Xiaomi Mi A3 ماحصل همکاری شیائومی و گوگل
13/11/1398 - 05:35
بررسی گوشی هوشمند شیائومی Mi A3
گوشی شیائومی Mi A3 یکی از میان رده‌های خوش‌نام بازار است که با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو شده است. Mi A3 ماحصل یک همکاری دو جانبه میان شیائومی و گوگل است. یک گوشی هوشمند کاربرپسند برای افرادی که به دنبال یک گوشی اندرویدی خوب و مقرون به صرفه هستند.

1606683296_1_0.gif

اولین نکته‌ای که در اولین برخورد نگاه کاربر را به سمت خود جلب می‌کند، کوچک بودن اندازه گوشی است. شیائومی Mi A3 از یک طراحی شاسی خوب بهره برده که اجازه می‌دهد کاربر به راحتی گوشی را در دستان خود بگیرد. قاب پشتی این گوشی از جنس شیشه و فریم آن از جنل فلز است که برای یک گوشی میان‌رده امتیاز بزرگی است. شیائومی برای جلب نظر کاربران از رنگ‌های مختلفی در ساخت این گوشی بهره برده است. رنگ‌های به کار گرفته شده در بدنه گوشی به گونه‌ای هستند که در زمان تابش نور خوشید به آن موج‌های رنگی را نشان می‌دهد. جنس براق قاب گوشی باعث شده تا اثر انگشت به راحتی روی گوشی باقی بماند. همچنین، به دلیل صیقلی بودن اگر احتیاط نکنید، گوشی به راحتی از دستان‌تان لیز می‌خورد.

در حالی که شیائومی Mi A 3 یک گوشی با اندازه مطلوب است، اما خبری از ضخامت و وزن کم نیست. ضخیم بودن و وزن زیاد باعث شده تا شیائومی از یک باتری با ظرفیت بالا در ساخت آن استفاده کند. خوشبختانه قاب پشتی تعبیه شده برای لنزهای دوربین بیرون زدگی زیادی ندارند و بدون مشکل خاصی روی سطوح صاف می‌توان از آن استفاده کرد. در حالی که صفحه‌نمایش گوشی تخت است، اما شاهد وجود لبه‌های قاب پشتی با انحناهایی هستند که باعث خوش‌دست شدن گوشی شده‌اند. در بالای صفحه‌نمایش یک ناچ را مشاهده می‌کنیم. همان‌گونه که اشاره شد شیائومی Mi A3 یک گوشی میان رده‌ است در نتیجه خبری از حاشیه‌های کم صفحه‌نمایش نیست. خروجی صدای مخاطب بالای صفحه‌نمایش و درست چسبیده به قاب بالای گوشی قرار دارند، اما باعث نشده‌اند روی عملکرد صفحه‌نمایش تاثیر منفی بگذارد.

سمت راست گوشی کلیدهای پاور و صدا قرار دارد که طراحی ظاهری شبیه به هم دارند. در پایین گوشی دو ردیف سوراخ برای میکروفون اصلی و اسپیکر تکی قرار دارد. البته کیفیت اسپیکر چندان جالب نیست و اگر ولوم صدا را تا حد انتها زیاد کنید، افت کیفیت را به خوبی احساس می‌کنید. در وسط این سوراخ‌ها، پورت ارتباطی Type-C قرار گرفته است. برای افرادی که علاقه‌مند به جک 3.5 میلی‌متری هستند، شیائومی درگاه فوق را کنار درگاه اینفراد و میکروفون دوم قرار داده است. قاب پشتی گوشی به سه لنز برای دوربین اصلی تجهیز شده که یک قاب مخصوص به رنگ مشکی برای آن در نظر گرفته شده است.

خوشبختانه در نسل سوم این مدل شاهد هستیم که شیائومی از یک صفحه‌نمایش امولد استفاده کرده که البته از کیفیت آن در حد اچ‌دی و تراکم پیکسلی آن پایین‌تر از 300 پیکسل در اینچ است. همین مسئله باعث شده با کمی دقت بتوانید پیکسل‌های روی صفحه‌نمایش را مشاهده کنید. در کنار ضعیف بودن کیفیت صفحه‌نمایش، نور صفحه نیز چنگی به دل نمی‌زند. کاربر در بهترین حالت می‌تواند به نوری در محدود 636 نیتس دست پیدا کند که خیلی جالب نیست و به همین دلیل در مکان‌هایی که نور شدیدی وجود دارد امکان کار راحت با گوشی فراهم نیست. در نقطه مقابل عمق رنگ مشکی صفحه‌نمایش زیاد است و حتا در محیط‌های کم نور بدون مشکل می‌توانید به تماشای فیلم‌ها بپردازید. این صفحه‌نمایش 6 اینچی حاشیه‌های نسبتا زیادی دارند که البته برای یک گوشی میان رده ایده‌آل هستند.

شیائومی در طراحی این گوشی از سیستم‌عامل اندروید وان بهره برده که البته اندروید خام است و همین موضوع باعث شده تنظیمات زیادی در بخش صفحه‌نمایش وجود نداشته باشد. از مهم‌ترین تنظیمات مربوط به صفحه‌نمایش می‌توان به حالت Night Light (که برای خاموش یا کم نور کردن پیکسل‌های آبی و نور زرد روی صفحه قرار می‌گیرد) و Ambient Display (زمانی که اعلان جدید روی گوشی می‌آید، صفحه‌نمایش را روشن می‌کند) اشاره کرد. شیائومی در طراحی گوشی Mi A3 از تراشه اسنپ‌دراگون 665 که از لیتوگرافی 11 نانومتری بهره می‌برد استفاده کرده است. این تراشه مجهز به هشت هسته پردازشی است که 4 هسته فرکانس 2 گیگاهرتز و 4 هسته فرکانس 1.8 گیگاهرتز دارند. این گوشی به حافظه اصلی 4/6 گیگابیتی و حافظه داخلی 64/128 گیگابایتی تجهیز شده است. البته همانند هر گوشی دیگری کاربر به مقادیر کامل دسترسی ندارد و در بهترین حالت 2 گیگابایت حافظه اصلی و نزدیک به 48 یا 112 گیگابایت حافظه جانبی دسترسی دارد. زیرا بخشی از حافظه اصلی و جانبی توسط سیستم‌عامل و سرویس‌ها استفاده می‌شود. خوشبختانه عملکرد گوشی در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های نیازمند پردازش خوب است، اما نباید انتظار یک حالت کاملا ایده‌آل را داشته باشید. این گوشی مجهز به حس‌گر اثرانگشت و مکانیزم تشخیص چهره است. حس‌اثرانگشت درون صفحه‌نمایش قرار دارد و عملکردی بهتر از نمونه‌های مشابه دارد. در حالی که عملکرد حس‌گر در شناسایی الگو در زوایای مختلف مطلوب است، اما سرعت پردازش آن ضعیف است و مدت زمان قابل توجهی زمان می‌برد تا بتواند الگوها را تطبیق داده و قفل گوشی را باز کند. مکانیزم تشخیص چهره نیز بر مبنای دوربین سلفی کار می‌کند، اما در محیط‌های کم نور عملکرد خیلی خوبی ندارد.

در قاب پشتی گوشی شاهد سه لنز برای دوربین اصلی هستیم که قاب مجزایی برای آن‌ها در نظر گرفته شده و در پایین لنزها نیز فلش قرار گرفته است. لنز اصلی مجهز به حس‌گر 46 مگاپیکسلی است که اندازه دهانه دیافراگم آن برابر با f/1.8 بوده و مجهز به لنز واید است. لنز دوم 8 مگاپیکسلی است و برای عکاسی اولترا واید کاربرد دارد. سومین لنز مجهز به حس‌گر 2 مگاپیکسلی است که برای تشخیص عمق استفاده می‌شود. دوربین‌های این گوشی توانایی فیلم‌برداری با کیفیت 4K و 30 فریم در ثانیه را دارند. دوربین سلفی نیز به حس‌گر 32 مگاپیکسلی تجهیز شده که اندازه دهانه دیافراگم آن برابر با f/2.0 است. نرم‌افزار دوربین از رابط کاربری که شیائومی طراحی کرده استفاده می‌کند. در رابط کاربری اگر انگشت به چپ یا راست کشیده شود، امکان حرکت میان حالت‌های دوربین فراهم است. در بالای صفحه نیز تنظیمات دوربین قرار دارند که کاربر بدون مراجعه به بخش تنظیمات گوشی بتواند گزینه‌های دوربین را تغییر دهد. کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط دوربین اصلی مطلوب است و عکس‌ها عمق رنگ خوبی دارند. عملکرد شیائومی در این زمینه خوب است و حتا با بزرگ‌نمایی روی یک سوژه به خوبی قادر به تماشای جزییات هستید. در محیط‌های کم نور عملکرد دوربین در حد متوسط است و متاسفانه نویزهای زیادی روی عکس‌ها می‌افتد، شیائومی برای حل این مشکل به سراغ تکنیک‌های نرم‌افزاری رفته تا کاربر بتواند از ویژگی حالت شب (Night Mode) استفاده کند. دوربین سلفی گوشی نیز کیفیت مطلوبی دارد. دوربین یاد شده می‌تواند عکس‌های پرتره را همانند دوربین اصلی ضبط کند.

همان‌گونه که اشاره کردیم ضخیم بودن این گوشی باعث شده تا شیائومی بتواند از یک باتری پر ظرفیت در ساخت آن استفاده کند. این گوشی مجهز به یک باتری 4030 میلی‌آمپر است که به راحتی می‌تواند دو روز بدون نیاز به شارژ به کاربر خدمت‌رسانی کند. البته نحوه استفاده از گوشی نیز در ماندگاری شارژ حائز اهمیت است. شیائومی Mi A3 از شارژ سریع 18 واتی پشتیبانی می‌کند تا کاربر در کمترین زمان ممکن گوشی خود را شارژ کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟