06/02/1400 - 13:40
علایم کرونای هندی چیست؟
کرونا ویروس شناسایی شده در هند ترکیبی از دو جهش است که این ویروس را عفونی تر و آن را قادر ساخته تا بر آنتی بادی ها غلبه پیدا کند. هم اکنون پژوهشگران در تلاشند بفهمند آیا این گونه تازه که دو نوع جهش در آن روی داده، سریعتر سرایت می کند و آیا واکسن های کرونا تأثیر کمتری بر آن دارند؟

در ادامه به علایم کرونای هندی اشاره شده است.

1606683296_1_0.gif

مطلب پیشنهادی

علایم جدید کرونا چیست؟

 

مطلب پیشنهادی

علایم کرونای آفریقایی چیست؟
ویژگی‌های کرونای آفریقایی

کرونای هندی چیست؟

  • کشور هند نسخه جهش یافته ویروس کرونا به نام B.1.617 را برای اولین بار در ماه اکتبر سال گذشته گزارش کرد.
  • کروناویروس شناسایی شده در هند ترکیبی از دو جهش موسوم به E484Q و L452R است که این ویروس را عفونی تر و آن را قادر ساخته تا بر آنتی بادی ها غلبه پیدا کند.
  • افزایش اخیر موارد ابتلا به کروناویروس در هند ناشی از ویروس با جهش دوگانه است که نه تنها افراد آسیب پذیر بلکه از افراد جوانتر نیز قربانی می گیرد. بنابراین می توان گفت سویه های جدیدتر بیشتر سلامت افراد تهدید می کند و در مقایسه با گونه اصلی ویروس کشنده تر است.
  •  سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اعلام کرده است که این ویروس کرونا به دلیل «جهش مضاعف» آن به مراتب از دیگر گونه‌ها مسری‌تر است.
  •  ویروس کرونای هندی خطرناک‌تر و کشنده تر از سایر گونه های دیگر کرونا می‌باشد.

مطلب پیشنهادی

اسهال خونی و کرونا
نکات تغذیه‌ای در اسهال و استفراغ ناشی از کرونا

تفاوت کرونای انگلیسی و هندی در چیست؟

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

  • اطلاعات اولیه ای که از ویروس جهش یافته کرونا در هند منتشر شده است، نشان می دهد میزان سرایت پذیری و تلفات در این نوع ویروس به مراتب بیش از سایر ویروس های جهش یافته کرونا در جهان است.
  • شدت علائم ناشی از کرونای هندی نه تنها هشدار دهنده است بلکه افزایش سرایت پذیری آن نگران کننده است.

شایعترین علایم کرونای هندی

  • اصلی‌ترین علایم کرونای هندی همانند ویروس کرونا انگلیسی و چینی بوده و شامل تب، سرفه ممتد و از دست دادن بویایی-چشایی است و معمولا یکی از این‌ علائم در مبتلایان وجود دارد البته علائم دیگر همانند گلودرد، سردرد، راش پوستی، اسهال، قرمزی چشم و دردهای شکمی شامل ناراحتی،درد، سوزش معده، تهوع و استفراغ نیز ممکن است بروز می‌کند.

عوارض شدید تنفسی کرونای هندی که که همه از نشانه های کمبود اکسیژن است شامل:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • دشواری در تنفس

زمان بروز علایم کرونا

  • از زمانی که فردی به ویروس مبتلا می‌شود، به‌طور متوسط 5 تا 6 روز طول می‌کشد تا علایم بیماری بروز کند. اما ممکن است بروز علایم تا 14 روز نیز طول بکشد.

کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

  • کرونا به شدت واگیردار است.
  • حضور یک نفر بیمار کرونایی در فضایی بسته می‌تواند تمام افراد حاضر در آن فضا را مبتلا کند.
  • اصلی‌ترین راه انتقال این بیماری، از طریق قطره‌های درشت تنفسی است که با سرفه یا بازدم خارج می‌شوند.
  • این قطرات ریز ممکن است روی سطوح هم بنشینند و دیگران پس از لمس آن‌ها و دست زدن به دهان و چشم خود به این بیماری مبتلا شوند.
  • در هر صورت برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا استفاده از ماسک تمیز و مناسب الزامی است.
  • همچنین باید تا حد امکان از تجمع، خصوصا حضور در فضاهای بسته خودداری کرده و پس از تماس با هر فرد یا سطحی، دست‌ها را ضدعفونی کرد.

پس از تشخیص علائم کرونا چه باید کرد؟

  •  سازمان بهداشت جهانی به شدت با درمان‌های خودسرانه مخالف است. پس در صورت مشاهده علائم کرونا و نیاز به درمان، قبل از هر چیزی با یک پزشک با تجربه یا پزشک خانوادگی خود مشورت کنید. همچنین لازم است خود را به مدت 14 روز قرنطینه کرده و تمام تماس‌های خود را با اطرافیان قطع کنید.
  • اگر نوع کرونایی که به آن مبتلا شده‌اید حاد نباشد، با استراحت مطلق، پرهیز از غذاهای چرب و استفاده از نوشیدنی‌های گرم و گیاهی درمان خواهید شد. در این مدت هر گونه تغییر در حالت یا علائم خود را سریعا به اطلاع دکتر برسانید؛ چرا که ممکن است به حضور در بیمارستان و استفاده از درمان‌های ویژه‌تری برای درمان نیاز داشته باشید.
  • از مصرف داروهای سرماخوردگی، آنفولانزا و… به طور جدی خودداری کرده و تنها راهنمایی‌های پزشک متخصص را مبنای عمل قرار دهید. گاهی پزشکان برای کم کردن بعضی از عوارض جانبی بیماری، داروهای سرماخوردگی یا آنفولانزا را تجویز می‌کنند. استفاده از این داروها در صورت تجویز پزشک هیچ مانعی نخواهد داشت. 

عوارض کرونا چیست؟

عوارض طولانی مدت کرونا حتی پس از هفته ها در مقابله با این بیماری در برخی از بیماران دیده شده است. به طور کلی، همانطور که عفونت جدید ویروس کرونا در سراسر جهان افزایش می یابد، کاملاً واضح است که این بیماری دیگر بیماری شبه آنفولانزا نیست.

با افزایش تعداد افرادی که علائم طولانی مدت را پس از بهبودی از کرونا را گزارش داده اند مشخص شده است که، این ویروس نه تنها ریه ها بلکه سایر اعضای بدن از جمله قلب و مغز را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا حتی پس از مقابله با ویروس نیز تا هفته ها دچار سرفه، تحریک گلو و ضعف بدن می شوند. برخی از آنها حتی از مشکلات قلبی، ناراحتی روانی شکایت دارند. به همین دلیل رعایت دقیق دستورالعمل های فاصله اجتماعی، قرنطینه در خانه بسیار مهم است.

COVID طولانی 

“COVID طولانی” اصطلاحی است که برای اثرات کرونا در افرادی که علائم چندین هفته تا چند ماه پس از ابتلا به SARS-CoV-2 را تجربه می کنند، استفاده می شود.

 اکثر افراد مبتلا به عفونت خفیف در عرض 2 هفته پس از ظهور اولین علامت، بهبود می یابند. اما بهبودی در  بیماران بسیار سخت ممکن است 6 هفته یا بیشتر طول بکشد. تعداد فزاینده ای از بیماران بهبود یافته پس از هفته ها یا ماهها با علائمی مانند خستگی، تپش قلب، درد مفصل، تنگی نفس، مه مغز، از دست دادن بو یا طعم یا هر دو و قلب، کلیه ها، مغز و ریه ها  مواجهه می شوند.

چرا ویروس کرونا منجر به عوارض زیادی می شود؟

با گذشت چند ماه از ابتلا به کرونا، ما نمی دانیم که بیماران COVID در آینده چه علائمی را باید تحمل کنند یا اینکه منجر به سایر بیماری های مزمن می شود.

ما می دانیم که ویروس SARS-CoV-2 نه تنها ریه ها و سایر اندام های تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه می تواند منجر به لخته شدن خون، ضایعات پوستی، اسهال و سایر علائم غیرمعمول شود.

پروتئین سنبله موجود در سطح این ویروس جدید در سطح گیرنده های ACE2، که در سطح سلول های ریه ها، دستگاه گوارش، قلب، کلیه ها، سیستم عصبی و رگ های خونی وجود دارد، باعث آسیب پذیری سلول ها در برابر ویروس می شود.

علائم طولانی مدت COVID-19

علائم و نشانه های رایج ناشی از بیماری کرونا که ممکن است در طولانی مدت باقی بمانند، عبارتند از:

  • خستگی یا ضعف
  • تنگی نفس
  • سرفه
  • درد مفصل و سردرد
  • ضربان قلب
  • فشار خون بالا
  • سندرم مراقبت های ویژه بعد از مراقبت ویژه
  • اضطراب و استرس
  • آسیب اندام ها  و COVID-19
  • ریه ها
  • قلب
  • مغز
  • آسیب به رگ های خونی

خستگی یا ضعف

افراد مبتلا به COVID-19 پس از بهبودی به سختی می توانند دوباره روی پا بایستند. با ضعف طولانی مدت برای هفته ها و ماه ها، بیماران دچار درد عضلانی، تپش قلب، سطح انرژی نامتعادل، درد، سوزن سوزن شدن اندام ها و غیره می شوند.

تنگی نفس

تنگی نفس یا نفس کشیدن در بیشتر موارد معمولاً با درد قفسه سینه همراه است. این دومین اثر طولانی مدت کرونا است. اما، این در افرادی که در مرحله فعال به مراقبت های ویژه بستری شده اند، بیشتر مشاهده می شود. تنگی نفس همچنین می تواند آسیب قلبی یا اسکار را نشان دهد که این نیز یک عارضه طولانی مدت است.

سرفه

اگرچه تب و سرفه از اولین علائم کرونا است، بسیاری از بیماران مبتلا به ویروس کرونا حتی پس از بهبودی سرفه مزمن خشک یا مرطوب را تجربه خواهند کرد.

درد مفصل و سردرد

بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا همراه با احساس خستگی یا ضعف عمومی، به مدت چندین هفته درد مفاصل، دردهای عضلانی و سردرد را تجربه نمودند.

ضربان قلب

از آنجا که عضلات قلب نیز گیرنده های ACE2 دارند، اعتقاد بر این است که ویروس کرونا به ماهیچه های قلب آسیب می رساند. در نتیجه جای زخم ایجاد می شود. این بافت زخم می تواند منجر به نامنظم شدن ضربان قلب یا آریتمی شود.

فشار خون بالا

ویروس کرونا قلب و رگ های خونی را هدف قرار می دهد و در نتیجه باعث فشار خون بالا می شود. حتی در بیمارانی که قبلاً سالم بودند و فقط یک عفونت خفیف با COVID-19 داشتند ممکن است این وضعیت را تجربه کنند.

سندرم مراقبت های ویژه بعد از مراقبت ویژه

بیمارانی که در بخش مراقبت های ویژه منزوی و تحت درمان بودند، علائم اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD را نشان می دهند. تجربه نزدیک به مرگ، انزوا، درد، اختلالات خواب و بستر بودن باعث ناراحتی ذهنی، کاهش حافظه، مشکلات رفتاری و سایر علائم پس از بهبودی می شود.

اضطراب و استرس

بیماران پس از بهبودی از کرونا به سختی می توانند با استرس و اضطراب مبارزه کنند. بیماران بیشتر دچار بی خوابی، استرس، افسردگی، اضطراب و اختلال وسواس فکری عملی می شوند.

افرادی که عفونت شدیدتری دارند ممکن است آسیب طولانی مدت نه فقط در ریه ها، بلکه در قلب، سیستم ایمنی، مغز و جاهای دیگر داشته باشند. شواهد مربوط به شیوع ویروس کرونا در گذشته، به ویژه همه گیری سندرم حاد تنفسی حاد (SARS)، نشان می دهد که این تأثیرات می تواند سالها ادامه داشته باشد.

اگرچه در برخی موارد شدیدترین عفونت ها نیز در طولانی مدت بدترین تأثیرات را به همراه دارند، حتی موارد خفیف نیز می توانند اثرات تغییر دهنده زندگی داشته باشند، به ویژه یک بیماری مستمر مانند سندرم خستگی مزمن شود.

آسیب اندام ها  با COVID-19

COVID-19 اغلب ابتدا به ریه ها حمله می کند. اما این بیماری به سادگی یک بیماری تنفسی نیست و در بسیاری از افراد، ریه ها بدترین عضو نیستند. همچنین به این دلیل که این عفونت می تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند، که در کل بدن وجود دارد.

به نظر می رسد که ویروس جدید کرونا اندام های زیر را تحت تأثیر قرار می دهد:

آسیب ریه ها با کرونا

  • ذات الریه ناشی از کرونا می تواند منجر به آسیب طولانی مدت به آلوئول های ریه شود، کیسه های کوچک هوایی که به تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن کمک می کنند. این آسیب منجر به ایجاد زخم می شود، که می تواند مشکلات تنفسی طولانی مدت ایجاد کند.
  • کم رنگ شدن علائم ممکن است طولانی شود. یک بررسی افرادی را که در بیمارستان بستری شده بودند پیگیری کرد و نشان داد که حتی یک ماه پس از ترخیص، بیش از 70٪ از آنها تنگی نفس را گزارش می دهند. 5/13٪ هنوز در خانه از اکسیژن استفاده می کنند.

آسیب قلب

  • حتی در افرادی که علائم خفیف کرونا را تجربه کرده اند، اسکن های تهیه شده از قلب، آسیب به عضله قلب را نشان می دهد. اسکار عضلات قلب خطر نارسایی قلبی و سایر عوارض بعدی را در زندگی افزایش می دهد.

آسیب مغز

  • کرونا بر روی مغز تأثیر می گذارد و منجر به سکته مغزی، تشنج و فلج موقتی می شود (سندرم گیلن-باره). همچنین ممکن است افراد را مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر و پارکینسون کند.

آسیب به رگ های خونی

  • کرونا خطر سکته و حمله قلبی را افزایش می دهد، زیرا احتمال لخته شدن خون بیشتر است. لخته های بزرگتر می توانند منجر به حملات قلبی و مغزی شوند و لخته های کوچکتر به رگهای خونی کوچک در اندام های مختلف از جمله قلب، ریه ها، کبد، پاها و کلیه ها آسیب می رسانند.
  • برای همه کسانی که فکر می کنند ویروس کرونا فقط در سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های شدید منجر به علائم شدید می شود. با این حال، شما هنوز در معرض آسیب طولانی مدت اعضای بدن و سایر مشکلات سلامتی هستید. هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد کرونا وجود دارد و دانشمندان هر روز اطلاعات جدیدی پیدا می کنند.
  • با رعایت دستورالعمل های دقیق فاصله بین اجتماعی، می توانید جلوی انتشار بیماری را بگیرید. با رعایت فاصله اجتماعی، ماسک بزنید یا بینی و دهان خود را بپوشانید. از بیرون رفتن بی جهت از منزل خودداری کنید و تا آنجا که ممکن است در خانه و در امنیت باشید.

کرونا در کودکان چند روز طول می‌کشد؟

  • تا کنون این اطمینان وجود دارد که کودکان کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند و ابتلای آنها به بیماری کووید19 معمولا شدید نیست. اما تاثیر ویروس‌های جهش‌یافته بر شرایط و تولید واکسن کرونا برای کودکان مشخص نیست.

آیا کودکان همه به کرونا مبتلا می‌شوند؟

دکتر حسین فرشاد مقدم:

  • یکی از سوال‌های مهم درباره کرونا این است که چرا بچه‌ها معمولا علامت ندارند یا علائم خفیفی دارند. یکی از نظریه‌ها این است که شاید ریه‌ آنها گیرنده کمتری دارد، همان گیرنده‌ای که ویروس کرونا از طریق آن وارد سلول می‌شود. ولی هنوز شواهد کافی برای اثبات آن وجود ندارد این بدان معنا نیست که کودکان در برابر کرونا مصون هستند.
  • گزارش‌ها نشان می‌دهند بیماری در تعداد بسیار کمی از کودکان آلوده به ویروس کرونا وخیم می‌شود و سیستم ایمنی‌شان واکنش التهابی شدیدی نشان می‌دهد.
  •  کرونا در کودکان و بزرگسالان بطور یکسان دیده نشده است. کودکان ممکن است به این ویروس مبتلا شوند اما به اندازه بزرگسالان درگیر نمی شوند و معمولا بیماری آن ها جدی نیست.
  • البته این به معنای کم اهمیت بودن کرونا در کودکان نیست. همه افراد جامعه از کودک تا بزرگسال و سالمند در خطر کووید-19 هستند و برای حفظ سلامتی خود و دیگران ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله عدم تماس دست با اجسام و افراد، ضد عفونی مداوم دست ها و استفاده از ماسک در اماکن عمومی می باشند.
  •  کمتر از 2 درصد موارد مبتلا به کرونا را کودکان تشکیل می‌دهند، 98 درصد از موارد ابتلا در بزرگ‌سالان است.

علائم کرونا در کودکان

علائم کرونا در کودکان تا حدودی با علائم آن در بزرگسالان یکسان است. برخی از شایع‌ترین علائم آن عبارتند از:

  • گیجی و خوا‌ب آلودگی
  • فشار یا درد قفسه سینه
  •  اسهال و استفراغ شدید
  • درد گردن
  •  احساس تنگی نفس
  • از دست دادن هوشیاری
  • درد شدید شکم

علائم اصلی کرونا در کودکان عبارت است از:

  • تب و دمای بالای بدن
  • سرفه مداوم، منظور سرفه زیاد است، بیش از یک ساعت سرفه مداوم یا 3 دوره یا بیشتر سرفه طولانی در 24 ساعت
  • از دست دادن یا تغییر حس بویایی و چشایی، منظور این است که حس بویایی و چشایی کار نمی کند یا چیزهایی که بو یا مزه متفاوت از حالت طبیعی دارند حس نمی کنند.

در صورت بروز علائم ویروس کرونا در کودکان چه باید کرد؟

  • اگر کودک شما علائم ویروس کرونا را دارد:
  • باید هرچه زودتر آزمایش انجام دهید تا مطمئن شوید کودک به ویروس کرونا مبتلا شده است یا خیر.
  • شما و فرزندتان و تمام اعضای خانواده باید در خانه بمانید و تا زمانی که نتیجه آزمایش را دریافت نکرده اید، جز در موارد مهم مثل مراجعه به پزشک از خانه خارج نشوید. همچنین از پذیرش مهمان هم اجتناب کنید زیرا هرگونه تماس با اشخاص دیگر ریسک ابتلا را بالا خواهد برد.
  • اگر کودک در زمان شروع علائم یا 48 ساعت قبل از آن با کسی در ارتباط بوده است به او خبر دهید تا در خانه بماند و در صورت مثبت بودن آزمایش کودک، او هم آزمایش دهد.

کرونا در کودکان چند روز طول می‌کشد؟

  • در ابتدا این تصور وجود داشت که کودکان به کووید-19مبتلا نمی شوند اما طبق تحقیقات انجام شده در 2 درصد کودکان ابتلا و حدود 1 درصد تلفات گزارش شده است. دوره کمون بیماری را 1 الی 14روز در نظر می گیرند. 
  • معمولاً آبریزش بینی در اطفال و بزرگ‌سالان عامل کرونا محسوب نمی‌شود، ممکن است افراد مبتلا تب و لرز داشته باشند اما لرز عامل اصلی کرونا در اطفال محسوب نمی‌شود.
  • اگر کودک با شخص مبتلا به کرونا در تماس باشد ممکن است با برخی از علائم به کرونا مشکوک باشد اما برای اثباتش نیاز به آزمایش خون یا تست pcr است، تاکنون چند مورد کرونا در نوزادان نیز دیده‌ شده است.
  • با توجه به شیوع کرونا به خانواده‌ها توصیه می‌شود که کمتر تردد داشته باشند و از دورهمی‌خانوادگی و مسافرت‌های غیرضروری اجتناب کنند، درصورتی‌که کار ضروری دارند نیز پیشنهاد می‌شود کودکان را با خود همراه نکنند، برای کودکان 2 تا 5 سال حتماً از ماسک استفاده شود .
  • تاکنون واکسیناسیون در اطفال انجام‌ نشده است و تمام واکسن‌های تولید شده در کشورهای مختلف به افراد بالای 18 سال تزریق‌شده است، مطالعه خفیفی بین افراد 12 تا 18 سال در حال بررسی است که مشخص شود می‌تواند آن‌ها را واکسینه کرد یا خیر، این صرفاً یک مطالعه است که به مرحله اقدام نرسیده است.

 داروهای کرونایی برای کودکان

  • داروهای کرونایی برای کودکان نیز مطابق همان است که در بزرگسالان استفاده می‌شود، در کودکان ابتدا داروهای حمایتی و تب‌بر استفاده می‌شود، همچنین داورها برحسب علائم تجویز و کمک درمانی می‌شود، اگر تست کرونا مثبت شود همان داروهای کرونا استفاده می‌شود.
  • معمولاً افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند به فرم شدید کرونا مبتلا می‌شوند و احتمال ابتلای افرادی که بیماری زمینه‌ای نداشته باشند به فرم شدید بیماری خیلی کم است؛  برخی از افراد که بیماری زمینه‌ای نداشتند نیز کرونای سختی گرفتند با توجه به اینکه ویروس هر بار روش‌های جدیدی به کار می‌برد ما باید برای جلوگیری از ابتلا به کرونا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

تفاوت بین کرونا وسرماخوردگی

علائم کرونا 

جدیدترین علائم کرونا عبارتند از:

  • تب و لرز (یا فقط تب)
  • سرفه (معمولا سرفه خشک)
  • تنگی نفس
  • خستگی (بعض مواقع)
  • درد و کوفتگی بدن (بعضی مواقع)
  • سر درد (بعضی مواقع)
  • گلودرد ( بعضی مواقع)
  • از بین رفتن حس بویایی و چشایی
  • آبریزش بینی و احتقان سینوس‌ها در مبتلایان به ویروس کرونا رایج نیست.

علائم کرونا انگلیسی

بسیاری از علائم ویروس کرونا چینی شبیه به کرونا انگلیسی است با این تفاوت که این علائم در کرونای جدید بسیار شدیدتر و میزان واگیری این ویروس بیشتر است.

از شایع‌ترین علائم کرونا انگلیسی عبارتند از:

  • تب و لرز
  • سرفه
  • تنگی نفس
  • خستگی
  • سردرد
  • بدن درد
  • گلودرد
  • از دست دادن حس بویایی یا چشایی
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • حالت تهوع یا استفراغ اسهال

 علائم سرماخوردگی 

با اینکه زمانی که سرما خورده‌اید احساس ناخوشایند دارید، اما علائم سرماخوردگی شدید نیستند. مبتلایان به سرماخوردگی می‌توانند همه و یا بعضی از علائم زیر را داشته باشند.

  • آبریزش و خارش بینی
  • سرفه خفیف
  • خستگی
  • عطسه
  • خیس شدن چشم‌ها
  • گلودرد سردرد (به ندرت)
  • درد بدن  

علائم آنفلوانزا

آنفلوانزا نوعی عفونت تنفسی رایج است که به خاطر تاثیرگذاری نوعی ویروس بر بینی، گلو و ریه به وجود می‌آید و حدود 5 تا 7 روز درمان آن طول می‌کشد.

برخی از علائم آنفلوانزا عبارتند از:

  • تب و لرز (گاهی اوقات فقط تب)
  • سرفه (معمولا خشک)
  • خستگی کوفتگی و درد بدن
  • آبریزش و خارش بینی (گاهی اوقات)
  • گلودرد (گاهی اوقات)
  • اسهال (بیشتر در کودکان)

ایسوس

نظر شما چیست؟