جیمیل؛ پیام‌رسان یا ایمیل پیام‌رسان؟
 آیا پیام‌رسان جدیدی در قالب جیمیل در راه است؟
همان‌گونه که اطلاع دارید گوگل در تاریخ 25 آوریل به‌روزرسانی مهمی را برای نسخه تحت وب و موبایلی جیمیل ارائه کرد. تغییراتی که ممکن است به لحاظ رابط رابط کاربری خیلی زیاد نباشند، اما به لحاظ فنی مهم و حائز اهمیت هستند. اکنون این پرسش مطرح است که آیا از این پس به جیمیل باید به چشم یک سرویس پست الکترونیک ساده نگاه کنیم یا جیمیل از این پس در نقش یک سرویس پست الکترونیک که در زمینه پیام‌رسانی سریع نقش پر رنگ‌تری خواهد داشت در اختیار ما قرار دارد؟

1606683296_1_0.gif

اغلب کاربران از جیمیل تنها به منظور ارسال و دریافت ایمیل‌ها استفاده می‌کنند، اما رابط کاربری تحت وب این سرویس به ما اجازه می‌دهد به به برنامه‌های عضو بسته G Suit  دسترسی داشته و با سایر کاربران عضو جیمیل چت کنیم. گوگل سال گذشته میلادی تصمیم گرفت به فعالیت سرویس Google Chats که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گرفت، پایان دهد. اما در مقابل راهکار قدرتمندتری در اختیار کاربران قرار دارد که با اتصال مستقیم به Google Hangouts بتوانند همچون گذشته به چت کردن بپردازند.

مطلب پیشنهادی

خبر خوش برای کاربران: بزرگترین تغییرات تاریخ جیمیل
هوشمندی، ارتقا امنیت، افزایش راندمان

برای این منظور دو راهکار پیش روی کاربران قرار دارد. کاربران می‌توانند از سرویس Google Hangouts برای چت کردن با کاربر موردنظر خود استفاده کرده و در ادامه به جیمیل بازگشته و مکالمه خود را از سر بگیرید یا از جعبه متنی Google Hangouts که در سمت چپ صفحه جیمیل قرار دارد برای ارسال پیام‌ها بدون آن‌که نیازی به ترک جیمیل داشته باشند استفاده کنند، که طبیعی است قابلیت دوم سرراست‌تر و کم دردسرتر است.

گوگل به دنبال حضوری قدرتمند در حوزه شبکه‌های اجتماعی است

اگر به تاریخچه سرمایه‌گذاری‌هایی که گوگل در زمینه شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های پیام‌رسان داشته نگاهی کنیم مشاهده می‌کنید که بیشتر این پروژه‌ها با وجود سرمایه‌های کلان با شکست روبرو شده‌اند. گوگل نزدیک به دو سال پیش و در جریان برگزاری کنفرانس خود از دو برنامه کاربردی پیام‌رسان به نام‌های Allo و Duo رونمایی کرد. دو برنامه‌ای که می‌توانند با دستیار صوتی گوگل یکپارچه شده و به پرسش‌های کاربر واکنش‌ها و پاسخ‌های هوشمندانه‌ای بدهند. گوگل در آن زمان گفت که Allo نسل بعدی برنامه‌های پیام‌رسان است. Duo نیز به منظور برقراری ارتباطات ویدیویی منتشر شد. قابلیت برقراری تماس ویدیویی امروزه یکی از ملزومات اصلی نرم‌افزارهای پیام‌رسان است، با این حال کاربران عضو جیمیل به راحتی می‌توانند از چنین قابلیتی (در حقیقت با اتکا بر Hangouts) با کمترین زحمت استفاده کنند. در حالی که گوگل همواره بر به‌روزرسانی برنامه‌های خود تاکید دارد اما تاکنون بارها شاهد بوده‌ایم که این شرکت به دلایل مختلفی به کار سرویس‌های ارتباطی و اجتماعی که ارائه کرده یا آن‌ها را خریداری کرده خاتمه داده است. به‌طور مثال اوایل تابستان سال گذشته بود که این شرکت اعلام کرد به کار Gchat خاتمه داده و کاربران در آینده باید از Hangouts استفاده کنند.

در حال حاضر گوگل برنامه‌ها و سرویس‌ها مختلفی در زمینه چت در اختیار کاربران قرار داده که برخی از آن‌ها همچون Hangouts chat به کاربرانی که حتا حساب کاربری گوگل ندارند اجازه می‌دهد با یکدیگر در ارتباط باشند، Allo، Duo، Voice  و Android Messages نیز در همین راستا در اختیار کاربران قرار گرفته است، اما به نظر می‌رسد جایگاه جیمیل در این زمینه متفاوت بوده و این احتمال وجود دارد که در صورت مساعد بودن شرایط کاربران متقاعد شوند تا از جیمیل برای ارسال پیام‌های فوری نیز استفاده کنند.

جیمیل پیام‌رسان دوست‌داشتنی

همان‌گونه که اشاره کردیم، اکثر کاربران از جیمیل تنها برای ارسال و دریافت پیام‌ها استفاده می‌کنند. اما واقعیت این است که سرویس جیمیل باعث شده است کاربران بیشتری با یکدیگر در ارتباط باشند. اگر به 14 سال قبل باز گردیم با سرویسی روبرو می‌شویم که به کاربران اجازه می‌داد به شکل ناشناس با یکدیگر در ارتباط باشند. در آن زمان شما تنها زمانی که دعوت‌نامه‌ای از سوی یک کاربر عضو جیمیل دریافت می‌کردید اجازه داشتید یک حساب کاربری در آن ایجاد کنید. اما جیمیل به مرور زمان به کاربران قابلیت‌هایی در ارتباط با برقراری یک مکالمه هوشمندانه، یک فضای ذخیره‌سازی رایگان و حتا الصاق محتوای چندرسانه‌ای داد. جیمیل به سرعت با سرویس‌های پیام‌رسان گوگل یکپارچه شد، اما در عمل این تنها سرویس‌های مرتبط با ایمیل بودند که به شکل جدی مورد توجه گوگل قرار گرفته و روند تکامل را پشت سر گذاشتند. در این سال‌ها پیام‌ رسان‌های مختلفی در زمینه‌های مختلف همچون Google Voice، Hangout، گوگل پلاس و گوگل تاک، از سوی گوگل ارائه شدند که در این میان Android Messages که در زمینه SMS و MMS ویژه اندروید منتشر شد رویکردی متفاوت دارد.

اما به‌روزرسانی 25 آوریل نشان داد که اکنون گوگل در نظر دارد از ظرفیت تقریبا 1.4  میلیاردی جیمیل به گونه‌ای استفاده کند که بازار مربوط به پیام‌رسان‌ها را نیز تحت سلطه خود در آورد. 1.4 میلیارد کاربر جیمیل به معنای آن است که گوگل تنها باید روی قابلیت‌های مختلف پیام‌رسانی ادغام شده با جیمیل متمرکز شده و فقط به کاربران نشان دهد که این پیام‌رسان جایگزین ایده‌آلی برای همه سرویس‌هایی است که تاکنون از آن استفاده کرده‌اند. باید به این نکته اذعان داشته باشیم که امروز کاربران برای ارسال ایمیل‌های مهم، شخصی، تجاری و حتا محرمانه از جیمیل استفاده می‌کنند، این حرف به معنای آن است که بسیاری از کاربران از بابت حریم شخصی یا استراق سمع از جانب سرویس‌های گوگل نگران نیستند و استفاده مستمر آن‌ها از این سرویس نشان می‌دهد که به جیمیل اعتماد کرده‌اند. فراموش نکنید به‌روزرسانی جدید به شما اجازه می‌دهد پیام‌های با تاریخ انقضا ارسال کنید که امکان فوروارد، کپی، دانلود یا حتا چاپ آن‌ها وجود نداشته و تنها برای خواندن ارسال می‌شوند. همچنین برای پیام‌های خود نیز از مکانیزم‌های احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کرده و پیام‌هایی که دارای اولویت بالایی هستند را ابتدا مشاهده کنید. چنین قابلیت‌هایی شبیه به یک سرویس ایمیل است یا شبیه به یک سرویس ایمیل پیام‌رسان؟

پاسخ‌های هوشمند یکی از قابلیت‌های جالب توجه به‌روزرسانی جدید است. این قابلیت به منظور ارائه پاسخ‌گویی هوشمندانه بر مبنای محتوای نامه‌های دریافتی است. قابلیتی که پیش از این کاربران نسخه موبایلی از آن استفاده می‌کردند. این قابلیت که با اتکا بر هوش مصنوعی کار می‌کند به مرور زمان پیشرفت خواهد کرد و اجازه خواهد داد تا کاربران در چت‌های خود نیز بتوانند از آن استفاده کنند. نکته مهم دیگری که در اینز مینه وجود دارد به یکپارچگی دقیق جیمیل با Hangouts باز می‌گردد. اگر شما روی اسم خود که در سمت چپ صفحه‌نمایش قرار دارد کلیک کنید، دسترسی به گزینه‌های رایجی را مشاهده می‌کنید که در برنامه‌های پیام‌رسان قرار دارند. نشان دادن آخرین زمانی که فعال بوده‌اید، نشان دادن دستگاهی که در حال استفاده از آن هستید، فعال‌سازی هشدارهای صوتی مرتبط با پیام‌ها و مکالمه‌های تلفنی، تبدیل متن به اموجی، دعوت از دوستان برای ورود به چت، بلوکه کردن افراد، تنظیمات سفارشی مرتبط با دعوت‌نامه‌ها و در نهایت باز کردن یک پنجره مکالمه همگی ملزومات مورد استفاده در یک برنامه پیام‌رسان هستند که به شکل یکپارچه در اختیار کاربران جیمیل قرار دارد. البته قابلیت‌های فوق زمانی کارکرد خود را نشان می‌دهند که شخص مقابل شما نیز از Hangouts استفاده کند.

در مجموع باید این‌گونه بگوییم که اگر گوگل بر همین منوال حرکت کرده و کاربران را متقاعد سازد که همه چیز را در یک مکان در اختیار داشته و مورد استفاده قرار دهند، آن‌گاه این احتمال وجود دارد که کاربران نه تنها از برنامه‌های پیام‌رسان به سمت پیام‌رسان‌های گوگل مهاجرت کنند، بلکه این احتمال نیز وجود دارد که حتا از سرویس پیام‌رسان فوری گوگل به جای ارسال ایمیل‌های مرسوم استفاده کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟