراشه 8 هسته‌ای قابلیت پردازش تا 2.2 گیگاهرتز را دارد و از پردازنده گرافیکی Adreno 508 بهره می‌برد. در کنار این پردازنده‌ها، نوکیا 7 دارای 4 یا 6 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی است که با استفاده از یک کارت حافظه می‌توانید آن را افزایش دهید. این تراشه میان‌رده به خوبی از پس اجرای تمام بازی‌های بازار برمی‌آید؛ اما مطمئنا با پرچم‌داران اندکی فاصله دارد. این گوشی در امور معمول پردازشی به هیچ مشکلی برنمی‌خورید و می‌توانید از جابجایی بدون مکث بین صفحات لذت ببرید.

با وجود عملکرد مناسب نوکیا 7 در امور پردازشی، HMD بر روی نوکیا 7 پلاس از تراشه جدیدتر Snapdragon 660 استفاده کرده است. این تراشه‌ای هم قابلیت پردازش تا 2.2 گیگاهرتز را دارد؛ اما برای مدیریت بهتر انرژی، پردازنده‌های این تراشه به دو کلاستر تقسیم شده‌اند: 4 پردازنده برای پردازش امور سنگین با قابلیت پردازش تا 2.2 گیگاهرتز و 4 پردازنده برای پردازش امور سبکتر با قابلیت پردازش تا 1.8 گیگاهرتز. از طرف دیگر، استفاده از پردازنده گرافیکی Adreno 512 به این گوشی قابلیت اجرای روان‌تر بازی‌ها را می‌دهد. HMD روی این گوشی به استفاده از 4 گیگابایت رم بسنده کرده است و در کنار آن هم 64 گیگابایت حافظه داخلی و قابلیت استفاده از کارت حافظه هم وجود دارد.

با توجه به این سخت افزار مناسب، نوکیا 7 پلاس نه تنها برای اجرای بازی‌های سنگین به هیچ مشکلی برنمی‌خورد، بلکه در مصرف انرژی هم عملکردی بهتر از نوکیا 7 دارد.

باتری

نوکیا 7 نوکیا 7 پلاس Nokia 7 Nokia 7 Plus

نوکیا 7 از یک باتری با ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعت بهره می‌برد که در آزمون‌های فنی نشان داده است برای 85 ساعت پخش موسیقی کفایت می‌کند. در عمل هم ما برای یک روز استفاده عادی از این گوشی با هیچ مشکلی روبرو نشدیم و به راحتی به شب رسیدیم.

یکی از بزرگترین نقاط قوت نوکیا 7 پلاس، باتری بزرگ این گوشی است. گوشی Nokia 7 Plus با یک باتری 3800 میلی آمپر ساعتی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. هرچند این گوشی به تناسب بزرگتر شدن نمایشگر، باتری بیشتری نیز مصرف خواهد کرد؛ اما با توجه به پردازنده بهینه‌ای که روی این گوشی قرار دارد، این ظرفیت باتری می‌تواند کمک شایانی به بهبود عمر باتری این گوشی کند. بد نیست بدانید که در همان آزمون فنی پخش موسیقی، نوکیا 7 پلاس عدد خیره کننده 126 ساعت را ثبت کرده است!

باتری نوکیا 7 پلاس، یک باتری نوکیایی واقعی است. در بازار امروز این عملکرد به واقع کم نظیر است!

نرم افزار

نوکیا 7 نوکیا 7 پلاس Nokia 7 Nokia 7 Plus

نوکیا علاقه چندانی به دستکاری اندروید خام ندارد. هرچند این مسئله ممکن است با سلیقه برخی از کاربران همخوانی نداشته باشد، اما در عوض باعث تسریع روند دریافت به روز رسانی‌های اندرویدی می‌شود و امنیت گوشی را افزایش می‌دهد. 

نوکیا 7 با اندروید 7.1 روانه بازار شده است و به زودی اندروید 8.0 را هم دریافت خواهد کرد؛ اما نوکیا 7 پلاس از ابتدا با اندروید 8.0 به دست مشتریان خواهد رسید. رابط کاربری هر دو گوشی کاملا مشابه هم است و تعداد اپ‌های پیش فرض روی آن بسیار ناچیز است. 

 از منظر نرم افزاری، هر دوی این گوشی‌ها عملکردی مشابه دارند؛ اما این احتمال وجود دارد که نوکیا 7 واجد دریافت اندروید 9.0 نباشد، در حالی که یقین داریم نوکیا 7 پلاس این نسخه از اندروید را هم دریافت خواهد کرد.

قیمت و ارزش خرید

نوکیا 7 نوکیا 7 پلاس Nokia 7 Nokia 7 Plus

هیچ کدام از این دو گوشی هنوز رسما وارد بازار ایران نشده‌اند؛ اما یکی دو فروشگاه اینترنتی که در چین انبار دارند، می‌توانند نوکیا 7 را به دست شما برسانند.

قیمت نوکیا 7 در بازار جهانی حدود 360 یورو است که قیمت آن را در ایران به چیزی در حدود 1.8 میلیون تومان می‌رساند. با در نظر گرفتن امکانات این گوشی، این قیمت هیچ توجیهی ندارد و نمی‌توانیم خرید این گوشی را به شما پیشنهاد کنیم.

از طرف دیگر، قیمت نوکیا 7 پلاس در بازار جهانی برابر با 400 یورو است که قیمت آن را در ایران به چیزی حدود 2.1 میلیون تومان می‌رساند. با وجود این که این گوشی گران‌تر از نوکیا 7 است، اما به دلیل امکانات فوق‌العاده‌ای که دارد، خریدی بسیار معقولانه‌تر به حساب می‌آید.

کلید ارزش خرید بالاتر این گوشی در طراحی مدرن، دوربین فوق العاده و قدرت پردازشی مناسب آن است؛ ضمن آن که باید باتری قدرتمند آن را نیز در نظر داشت.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟