خبرهای خوب برای کاربران و توسعه‌دهندگان
چرا نباید کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال گوگل را از دست بدهیم؟
در حالی که تنها یک سوم از سال 2018 میلادی سپری شده است، اما در همین مدت اندک نیز شاهد بودیم که شرکت‌های بزرگ عرصه فناوری محصولاتی را به بازار عرضه کردند که با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شدند. ما دیدیم که سامسونگ با عرضه دو پرچم‌دار گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس که عملکرد دوربین آ‌ن‌ها خارق‌العاده است همگان را شگفت‌زده کرد، هوآوی نیز با رونمایی از پی 30 پرو که مجهز به دوربین سه‌گانه 40 مگاپیکسلی است و Mate RS Porsche و در نهایت اپل با ارائه آی‌فون نشان دادند که هنوز هم شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری حرف‌های ناگفته بسیاری دارند. اما در این میان نباید از گوگل و محصولاتی که ارائه می‌کند غافل شد.

1606683296_1_0.gif

با توجه به این‌که هم اکنون در ماه آوریل قرار داریم، باید کم کم خود را برای کنفرانس بزرگ توسعه‌دهندگان گوگل I/O آماده کنیم. کنفرانسی که مخاطب اصلی آن توسعه‌دهندگان هستند. کنفرانس امسال گوگل قرار است در خلال روز‌های هیجدم تا بیستم اردیبهشت ماه برگزار شود. آیا کنفرانس امسال برای ما هیجان‌برانگیز خواهد بود؟ بدون شک این‌گونه است. گوگل در کنفرانس امسال نیز با دست پر به میدان وارد خواهد شد. یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی که در این کنفرانس نظاره‌گر آن خواهیم بود رونمایی رسمی از سیستم‌عامل اندروید پی است.

مطلب پیشنهادی

چگونه می‌توانیم پهنای باند برنامه‌ها در ویندوز 10 را محدود کنیم؟

اندروید پی همانند سال‌های گذشته محور اصلی این رویداد خواهد بود

درست از ده سال پیش تا به امروز که گوگل از اندروید رونمایی کرد، این سیستم‌عامل به محور اصلی کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل تبدیل شده است. در حالی که اندروید پی از مدت‌ها پیش در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است، اما گوگل در کنفرانس امسال به‌طور رسمی از جدیدترین سیستم‌عامل ساخت این شرکت اندروید 9 رونمایی خواهد کرد و به احتمال زیاد به معرفی قابلیت‌های جدیدی خواهد پرداخت که هنوز هم کاربران از آن اطلاعی ندارند. بر خلاف نسخه‌های قبلی که اندروید به لحاظ رابط کاربری تغییراتی را تجربه کرده بود در نسخه 9 این سیستم‌عامل شاهد تغییرات زیادی در رابط کاربری نیستیم. در مقابل شاهد هستیم که گوگل روی یکسری از قابلیت‌های پایه‌ای این سیستم‌عامل متمرکز شده است. اول آن‌که اندروید پی دسترسی برنامه‌ها در پس‌زمینه به میکروفون و دوربین را مسدود کرده است که همین موضوع باعث می‌شود تا برنامه‌ها به راحتی نتوانند به جاسوسی از کاربران بپردازند. با اینکار نگرانی از بابت نقض حریم خصوصی تا حدود زیادی برطرف شده است. اما مهم‌ترین تغییر مرتبط با حریم خصوصی که گوگل در نظر دارد در کنفرانس امسال به‌طور کامل در مورد آن صحبت کند به ویژگی اطلاع‌رسانی به کاربر در شرایطی است که مکالمه او از طریق شخصی که در آن سوی خط قرار دارد در حال ضبط شدن است. پشتیبانی از بریدگی صفحه‌نمایش به شکل پیش‌فرض در اندروید یکی دیگر از تغییرات اندروید پی است. همچنین اندروید پی از صفحه‌نمایش‌های تاشو و صفحه‌نمایش‌هایی که دارای ابعاد تصویری مختلف هستند نیز پشتیبانی می‌کند.

اندروید ویر با شمایلی جدید

گوگل سیستم‌عامل ویژه ساعت‌های هوشمندی که اولین بار در سال 2014 از آن رونمایی کرده را توسعه داده است. متن‌باز بودن این سیستم‌عامل باعث شده است تا در مدت زمان کوتاهی بر تعداد تولیدکنندگان تجهیزات پوشیدنی که از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند افزوده شود. گوگل دو هفته پیش اعلام کرد برای آن‌که این سیستم‌عامل به شکل بهتری شناخته شود و به درستی ایده‌هایی که در پس‌زمینه آن قرار دارند را منتقل کند نام آن‌را به Wear OS تغییر داده است. در نتیجه به احتمال زیاد اولین به‌روزرسانی Wear OS را در کنفرانس امسال مشاهده خواهیم کرد. البته گوگل پیش‌نمایشی از اولین به‌روزرسانی Wear OS را از مدت‌ها قبل در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است. Wear OS برخی از ویژگی‌های اندروید را به درون ساعت‌های هوشمند آورده است که از آن جمله به تم تاریک برای منوی اعلان‌ها و لانچر این سیستم‌عامل اشاره کرد. همچنین برای آن‌که طول عمر باتری ساعت‌های هوشمند افزایش پیدا کند دیگر به برنامه‌ها اجازه داده نخواهد شد در پس‌زمینه اجرا شوند مگر آن‌که ساعت در حال شارژ شدن باشد. با توجه به این‌که تقریبا دو سال است که شاهد یک به‌روزرسانی بزرگ و اساسی در ارتباط با سیستم‌عامل ساعت‌ها نبوده‌ایم، انتظار می‌رود در کنفرانس امسال گوگل با دست پر به میدان وارد شود.

مطلب پیشنهادی

Firmware  و Microcode چیست و به چه منظوری مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

گوگل اسیستنت

گوگل به برخی از اهدافی که در پس‌زمینه ساخت دستیار مجازی این شرکت قرار داشته اشاره‌هایی کرده است. به‌طور مثال گوگل در نظر دارد تا از طریق بسط دادن گوگل اسیستنت بر تعداد زبان‌هایی که این دستیار مجازی از آن‌ها پشتیبانی می‌کند بیفزاید. در حال حاضر گوگل اسیستنت از 30 زبان مختلف همچون نروژی، تایلندی، هلندی، فرانسوی، آلمانی و.... پشتیبانی می‌کند. اما گوگل می‌گوید به دنبال پشتیبانی چندزبانه است تا به کاربران اجازه دهد به چند زبان صحبت کنند. ویژگی که قرار است در آینده‌ای نه چندان دور به دستیار مجازی گوگل افزوده شود. گوگل می‌گوید امکان به‌کارگیری دستیار مجازی را در اختیار اپراتورهای تلفن همراه قرار داده است تا این اپراتورها سریع‌تر و ساده‌تر از قبل خدمات فنی را به مشتریان خود ارائه کند. گوگل همچنین در نظر دارد فرآیند ادغام‌سازی هر چه بهتر این دستیار مجازی با گوشی‌های هوشمند را از طریق اضافه کردن یکسری دستورات خاص به شکل بهتری مدیریت کند.

Google Home

گوگل چند وقتی است که بی سر و صدا در حال کار روی ویژگی است که Routines نام دارد. قابلیتی که عملکردی شبیه به اکو آمازون دارد. Routines  به شما اجازه می‌دهد از google Home و Google Assistant برای ساخت مجموعه دستوراتی استفاده کنید که به شکل متوالی از طریق گفتن یک عبارت خاص اجرا شوند. به‌طور مثال با گفتن Hey Google, Good morning می‌توانید چراغ‌ها را روشن کرده، ترموستات را روی درجه خاصی تنظیم کرده و رادیو را روشن کنید. با توجه به این‌که هنوز خبری رسمی در مورد ویژگی فوق منتشر نشده است، در نتیجه به احتمال زیاد در کنفرانس امسال گوگل از این ویژگی رونمایی می‌کند. همچنین انتظار می‌رود گوگل قابلیتی در اختیار کاربران قرار دهد تا دستگاه‌های اینترنت اشیا بیشتری را از طریق Google Home مدیریت کنند.

واقعیت مجازی و افزوده

گوگل در سال 2016 هدست‌های واقعیت مجازی Daydream خود را عرضه کرد. هدست‌هایی که تنها به قیمت 99 دلار عرضه می‌شدند از گوشی همراه کاربران به عنوان صفحه‌نمایش استفاده می‌کردند. رویکردی که به افراد زیادی اجازه داد به جای هزینه‌های چند میلیون تومانی به منظور تهیه ملزومات مورد نیاز با صرف هزینه اندکی با دنیای واقعیت مجازی آشنا شوند. سال گذشته میلادی گوگل دومین نسل از این هدست‌ها را به بازار کرد در نتیجه احتمال اینکه نسل سوم این هدست‌ها در کنفرانس اخیر ارائه شود کمی دور از انتظار است. اما این تمام ماجرا نیست. گوگل چندی پیش برخی از اختراعات ثبت شده از سوی شرکت Lytro را خریداری کرد و همچنین موفق شد برخی از کارمندان این شرکت را نیز جذب کند. شرکتی که در زمینه ساخت دوربین‌های میدان نور (light-filed) به فعالیت اشتغال دارد. دوربین‌هایی که قادر هستند اطلاعاتی درباره نور یک صحنه ضبط کنند. اگر دوربین‌های میدان نور با فناوری واقعیت مجازی ترکیب شوند آن‌گاه قادر خواهند بود جلوه‌های بصری را با بیشترین سطح از جزییات نشان دهند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود در کنفرانس امسال خبرهای خوبی در ارتباط با نسل بعدی Daydream بشنویم.

Google Pixel 3

گوشی‌های پیکسل و پیکسل ایکس ال اولین بار در 4 اکتبر 2016 میلادی از سوی گوگل معرفی شدند. در ادامه این مسیر موفقیت‌آمیز پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال یک سال بعد در 4 اکتبر 2017 به بازار عرضه شدند. در نتیجه حداقل چهار ماه دیگر برای معرفی نسل بعدی پیکسل 3 باید صبر کنید.

محصولات و سرویس‌های دیگری نیز وجود دارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره‌ای نکردیم. حتا این احتمال وجود دارد که در کنفرانس امسال شاهد رونمایی از یک محصول جدید باشیم. اما انتظار داریم در ارتباط با موضوعاتی که به آن‌ها اشاره داشتیم گوگل خبرهای تازه‌ای به ما بدهد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟