شماره معکوس برای ورود قابلیت چندسکویی به کوتلین
نسخه 1.2 زبان برنامه‌نویسی کوتلین چه قابلیت‌هایی دارد؟
کوتلین اکنون به ایستگاه (نگارش) 1.2 رسیده است و نسخه نهایی آن همراه با یکسری قابلیت‌های جدید و کاربردی و البته بهبود یکسری ویژگی‌های موجود منتشر شده است.

1606683296_1_0.gif

پس از آن‌که نگارش اول کوتلین به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی به منظور ساخت برنامه‌هایی ویژه اکوسیستم اندروید به شکل رسمی مورد تایید قرار گرفت و گوگل نیز در کنفرانس I/O امسال خود اعلام کرد که به شکل رسمی از این زبان برنامه‌نویسی در اندروید استودیو پشتیبانی به عمل می‌آورد، اکنون کوتلین به فهرست برترین زبان‌های برنامه‌نویسی وارده شده که از سوی سازمان‌های مختلف منتشر می‌شود. سایت استک‌اورفلو پیش‌بینی کرده است که در سال آینده میلادی ممکن است کوتلین به انتخاب اول برنامه‌نویسانی تبدیل شود که پیش از این از زبان جاوا برای ساخت برنامه‌های اندرویدی استفاده می‌کردند.

مطلب پیشنهادی

کاتلین موفق شد در برنامه‌نویسی اندروید جاوا را پشت بگذارد
آینده‌ای خوش در انتظار برنامه‌نویسان کاتلین

 نگارش 1.1 زبان برنامه‌نویسی کوتلین همراه با پشتیبانی از کدهای جاوااسکریپت در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت. این قابلیت به توسعه‌دهندگان اجازه می‌داد تا کدهای خود را در مرورگرشان اجرا کنند. اما در نگارش 1.2 این زبان قابلیت بسیار کاربردی دیگری که همانا به‌کارگیری مجدد کدها میان ماشین مجازی جاوا موسوم به JVM و جاوااسکریپت (JS) است به آن افزوده شده است. بدون شک توسعه‌دهندگان از شنیدن این خبر خوشحال می‌شوند، به واسطه آن‌که از این پس می‌توانند تنها یکبار منطق تجاری (منظور اسکیمایی است که برنامه‌نویسان آن‌را آماده می‌کنند) برنامه کاربردی خود را نوشته و در ادامه آن‌را در تمامی لایه‌های برنامه کاربردی خود مورد استفاده قرار دهند.

تیم توسعه‌دهنده کوتلین گفته است: « ما در حال کار روی کتابخانه‌هایی چندسکویی است. تیم توسعه‌دهندگان کوتلین اکنون روی پروژه‌های چند سکویی متمرکز شده‌اند.» یک پروژه چند سکویی به شما اجازه می‌دهد تا چند لایه مختلف از برنامه کاربردی خود همچون backed، frontend و نسخه اندرویدی را تنها با یک کد پایه ایجاد کنید. این پروژه‌ها شامل ماژول‌های مشترکی هستند که هر یک کدهای مستقل از سکوی خاص خود را دارند. در این پروژه‌ها از ماژول‌های خاص یک پلتفرم که شامل کدهایی است که برای یک پلتفرم خاص نوشته شده (JVM یا JS) و همچنین از کتابخانه‌های خاص آن پلتفرم استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی

10 زبانی که برنامه‌نویسان علاقه دارند و 15 زبانی که بیزارند
تقابل علاقه و اجبار: بر اساس یافته‌های سایت استک‌اورفلو

 برای فراخوانی یک کد خاص منظوره یک پلتفرم از درون یک ماژول مشترک، شما باید به شکل صریح در بخش اعلان‌ها این موضوع را مشخص کنید که کدامیک از ماژول‌های خاص منظوره را نیاز دارید. کتابخانه‌های فوق به شکل .test و .serialization منتشر می‌شوند. .Test به شما اجازه می‌دهد تا کدهای خود را یکبار نوشته و آن‌ها را روی ماشین JVM یا JS اجرا کنید. HTML از پردازش هم‌ریخت (isomorphic rendering) پشتیبانی می‌کند. در نتیجه این توانایی را دارد تا سورس کد حاوی اچ‌تی‌ام‌ال را هم در Backfront و هم در Frontend پردازش کند. .Serialization هم از JSON یا ProtoBuf پشتیبانی می‌کند که اینکار به شما اجازه می‌دهد اشیا کوتلین را بین لایه‌های مختلف برنامه خود مرتب کنید. قابلیت Boilerplate نیز در نگارش جدید بهبود پیدا کرده است. کوتلین 1.2 در مقایسه با نگارش قبلی خود چیزی در حدود 25 درصد سریع‌تر شده و کدها را با سرعت بیشتری کامپایل می‌کند. همچنین از ترکیب نحوی کوتاه‌تری برای ارسال پارامترهای متعدد به به آرایه‌های لیترال استفاده می‌کند. در نگارش جدید شما کتابخانه جدید .math که برای انجام عملیات ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرد را در اختیار دارید. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟