فیسبوک و بی‌توجهی به حفظ حریم خصوصی
هشدار هشت سال پیش استیو  جابز  به مارک زاکربرگ در باره حریم خصوصی
مدیران فیسبوک در هفته‌های گذشته در نوک پیکان شدیدترین انتقادها قرار گرفته‌اند. به‌طوری که مدیرعامل این شرکت در شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌های مختلف ظاهر شد و در خصوص عملکرد شرکتش پاسخ داد. او سعی کرد در مورد دسترسی غیرمجاز به اطلاعات خصوصی کاربران و نحوه محافظت از آن اطلاعات پاسخ‌های قانع کننده‌ای را ارائه کند.

1606683296_1_0.gif

اما واقعیتی که وجود دارد این است که اگر زاکربرگ هشت سال پیش به نصحیت‌های آقای جابز در آن زمان گوش فرا می‌داد شاید شاهد چنین اتفاقاتی نمی‌بود. هنگامی که تعداد کاربران این شبکه اجتماعی به مرز نیم میلیارد نفر رسید استیو جابز در جریان برگزاری کنفرانس AllThingsD در وال‌استریت ژورنال در سخنرانی خود زاکربرگ را خطاب قرار داد و در مورد حریم خصوصی و اینکه اصطلاح فوق چه معنایی می‌دهد توضیحاتی را ارائه کرد. روزنامه‌نگار والت مسبرگ از جابز پرسش‌هایی در خصوصی حریم خصوصی و مسائلی که پیرامون فیسبوک قرار دارد سوالاتی پرسید. جابز در پاسخ به این پرسش گفت: «ما همیشه در مقایسه با همکاران خود دیدگاه کاملا متفاوتی نسبت به حریم خصوصی داریم. به‌طور مثال، اپل به توسعه‌دهندگان اجازه نمی‌دهد تا تصمیم بگیرند که باید به کاربران نرم‌افزارهایشان در خصوص ردیابی داده‌ها و موقعیت مکانی آن‌ها اطلاع دهند یا پیغامی در این خصوص به کاربران خود نشان داده و قابلیت غیرفعال کردن را در اختیار آن‌ها قرار دهند. ما در این زمینه کارهای متعددی انجام داده‌ایم تا مردم اطمینان کنند که برنامه‌های مورد استفاده آن‌ها چه کاری را انجام می‌دهد. حریم خصوصی به معنای آن است که مردم از طریق یک انگلیسی ساده و روان بدانند در حال موافقت با چه چیزی هستند. به اعتقاد من مردم هوشمند هستند و برخی از مردم می‌دانند که چه داده‌هایی را با دیگران به اشتراک قرار می‌دهند. مردم این حق را دارند که به شکل دقیقی بدانند در حال انجام چه کاری هستند و کدامیک از داده‌های شخصی آن‌ها به اشتراک قرار می‌گیرد.» استراتژی راهبردی استیو جابز در آن زمان هنوز هم از سوی تیم کوک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی

بحران بزرگ، فیسبوک را به کجا خواهد برد
نگاهی به رسوایی اخیر فیسبوک

زاکربرگ متوجه این انتقاد جابز نشد تا وقتی که فیسبوک در مورد نحوه مدیریت داده‌های کاربران خود با این بحران بزرگ روبرو شد. زاکربرگ در سال 2007 زمانی که یکی از محصولات فیسبوک در یک بازه زمانی طولانی فعالیت کاربران را مورد ردیابی قرار داده بود عذرخواهی کرد. در سال 2010 او در خصوص مسئله حفظ حریم خصوصی گفت که فیسبوک در نظر دارد در این زمینه تغییراتی به وجود آورد. در سال 2014 نیز این موضوع تکرار شد و اکنون در سال 2018 نیز این مسئله یکبار دیگر تکرار شد. اگر فیسبوک در این زمینه بی توجه باشد و به توسعه‌دهندگان اجازه دهد بی محابا از داده‌هایی که کاربران فیسبوک به اشتراک قرار می‌دهند بهره‌برداری کرده و به طرف ثالث بفروشند، این موضوع در آینده نیز تکرار خواهد شد. جابز در مصاحبه‌ای گفت: «بسیاری از مردم در سیلیکون ولی فکر می‌کنند که ما در این زمینه بیش از اندازه سنتی فکر می‌کنیم و شاید هم همین طور باشد، اما ما در مورد موضوعات بسیاری احساس نگرانی می‌کنیم.»

مصاحبه استیو جابز در این خصوص را در ویدیو زیر مشاهده کنید.

فایل پیوست: 
پیوستاندازه
فایل 1522128556.mp411.67 مگابایت

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟