قدرتمندترین پروژه‌های متن‌باز برای جامعه متن‌باز از سوی یک دشمن قدیمی
۶ پروژه‌ قدرتمند و محبوب متن‌باز مایکروسافت که باید از وجود آن‌ها با خبر باشید
مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین‌ شرکت‌های عرصه فناوری است. شرکتی که تا چند سال پیش به شدت از سوی جامعه متن‌باز مورد نکوهش قرار می‌گرفت و حتا استیو بالمر مدیرعامل اسبق این شرکت نیز مخالفت علنی خود با متن‌باز را ابراز کرده بود، اکنون به یکی از طرفداران اصلی متن‌باز تبدیل شده است. به‌گونه‌ای که قدرتمندترین پروژه‌های متن‌باز را برای جامعه متن‌باز آماده کرده است.

1606683296_1_0.gif

با تغییرات مدیریتی که در این شرکت به وجود آمد، مایکروسافت در نهایت تصمیم گرفت به جامعه متن‌باز محلق شود. پروژه‌های بسیار محبوب و پر طرفداری همچون Visual Studio Core، ChakraCore، TypeScript و... ماحصل این تغییر نگرش هستند. این شرکت امروزه ده‌ها مخزن گیت روی سایت گیت‌هاب ایجاد کرده و پروژه‌های متن‌باز متعددی را در آن‌ها قرار داده است. مایکروسافت سرانجام این حقیقت مهم را درک کرد که مشارکت با جامعه متن‌باز ضمن آن‌که رویکردی مفید به شمار می‌رود، به شیوه‌های ملموسی کیفیت نرم‌افزارهای این شرکت را بهبود می‌بخشد.

مطلب پیشنهادی

مقدمه‌ای کوتاه بر NetCore.
نخستین تجربه عملی به‌کارگیری NetCore.

Visual studio Code

یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های متن‌باز ارائه شده از سوی مایکروسافت Visual Studio Code است. پروژه‌ای که مخرن آن روی گیت‌هاب به شدت محبوب است و هنوز هم روند توسعه آن ادامه دارد. در حالی که ممکن است این نرم‌افزار هیچ‌گاه به لحاظ توانایی به ویژوال استودیو در ویندوز نزدیک نشود، اما Visual Studio Code امروزه از سوی طیف بسیار گسترده‌ای از توسعه‌دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. Visual Studio Code انعطاف‌پذیر بوده، به راحتی روی سامانه‌ها اجرا می‌شود و محیط توسعه یکپارچه آن از زبان‌های متعددی پشتیبانی می‌کند. در حالی که هنوز هم یکسری ناهماهنگی‌ها و ناسازگاری‌ها در آن وجود دارد، اما بدون شک یک ابزار برنامه‌نویسی قدرتمند در اختیار شما قرار می‌دهد.

.Net Core Libraries، Runtime و Roslyn

در حالی که .Net Core Libraries، Runtime و Roslyn هر یک پروژه‌های جداگانه‌ای بوده و مخازن خاص خود را دارند، اما به شکل بسیار خوبی با یکدیگر هم‌خوانی دارند، به واسطه آن‌که همه آن‌ها بخشی از چهارچوب دات‌نت هستند. اول از همه، ما خود چهارچوب دات‌نت را داریم که هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین ابزارهایی است که مایکروسافت برای تعامل با جامعه متن‌باز آن را ارائه کرده است. درست است که تمام موجودیت دات‌نت متن‌باز نشده‌اند، اما کتابخانه‌های Core این ویژگی را دارند و این نقطه شروع خوبی است. علاوه بر این، .Net Runtime نیز اکنون متن‌باز شده است و اگر کافی نیست باید بدانید که مایکروسافت حتا کامپایلر خودش موسوم به Roslyn که برای پلتفرم دات‌نت طراحی کرده بود را متن‌باز کرده است. با این ابزارها، طراحان می‌توانند به توسعه برنامه‌هایی بپردازند که روی پلتفرم‌هایی به غیر از سیستم‌عامل‌های مایکروسافت اجرا می‌شوند. رویکردی که در گذشته امکان دستیابی به آن به شکل ساده‌ای امکان‌پذیر نبود.

TypeScript

TypeScript نسخه مایکروسافتی زبان محبوب جاوااسکریپت است. TypeScript موفق شد جاوااسکریپت را از طریق بسط دادن نوع‌ها، کلاس‌ها و ماژول‌ها توسعه داده  تا بتواند روی هر سیستم‌عاملی اجرا شود. آن‌گونه که در صفحه گیت‌هاب آماده است کامپایلر TypeScript مبتنی بر جاوااسکریپت دارای کدهای استاندارد جاوااسکریپت و قابل خواندن بوده که می‌توانند کامپایل شوند. کتابخانه‌های بسیاری برای آن عرضه شده که به نظر می‌رسد به راحتی می‌توانید از آن‌ها در typescript استفاده کنید.

RxJS

RxJS یک کتابخانه جاوااسکریپت است که از استریم‌های همزمان داده‌ای و برنامه‌های رویدادمحور پشتیبانی می‌کند. هدف از ساخت RxJS کمک به ساخت و تولید نسل بعدی برنامه‌های وب است.

ChakraCore

آن‌گونه که در صفحه گیت‌هاب آماده است، ChakraCore یکی از بخش‌های اصلی Chakra است. یک موتور جاوااسکریپت با عملکرد بسیار بالا که مایکروسافت اج و برنامه‌های ویندوزی که با HTML/CSS/JS نوشته شده‌اند از آن استفاده می‌کنند. ChakraCore روی پلتفرم‌های آرم، x86 و x64 اجرا می‌شود.

BashOnWindows

BashOnWindows یا همان Bash یکی از بزرگ‌ترین تعاملات مایکروسافت با جامعه متن‌باز است. BashOnWindows از Windows Subsystem for Linux که شباهت بسیاری به WINE در لینوکس دارد برای اداره کردن فراخوانی‌های سیستمی لینوکسی و ترجمه آن‌ها به فراخوانی‌های سیستمی محلی ویندوز استفاده می‌کند. در نهایت شما مشاهده می‌کنید که نرم‌افزارهای لینوکسی روی ویندوز اجرا می‌شود. اما یکسری ویژگی‌ها هنوز هم باید توسعه پیدا کرده و بهتر شوند. مایکروسافت به سختی در حال کار است تا تجربه‌ای به مراتب بهتر و دقیق‌تر را در این زمینه در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. به‌طوری که در نظر دارد ابزارهای دیگری را نیز در این زمینه آماده کند.

در نهایت

مواردی که به آن‌ها اشاره شد برترین پروژه‌های متن‌باز مایکروسافت هستند که به‌طور مستقیم طراحان را هدف قرار داده‌اند. به‌ نظر می‌رسد در آینده شاهد عرضه محصولات متن‌باز بیشتری از سوی مایکروسافت خواهیم بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟