نوکیا 8 در برابر نوکیا 8!
مقایسه گوشی‌های Nokia 8 و Nokia 8 Sirocco
بازگشت نوکیا به بازار برای طرفداران نوستالژی یک خبر خوب بود؛ اما کمتر کسی برای نوستالژی حاضر است مبلغ زیادی را صرف کند؛ پس نوکیا باید گوشی‌هایی تولید کند که واقعا ارزش خرید داشته باشند. در این مطلب به مقایسه پرچم‌داران امسال و سال گذشته این برند می‌پردازیم:
Nokia 8 vs Nokia

1606683296_1_0.gif

نوکیا هم مثل اکثر شرکت‌های مطرح در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند، در نمایشگاه MWC 2018 شرکت کرد و به معرفی چند گوشی جدید پرداخت. گوشی‌های جدید نوکیا بازه وسیعی از قیمت را شامل می‌شود و از 80 تا 800 دلار را در بر می‌گیرد! در این مطلب قصد داریم به بررسی گوشی پرچمدار جدید این شرکت بپردازیم و آن را با پرچمدار سال قبل این شرکت مقایسه می‌کنیم. همراه شبکه باشید با مقایسه Nokia 8 و Nokia 8 Sirocco.

طراحی

شاید گوشی‌های نوکیا زیباترین گوشی‌های بازار را نسازد؛ اما بدون شک از لحاظ استحکام کمتر گوشی‌ای در بازار وجود دارد که از این منظر یارای رقابت با محصولات برند نوکیا را داشته باشد. گوشی نوکیا 8 با بدنه فلزی خود به خوبی این استحکام را به دست کاربر منتقل می‌کرد؛ اما نوکیا به این مسئله بسنده نکرد و آن را بنا به استاندارد IP54 طراحی کرد که تا حدی هم در برابر رطوبت مقاومت داشته باشد. این مسئله در نوکیا 8 سیریکو هم نه تنها رعایت شد، بلکه تشدید هم شد پرچمدار جدید این شرکت یعنی Nokia 8 Sirocco با استاندارد IP67 روانه بازار خواهد شد. با در نظر گرفتن این استاندارد، این گوشی در عمق 1.5 متری آب هم می‌تواند برای مدت محدودی به فعالیت طبیعی خود ادامه دهد. نوکیا 8 از آلومینیوم 6000 مستحکم و سبک ساخته شده بود و نوکیا 8 سیروکو به لطف داشتن فریمی از جنس فولاد ضد زنگ، حتی از پرچمدار قبلی این شرکت هم محکم‌تر است.

جدا از استحکام بالا، پرچمدار جدید نوکیا نقطه ضعف‌های مبحث طراحی نوکیا 8 را هم پوشش داده است. در حالی که سال گذشته اکثر شرکت‌ها پرچمدارانی بدون حاشیه ساخته بودند، نوکیا در زمینه طراحی زحمت چندانی به خود نداده بود. اما امسال در نوکیا 8 سیروکو این مسئله جبران شد و پرچمدار جدید این شرکت هم دارای نمایشگری بدون حاشیه است اما متاسفانه نسبت طول به عرض نمایشگر آن 18 به 9 نیست.

در بخش طراحی، سیروکو بدون هیچ شکی بهتر از نوکیا 8 سال قبل ظاهر می‌شود. سیروکو یک گوشی خوشدست و محکم است که المان‌های زیبایی را هم دارد و مطابق نیاز بازار طراحی شده است.

صفحه نمایش

نوکیا 8 به لطف داشتن یک نمایشگر 5.3 اینچی بسیار خوشدست بود و این خوشدستی به سیروکو هم به ارث رسیده است؛ حتی با وجود این که نمایشگر سیروکو 5.5 اینچی است، به لطف کاهش حاشیه‌های بالا و پایین، همان حجم از دست کاربر را اشغال می‌کند. رزولوشن نمایشگر نوکیا 8 برابر با 1140 × 2560 بود که تراکم پیکسلی 554 پیکسل بر هر اینچ رو به همراه داشت. رزولوشن سیروکو با نوکیا 8 برابر است؛ اما تراکم پیکسلی آن به خاطر داشتن نمایشگر بزرگتر، اندکی پایینتر است و به 534 پسکسل بر هر اینچ می‌رسد.

مهم‌ترین تفاوت بین نمایشگرهای این دو گوشی، پنل مورد استفاده در آن‌ها است. پنل مورد استفاده در Nokia 8 از نوع IPS LCD بود؛ اما در Nokia 8 Sirocco از پنل‌های P OLED استفاده شده است که هم میزان مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و هم کنتراست بسیار بالاتری نسبت به LCD دارد.

در نمایشگر هم عملکرد نوکیا 8 سیروکو بهتر از نوکیا 8 است و با داشتن پنل P OLED یک سر و گردن بالاتر از پرچمدار نسل پیشین نوکیا قرار می‌گیرد.

دوربین

نوکیا 8 از یک دوربین دوگانه 13 مگاپیکسلی با f/2.0 و 13 مگاپیکسلی دیگر باز هم با f/2.0 ساخت شرکت زایس بهره می‌برد. دوربین این گوشی به عنوان یک پرچمدار عملکرد چندان درخشانی نداشت و با وجود بهره مندی از الگوریتم‌های نسبتا پیشرفته و امکانات مناسبی مثل PDAF، لرزشگیر اپتیکال و سیستم هوشمند فوکوس خودکار، باز هم به پای پرچمداران سامسونگ، الجی و هوآوی نمی‌رسید. البته این گوشی در فیلمبرداری عملکرد قابل قبولی داشت و می‌تونست با کیفیت 4K به ضبط ویدیو بپردازه. با این وجود، کیفیت ویدیوهای اون هم به خاطر عدم پشتیبانی از HDR، به LG V30 یا Xperia XZ1 و سایر پرچمداران سال پیش نمی‌رسید؛ اما نقطه قوت بخش فیلمبرداری این گوشی، پشتیبانی از فناوری انحصاری Nokia OZO بود که شبیهش رو در هیچ گوشی دیگری سراغ نداریم. در بخش سلفی هم دوربین 13 مگاپیکسلی به کار رفته روی این گوشی عملکرد قابل قبولی داشت و انتظارات ما رو برآورده می‌کرد.

مطلب پیشنهادی

 نوکیا 6 در برابر نوکیا 6!
راهنمای خرید: آیا نوکیا 6.1 ارزش خرید دارد؟

امسال نوکیا در بخش دوربین هم گام رو به جلوی بلندی برداشت و روی Nokia 8 Sirocco از یک دوربین دوگانه متفاوت استفاده کرد. این دوربین دوگانه از یک سنسور 12 مگاپیکسلی با f/1.75 و پیکسل‌های درشت بهره می‌برد و در نور کم عملکردی فوق‌العاده خواهد داشت. دوربین جانبی هم دارای یک سنسور 12 مگاپیکسلی با f/2.6 است و احتمالا به این گوشی قابلیت زوم اپتیکال و عکاسی پرتره را اضافه خواهد کرد. از سایر امکانات این دوربین می‌توان به لرزشگیر اپیتیکال و سیستم تشخیص فاز دوال پیکسلی اشاره کرد. لنزهای این دوربین هم ساخت شرکت زایس است و فناوری OZO هم به این گوشی ارث رسیده است تا کاربر بتواند ضبط صدای ویدیوهای 4K خود را به صورت سه بعدی و با کیفیت بالاتری انجام دهد.

مکانیزم دوربین دوگانه در نوکیا 8 سیروکو به بلوغ رسیده است و احتمالا بالاخره کیفیتی در حد یک پرچمدار واقعی را از محصولات نوکیا خواهیم دید.

سخت افزار

روی نوکیا 8 از تراشه Snapdragon 835 استفاده شده بود که در سال 2017 به عنوان قوی‌ترین تراشه شرکت کوآلکام شناخته می‌شد. در کنار این تراشه قدرتمند که قابلیت کلاک کردن تا سرعت 2.5 گیگاهرتز را داشت و در کنار آن از 4 یا 6 گیگابایت رم استفاده شده بود. میزان حافظه داخلی نوکیا 8 بسته به مدلش بین 64 یا 128 گیگابایت متغیر بود و امکان استفاده از کارت حافظه هم برای کاربر وجود داشت. این گوشی با بهره گیری از پردازنده گرافیکی Adreno 540 به خوبی از پس اجرای سنگین‌ترین امور پردازشی و اجرای بازی‌های سنگین برمی‌آمد. در آزمون‌های فنی هم نوکیا 8 جزو بهترین گوشی‌های اندرویدی بود و همیشه چند پله‌ای بالاتر از Galaxy S8 قرار می‌گرفت!

مطلب پیشنهادی

آیا HMD نوکیا را به اوج برمی‌گرداند؟ + ویدیو

عملکرد پردازشی نوکیا 8 به قدری خوب بود که نوکیا تصمیم گرفت روی نوکیا 8 سیروکو هم از همان تراشه و کانفیگ استفاده کند؛ تصمیمی که احتمالا به ضرر این شرکت تمام شود و باعث فروش ناموفق این گوشی در بازارهای جهانی شود. یک سال گذشته است و نسل جدیدی از تراشه‌ها معرفی شده است. انتظار ما از نوکیا هم این بود که مطابق نیاز بازار، به استفاده از تراشه‌های مدرن رو بیاورد. اما نوکیا با پایبندی به تراشه‌ نسل قبل، احتمالا سرنوشتی مانند LG G6 را برای نوکیا 8 سیروکو رقم خواهد زد. یادتان هست که گوشی به آن خوبی به خاطر قدیمی بودن تراشه‌اش چه شکستی به بار آورد؟

هر دو گوشی از لحاظ قدرت پردازشی در یک سطح قرار دارند و عملکردشان تقریبا مشابه است؛ اما سیروکو به عنوان یک پرچمدار ساخت 2018، کمی ناامیدکننده ظاهر شده است. البته هنوز هم باید سیروکو را یکی از قدرتمندترین گوشی‌های بازار بدانیم؛ اما مسئله، جنبه تبلیغاتی استفاده از تراشه سال گذشته است.

باتری

باتری نوکیا 8 دارای ظرفیت 3090 میلی آمپر ساعتی بود و این مقدار در نوکیا 8 سیریکو این مقدار به 3260 میلی آمپر ساعت رسیده است. با توجه به افزایش اندازه صفحه نمایش، این افزایش ظرفیت امری الزامی به نظر می‌رسد و نوکیا هم از این مسئله غافل نبوده است. با توجه به این افزایش ظرفیت باتری، می‌توان حدس زد که هر دوی این گوشی‌ها در زمینه عمر باتری عملکرد برابر خواهند داشت و برای یک روز استفاده متوسط، کفایت خواهند کرد.

نرم افزار

هر دوی این گوشی‌ها از رابط کاربری اندروید خالص استفاده میکنند. نوکیا 8 با اندروید 7.1 روانه بازار شد و نوکیا 8 سیریکو هم دارای اندروید 8.0 است. این رابط کاربری بسیار سبک است و اپ‌های پیش‌ فرض بسیار کمی روی آن قرار دارد. از این لحاظ هم عملکرد هر دو گوشی برابر است و نمی‌توان هیچکدام را برتر از دیگری دانست. نوکیا هم در زمینه به روزرسانی، یکی از بهترین شرکت‌ها است و معمولا نسخه‌های مختلف به روزرسانی را همزمان با محصولات گوگل دریافت می‌کند.

نتیجه گیری

گوشی نوکیا 8 با قیمت تقریبی 2 میلیون تومان در بازار ایران موجود است و قیمت احتمالی Nokia 8 Sirocco در بازار ایران احتمالا چیزی حدود 3.5 تا 4 میلیون تومان خواهد بود.

با توجه به این که سیروکو در اکثر زمینه‌ها عملکردی بهتر از نوکیا 8 دارد، آیا این برچسب مناسب آن است؟

با توجه به این که Xperia XZ2 و Galaxy S9 هم با همین حدود قیمت وارد ایران خواهند شد و روی آن‌ها از تراشه Snapdragon 845 و Exynos 9810 استفاده می‌شود، آیا عاقلانه است چنین هزینه‌ای برای یک گوشی با Snapdragon 835 انجام شود؟

به نظر ما، پاسخ این سوال منفی است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟